کد خبر: ۱۴۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
در گفتگوی اختصاصی با «شیرازه» مطرح شد؛

بیش از ۱۰ درصد روستاهای فارس با جمعیت ۲۰ خانوار و کمتر فاقد اینترنت هستند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با بیان اینکه بالای ده درصد روستاهای با جمعیت ۲۰ خانوار و کمتر فاقد اینترنت هستند، گفت: البته این بدان معنا نیست که تمام این روستاها داری مدرسه و شرایط آموزش آنلاین هستند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، بیش از یک سال است که کرونا این مهمان منحوس ناخوانده سایه سنگینش را بر زندگی انسانها گسترانیده و موجب شده تا بسیاری از معادلات جهان برهم بخورد و شیوه های زندگی بشر نیز تغییر کند.

یکی از بخش‌هایی که به شدت مورد تغییر قرار گرفت و علی رغم چالش‌های بسیار همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد آموزش آنلاین به دانش آموزان است.

آموزش آنلاین این روزها داغ ترین بحثی است که در میان خانواده ها شنیده می‌شود.

نگرانی درباره این آموزش ها، به ویژه در میان خانواده هایی دیده می شود، که دانش آموزانی را در خانواده خود دارند. 

تحصیل به صورت آنلاین را نه می توان یک آموزش کاربردی و بی نقص دانست و نه می شود به طور کلی آن را رد کرد و از معایبش سخن گفت، با این حال این شیوه جدید تحصیلی، سوالات و ابهامات بسیاری را برای دانش آموزان پایه های مختلف، کادر آموزش و پرورش و البته والدین دانش آموزان به وجود آورده است. 

بیش از ۱۰ درصد روستاهای با جمعیت ۲۰ خانوار و کمتر فاقد اینترنت هستند

در این راستا گفتگویی با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس انجام داده‌ایم که در آن به بررسی چالش قطعی اینترنت در نقاط روستایی می‌پردازد.

مهرداد سهرابی در خصوص دسترسی اینترنت عنوان کرد: از اسفند سال 98 با شیوع بیماری کرونا به ناچار مجبور شدیم آموزش حضوری را تعطیل کرده و به سمت استفاده از فضای مجازی حرکت کنیم.

وی افزود: در بحث مکالمه غالب روستاها تحت پوشش هستند اما در خصوص دسترسی به اینترنت پرسرعت باید گفت، اپراتورها به خاطر آنتن دهی بهتر مجبور هستند ایستگاه‌های خود را در بلندترین نقطه نصب کنند که همین امر موجب می‌شود روستاهایی که در نقاط پست و مناطق جنگلی زندگی می‌کنند با مشکلاتی مواجه شوند.

سهرابی با بیان اینکه از طرفی نیز با شیوع کرونا  استفاده از بستر اینترنت نیز افزایش یافت و همین امر موجب کندتر شدن اینترنت شد، گفت: در تامین اینترنت پرسرعت کار ما به دو بخش تقسیم می‌شود که یکی لایه اکسس است یعنی جایی که دسترسی ایجاد می‌شود و مردم می‌توانند از اینترنت استفاده کنند و دیگری لایه کُر است یعنی هسته اصلی که پهنای باند تامین می‌شود که به خاطر همین افزایش استفاده از فضای مجازی در ابتدای کار مشکلاتی در برخی نقاط به وجود آمد.

بیش از ۱۰ درصد روستاهای با جمعیت ۲۰ خانوار و کمتر فاقد اینترنت هستند

اینترنت رایگان برای ۴۱۲۷ مدرسه 

وی با اشاره به اینکه اپراتورها نیز متناسب با ترافیک سطح دسترسی خود را افزایش دادند اما موضوع آموزش تا حدودی این فرایند را تغییر داد، اظهار کرد: از ابتدای شروع این پروسه با آموزش و پرورش هماهنگ بودیم تا ببینیم وضعیت روستاها به چه صورت است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در ادامه، تصریح کرد: ما اطلاعات وضعیت پوششی استان را با اداره کل آموزش و پرورش استان در میان گذاشتیم، همزمان هم یک پروژه هوشمند سازی مدارس را آغاز کردیم که طی این طرح تا به امروز ۴هزار و ۱۲۷مدرسه را اینترنت رایگان داده ایم.

سهرابی افزود: در روستاهایی که حتی دسترسی مشکل بود برنامه ریزی کرده و تا حد امکان این دسترسی را ایجاد نمودیم اما زمانی که بحث اجرا پیش می‌آید، تابع یک سری قانون و مقررات از جمله، فاصله، ارتفاع، دیدمستقیم، پهنای باند و... است که باید رعایت شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

وی با بیان اینکه بالای ده درصد روستاهای با جمعیت ۲۰ خانوار و کمتر فاقد اینترنت هستند، گفت: البته این بدان معنا نیست که تمام این روستاها داری مدرسه و شرایط آموزش آنلاین هستند.

 سهرابی با بیان اینکه در روستاها نیز چند مدل اینترنت وجود دارد گفت: برخی از روستاها دارای اینترنت ثابت هستند که دسترسی را برای دانش آموزان آسان تر می کند و مابقی تحت پوشش سه اپراتور همراه اول ایرانسل و های‌وب هستند، که بسته به شرایط روستا و برخی معیارهای دیگر هر روستا تحت پوشش یکی از این اپراتورها است و از آنجا که ممکن است همه اهالی روستا دارای خط ایرانسل، همراه اول و یا دیگر خطوط نباشند ممکن است اپراتوری که در آن روستا وجود ندارد از ضعف آنتن دهی بیشتری برخوردار باشد.

بیش از ۱۰ درصد روستاهای با جمعیت ۲۰ خانوار و کمتر فاقد اینترنت هستند

۸۳ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش اینترنت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه جمعیتی حدود یک میلیون و 162 هزار و 7نفر در روستاها تحت پوشش اینترنت ثابت هستند، گفت: یعنی حدود 1475 روستا تحت پوشش اینترنت ثابت هستند که ۸۳ درصد جمعیت روستایی را در بر می‌گیرد.

سهرابی ادامه داد: همراه اول نیز یک هزار و 10 روستا را با جمعیت 859هزار و302 نفر تحت پوشش دارد و  ایرانسل هم 1416روستا را با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 29هزار و 220نفر تحت پوشش اینترنت قرار داده است.

وی با بیان اینکه های وب هم یک هزار و339روستا را با جمعیتی بالغ بر 971هزار و 57 نفر راتحت پوشش دارد، اظهار کرد: جمعا 2هزار و 145روستا به یک یا دو اپراتور دسترسی دارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به برخی مشکلات و چالش‌های پیش روی این ارگان جهت پوشش اینترنت اشاره کرد و گفت: گاهی مخالفت خود اهالی یا افراد جهت راه اندازی ایستگاه از یک سو، صعب العبور بودن مسیر، کمبود تجهیزات و... از سوی دیگر شرایط را برای کار سخت می کند.

وی در پایان در پاسخ به خواست «خبرنگار شیرازه» مبنی بر رسیدگی به وضعیت آنتن دهی برخی روستاها که با این رسانه ارتباط گرفته و خواهان پیگیری مطالبه خود بودند گفت: لیستی از روستاها یا مناطقی که دچار مشکل هستند را ارائه دهید تا پیگیری های لازم صورت گیرد.

حرف آخر اینکه:

آموزش آنلاین سابقه جدی و طولانی در ایران ندارد، به همین دلیل است که در ابتدای این راه با چالش های متفاوت و بزرگی در آن روبرو هستیم که لازم است با همراهی و همکاری سایر ارگانها مرتفع شود تا دانش آموزان در این فضا آسیب نبینند.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان