کد خبر: ۱۴۷۲۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
گزارش «شیرازه» از تجمع رانندگان اتوبوس درون شهری شیراز:

چرخ اتوبوس ها امروز در شیراز نچرخید/ راننده اتوبوس: سه ماه حقوق نگرفتم

نبود اتوبوس در شهر شیراز از صبح امروز باعث تعجب و اختلال در امور جاری مردم شد که با بررسی میدانی شیرازه معلوم گردید که رانندگان به دلیل عدم پرداخت مطالبات کار را تعطیل کرده اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، نبود اتوبوس از صبح امروز باعث تعجب و اختلال در امور جاری مردم شد؛ برخی ها براین باور بودند که شاید به دلیل بیماری کرونا دوباره ناوگان حمل و نقل شهری تعطیل شده اما با جست و جو در رسانه ها و فضای مجازی خبری در این خصوص پیدا نمی کردند که همین امر باعث دوچندان شدن سوالات در ذهن شهروندان سومین حرم اهل البیت(ع) شد.

با پیگیری ها و مشاهدات میدانی خبرنگار "شیرازه" مشخص شد که رانندگان ناوگان اتوبوس درون شهری در پایانه ها از امروز صبح کار را آغاز نکردند و در پایانه ها برای دریافت مطالبات خود تجمع کردند؛ بهره برداران اتوبوس ها نیز در کنار رانندگان حضور دارند و خواستار مطالبات معیشتی خود و دیگر مسائل هستند.

به بهره بردار پولی واریز نشده تا مطالبات راننده پرداخت شود
آزادی نماینده بهره برداران سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مشکلات که امروز پیش آمده به دلیل معیشت و فشار اقتصادی بر روی این قشر زحمت کش است.

وی افزود: جدول هزینه کل سال گذشته ناوگان هنوز بسته نشده و  بعد از یک سال و نیم سازمان نتوانسته هزینه را پرداخت کند لذا معوقات هنوز پرداخت نگردیده است.

آزادی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا با دستور ستاد مبارزه با این بیماری، طی چندین مدت ناوگان اتوبوس درون شهری شیراز فعالیت نداشت، اضافه کرد: کمک معیشت به رانندگان در دستور کار سازمان بوده اما تنها کمک معیشت ۲۰ روز واریز شده و هنوز هزینه ۱۵ روز معیشتی از ستاد کرونا طلبکار هستیم. 

نماینده بهره برداران سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز با اشاره به اینکه اکنون ۲ ماه گذشته و از ۳ تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴ خط اتوبوس تعطیل شدند اما بقیه ناوگان تا ساعت ۱۵ حق کار داشتند که باتوجه به این روند کماکان حقوق واریز نشده است.

وی عدم وصول کسری کارت و یارانه اتوبوس ها از اول امسال را یکی از مطالبات بهره برداران و رانندگان عنوان کرد و گفت: برحسب مصوبه ۲۸ فروردین امسال هیئت مدیره سازمان، ۵۰ درصد افزایش حقوق رانندگان باید واریز می گردید که تا کنون محقق نشده است. 

آزادی تاکید کرد: بهره برداران وقتی پولی از سازمان دریافت نکنند، نمی توانند حقوق رانندگان را پرداخت کنند.

نماینده بهره برداران سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز گرانی قطعات را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ارزش شناور بوده و قطعه ها در حال گران شده است؛ یارانه قطعات و جدول ناوگان را مطابق سال ۱۳۹۸ محاسبه و واریز می کنند در صورتی که نرخ باید به روز باشد.

چرخ اتوبوس ها امروز در شیراز نچرخید/ راننده اتوبوس: سه ماه حقوق نگرفتم

دو سوم رانندگان و بهره برداران اتوبوس بیمه نیستند
به گفته آزادی، از ساعت ۴:۳۰ اتوبوس ها شروع به کار می کند و ۱۱ شب کار تمام می شود با این وجود دو سوم بهره برداران و رانندگان بیمه نیستند و این درحالی است که نامه نگاری ها با همه نهاد های مرتبط درجریان هستند اما هیچ کس به مشکلات این بخش رسیدگی نمی کند.

وی در پایان گفت: مشکلات زیاد است و شهرداری، فرمانداری و.... به مطالبات ما جواب نمی دهند.

سه ماه حقوق دریافت نکردم 
قاسمی که یکی از رانندگان اتوبوس درون شهری با سابقه ۱۸ ساله است در گفتگو با خبرنگار شیرازه عنوان می کند که تنها مشکل رانندگان معیشت است.

وی اظهار داشت: مشکلات اقتصادی بر روی رانندگان فشار خیلی زیادی آورده و وقتی مطالبه از مسئولین شکل می گیرد تنها وعده می دهند. 

قاسمی با اشاره به مطالبات رانندگان تاکید کرد: چندین ماه ناوگان به دلیل کرونا تعطیل بوده و تنها ۲ سری معیشت واریز شده است لذا این مبلغ مقطعی با این همه گرانی و چند برابر شدن اجناس جواب گوی زندگی و معیشت نیست. 

این راننده اتوبوس در پایان سخنان خود بیان داشت: هیچ وام و تسهیلاتی به دلیل تعطیلات کرونایی نیز به رانندگان واگذار نشده است؛ حقوق رانندگان اتوبوس درون شهری با توجه به مصوبه جدید به صورت روز مزد از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان حساب می شود و از اول امسال تاکنون حقوقی دریافت نکرده ام.

تجمع امروز به دلیل مشکلات بین بهره بردار و رانندگان است!
مسعود طهماسبی معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها این موضوع را اختلاف بین بهره‌برداران و رانندگان اعلام می‌کند و از برطرف شدن مشکل خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: شهرداری کل ناوگان اتوبوس‌رانی را به بخش خصوصی واگذار کرده که به آنها بهره‌بردار گفته می‌شود، تعدادی از رانندگان خودشان بهره‌بردار هستند و تعدادی از بهره‌برداران نیز اتوبوس را به رانندگان می‌دهند، اکنون بین بهره‌برداران و رانندگان در زمینه پرداخت حقوق اختلاف نظر پیش آمده بود.

گفتنی است بهره برداران و رانندگان اتوبوس شهرداری شیراز خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی امروز و پرداخت مطالبات گذشته شدند.

حرف آخر اینکه...

اتوبوس یکی از ناوگان های مهم در حمل و نقل شهری است و بسیاری از شهروندان به امور جاری زندگی خودشان با استفاده از اتوبوس می پردازند لذا اختلال در این زمینه موجب اختلال در زندگی شهروندان شهر راز می شود.

لذا باید مطالبات و حقوق رانندگان از سوی سازمان های مربوطه پرداخت شود تا شاهد تعطیلی در ناوگان نباشیم.

بررسی های میدانی خبرنگار شیرازه نشان می دهد که اختلافی بین رانندگان و بهره بردار اتوبوس وجود ندارد و تجمع امروز به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سازمان حمل و نقل مسافر است لذا پارادوکس در بین سخن مسئولین مربوطه با مشاهدات میدانی وجود دارد.

پیمان باباخانی سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در جمع خبرنگاران از هوشمند سازی ناوگان اتوبوس این شهر خبر داد اما با وضعیت امروز باید گفت که اولویت ها در این سازمان باید اصلاح شود چراکه وقتی به اساس کار اتوبوس که یکی از آن ها رانندگان زحمت کش هستند پرداخت نشود، هوشمند سازی و تعویض ناوگان و... موثر نخواهد بود.

انتهای پیام/ح/ر


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
0
حق با رانندگان زحمت کش هست که هیچ کس قدر این رانندگان نمیدانن . حداقل حق این رانندگان زحمت کش بدین چون زن وبچه ما با اعتماد و بدون استرس دارن رفت و امد میکن و من شخصن مدیون این رانندگان و دست اینها میبوسم و تنها خواهشی که دارم به این رانندگان رسیدگی کامل بشه چون حقشون هست و حق گردن ما شهروند دارن چون هر مسافر مساوی هست با یک خانواده
حسین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
0
حق با رانندگان زحمت کش هست که هیچ کس قدر این رانندگان نمیدانن . حداقل حق این رانندگان زحمت کش بدین چون زن وبچه ما با اعتماد و بدون استرس دارن رفت و امد میکن و من شخصن مدیون این رانندگان و دست اینها میبوسم و تنها خواهشی که دارم به این رانندگان رسیدگی کامل بشه چون حقشون هست و حق گردن ما شهروند دارن چون هر مسافر مساوی هست با یک خانواده