کد خبر: ۱۴۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مرگی که زندگی می‌بخشد؛

کاهش اهدا عضو در سایه کرونا/ فارس تا کنون قریب به ۱۲هزار پیوند عضو انجام داده است

عضو هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران گفت: روزانه تعداد زیادی به دلیل کمبود ارگانهای حیاتی پیوندی از جمله، کلیه، کبد، قلب و... جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، بیش از یک سال است که از شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور ایران می‌گذرد، بیماری که با آمدنش تمام معادلات، علمی، احساسی، منطقی، فرهنگی، اقتصادی و... را در دنیا بر هم زد و یکی از بخش هایی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفت بخش اهدا عضو بود چرا که باعث شد نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا اهدا عضو به دلیل نکات بهداشتی تعطیل و نیمه تعطیل گردد.

این اتفاق برای بیمارانی که مدت‌های بسیاری چشم انتظار عضو اهدایی هستند مانند قدم زدن در تونلی تاریک و بی انتهاست، انتظار برای تمام شدن وضعیتی که باعث شده پیوند عضو در ایران بیش از 50 درصد کاهش پیدا کند و جان انسان‌های زیادی را که در صف انتظار دریافت عضو هستند به مخاطره بیاندازد.

بیش از 75درصد از خانواده های بیماران مرگ مغزی در استان فارس به اهدا عضو رضایت می‌دهند

به گفته سیاووش غلامی مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پایین بودن ایمنی بدن افراد گیرنده عضو از یک سو و ترس از حضور بیماران کرونایی در اکثر بیمارستان‌ها از سوی دیگر باعث شده آمار اهدای اعضا نه تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا پایین بیاید. 

آن طور که مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید، علی رغم این کاهشِ تمایل به اهدا عضو، اما هنوز در استان فارس بیش از 75درصد از خانواده های بیماران مرگ مغزی به اهدا عضو رضایت داده و حاضرند در این کار خداپسندانه شرکت کنند.

وی با بیان اینکه هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان 8 انسان دیگر را به طور مستقیم نجات دهد و به تعداد زیادی نیز بهبود کیفیت زندگی ببخشد، افزود: علاوه بر قلب، دو کلیه، کبد و ریه ها که اندام حیاتی و نجات بخش هستند، دیگر نسوج مثل پوست، مغز استخوان، قرنیه و ... قابل اهدا هستند که می‌توانند یه بهبود کیفیت زندگی افراد بیمار کمک کنند.

غلامی در ادامه با بیان اینکه سال 98 بیش از 153 مرگ مغزی در شیراز به اهدا عضو منجر شده است، عنوان کرد: اما این آمار به خاطر شرایط کرونایی در سال 99 به 115 مورد کاهش یافته و در سال جاری از ابتدای سال تا کنون نیز 27 مرگ مغزی به اهدا عضو رسیده است.

کاهش اهدا عضو در سایه کرونا/ فارس تا کنون قریب به ۱۲هزار پیوند عضو انجام داده است

مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در سال گذشته حدود 47 مورد پیوند کلیه، 17مورد پیوند پانکراس، 10 مورد پیوند روده و 8 مورد پیوند قلب انجام شده است.

وی به ارائه آماری از تعداد پیوندهای انجام شده در شیراز از ابتدا تا کنون اشاره کرد و گفت: بیش از 6 هزار مورد پیوند کبد، قریب به 5 هزار مورد پیوند کلیه، 200مورد پیوند پانکراس، بیش از 60مورد پیوند روده و 67 مورد پیوند قلب انجام انجام شده است.

مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه از خانواده هایی که بیمار مرگ مغزی دارند تقاضا کرد که با اهدا به موقع عضو عزیزان خود در این کار خیر شرکت کنند.

وی با بیان اینکه 24ساعت پس از مرگ مغزی بهترین زمان برای اهدا عضو است، عنوان کرد: بعد از آن هر چه زمان بگذرد از کیفیت اندام اهدایی کاسته و امکان پیوند کاهش میاید.

غلامی در خصوص شرایط اهداکنندگان عضو، اعضای قابل اهدا و بیان اهمیت تشخیص صحیح و تأیید مرگ مغزی نیز اظهار کرد: در حال حاضر در بیشتر موارد، از پوست بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو نیز استفاده می شود که این مورد برای بیماران سوختگی بسیار بااهمیت بوده و در صورت استفاده به موقع از پوست پیوندی، نقش موثری در بهبودی بیماران سوختگی دارد.

وی با بیان اینکه بیماران مرگ مغزی باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند، ادامه داد: ارگان های بدن این بیماران به چند نفر اهدا می شود و با توجه به هزینه های بالای پیوند، باید تمام شرایط را برای انجام یک پیوند موفق در نظر گرفت.

در ادامه این گزارش به سراغ عبدالحمید کشاورز  عضو هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران و مدیر کل انجمن بیماران کلیوی استان فارس رفته ایم.

کاهش اهدا عضو در سایه کرونا/ فارس تا کنون قریب به ۱۲هزار پیوند عضو انجام داده است

فرهنگ سازی اهدا عضو نیازمند همراهی مردم و رسانه هاست 

عبدالحمید کشاورز از اطلاع رسانی خوب رسانه ها در راستای فرهنگ سازی اهدا عضو قدردانی کرد و گفت: کار اهدا عضو از سوی خیرین اهدا، اقدامی ایثارگرانه و نوع دوستانه است که از گذشته تا به امروز در فرهنگ ما وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه این تصمیمی است  که می‌تواند با انجام به موقع آن به افراد بسیاری زندگی دوباره ببخشد، اظهار کرد: روزانه تعداد زیادی به دلیل کمبود ارگانهای حیاتی پیوندی از جمله، کلیه، کبد، قلب و... جان خود را از دست می‌دهند اما همه ما می‌توانیم به عنوان یک فرد اهدا کننده عضو نجات بخش تعداد بیشماری از بیماران باشیم.

رئیس انجمن بیماران کلیوی استان فارس تصریح کرد: این امر نیازمند همراهی بیشتر مردم و رسانه های جمعی در راستای آگاهی بخشی به دیگران و فرهنگ سازی در این زمینه است.

 وقوع سالانه 8هزار مرگ مغزی در ایران

کشاورز با اشاره به اینکه در ایران آمارها نشان می‌دهد که سالانه بین 5 تا 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که اعضا نیمی از این افراد قابل اهدا است، عنوان کرد: فارس در بحث اهدا عضو در کشور پیشقدم است به گونه‌ای که در بسیاری از شهرستان‌ها به محض اطلاع از مرگ مغزی اطرافیان خانواده جهت اهدا عضو اعلام آمادگی می‌کنند.

کاهش اهدا عضو در سایه کرونا/ فارس تا کنون قریب به ۱۲هزار پیوند عضو انجام داده است

انجام پیوند عضو تنها از بیمار مرگ مغزی در استان فارس

وی با بیان اینکه در استان فارس پیوند عضو تنها از فرد مرگ مغزی به زنده صورت می‌گیرد، گفت: در برخی استانها این دریافت عضو از فرد زنده هم انجام می‌شود.

گفتنی است ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸ روزی است که دکتر ایرج فاضل اولین فتوای تاریخی مبنی بر جایز بودن اهدای عضو را از امام خمینی (ره) اخذ کرد و از آن پس تا کنون 31 اردیبهشت در تقویم به نام روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی نام گرفته است و بهانه ای شده برای ترویج فرهنگی که هنوز هم آن طور که باید و شاید رشد نکرده اگرچه ایران رتبه اول آسیا و رتبه ۳۱ دنیا را در بحث اهدای عضو دارا است.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان