کد خبر: ۱۴۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
«شیرازه» از رصد هوشمند فضای مجازی گزارش می‌دهد؛

رصد مستمر فضای مجازی توسط مسئولان می‌تواند نقشه راهی در جهت شناسایی و حل مشکلات جامعه باشد

به نظر اگر مسئولان کشور از فرصت رصد هوشمند فضای مجازی برای درک مطالبات مردم استفاده کنند، مردم ناچار نیستند که برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان از اجتماعات واقعی استفاده کنند، از طرفی نیز رصد مستمر و موثر این فضا توسط متولیان امر و مسئولان می‌تواند نقشه راهی باشد در جهت شناسایی و حل مشکلات جامعه.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، امروزه با گسترش روز افزون تكنولوژی و افزايش شبكه‌های اجتماعی بخش مهمی از نگرش و رفتار اقشار مختلف جامعه  در این فضا شکل می‌گیرد، فضای مجازی براي مردم یک فرصت است تا با هم گفت‌وگو کنند و با آزادی بیان، مطالبه‌گری و نظارت عمومی بر عملکرد دولت‌ها را تمرین کنند اما در کنار فرصت‌های بی‌شمار فضای مجازی، تهدیدهایی هم وجود دارد که نباید از آنها غافل شویم.

يكی از اين تهديدات تلاش‌های رسانه‌ های خارجی است كه در صدد هستند سرنوشت كشور ما را در اختيار بگيرند از همين رو هر روز و هر لحظه خواب تازه‌ای برای اين مرز و بوم می‌بینند و هر زمان آبستن حادثه‌ای تازه برای اين كشور هستند و تلاش می‌کنند از طريق فضای مجازی كنترل اوضاع را در دست گيرند و شايد به همين خاطر است كه  تشخيص سره از ناسره را در فضای مجازی سخت کرده است.

معمولا در چنين فضاهای با پيش آمد موضوعی فرصت طلبان يا چنان بزرگ نمایی می‌کنند كه گویی تمام دنيا درگير آن اتفاق هستند يا آنقدر موضوع را بی اهميت جلوه می‌دهند كه برخی خود را از فكر كردن به موضوع هم منع می‌کنند.

در چنين شرايطي آنچه مورد اهميت است اين كه اولا مردم تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای خود را افزایش داده و هر مطلبی را در فضای مجازی دیدند، باور نکنند و تکنیک‌های اقناع را بشناسند تا به راحتی تحت تأثیر محتوای منتشر شده در فضای مجازی واقع نشوند و در مرحله بعد اين که بدانند فقط بخشی از فضای مجازی سالم، مفید و ایمن است و محتوای آن قابل اعتماد است، در نهایت لازم است اخبار و اطلاعاتی که در فضای مجازی می‌شنوند را با تحلیل خبرگان حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تطبیق دهند تا روشن شود کدام اخبار درست و کدام اخبار و اطلاعات، انحرافی است؟

به نظر می‌رسد یکی از دلایل تجمعات مردمی این است که مسئولان نسبت به مطالبات مردمی در فضای مجازی حساس نیستند و اين فضا كمتر مورد توجه و رصد مسئولان قرار می‌گیرد و تا زمانی که اتفاق خاصی نیفتد، گفته می‌شود اینها فقط حرف است و معلوم نیست مردم واقعا چنین مطالبه‌ای داشته باشند در حالی که عقل سلیم حکم می‌کند نسبت به تمام خواسته‌های مردم حساس بوده و نگذارند کار به جایی برسد که مردم احساس کنند ناچار هستند حرفهای خود را به شیوه‌ای دیگر بیان کنند.

به نظر اگر مسئولان کشور از فرصت رصد هوشمند فضای مجازی برای درک مطالبات مردم استفاده کنند، مردم ناچار نیستند که برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان از اجتماعات واقعی استفاده کنند، از طرفی نیز رصد مستمر و موثر این فضا توسط متولیان امر و مسئولان می‌تواند نقشه راهی باشد در جهت شناسایی و حل مشکلات جامعه.

چرا که به گفته حشمت سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس اکنون بسیاری از موضوعات به سمت فضای مجازی هدایت و سرازیر شده و مشکلات یا نشأت گرفته از فضای مجازی است یا پس از انعکاس و انتشار در این فضا به دنیای حقیقی منتقل می‌شود.


رصد مستمر فضای مجازی توسط مسئولان می‌تواند نقشه راهی در جهت شناسایی و حل مشکلات جامعه باشد/ضرورت افزایش جلسات شورای عالی فضامجازی در استان فارس

ضرورت افزایش جلسات شورای عالی فضای مجازی در استان فارس

وی با تاکید بر اینکه می طلبد تمام کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند به جد پای کار باشند، اظهار کرد: نیاز است متولیان امر هم فعالیت بیشتری در این راستا داشته باشند و هم با دیگر نهادها و پلیس فتا همکاری کنند تا  ما بتوانیم امنیت این فضا را ارتقا دهیم تا مردم با خیالی آسوده تر در این محیط ارتباطات اجتماعی، کسب و کارها، آموزش و دیگر فعالیت‌های خود را دنبال کنند.

سلیمانی با بیان اینکه از طرفی نیز نیاز است که شهروندان اگر مورد مشکوک یا اشکالاتی در این فضا می‌بینند حتما به پلیس فتا اطلاع دهند، گفت: مردم می‌توانند از طریق شماره 096380 یا در سایت پلیس فتا بخش گزارشات مردمی موضوع را به پلیس فتا گزارش دهند.

رئیس پلیس فتا استان فارس ادامه داد: کما اینکه ما این فضا را همواره رصد کرده و با موارد مجرمانه‌ای که مشاهده می‌کنیم با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی برخورد می‌شود.

سلیمانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه که آیا موارد و مشکلات فضای مجازی توسط مدیران ارشد استان نیز رصد می‌شود؟، اظهار کرد: هر استانی یک شورای عالی فضای مجازی دارد و در استان فارس نیز این شورا همانند سراسر کشور تشکیل شده و با نظارت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جلسات آن برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: اما نیاز است این جلسات و گفتگوها بیشتر و مستمرتر دنبال و فعالیت این شورا بیشتر شود.

رئیس پلیس فتا فارس در ادامه با بیان اینکه امروز پلیس فتا با امکانات، توانمندی و پرسنل متخصصی که در اختیار دارد به صورت شبانه روز این فضا را رصد می‌کند، اظهار کرد: اما از آنجا که فضا، فضای گسترده ای است، حتما نیاز به همکاری مردم و مسئولین در کنار هم دارد.

سلیمانی در پایان از مردم خواست تا از راهنمایی ها و مشاوره پلیس فتا در راستای شناخت هر چه بهتر این فضا استفاده کرده و با افزایش سواد رسانه ای خطرات موجود را شناسایی و به حداقل برسانند تا با امنیت بیشتری در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان