کد خبر: ۱۴۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
گزارش «شیرازه» از تاثيرات فضای مجازی بر روابط خانواده‌ها؛

هیچ برنامه ریزی برای استفاده فرزندان از تکنولوژی وجود ندارد/ افزایش پرونده‌های سایبری که به روابط خانواده آسیب می رساند

رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: از تعداد ابزار و تجهیزاتی فناوری که در اختیار کودکان و نوجوانان است مشخص شده که هیچ برنامه ریزی برای استفاده فرزندان از تکنولوژی وجود ندارد، یعنی به جز ساعاتی که جهت آموزش استفاده می شود، ساعت زیادی را به دنبال سرگرمی و موضوعاتی هستند که بر روابط سالم تاثیر گذار است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، با ورود وسایل و تکنولوژی های جدید به خانه ها والدین و فرزندان ساعت های متمادی در کنار یکدیگر می نشینند بدون آن که حرفی برای گفتن داشته باشند.

افزایش استفاده از اینترنت به ویژه شبکه های اجتماعی موبایلی این روزها به رغم استفاده های مفیدی که دارد، در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش والدین به تربیت فرزندان، موجبات دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم ساخته است.

به گونه ای که به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می کنند و افراد خانواده کمترین مراودات و گفتگوی همدلانه را با هم دارند.

هیچ برنامه ریزی برای استفاده فرزندان از تکنولوژی وجود ندارد/ افزایش پرونده‌های سایبری که به روابط خانواده آسیب می رساند

 این موضوع آسیب هایی را نیز در خانواده ها به وجود آورده که در کنار سایر عوامل مخرب بر روابط خانوادگی، موجب سست شدن بنیاد خانواده ها و طلاق عاطفی زوجین و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و همچنین گسترش شکاف نسلی  شده است.  

طبق نظر كارشناسان علت بسیاری از خشونت‌های خانگی نبود ارتباط و تعامل صحیح و گفتگوی همدلانه در بستر خانواده است، با توجه به این موارد به نظر می رسد تلاش برای به حداقل رساندن تهدیدهای شبکه های مجازی در کاهش سلامت و پایداری نهاد خانواده، ضرورتی انکارناپذیر است و این امر  میسر نخواهد شد مگر از طریق توسعه روابط پایدار و صمیمیت و همدلی میان اعضای خانواده در بستر گفتگوهای صمیمی میان اعضای خانواده.

علاوه بر تاثيرات اين تكنولوژی بر ارتباطات بين خانواده آثار مخرب و خطرناک ديگری نيز وجود دارد كه به طور مستقيم آسيب پذيرترين قشر جامعه را مورد هدف قرار مي دهد.

کودکان و نوجوانان به عنوان آسیب پذیرترین قشر جامعه طعمه‌ی مناسبی برای کاربران اینترنت هستند، اغلب آنها بی تجربه، کنجکاو، احساساتی و از همه مهمتر "تنها" هستند و درست به همین دلیل هدف خوبی برای مجرمان و تبهکاران اینترنتی محسوب می شوند.

هیچ برنامه ریزی برای استفاده فرزندان از تکنولوژی وجود ندارد/ افزایش پرونده‌های سایبری که به روابط خانواده آسیب می رساند

نمی‌توان تصور کرد که فرزندان ما بزرگ شوند، رشد کنند، به دانشگاه بروند، وارد حوزه‌های مختلف شوند اما با کامپیوتر سروکار نداشته باشند و شبکه جهانی (اینترنت) را نشناسند.

همچنان که اثرات مثبت تکنولوژی‌های نوین در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست؛ در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است تأثیرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد.

استفاده زیاد و کنترل نشده از اینترنت و فضای مجازی موجب افزایش وزن، رکود عملکرد اجتماعی- ارتباطی، گوشه گیری، انزوا و غمگینی می شود همچنین ایجاد بلوغ زودرس در نوجوانان و اثرات منفی بر رشد طبیعی جسم و روان، در نوجوانان و جوانان، بروز رفتارهای عصبی و غیرمتعادل، تپش قلب و بی اشتهایی و یا کم اشتهایی و رنجور شدن جسم و بی میلی به امر تحصیل و فعالیتهای ورزشی از آسیب‌های جسمی و روحی و روانی کار با اینترنت و شبکه های اجتماعی برشمرده می‌شود.

خطرات ناشی از این فضای بی در و پیکر آنقدر زیاد است که به گفته رئیس پلیس فتا استان فارس در ایام شیوع کرونا پرونده های سایبری که در پلیس فتا شکل گرفته بیشتر مربوط به موضوعاتی است که بر روابط خانواده آسیب می رساند.

حشمت سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس در گفتگو با خبرنگار «شیرازه» عنوان کرد: با توجه به اینکه اکنون به خاطر بیماری کرونا ضریب نفوذ اینترنت صد در صد شده است و در همه خانواده‌ها استفاده از اینترنت و فضای مجازی تبدیل به یک اجبار شده است پس نیاز است که یک نظارت خوب و دقیق از طرف والدین بر رفتار فرزندان باشد.

هیچ برنامه ریزی برای استفاده فرزندان از تکنولوژی وجود ندارد/ افزایش پرونده‌های سایبری که به روابط خانواده آسیب می رساند

وی با بیان اینکه اکنون متاسفانه پرونده های سایبری که در پلیس فتا شکل گرفته بیشتر مربوط به موضوعاتی است که بر روابط خانواده آسیب می رساند، گفت: این امر نیاز دارد که نظارت و کنترل خانواده ها بر رفتار فرزندانشان افزایش یابد.

سلیمانی ادامه داد: از طرفی نیز از تعداد ابزار و تجهیزات فناوری که در اختیار کودکان و نوجوانان است مشخص شده که هیچ برنامه ریزی برای استفاده فرزندان از تکنولوژی وجود ندارد، یعنی به جز ساعاتی که جهت آموزش استفاده می شود،ساعت زیادی را به دنبال سرگرمی و موضوعاتی هستند که بر روابط سالم تاثیر گذار است.

رئیس پلیس فتا فارس با تاکید بر اینکه خانواده ها اکنون کمتر برای صحبت با یکدیگر وقت می‌گذارند، اظهارکرد: متاسفانه به دلیل مشغله های بسیار کمتر برای چالش ها و مشکلات زندگی وقت می‌گذارند تا آنها را با گفتگو حل کنند، به مواقع بیکاری هم وقتی به خانواده ای وارد می‌شوید می‌بینید مرد و زن خانواده و فرزندان هر کدام گوشی به دست یک گوشه ای در حال سیر در فضای مجازی هستند بی انکه کمترین توجهی به اطراف یا یکدیگر داشته باشند.

سلیمانی تصریح کرد: پس نیاز است خانواده ها توجه ویژه ای بر نظارت، کنترل بر نحوه استفاده از این تکنولوژی داشته باشند همچنین به هشدارهایی که پلیس فتا می‌دهد توجه کنند، حتما به سایت پلیس فتا وارد شده و آموزش هایی که در آن ارائه می‌شود را مطالعه و استفاده کنند وجهت استفاده از فضای مجازی در طول روز ساعات مشخصی را تعیین کنند.

وی در پایان با تاکید بر این نکته که کاربران باید در فضای مجازی به آن کسی که آن طرف خط است اعتماد نکنند، تصریح کرد: متاسفانه پرونده هایی داریم که باعث شده در فضای مجازی روابط ناسالمی شکل بگیرد و کانون گرم خانواده از هم بپاشد پس این امر نیاز به دقت و توجه کافی دارد تا هم خود و هم عزیزانمان را از گرفتار شدن در مسیری که هزاران خطر در کمین دارد نجات دهیم.

حرف آخر اینکه:

استفاده از تکنولوژی و هر تجهیزات دیگری که زندگی انسان ها را راحت تر کرده و می تواند آسایش را به همراه داشته باشد نیازمند ساخت بستری مناسب برای ورود به جامعه و آموزش مهارت های کافی در جهت استفاده از آنها را دارد تا هم جامعه  و هم زندگی ایمنی را برای خو و فرزندانمان رقم بزنیم.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان