کد خبر: ۱۴۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
آیا خودرو از کارخانه گران می‌شود؟

فعال بازار: خودروهای جاده مخصوص بیش از تورم افزایش داشتند

با وجود اینکه رضا شیوا سخنان هفته گذشته خود را پس گرفت و اعلام کرد که خودرو در ۶ ماهه نخست سال افزایشی ندارد، اثر این اظهارات هنوز در بازار خودرو دیده می‌شود.
به گزارش سرویس رصد اقتصادی شیرازه، بررسی قیمت آگهی‌ها در پلتفرم‌های آنلاین در روزهای اخیر و فعالیت بازار خودرو بعد از تعطیلات نوروز و عدم معامله در این مدت، نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت‌های سلیقه‌ای برای خودروها تعیین می‌شود، به‌طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ روز گذشته با قیمت‌های بین ۲۱۰ تا ۲۱۸ میلیون تومان از سوی آگهی‌دهندگان اعلام می‌‌شد؛ این خودرو پیش از تعطیلات حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شده است.

اثر چند میلیونی اظهارات رضا شیوا بر بازار خودرو

کارشناسان معتقدند، بهتر است از فرمول خاص و مشخص برای تعیین قیمت خودرو استفاده شود که در آن همزمان هم قیمت تمام شده و هم سود تولید کننده و منفعت مصرف کننده تامین شود و با در نظر گرفتن قیمت اعلامی نظارتی پویا بر آگهی‌ها وجود داشته باشد، تا با قیمت‌گذاری سلیقه‌ای و غیر واقعی در فضای مجازی و حتی بازار را شاهد نباشیم؛ این در حالی است که صحبت‌های هفته گذشته رییس شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، اثر روانی بر بازار گذاشته و قیمت‌ها تا چند میلیون تومان در انواع خودرو بالا رفت؛ در حالی که مراجعه‌کننده‌ای برای خرید وجود نداشت و در عمل خرید و فروشی انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ روز گذشته با وجود اینکه رضا شیوا سخنان هفته گذشته خود را پس گرفت و اعلام کرد که خودرو در ۶ ماهه نخست سال افزایشی ندارد و برای تعیین قیمت جدید منتظر اعلام نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی است.

براساس این گزارش، شورای رقابت سال گذشته به صورت فصلی (سه ماهه) افزایش قیمت خودرو را تعیین می‌کرد، اما ظاهرا امسال قرار است این مدت به ۶ ماه افزایش یابد. در سال گذشته قیمت کارخانه‌ای خودرو سه بار (بهار، تابستان و پاییز) خودروهای تولیدی جاده مخصوص گران شده بود؛ به هر حال باید منتظر ماند که شورا رقابت چه تصمیمی خواهد گرفت چه تاثیری در بازار خواهد داشت و قیمت‌ها به کدام سو خواهد رفت؛ هر چند احتمال کاهشی  بسیار زیاد است.

 واکنش سازمان بازرسی به گران شدن خودرو

اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور درباره سخنان اخیر رییس شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، گفت: با دعوت از آقای شیوا جلسه‌ای در سازمان بازرسی برگزار شد و اظهارات رئیس شورای رقابت حاکی از این بود که مواردی که در برخی رسانه‌ها منعکس شده دقیقا به این شکل نبوده و به این نحو اظهار نظر نکرده‌اند و از آنجایی‌که این شورا، مسئولیت تنظیم دستورالعمل قیمت خودرو در بازار را عهده‌دار است، اقدامی که در رسانه‌ها از قول ایشان انجام شد، انعکاس خوبی در سطح بازار و افکار عمومی نداشت.

وی افزود: درباره قیمت‌گذاری خودرو، مصوباتی که در سال گذشته وجود داشته، همچنان تسری دارد و هرگونه کاهش یا افزایش قیمت، بر اساس نرخ تورم بخشی که از بانک مرکزی دریافت می‌شود، مورد تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

میرمحمدی گفت: ضریب لازم افزایشی یا کاهشی متناسب در دستورالعمل تنظیم قیمت، منتج به تعیین قیمت خودرو خواهد شد و مشخص می‌شود در دوره زمانی مدنظر هر خودرویی باید افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد و بعضاً می‌بینیم یکسری از خودروها کلاً هیچ‌گونه تغییری را ندارند و چه‌بسا کاهشی هم باشند و در مواردی با بررسی قطعات اصلی برخی خودروهای دیگر چه‌بسا موضوع منتج به افزایش قیمت بر اساس نرخ تورم بخشی بانک مرکزی شود.

این مقام مسئول سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: در سال گذشته در دو بازه سه‌ماهه نخست و سه‌ماهه دوم سال قیمت افزایش داشت، اما با توجه به شرایط خاصی که درباره نحوه قیمت‌گذاری خودرو در ۶ ماهه دوم سال گذشته مطرح و این موضوع به ابتدای امسال موکول شد که نهایتاً در دستور کار قرار خواهد گرفت و متناسب با آن، اقدامات لازم بعدی صورت خواهد گرفت.
 
قیمت خودرو سال گذشته بیشتر از تورم بالا رفت؛ افزایش مجدد بی‌معناست

سعید موتمنی رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو نیز در روزهای گذشته، به خبرنگار راه دانا؛ گفت: این‌گونه صحبت‌ها گرچه از لحاظ روانی و در کوتاه‌مدت روی بازار اثرگذار است، اما در دراز مدت اثری ندارد و در واقع، نوسان نرخ ارز و نحوه عرضه خودروسازان، تعیین‌کننده قیمت در بازار است.

به گفته وی؛ وقتی عرضه خودرو از سوی خودروسازان به اندازه کافی باشد، روند قیمت کاهشی خواهد بود و بازار است. مشتریان آگاه هستند و نوسان قیمت را به دست آورده و سپس اقدام به خرید می‌کنند و به خوبی می‌دانند این قیمت‌ها واقعی نیست و برای همین خیلی از خریداران عقب نشینی کردند و این موضوع باعث ایجاد رکود در بازار خودرو شده است.

این مقام صنفی می‌گوید: بررسی و مقایسه قیمت کارخانه‌ای خودروها نشان می‌دهد که قیمت‌ها بیش از تورم سال گذشته، افزایش داشته و افزایش مجدد بی‌معناست. مسئولان و نهادهای نظارتی بایستی بررسی کنند که آیا تصمیم برای افزایش قیمت مصوب در شرایط فعلی، منطقی خواهد بود یا نه؟؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها بیش از تورم مشمول افزایش قیمت شده‌اند. سال گذشته تورم ۳۶ درصد بود اما قیمت خودروها بیشتر از این‌ها قیمت‌های افزایش یافت و افزایش مجدد حتی در قیمت کارخانه‌ای منطقی نیست.

ادامه راه کنونی مشکل را حل نمی‌کند/ خودروسازان نیازمند نظارت هستند

بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور مثال خودروی سمند ال.ایکس که با ۲۰۰ میلیون تومان به استقبال تعطیلات نوروزی رفت، اوایل سال به ۱۸۸ میلیون تومان کاهش یافت ، اما آخر هفته گذشته متاثر از صحبت‌های رئیس شورای رقابت تا ۱۹۴ میلیون تومان رشد داشت و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که سال جدید را با ۲۰۲ میلیون تومان شروع کرده بود، آخر هفته گذشته به ۲۰۵ میلیون تومان هم رسید؛ این موضوع در قیمت اکثر خودرو‌های تولید داخل رخ داد.

بنا بر این گزارش، امروز خودروسازان برای فروش خودرو منتظر اعلام بانک مرکزی و تصمیم شورای رقابت هستند و براساس شنیده‌های خبرنگار دانا، خودروسازان جاده مخصوص برای اجرای تعهدات خود منتظر تصمیم شورای رقابت هستند تا قیمت جدید را اعمال کنند.

صنعت خودروسازی ایران که یکی از صنایع مهم کشور است در چند سال گذشته با مشکلاتی روبرو بود و هم خودروسازان وطنی و هم مردم و مصرف کننده از شرایط ناراضی هستند. خودروسازان از زیان دهی خود می‌گویند و مردم معتقدند خودروهای تولید بی‌کیفیت بود و با توجه به قیمت‌های فعلی و کیفیت‌شان، گران است.

حال باید شورای رقابت با بررسی کارشناسی شده و فرمول مشخص قیمت تمام شده خودرو را مشخص کند و از سوی دیگر نهادهای نظارتی و وزارت صمت بر خودروسازان نظارت داشته باشد زیرا در صورت ادامه شرایط کنونی، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باعث افزایش قیمت بازار آزاد آن و افزایش اختلاف این دو و افزایش تقاضای خودرو برای کسب سود و سرمایه گذاری خواهد شد. 

لازم است اگر قرار است خودرو گران شود، خودروسازان هم از عرضه قطره چکانی و احتکار خودرو دست بردارند تا اختلاف فاحش با قیمت بازار از بین برود؛ امروز همچنان بین قیمت کارخانه و بازار بین ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف وجود دارد که این عدد عامل افزایش تقاضا می‌شود؛ به هر حال باید منتظر ماند تا بررسی‌ها مشخص شود و هر گونه افزایش قیمت باید منوط به اجرای تعهدات خودروسازان باشد.
 
انتهای پیام/ر

منبع: دانا
نظرات بینندگان