کد خبر: ۱۴۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۱ - ۰۴ دی ۱۳۹۹
ترور مجازی حاج قاسم؛

از سانسور دنباله‌دار شهید سلیمانی در اینستاگرام تا طرح سوال رئیس فضای مجازی بسیج فارس از آذری‌جهرمی

اینستاگرام از سال گذشته بسیاری از پست‌هایی را که مربوط به شهادت حاج قاسم سلیمانی بوده است، حذف می‌کند و تا حالا صد‌ها صفحه اینستاگرام را به‌کلی مسدود کرده است؛ همین موضوع موجی از انتقاد و سوال به وجود آورده است؛ سوال‌هایی از این جنس که چطور باید با این رفتار مقابله‌به‌مثل کرد و اساسا چرا دست ما باید زیر سنگ اینستاگرام باشد.

به گزارش سرویس رصدی سیاسی شیرازه، اگر در اینستاگرام حساب کاربری داشته باشید، احتمالا می‌دانید که اینستاگرام از سال گذشته بسیاری از پست‌هایی را که مربوط به شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی بوده است، حذف می‌کند. این شبکه اجتماعی با بالا گرفتن اعتراض کاربران ایرانی نه‌تن‌ها از این اقدامش دست نکشیده که سانسور را با شدت بیشتری اعمال می‌کند و تا حالا صد‌ها صفحه اینستاگرام را به‌کلی مسدود کرده است. همین موضوع موجی از انتقاد و سؤال در فضای مجازی علیه اینستاگرام به وجود آورده است؛ سؤال‌هایی از این جنس که چطور باید با این رفتار مقابله‌به‌مثل کرد و اساسا چرا دست ما باید زیر سنگ اینستاگرام باشد.


از سانسور دنباله‌دار شهید سلیمانی در اینستاگرام تا طرح سوال رئیس فضای مجازی بسیج فارس از آذری‌جهرمی

سردار قاسم سلیمانی دی ماه سال گذشته در حمله بالگردی ارتش آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسید. این غم جانسوز نه تنها ملت ایران را دربرگرفت؛ بلکه کل جهان را متاثر کرد، در پی این ترور مردم عزیز کشورمان که مطالب، عکس و فیلم‌هایی از سردار دل‌ها را در صفحات اینستاگرام خود منتشر می‌کردند و بازدید زیادی می‌خورد؛ شاهد پاک شدن پست خود پس از دقایقی می‌شدند و در صورت تکرار آن پست؛ اخطار حذف شدن کل پیج را به مخاطبین می‌داد!

دم خروس اینستاگرام

اقدام اینستاگرام با پاک کردن پست‌های کاربران عادی شروع شد. استوری‌ها و پست‌های کاربران حکایت از این داشتند که اینستاگرام هر پستی که در آن عکس یا هشتگی از سپهبد شهید قاسم سلیمانی باشد، حذف می‌کند؛ نه‌تن‌ها عکس‌های حاج قاسم، که حتی پست‌های نماز خواندن رهبری معظم انقلاب بر پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و فیلم هوایی از جمعیت میلیونی تهران هم از صفحات رسمی در اینستاگرام حذف شده است.

از سانسور دنباله‌دار شهید سلیمانی در اینستاگرام تا طرح سوال رئیس فضای مجازی بسیج فارس از آذری‌جهرمی

بعد از پاک کردن پست‌ها، نوبت بستن صفحه‌هایی بود که باوجود پاک شدن پست‌هایشان، به انتشار اخبار مربوط به شهادت حاج قاسم ادامه می‌دادند و این شامل صفحات برخی رسانه‌های رسمی کشور نیز شد.

البته اینستاگرام فقط به پاک کردن پست کاربران و بستن صفحات خبرگزاری‌ها اکتفا نکرده و هر صفحه پردنبال‌کننده‌ای را که در آن اسمی از حاج قاسم بود، بست؛ مثل صفحه آستان قدس رضوی با نیم‌میلیون مخاطب که پس از پوشش مراسم تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی در حرم مطهر رضوی بسته شد یا اینستاگرام حتی صفحه رسمی جشنواره فیلم فجر سال گذشته را به دلیل انتشار خبر اهدای تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دسترس خارج کرد!

این شبکه اجتماعی در یک اقدام جنجالی دیگر بخش تگ‌های صفحه دونالد ترامپ را هم بست؛ چرا که کاربران نام کاربری ترامپ را روی پست‌های مربوط به حاج قاسم تگ می‌کردند. نکته عجیب و زشت ماجرا اینجاست که صفحات رسانه‌هایی مثل سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا و بقیه رسانه‌های وابسته به آمریکا، انگلیس و عربستان‌سعودی بدون حذف شدن پست یا صفحه در حال انتشار عکس‌های مراسم شهادت سردار سلیمانی هستند، اما به طریق و روایتی که خودشان دوست دارند!

ترور مجازی حاج قاسم

حذف پست‌های کاربران ایرانی در اینستاگرام واکنش‌های زیادی در فضای مجازی، چه خود اینستاگرام و چه توئیتر، به دنبال داشت. برخی سلبریتی‌ها که پست‌هایشان پاک شده بود، رفتار اینستاگرام را نقض آزادی بیان خواندند و برخی دیگر حرف‌هایشان را بدون عکس در اینستاگرام نوشتند.

رضا رشیدپور هم در یک حرکت هوشمندانه اینستاگرام را به چالش دعوت کرد و با انتشار عکس ترامپ نوشت: «ایشان به اعتراف خودش فرمان ترور صادر کرده، من فیلمی را منتشر کردم که در آن فقط صدای شهید این ترور وجود داشت که به مردم سلام می‌کرد و خودش را سرباز مردم می‌خواند. برشی بود از برنامه حالا خورشید که در آن با سردار گفتگو کرده بودم. اینستاگرام فیلم مذکور را به‌سرعت از صفحه من پاک کرد. حالا عکس فرمانده ترور را گذاشته‌ام. ببینیم حذف می‌کند؟»

در توئیتر هم موجی از انتقاد به اینستاگرام راه افتاد. کاربران پست‌های زیادی با هشتگ اینستاگرام نوشتند و در آن از رفتار سیاست‌زده این شبکه اجتماعی انتقاد کردند.

یک کاربر توئیتری در پستی که در رسانه‌های مختلف هم بازنشر شد، نوشت: «اینستاگرام هرگونه پست مربوط به مهم‌ترین سردار نظامی تاریخ معاصرمان را که به‌صورت مظلومانه ترور شده است، بلافاصله حذف می‌کند. آمریکایی‌ها اول خودش را ترور کردند و حالا اسمش را.»

#تحریم_اینستاگرام

ایران با ۲۴ میلیون کاربر، هفتمین کشور دنیا محسوب می‌شود که بیشترین استفاده‌کننده از اینستاگرام را دارد و بخش مهمی از منافع این نرم‌افزار به‌واسطه استفاده کاربران ایرانی تأمین می‌شود، اما این اولین‌بار نیست که اینستاگرام به بهانه پیروی از قوانین تحریم آمریکا به حذف پست یا مسدود کردن حساب کاربران ایرانی اقدام می‌کند؛ اما هیچ‌کدام از این سانسور‌ها به بزرگی سانسور اسم و یاد سردار سلیمانی نبود. برای همین کاربران و مسئولان به فکر مقابله و راه چاره افتادند.

برخی کاربران پیشنهاد ترک اینستاگرام و تحریم این نرم‌افزار را دادند، برخی هم مثل وزیر ارتباطات درباره تقویت نرم‌افزار‌های داخلی مشابه نوشتند و اینکه برای آزادی بیان در سطح دنیا باید سکو‌هایی ایجاد کنیم تا مردم دنیا بتوانند آزادانه با سانسور‌هایی که ایجاد می‌شود، مقابله کنند.

محمد جواد آذری جهرمی تیرماه سال جاری در پاسخ به سوالات و انتقادات نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: «اگر اینستاگرام در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی، صفحه‌های مربوط به ایشان و کاربرانی که ابراز ارادت کردند را می‌بندد، باید بدانیم آن‌ها تروریست های کت و شلوارپوش هستند و در آن شکی نیست. اما اگر سردار در بغداد به شهادت می‌رسید ما باید آن شهر را خالی می‌کردیم؟ دغدغه شما در خصوص فضای مجازی و اینستاگرام درست است، اما استفاده حداکثری از این فضا نگاه دیگری است».

از سانسور دنباله‌دار شهید سلیمانی در اینستاگرام تا طرح سوال رئیس فضای مجازی بسیج فارس از آذری‌جهرمی

طرح سوال رئیس فضای مجازی بسیج فارس از آذری‌جهرمی

اما این‌روزها در سالروز شهادت سردار دل‌‌ها، سردار حاج قاسم نیز اینستاگرام نسبت به تولید محتوا با این مضمون واکنش نشان داده است که پست‌ها و استوری‌های صفحات اصلی بسته می‌‌شنوند و در طول هفته‌ای که گذشت پست صفحه رسمی شیرازه نیز در اینستاگرام حذف شد و امروز نیز لایو یکی از رسانه‌های استان فارس که میزگردی تخصصی در مورد شهید سلیمانی به مناسبت سالروز سیدالشهدای مقاومت بود، قطع شد و صفحه منتسب به خبرگزاری قرآنی و جهاد دانشگاهی فارس برای ساعاتی بسته شد که رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس طی نامه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات به این مقوله واکنش نشان داد.

در بخشی از نامه محمد صحت به محمدجواد آذری جهرمی آمده است: سوال جدی از شما داریم كه آیا این را جوانمردی می‌دانید مكتبی كه نسل آینده كشور ما را قوی و قوی‌تر می‌كند، سانسور شود، آن هم سانسور همه جانبه و شما خدمات جدی خود را به آن افتخار می‌دانید؟ این افتخار است كه جاده صاف‌كن سانسور انقلاب اسلامی در فضای مجازی كه زمان و مكان ندارد، شده‌اید؛ در صورتی كه فضای مجازی بهترین و جدی‌ترین ابزار برای صدور انقلاب اسلامی است، آیا همین چندی پیش دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی از صدور انقلاب اسلامی ابراز نگرانی نكرده‌اند؟

وی در ادامه تصریح کرده است: آقای وزیر جوان، این فضا این آسیب‌ها دارد و حتی فرزندان خود شما هم در همین فضا و در كنار چنین افرادی و در معرض چنین تفكراتی كه صدور انقلاب را سانسور می‌كند، قرار خواهند گرفت كه شما امروز با افتخار از آن یاد می‌كنید.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس با ابراز تاسف از مغفول ماندن راه‌اندازی شبكه ملی اطلاعات كه ذیل آن تقویت پیام‌رسان‌های داخلی است، خاطرنشان کرده است: برای تقویت و انتقال مبانی انقلاب اسلامی به نسل‌های آینده و حفظ پایه و اساس خانواده‌ها و جامعه و در نتیجه این نظام، راه‌اندازی چنین شبكه‌ای یكی از ضروریات اصلی است.

بنابرگزارش شیرازه، اما با‌ وجود تمامی خباثت‌ها و شیطنت‌های مدیران این شبکه برای حذف این مطالب و جلوگیری از بازتاب جهانی انتشار محتوا با این مضامین، شواهد نشان می‌دهد که انبوهی از پیام‌های ایرانیان از سراسر جهان برای حمایت از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده است.

این شواهد نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله ایسنتاگرام و فیس‌بوک با‌ وجود آنکه خود را داعیه دار آزادی بیان می‌دانند، با حذف مطالب کاربران، تمامی تلاش خود را به کار می‌بندند تا جلوی انتشار تصویر خبیث و جنایتکار امریکا را که براحتی قابل بازگویی و نمایان شدن برای مردم جهان در فضای مجازی است، بگیرند.

انتهای پیام/ م

نظرات بینندگان