کد خبر: ۱۴۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی؛

امام زمان(عج) در بین ما حاضر است؟

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» هرهفته روز آدینه منتشر خواهدشد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد. 

حجت الاسلام و المسلمین محمود صحرایی مدیر مدرسه علمیه کازرون در یادداشتی در راستای آشنایی با امام زمان(عج) نوشت:

غیبت یعنی پنهان و  ظهور به معنی آشکار شدن می باشد بنابراین در غیبت با حضور تضادی ندارد به این معنی ممکن است کسی غایب باشد اما حاضر نیز باشد؛ امام زمان عجل الله در جمع انسانها و روی همین کره خاکی حاضر هستند اما ظاهر نیست لذا ما برای ظهور ایشان دعا می کنیم نه برای حضورشان و اینکه گفته می شود ظاهر نیست به معنی نامریی نیست بلکه به معنی آن است که شناخته شده نمی باشند.

 امام زمان علیه السلام پس از آنکه نماز را بر بدن مطهر پدر بزرگوارشان حضرت امام حسن عسکری علیه السلام اقامه نمودند در سال ۲۶۰ هجری قمری غائب شدند.

در واقع غیبت صغرا کوتاه مدت ایشان آغاز شد مدت غیبت صغرا ۶۹ سال و در حد فاصله سالهای ۲۶۰ تا ۳۲۹ هجری به طول انجامید البته برخی آغاز غیبت صغرا را از همان آغاز تولد حضرت میداند.

 در طول دوران غیبت صغرای مردم می‌توانستند از طریق سفیران امام یا همان نواب خاص با ایشان ارتباط برقرار نمایند نائبان خاص آن حضرت، جناب عثمان بن سعد عمروی. و فرزند ایشان محمد بن عثمان و نیز حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری بودند.

در بین این چهار نائب جناب حسین بن روح ایرانی و اهل قم بوده اند.

پس از وفات علی بن محمد غیبت کبرا آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، در دوران غیبت کبری امام زمان علیه السلام هیچ ناحیه خاصی ندارند اما برای اینکه شیعیان در امورات دینی و مذهبی دچار سردرد و سرگردانی و تحیر نباشند ایشان را به فقها ارجاع دادند لذا فرمودند در حوادثی که به وقوع می پیوندد به راویان احادیث ما رجوع کنید زیرا ایشان نماینده من بر شما هستند و من نماینده خدا بر ایشانم.

"الغبیه" نام دو کتابی است که یکی از آنها نوشته شیخ طوسی است و مشتمل بر مباحث ارزشمندی در مورد پاسخ به شبهات مخالفان با استدلال به کتاب و سنت و عقل است.

دیگری نوشته محمد بن ابراهیم نعمانی از بزرگان قرن چهارم است که مشتمل بر مباحث اقامت و علائم ظهور مدعیان امامت و مطالب دیگر در خصوص حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان