کد خبر: ۱۴۵۸۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
فرمانداری قیروکارزین در گفتگو با «شیرازه»؛

قطب لیموشیرین و خرما استان فارس همچنان مطالبه آب دارد/ رقابت سالم و قانون‌مند مولفه اصلی انتخابات است

کریمی گفت: مهم ترین مطالبه مردم شهرستان قیروکارزین انتقال آب سد سلمان فارسی به دشت‌های قیروکارزین و افزر برای بخش کشاورزی است که با وزیرهای نیرو و جهادکشاورزی دیدار داشته‌ایم که امیداریم در سال جاری بخشی از خواسته مردم را جامعه عمل بپوشانیم.
به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه، علی محمد کریمی فرماندار شهرستان قیروکارزین در گفتگو با خبرنگار این رسانه در خصوص آخرین وضعیت انتخابات گفت: شهرستان قیروکارزین طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ حدود ۷۱ هزار نفر جمعیت دارد و دارای دو بخش، مرکزی و افزر و پنج شهر قیر، کارزین، مبارک آباد، امام شهر و شهر افزر است لذا در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا طبق برنامه زمان بندی ستاد انتخابات کشور از ۱۸ اسفند ماه سال گذشته هیئت‌های اجرایی تشکیل شد و ۸۵ نفر داوطلب برای انتخابات شورای اسلامی شهری ثبت نام کردند که ۶ نفر انصراف دادند و ۷۹ نفر در مراحل بعدی قرار گرفتند. 

وی افزود: در حوزه روستایی و عشایری ۳۸۹ نفر ثبت نام کردند که مسن ترین آن ها ۸۰ سال و جوان ترین داوطلب ۲۵ سال داشتند و در تمامی شهرها و نقاط روستایی تا این لحظه به حد نصاب رسیده و یک تیره عشایری هیچ ثبت نام کننده ای نداشته است؛ پرونده های جمعا ۴۶۸ نفر داوطلب تشکیل شده و در اختیار هئیت اجرایی شهرستان و هیئت نظارت قرار گرفته است و چنانچه به فردی مظنون باشند، پرونده به هیئت نظارت شوراهای بخش ارجاع داده می شود. 

فرماندار قیروکارزین با بیان اینکه هدف اصلی ما در انتخابات این است که یک انتخاباتی با حضور حداکثری و پرهیز از هرگونه جانب داری، رعایت اصل قانون و اجرای مُر قانون در انتخابات است بدون اینکه بخواهیم از فرد خاصی طرفداری کنیم؛ اظهار داشت: مولفه اصلی در انتخابات سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت سالم است لذا امنیت و سلامت انتخابات توسط اجرا کنندگان روند انتخابات تامین می شود و بقیه موارد همکاری و همراهی مردم کشورمان را می‌طلبد.

کریمی در تشریح آخرین وضعیت شهرستان قیروکارزین درخصوص کنترل بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: شهرستان قیر و کارزین با همراهی بسیار خوب تمامی اقشار مردم و مسئولین مرتبط در وضعیت نارنجی قرار دارد که از ابتدای شیوع کرونا ۱۹۱۲ نفر در شهرستان به کووید ۱۹ مبتلا شدند که از این تعداد ۱۶۸۳ نفر بهبود پیدا کردند و ۶۴ نفر متاسفانه فوت شدند؛ در مرحله اول واکسیناسون کرونا به ۳۰۲ نفر از شهرستان قیر و کارزین تاکنون واکسن تزریق شده و از ۴۸۲۸ تست PCR گرفته شد. 

وی تصریح کرد: تعداد افراد بستری در بیمارستان شهر قیر تا کنون ۸۲۲ نفر بوده و به دلیل اینکه شهرستان های فیروزآباد و جهرم معین ما هستند، خداروشکر در بستری بیماران تاکنون مشکلی نداشته ایم؛ شهرستان قیروکارزین در حیطه درمان، آموزش و عمران جز شهرستان های ضعیف استان فارس است و درخواست اصلی ما تکمیل ساختمان الحاقی بیمارستان قیر است که از ۳۲ تخت به ۶۴ تخت ارتقا پیدا کند. 

نماینده عالی دولت در شهرستان قیروکارزین از علوم پزشکی خواست که در اختصاص سهمیه‌های متخصصین بیشتر اهتمام ورزند و اقدامات بیشتری انجام گیرد.

کریمی وضعیت صنعت در این شهرستان را مورد اشاره قرار داد و افزود: شهرستان دارای یک مجموعه شهرک صنعتی است که در سال ۱۳۸۶ با زمینی به مساحت ۷۶ هکتار تصویب شده و اکنون دارای کلیه امکانات می باشد؛ تا کنون با ۵۵ واحد صنعتی برای حضور و فعالیت در شهرک صنعتی قرارداد منعقد شده که ۱۰ واحد تاکنون به بهره برداری رسیده و ۶۹ نفر مشغول به کار هستند

مشکل آب در قطب لیموشیرین و خرما استان فارس همچنان مطالبه مردم است

وی با بیان اینکه شهرستان قیروکارزین باتوجه به  پتانسیل‌های متعدد و زیرساخت مناسب شرایط شهرک صنعتی خوب و قوی را دارد، خاطرنشان کرد: فاضلاب شهرک صنعتی شهرستان با ۸۵ درصد پیشرفت در حال تکمیل است و زمین ها تفکیک شده و ۴ واحد با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال کار است که واحد بهره برداری انواع سس، بتن آماده، نیروگاه مولد مقیاس کوچک می باشد، صنایع غذایی و شیمیایی بیشترین بخش شهرک صنعتی را به خود اختصاص داده اند.

فرماندار قیروکارزین توسعه شهرک صنعتی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی دانست و گفت: در حال رایزنی برای ایجاد ناحیه صنعتی در شرق شهرستان در منطقه علی آباد هستیم؛ تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای واحدهای تولیدی یکی از مطالبات است که در حال پیگیری برای محقق شدن این موضوع هستیم.

کریمی بیان داشت: با توجه به پتانسیل شهرستان شهرک کشاورزی نیز مد نظر است که صدور مجوزات از تاسیس تا بهره برداری در شهرستان انجام گیرد‌ و در سایر محصولات نظیر گوجه فرنگی، خیارسبز، خربزه، هندوانه و دانه‌های روغنی مثل کلزا و کنجد در شهرستان تولید می شود و در حبوبات نظیر لوبیا چشم بلبلی، عسل و گوشت سفید و قرمز از ممتازین استان هستیم. 

به گفته این مقام مسئول، در حوزه کشاورزی و باغی مهم ترین محصول شهرستان قیروکارزین لیموشیرین، خرما و لیموترش می باشد که در لیموشیرین با تولید سالیانه ۲۵۰ هزار تن  و لیمو ترش با تولید سالیانه ۱۳۷ هزار تن  قیروکارزین بزرگترین تولید کننده در سطح کشور است؛ این شهرستان با تولید ۸۰ هزار تن خرما رتبه اول کشور را دارا است که ۶ درصد تولید خرما کشور را شامل می شود.

مشکل آب در قطب لیموشیرین و خرما استان فارس همچنان مطالبه مردم است

نماینده عالی دولت در شهرستان قیرو وکارزین، مهمترین چالش و مشکل در زمینه زراعت این شهرستان را افزایش قیمت نهاده های کشاورزی، نواسانات قیمت و خشکسالی دانست که کشاورزان را با مشکل روبرو کرده  و در خصوص محصولات باغی افزایش نهاده های باغی، نبود و کمبود نیروی کار، نواسانات قیمت، عدم وجود میدان عرضه محصولات باغی میوه و تره بار مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی افزایش چند برابری قیمت نهاده های دامی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: یکی از معضلات ما که یکی از بزرگترین شهرستان های قشلاقی استان هستیم ولی باتوجه به خشک سالی ها ونهاده های دامی باعث شد که شاهد کوچ زودرس را به مناطق ییلاقی باشیم؛ در خصوص میدان عرضه دام با همکاری بخش خصوصی پیگیر ایجاد محلی برای میدان عرضه دام و در حوزه کشاورزی هم به دنبال میدان میوه و تره بار هستیم که به دلیل روند بروکراسی اداری و جوابدهی مرکز استان کار را دچار مشکل کرده که به دنبال پیگیر رفع این موضوع خواهیم بود تا پایان سال در شهرستان به بهره برداری برسانیم.


کریمی مهم ترین مطالبه مردم شهرستان قیروکارزین را انتقال آب سد سلمان فارسی به دشت های قیروکارزین و افزر دانست و خاطرنشان کرد: سد سلمان فارسی بزرگترین سازه آبی جنوب کشور است که آب شرب شهرستان های جنوبی استان نظیر لار، اوز، گراش و آب کشاورزی برخی از دشت های خنج و قیروکارزین را تحت پوشش قرار می دهد؛ پروژه آب شرب شهر قیر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که درصدد بهره برداری تا چند ماه آینده هستیم.

مشکل آب در قطب لیموشیرین و خرما استان فارس همچنان مطالبه مردم است

فرماندار قیروکارزین انتقال آب کشاورزی به دشت های غرب قیر و به دشت افزر را مهم ترین مطالبه مردمی این شهرستان اعلام کرد و در پاسخ به خبرنگار «شیرازه» در خصوص اقدامات فرمانداری در خصوص مطالبات مردم گفت: انتقال آب در حیطه وزارت نیرو و آب منطقه ای استان فارس است لذا پیگیری های متعددی انجام شده و با وزیرهای نیرو و جهادکشاورزی دیدار داشته‌ایم که امیداریم در سال جاری بخشی از خواسته مردم را جامعه عمل بپوشانیم.

بنا به اظهار این مقام مسئول، این شهرستان دارای یک کشتارگاه است که باید افزایش پیدا کند اما این موضوع درگیر یک سری موارد بانکی شده لذا طی دو ماه آینده مشکلاتش حل خواهد شد.

وی در خصوص صنایع تبدیلی، طی سه سال گذشته کمتر شاهد بودیم که بخش خصوصی رغبتی به راه اندازی صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان داشته باشد اما شاهد هستیم که سردخانه، سورتینگ بسیار فعال است که درصدد آن هستیم تا در یکسال آینده 30 هزار تن ظرفیت شهرستان ها را افزایش دهیم.

کریمی در پایان سخنان خود با تشکر از مردم شهرستان به دلیل همکاری در مهار ویروس کرونا، گفت: از مردم دعوت میکنم که برای انتخابات ۲۸ خرداد ماه با حضور حداکثری نظام را یاری کنند؛ عوامل اجرایی هدفشان برگزاری انتخاباتی سالم، قانون‌مند و بی‌طرفانه با اجرای دقیق قانون است، امیدواریم انتخاباتی شایسته در شان ملت عزیزمان داشته باشیم.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
استان فارس قطب خرما و لیم شیرین هست