کد خبر: ۱۴۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۹
کامران باقری لنکرانی:

ایران با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است/ تردید در هر دو روش تولید واکسن آمریکایی وجود دارد

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ایران سابقه صدساله ساخت واکسن دارد و قبلا با این روش واکسن‌هایی ساخته و تجربه داشته است که با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، کامران باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص ایران و چالش واکسن کرونا با محوریت بررسی و تحلیل رویکرد صحیح ایران در قبال تولید و واردات واکسن کرونا که به صورت زنده از صفحه اینستاگرامی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال پخش بود، با اشاره به دسته‌بندی واکسن‌ها گفت: واکسن های به دو دسته واکسن‌های باکتریایی و واکسن‌های ویروسی تقسیم می‌شود که در ساخت واکسن‌ها از ویروس‌های تضعیف شده یا از بین‌رفته استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تولید واکسن کوید ۱۹ برای اولین بار در نسل جدیدی از واکسن ها روبرو شدیم که با MMR یا TN ویروس تاسیس شدند، افزود: در این نوع واکسن MMR ویروس را گرفتند و تغیراتی دادند که توسط رگولاتور وارد سلول بدن می‌شود تا سیستم ایمنی بدن نسبت به آن واکنش نشان ‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در هر دو روش تولید واکسن آمریکایی دچار تردید هستیم، زیرا در اولین آن MMR وارد هسته بدن می‌شود و از سرنوشت آن در بدن اطلاعات برپایه علمی وجود ندارد و شرکت‌های تولید کننده گفته‌اند که از بین می‌رود که تاکنون مطالعات این گفته را تایید نکردند و با توجه به وجود آن در بدن و واکنش با DNA می‌تواند مضراتی را داشته باشد که همچنان دچار ابهام هستیم.

ایران با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است/ تردید در هر دو روش تولید واکسن آمریکایی

باقری لنکرانی با اشاره به اینکه طولانی بودن اثر این واکسن در بدن یکی از عوامل است که آن را زیر سوال می‌برد، تصریح کرد: این واکسن‌ها نیاز به تزریق مکرر دارند و ماندگاری ایمنی آن مشخص نیست و واکسن MMR دارای افزودنی هستند که این افزودنی در طولانی مدت می تواند مشکلاتی را برای فرد دریافت کننده ایجاد کند.

کشورهای بیگانه ساخت واکسن کرونا ایرانی را یک موضوع سیاسی می‌نامند

 وی به دشمنی کشورهای بیگانه با ایران اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه کشورهای بیگانه با ایران به جای اینکه در مطالعات کمک کنند، ما را تحریم می‌کنند و اعلام می‌دارند که این یک موضوع سیاسی است و از طرفی متاسفانه تبلیغاتی می‌شود که اگر واکسن بزنیم، جلوی این بیماری گرفته می‌شود اما باید بدانیم که این واکسن مکمل است و بهداشت را همواره باید رعایت کنیم.

ایران با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است

وزیر اسبق بهداشت با یادآوری اینکه ایران بار اول نیست که واکسن می‌سازد، گفت: ایران سابقه صدساله ساخت واکسن دارد و قبلا با این روش واکسن‌هایی ساخته و تجربه داشته است که با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است و لازم به یادآروی است که برای تاثیرگذاری واکسن باید حداقل 70 درصد از جمعیت آن کشور مبتلا شده باشند و از واکسن استفاده نمایند تا جامعه ایمن شود.

وی ادامه داد: باید یک رویکرد علمی داشته باشیم و براساس مستندات باشد، اگر یک واکسن از زمان تست بیرون آید و نشان دهد جلوی انتشار بیماری را گرفته است، برای ما ایده‌آل است و ساخت واکسن در گذشته برای گرفتن مجوز حدود 5 سال طول می‌کشید و این اولین واکسنی است که به صورت فراگیر همراه با موج بیماری طی چندماه منتشر می‌شود.

تا زمانی که ترکیب واکسن‌ها دقیق اعلام نشود، نمی‌توانیم قضاوت کنیم

این استاد دانشگاه گفت: تا زمانی که ترکیب واکسن‌ها دقیق اعلام نشود، نمی‌توانیم قضاوت کنیم ضمن اینکه مطالعات را در دستورکار داریم تا از ایمن بودن واکسن‌ها مطمعن شویم.

وی ادامه داد: تعجب می‌کنیم که برخی ها نسبت به واکسن ایرانی آن را افسانه می خوانند و نسبت به توان داخلی دچار کم بینی هستند و حدود صدسال است که در حال تولید واکسن هستیم و وقتی وارد بازار می کنیم که از ایمن بودن آن مطمعن شویم.

باقری لنکرانی افزود: هم در تولید داخل کار می‌کنیم که به مرحله فاز انسانی رسیده و واکسن دوم ساخت داخل در شرف ورود به فاز انسانی است و لازم به ذکر است که حدود 6 شرکت دیگر در حال تلاش هستند و همزمان رصد و اطلاعات روز را بررسی می‌کنیم که به صورت علمی به این موضوع می‌پردازیم.

کسانی که درخواست وارد کردن واکسن کرونا دارند، جهت منافع خود این سخن‌ها را می‌گویند

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: کسانی که درخواست وارد کردن واکسن کرونا دارند، دارای شرکت هستند که جهت منافع خود این سخن‌ها را می‌گویند وگرنه منافع ملی در وارد کردن واکسن نیست.

وی بیان کرد: حاکمیت باید مواردی را اجازه وارد به مملکت را بدهد که از نظر علمی اثبات شده باشد و در خصوص واکسن ها باید براساس مستندات سخن بگوییم.

انتهای پیام/ر / م
نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان