کد خبر: ۱۴۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
مدیرکل امور عشایر فارس؛

خرید تضمینی گوشت قرمز از عشایر فارس انجام می‌شود/ در واگذاری مراتع عشایری دستگاه‌های حاکمیتی دقت کنند

بهرامی گفت: در حوزه گوشت قرمز، عشایر یک سوم گوشت قرمز استان فارس را با ۲۰ هزارتن تامین می کنند و برای جلوگیری از خسارت بیشتر به عشایر، خرید تضمینی دام عشایر برای اولین بار توسط دولت با نرخ ۴۵ هزار تومان برای هر کیلو دام انجام می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر استان فارس در جمع اصحاب رسانه با اشاره به روز ارتباطات و روابط عمومی گفت: در روز ارتباطات فرصتی پیش می آید که مجموع مدیران اجرایی با اصحاب رسانه نشستی داشته باشند و در راستای تنگنا ها و مشکلاتی که وجود دارد،  تبادل نظرات شکل گیرد و جامعه کل کشور در جریان رخداد ها و اقدامات قرارگیرند. 

وی افزود: امروزه در حوزه رسانه دیجیتال به حدی رسیده ایم که سرعت انتشار بالا است و دقیق تر می تواند باشد؛ رسانه دیجیتال انواع مختلفی دارد و می‌تواند انواع تولیدات داشته باشد که در عصر کنونی اطلاع رسانی فرامرزی شده است. 

بهرامی با بیان اینکه استان فارس پرجمعیت ترین جامعه عشایری کشور را در خودش جای داده است، اضافه کرد: طبق آمار ها و آخرین سرشماری جمعیتی بیش از ۳۲ هزار خانوار عشایری در استان فارس داریم که در بُعد خانوار کاهش داشته ایم و از ۵.۱ به ۴.۳ رسیده است اما تعداد خانواده های عشایری افزایش داشته است.

این مقام مسئول، وجود زنان و مردان سخت کوش دارای فرهنگ غنی، اقتصاد تولید محور را از خصوصیات جامعه عشایری دانست و اظهار داشت: حوزه عشایری به دلیل اینکه از نماد های صنعتی و انرژی استفاده نمی کنند، نماد جامعه سبز تلقی می شوند و حافظان اصلی محیط زیست هستند.

مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری پتانسیل بالایی در عشایر وجود دارد؛ اظهار داشت: حرکت جوهررعشایر است و کوچ اقدامی در راستای سازگاری با اقلیم است لذا اقتصاد تولیدی نیاز به سیستم پشتیبانی تولید دارد و با توجه به شعار سال، همه دستگاه های اجرایی به خصوص این اداره کل وظیفه پشتیبانی از محصولات عشایر را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: خردسال تا کهنسال روزانه درگیر هستند و فرد بیکار و عشایری در جامعه عشایری وجود ندارد؛ بیمه روستاییان و عشایر فعال شده که ۸۵ درصد سهم بیمه را دولت پرداخت می کند لذا ۱۰ هزار خانوار عشایری از خدمات بیمه استفاده می کنند.

بهرامی با اشاره به کوچ عشایر در مناطق مختلف گفت: به علت حرکت و یا کوچ تغییر رویکرد خدمات رسانی به عشایر از تقاضا محوری باید به عرضه محوری سوق داده شود و دستگاه های اجرایی متناسب به عشایر خدمات خود را ارائه دهند. 

افتتاح ۳۶ خانه بهداشت ثابت عشایری 

این مقام مسئول از افتتاح خانه های بهداشت عشایری برای اولین بار خبر داد و افزود: ۳۶ خانه بهداشت ثابت عشایری در استان فارس راه اندازی شده و بهورز ها نیز جزئی از عشایر هستند که آموزش دیده اند، شاخص برخورداری عشایر از بهداشت به ۴۳ درصد رسید و عشایر از خدمات بهداشتی پایدار برخوردار هستند.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه زنان نیمی از عشایر هستند، توانمند سازی بانوان را یکی از اهداف دانست و اظهار داشت: ۸۰ صندوق خرد زنان عشایری راه اندازی شده که ۲۵۰۰ نفر خانم عشایری عضو هستند و از خدمات استفاده می کنند؛ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی کم بهره در اختیار این تعاونی ها گرفته است. 

وی نفش عشایر را در امنیت غذایی مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: در حوزه گوشت قرمز، عشایر یک سوم گوشت قرمز استان فارس را با ۲۰ هزار تن تامین می کنند؛ ۲۰۰ هزار تن گوشت کشور توسط عشایر فارس تهیه می شود. 

به گفته بهرامی؛ در ۱۲۴۱ منطقه در سراسر استان فارس عشایر حضور دارند که پراکندگی عشایر در ۶۷ درصد و نفرات ۳.۴ درصد استان است؛ ماهیت عشایر، خدمت رسانی به این قشر از جامعه را خیلی سخت می کند و از این نظر پدافند غیرعامل و سرزمینی اهمیت پیدا می کنند. 

این مقام مسئول با بیان اینکه مرتع عشایری عرصه معیشت و اقتصاد عشایر است، تاکید کرد: برخی از افراد، عرصه های عشایر را تخریب و یا تصرف می‌کنند لذا اگر این کار انجام شود، معیشت عشایر به خطر می افتند و ما از سایر دستگاه های می خواهیم که در این زمینه توجه لازم را داشته باشند و در واگذاری مراتع عشایری دستگاه های حاکمیتی باید دقت کنند چرا اینکه تغییر کاربری مرتع، فقر، عدم تولید محصول و ... را به همراه دارد.

وی دامداری را یکی از اصلی ترین کار عشایر مطرح کرد و خاطرنشان کرد: ۳ میلیون راس دام را کنترل می کنند و ۵۷ هزار متر مربع صنایع دستی تولید می شود؛ در حوزه ایثار و شهادت، ۲ هزار شهید عشایر تقدیم انقلاب کردند و ۲۰ درصد شهدای عشایر کشور مربوط به استان فارس است که نشان از شجاعت و ولایت مداری عشایر است. 

مدیرکل امورعشایر خصوص توزیع پکیج های خورشیدی بین عشایر گفت: ۲ هزار و ۷۷۵ پکیج توزیع خواهد شد و در یک پروسه سه ساله تمام عشایر استان از انرژی پاک بهره مند خواهند شد، ۱۰ درصد قیمت تمام شده پکیج توسط عشایر و ۹۰ درصد توسط دولت تامین می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تمام چادرهای عشایری را با انرژی پاک روشن کنیم چرااینکه خودشان نماد جامعه سبز هستند. 

وی با بیان اینکه امروز عشایر در سخت ترین وضعیت قرار دارند به دلیل کاهش بارندگی ها خشک سالی و یا زلزله خاموش را در تمامی حوزه ها داریم؛ اظهار داشت: امسال سخت ترین و مشکل ترین خشک سالی را داریم و اداره کل عشایر از اسفند ماه طرح جامع را تدوین کردیم و در سال گذشته حدود ۱ هزار میلیارد تومان خسارت به جامعه عشایری فارس وارد شده است.

خرید تضمینی گوشت قرمز از عشایر فارس انجام می‌شود

بهرامی از اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر در استان فارس خبر داد و افزود: برای جلوگیری از خسارت بیشتر به عشایر، خرید تضمینی دام عشایر برای اولین بار توسط دولت با نرخ ۴۵ هزار تومان برای هر کیلو دام انجام می شود و دستورالعمل تهیه شده که ظرف ۱۵ روز آینده عمل خرید انجام خواهد شد. 

این مقام مسئول ادامه داد: ۷۵۰ هزار دام مازاد در سال گذشته داشته ایم و در تامین علوفه و هر یک میلیمتر کاهش بارندگی یک کیلو علوفه مرتعی را کم می کند لذا  ۱۰ هزار تن علوفه برای استان فارس تامین شد و به صورت کنسانتره در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.

بنابه گفته این مقام مسئول در امور عشایر، توزیع ۱۰۷ هزار تن علوفه بین دام داران عشایر،  ۴.۵ میلیون لیتر نفت و ۲۲۰ هزار سیلندر گاز، ۱۴ هزار و ۶۴۰ تن آرد یارانه ای، بیمه ۴۶۵ هزار راس دام در سال گذشته انجام شده است.

وی راه اندازی سامانه هوشمند سازی تولیدات را یکی از اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از قاچاق و ارائه خدمات به دام  اعلام کرد و گفت: هر دام عشایر دارای کارت خواهد بود که در سامانه توسط عشایر ثبت می شود.

انتهای پیام/ح


نظرات بینندگان