کد خبر: ۱۴۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
در وبینار «آموزش اخلاق کارگزاران علوی» مطرح شد:

کارگزار علوی طهارت اقتصادی دارد/ تشریح ویژگی­‌های کارگزار نیکو در سیره­‌ علوی

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه با بیان اینکه کارگزار علوی طهارت اقتصادی دارد، گفت: توجه به بیت‌المال و صیانت از اموال عمومی و پرهیز از هر نوع رانتی ویژگی اصلی کارگزار علوی است.
به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌های دینی شیرازه، وبینار اخلاق و سیره کارگزاران علوی با همت بسیج اساتید و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه شیراز و با سخنرانیمجتبی اشرافی مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه برگزار شد.

در این وبینار، مجتبی اشرافی با تبیین اندیشه­‌های حکومت­ی و توضیح سیاست­‌های مولا امیر المؤمنین علی علیه السلام در انتخاب و تعیین کارگزاران حکومتی، بیان داشت: در حکومت مورد نظر امام علی علیه السلام، کارگزار حکومتی بایستی، دین­دار، عدالت­خواه و مردم­‌دار باشد.

وی یادآور شد: بیش از 30 نامه از 79 نامه حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه، خطاب به کاگزاران است و مطالبه اصلی مولا امیرالمومنین علی علیه السلام از کارگزاران حکومت علوی، مفهوم  عدالت اسلامی و عمل بر روال و رویه عدل و عدالت و انصاف است.

کارگزار علوی طهارت اقتصادی دارد/ نشریح ویژگی­‌های کارگزار نیکو در سیره­‌ علوی

 این استاد دانشگاه گفت: ضرورت وجود کارگزار و ساختار حکومتی و تشکیلاتی منسجم برای مدیریت امور ملت بر هیچ کس پوشیده نیست. اما آنجایی که نگاه به جبهه‌ی حق می­‌شود و رعایت اصول و حفظ منفعت عام ملت لحاظ می­‌شود، تفاوت میان کارگزار خوب و کارگزار بد هم نمایان می­‌شود. گو اینکه مولا علی علیه السلام در تبیین و بازنمود کارگزار خوب از کارگزار بد می­‌فرماید: مردم چاره­‌ای ندارند جز اینکه زمامداری داشته باشند؛ چه نیکو کار و چه بدکار. اما اگر کارگزار مصلح و خوب و نیکوکار باشد، مؤمن، در امارت و حکومت او، به طاعت مشغول است و کافر بهره خود را می­‌یابد. و با قدرت او، بودجه عمومی جمع­‌آوری و مالیات به عدل و انصاف، صرف امارت و آبادانی مملکت می­‌شود و در مقابل دشمن ملت به پیکار بر می­‌خیزد و بر سر مصلحت نظام اسلامی مسامحه و سازش نمی­‌کند. امنیت راه­‌ها را تضمین می­‌کند و حق ضعیف را از قوی می­‌گیرد. خوبان در سایه کارگزار خوب و نیکوکار، به صلاح و و راحتی و آرامش زندگی می­‌کنند و مردم از شر فاجران در امان هستند.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه در این وبینار به تشریح ویژگی­‌های کارگزار نیکو در سیره­‌ علوی پرداخته و خاطرنشان کرد: کارگزار علوی، طهارت اقتصادی دارد و دستش به بد آلوده نمی­‌شود؛ در مصرف بیت المال خسیس است و در هزینه کردن برای ملت و رسیدگی به ملت و امارت کشور دست و دل باز و ولخرج. در کنار حق است و مدافع حق. بر صراط مستقیم است و حزب سیاسیش الله. رانت نمی­‌دهد و رانتی نمی­‌گیرد. اهل باند و حزب و دیگر سازی و تفرقه و نفاق و طایفه­‌بازی و رانت فامیلی نیست. صندلی ریاست برایش میعادگاه خدمت است و نوکری ملت. و با همه­‌ی این ویژگی­ ها اگر دیدید و یا اینکه شنیدید کارگزاری در حکومت اسلامی، به اعتبار جایگاه و مقامش به سطحی از مادیات رسید که او را از طبقه ضعیف و مستضعف جامعه جدا نمود، بدانید که آن کارگزار شایسته نصب علوی نبوده است.

اشرافی توجه به بیت المال و صیانت از اموال عمومی و پرهیز از هر نوع رانتی را ویژگی اصلی  کارگزار علوی دانسته و با نقل قول کلام مولا علی علیه السلام به عقوبت دست درازی به بیت المال اشاره کرده و بیزاری حضرت امیر از ظلم و ستم را این‌گونه تشریح کرد: «سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر برم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوشتر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم، و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم.»

 این استاد دانشگاه در پایان وبینار خود با تأکید بر لزوم حفظ رعایت اصول و ضوابط در انتخاب کارگزاران بر مبنای تخصص و تعهد در حکومت اسلامی، گفت: کارگزار حکومتی قولش اگر با عملش یکی نباشد و اگر عالم جامعه اسلامی عامل به آن­چه که علم دارد نباشد، جامعه را نفاق و دو رویی و تحجر و تظاهر فرا می گیرد و در چنین جامعه ای عرصه بر صادقان و پاک دستان تنگ می­‌آید و راهروان بیراهه­‌ها و کج­راهه­‌ها زیاد می­‌شود. اما اگر کارگزار حکومت بر مبنای اصول مشخص و شفافیت و صداقت و صراحت در رأی و اندیشه و با تعهد به حزبِ الله و نص کتاب الله انتخاب شودو برمبنای همین اصول هم عمل کند، یقیناً ثمره و نتیجه عدالت توزیعی و ثروت عمومی را همه آحاد و اقشار ملت خواهند چشید.

انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان