کد خبر: ۱۴۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

خوراکی‌هایی که برای مغز حکم سم را دارند

پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت مغز ضروری است. غذاهای زیادی وجود دارند که می‌توانند هوشمندی شما را از بین ببرند و حافظه و خلق و خوی شما را تحت تأثیر قرار دهند.
به گزارش سرویس رصد سلامت شیرازه، برخی مواد غذایی روی مغر ما اثر می‌گذارند، بنابراین بسیار مهم است که برای حفظ سلامت مغز این غذاها را شناسایی و آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنیم یا میزان مصرف آنها را کاهش دهیم.

غذاهای سرخ‌شده

مرغ سرخ‌شده و سیب‌زمینی سرخ‌کرده فقط دور کمر شما را چاق‌تر نمی‌کند، آن‌ها می‌توانند برای مغز شما مضر باشند. در تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ در مجله علوم تغذیه منتشر شده است، افرادی که رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای سرخ‌شده می‌خورند، در آزمون‌های شناختی، یادگیری، حافظه و عملکرد مغز، نمره کمی می‌گیرند. برعکس، کسانی که غذاهای گیاهی بیشتری مصرف می‌کردند نمره بالاتری داشتند.

نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر

احتمالاً می‌دانید که باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. اما همچنین باید مراقب آبمیوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و چای شیرین باشید زیرا سرشار از شکر هستند. مقادیر زیاد قند آسیب عصبی را به دنبال دارند چرا که باعث بروز التهاب می‌شوند.



در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در نشریه Alzheimer & Dementia منتشر شد، محققان دریافتند افرادی که به طور منظم از نوشیدنی‌های شیرین استفاده می‌کنند، به احتمال زیاد حافظه ضعیف‌تر، حجم کلی مغز کمتر و هیپوکامپ کوچک‌تری دارند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که برای یادگیری و حافظه نقشی مهم ایفا می‌کند.

کربوهیدرات تصفیه‌شده

برنج سفید، نان سفید، ماکارونی سفید و سایر غذاهای فرآوری‌شده با شاخص گلیسمی بالا نه‌تنها باعث افزایش قند خون می‌شوند، بلکه دارای رتبه‌بندی مواد غذایی نامناسب برای مغز شما هستند. به طور خاص، این غذاها می‌توانند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داد که غذاهای با شاخص گلیسمی بالا می‌توانند خطر افسردگی در زنان پس از یائسگی را افزایش دهند. از طرف دیگر، زنانی که لاکتوز، فیبر، میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کردند، در علائم افسردگی کاهش چشمگیری نشان دادند.

انتهای پیام/ش/ر


برچسب ها: سلامت ، سرخ کردنی ، چاقی
نظرات بینندگان