کد خبر: ۱۴۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۹ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰

حافظ و هنر موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد

مدیر مرکز حافظ‌شناسی و مسئول کرسی پژوهشی حافظ، «حافظ و هنر» را موضوع علمی یادروز حافظ برای امسال اعلام کرد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر شیرازه، مدیر مرکز حافظ‌شناسی و مسئول کرسی پژوهشی حافظ، گفت: از زمانی‌که روز بزرگداشت حافظدر تقویم ملی ایران به ثبت رسیده، هرسال بیستم مهرماه برنامه‌های مختلفی در شیراز و شهر‌های مختلف ایران و جهان برگزار می‌شود.


کاووس حسن‌لی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی مراسم یادروز حافظ، برنامه‌های علمی است که با ارائه دستاورد‌های تحقیقی از سوی حافظ‌پژوهان صورت می‌پذیرد.

مسئول کرسی پژوهشی حافظ خبر داد: مرکز حافظ‌شناسی که از دیرباز موضوع علمی سالانه حافظ را اعلام می‌کند، برای بیست‌وپنجمین مراسم بین‌المللی یادروز حافظ در سال ۱۴۰۰، موضوعِ «حافظ و هنر» را تعیین کرده و حافظ‌ پژوهان، هنرمندان و همه علاقه‌مندان را به توجه و تمرکز بر این موضوع فراخوانده است.

وی افزود: کرسی پژوهشی حافظ (مستقر در مرکز حافظ‌شناسی)، مانند سال‌های پیش از همه هنرمندان، اندیشه‌وران و حافظ‌پژوهان دعوت می‌کند تا چنانچه سخنی تازه در قلمرو موضوعی اعلام‌شده برای ارائه در مراسم علمی یادروز حافظ در مهرماه ۱۴۰۰ دارند، مطالب خود را حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۰، در قالب مقاله به‌نشانی الکترونیکی مرکز حافظ‌شناسی hafezstudies@gmail.com ارسال کنند.

حسن‌لی افزود: پژوهش‌هایی که با موضوع حافظ و هنر انجام می‌گیرد، دست‌کم در چهار بستر می‌توانند شکل بگیرد؛ یکی بررسی مفهوم‌شناسانه هنر در اندیشه حافظ، دیگری شیوه‌های بیان هنری حافظ، سوم نگاه حافظ به انواع هنر و چگونگی کاربرد اصطلاحات هنری در شعر او و چهارم بهره هنر‌های گوناگون (گذشته و معاصر) از شعر و اندیشه حافظ.

وی از استقبال پژوهشگران و هنرمندان خبر داد و گفت: با آن‌که هنوز موضوع یادروز سال ۱۴۰۰ به‌صورت رسمی اعلام نشده، خوشبختانه هنرمندان و استادان برجسته‌ای برای سخنرانی و نگارش مقاله اعلام آمادگی کرده‌اند. موضوعاتی مانندِ حافظ و هنر‌های نمایشی، حافظ و نگارگری، بهره موسیقایی از شعر حافظ، شیوه‌های هنری حافظ در بهره‌گیری از قرآن کریم و… از سوی استادانِ پژوهشگر و برخی از هنرمندان برای ارائه در مراسم یادروز حافظ اعلام شده است.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی در پایان بااشاره به ربع قرن فعالیت این مرکز، یادآور شد: همان‌گونه که پیش از این اعلام شده، مرکز حافظ‌شناسی در بیست‌وپنجمین سال فعالیت‌های خود، نخستین جشنواره داستان‌نویسی را با موضوع حافظ برگزار می‌کند که برگزیدگان این جشنواره نیز در مراسم یادروز حافظ ۱۴۰۰ معرفی و تقدیر خواهند شد.

او افزود: خوشبختانه با تشکیل دبیرخانه و انتشار فراخوان، این جشنواره کار خود را آغاز کرده است و تاکنون تعدادی داستان به دبیرخانه رسیده و منتظر دریافت آثار دیگری هستیم. داستان‌نویسان علاقه‌مند تا ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را براساس شرایط اعلام‌شده، به دبیرخانه‌ی جشنواره، به‌نشانی story.hafez@gmail.com ارسال کنند.

حسن‌لی تأکید کرد: پیش از این هم گفته‌ام که ادبیات داستانی می‌تواند یکی از راه‌های پیوند نسل امروز با شعر و اندیشه حافظ باشد و «جشنواره داستانی حافظ» به همین منظور طراحی شده و برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ع

نظرات بینندگان