کد خبر: ۱۴۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند۱۴-؛

بازتاب سفر قالیباف به ایلام در روزنامه‌ها/ تکان مشارکت/ وداع با محتشمی‌پور

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:


«جوان» همزمان با برگزاری دومین مناظره انتخاباتی در عصر امروز، از تکانی که مناظره نخست به میزان مشارکت داد، گفته و نوشته است: «برخی نظرسنجی‌ها نشان داده است که این دغدغه هر دو جناح بعد از مناظره اول، تکانی به خود داده است، هرچند میزان آن زیاد نبوده است. در واقع آن چسبندگی میزان مشارکت در اعداد 40 تا 45 درصد شل شده و مشارکت توانسته است از جای خود حرکت کند. ممکن است برخی خلاف آن را بگویند اما مطالبه هر دو جناح از مردم برای رأی دادن گواهی است که باید شاهد افزایش مشارکت مردم باشیم. با این حال بدترین فهم از عوامل افزایش میزان مشارکت آن است که گمان کنیم با تخریب و حمله به رقبا و ایجاد فضای احساسی در میان مردم، این مهم ممکن می‌شود. اگر نگاه جامعه‌شناسانه به ارتقای فرهنگ سیاسی و اجتماعی مردم در دو، سه دهه اخیر داشته باشیم، در می‌یابیم که مردم امروز به لحاظ رشد سیاسی با گذشته تفاوت کرده‌اند و حالا اگر متانت و بزرگواری و منش بالای نامزدها و وعده‌های معقول و «اراده در کنار برنامه» را در نامزدها ببینند، بیشتر از یک فضاسازی مسموم جذب اصل شرکت در انتخابات می‌شوند. پس از برگزاری نخستین دور از مناظره سه‌گانه نامزد‌های ریاست جمهوری که البته با کاستی‌ها و بداخلاقی‌هایی از سوی نمایندگان وضع موجود همراه بود، برخی ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها از تکان خوردن مشارکت مردم خبر می‌دهد؛ مشارکتی که اگرچه درصد افزایش آن بالا نیست، اما امیدوارکننده است و انتظار می‌رود با برگزاری دور دوم و سوم آن بیشتر هم بشود. این مهم برخلاف آنچه در دور اول مناظره‌ها از سوی برخی نامزد‌ها مطرح شد، نه با شعار که با برنامه‌های عملیاتی دست یافتنی‌تر خواهد شد.»

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود نیز به سفر رئیس مجلس به ایلام پرداخته و با تیتر «پای صدای مردم بدون سودای ریاست» نوشته است: «شاید برخی از رئیس‌مجلس شورای اسلامی انتظار می‌کشیدند اکنون که از کورس و بورس انتخابات ریاست‌جمهوری خارج شد و به ریاست سال دوم مجلس هم رسید، دچار انفعال و افول در خدمت و مسئولیت‌پذیری شود، اما او غنیمت حضور در میان مردم آن هم در یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور را بی‌پاسخ نگذاشت. مسئولی که به میان مردم می‌رود، هرگاه به اتاق کار خود برمی‌گردد، سخت است که به آنان خیانت کند یا آنان را به فراموشی بسپارد.»

 

جوان 18 خرداد

«کیهان» سفر قالیباف به ایلام را با تیتر «رئیس مجلس پای درد دل حاشیه­‌نشینان و روستائیان محروم ایلام» عکس یک کرده و نوشته است: «قالیباف در چهارمین سفر استانی خود به ایلام رفت و در این سفر ضمن بازدید از پروژهای مهم ایلام در برخی مناطق محروم استان حضور یافت و پای درد دل مردم نشست، همچنین روسای کمیسیون‌های مجلس هم از طرح‌های مهم استان بازدید کردند.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز گزارشی تحلیلی دارد که با تیتر «با گرانی‌های دستوری بین مردم و صندوق رأی دیوار نکشید!» منتشر شده است. گزارش‌نویس کیهان آورده است: «علی‌رغم وعده‌های دولت، مردم در هفته‌های اخیر با موج تازه و سنگینی از گرانی مواجه شده‌اند. گرانی‌هایی مشکوک و قابل تأمل که گویا به‌دنبال دیوار کشیدن میان مردم و صندوق رای هستند.»

کیهان تسلیت رهبری در پی فوت سیدعلی اکبر محتشمی‌پور را در صفحه یک دیده است. همچنین سخنان دیروز رافال گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شورای حکام را «بهانه‌جویی آژانس پس از 8 سال اعتمادسازی یکطرفه» تلقی می‌کند.

کیهان 18 خرداد

«وطن امروز» عکسی از صف رای دارد و گزارشی درباره درهم‌تنیدگی جمهوریت و اسلامیت در نظریه سیاسی جمهوری اسلامی که با تیتر «مردم‌سالاری دینی آنتی‌تز سکولاریسم و تحجر» منتشر شده است. 

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز از اینکه تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس صدای سوداگران را درآورد گزارش داده و با تیتر «دست دلال کوتاه!» می‌نویسد: «بخش قابل توجهی از انتقادات شکل گرفته برای این مالیات ناظر به رکود کنونی اقتصاد ایران و تاب نیاوردن پرداخت مالیات و بخش دیگر ناظر به تداوم تورم بیش از 20درصد 5دهه اخیر بوده است.  این انتقادات در حالی بیان می‌شود که هم‌اکنون 170 کشور در حال اجرایی کردن این نوع مالیات هستند و از سوی دیگر برآورد می‌شود در نهایت تنها 5 درصد جامعه درگیر آن شوند. به قدری معافیت‌های این مالیات گسترده است که به ازای هر نفر در یک خانواده یک وسیله نقلیه و واحد مسکونی را مشمول مالیات نمی‌داند.  از سوی دیگر این مالیات به طور کلی ابزاری برای تامین مالی کسری بودجه دولت‌ها نیست و راهکاری برای هدایت نقدینگی به سمت تولید است و ظرف مدت کوتاهی از اجرا شدن می‌تواند دست سوداگران را از بازارهای مختلف قطع کند. »

وطن امروز 18 خرداد

«اعتماد» تیتر و عکس امروز خود را به وداع با سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور اختصاص داده و او را «مبارز آرمان‌خواه» می‌خواند. این روزنامه در گزارش خود آورده است: «شامگاه پنجشنبه‌ای که گذشت، انتشار یک فایل صوتی نام دو چهره انقلابی را که هر دو از نزدیک‌ترین یاران بنیانگذار جمهوری اسلامی بودند، بار دیگر به هشتگ‌های داغ توییتری و موضوع بحث کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرد. آن ‌هم در حالی که فایل صوتی، شرح گفت‌وگویی بود که در آن یکی از این دو، از حصر خانگی جویای احوال و سلامت آن‌ دیگری بود که در بستر بیماری به‌ سر می‌برد و به همین دلیل، نفر نخست که از قضا نخست‌وزیر امام بود، از طریق فرزند ارشد انقلابی دوم با رفیق دیرینش گفت‌وگو می‌کرد و از فرزند رفیقش می‌خواست که سلامش را به او برساند. رفیقی که وزیر کشور نخست‌وزیر امام بود؛ سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور وزیر کشور دولتی که میرحسین موسوی، نخست‌وزیرش بود. حالا یک هفته‌ای پس از آن روز، اگرچه انقلابی نخست همچنان در همان حال و روزی است که بود اما آن‌ دیگری، دیگر در قید حیات نیست و بستر بیماری که همان روز نیز مانع از آن شد که شخصا با رفیق دیرینش به گفت‌وگو بنشیند، حالا پذیرای پیکرش نیست؛ چه آنکه او حالا جان به جان‌آفرین تسلیم کرده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز با عنوان «نبرد 7 نفره ، راند دوم» با اشاره به حواشی و آثار مناظره انتخاباتی اول از برگزاری دومین مناظره در عصر امروز خبر می‌دهد.

اعتماد 18 خرداد

«شرق» نیز فوت محتشمی‌پور را عکس کرد کرده و او تیتر «مبارزی آرمان‌خواه» از زندگی او طی سالیان گذشته می‌نویسد. این روزنامه اصلاح‌طلب در یکی دیگر از گزارش‌ها خود با تیتر «تهدید به رد صلاحیت نامزدها ‌تا لحظه آخر» به اظهارات اخیر موحدی کرمانی پرداخته و نوشته است: «حال برگزاری اولین مناظره انتخاباتی، مجددا بحث رد صلاحیت نامزدها را داغ کرده است. آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در دفاعی تمام‌قد از سید‌ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، سایر نامزدها را تهدید به رد صلاحیت کرد و گفت: بترسید که گرفتار رد صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان شوید که در این صورت مبتلا به رسوایی و خواری در دنیا و عذاب الهی در آخرت خواهید شد.» در ادامه این گزارش آمده است: « نگرانی اصولگرایان از ریزش آرای کاندیدای خودشان به تهدید رد صلاحیت نامزدهای دیگر منجر شده است؛ این در حالی است که آنها خود را پیروز پیش از انتخابات می‌دانند و حتی خبرگزاری‌های آنها در تمام اخبار مربوط به نظرسنجی‌ها سید‌ابراهیم رئیسی را پیشتاز رقابت معرفی می‌کنند. بنابراین نگرانی از حضور رقبا و تهدید به رد صلاحیت که به دو نفر یعنی مهرعلیزاده و همتی خلاصه شده، خود جای تعجب دارد. اگر میدان رقابت عادلانه است، نیازی به چنین جانبداری‌هایی نیست که سبب نا‌امیدی افکار عمومی خواهد شد. به هر حال مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و قوه‌ قضائیه هم‌اکنون در دستان اصولگرایان است و احتمالا شورای شهر و شهرداری پایتخت را نیز در انتخابات پیش‌رو تصاحب خواهند کرد؛ با چنین قدرتی، تهدید به رد صلاحیت هشداری غیر‌منصفانه خواهد بود.»

شرق 18 خرداد

«ایران» عکس یک خود را به دو تازه درگذشته اختصاص داده است. این روزنامه فوت محتشمی‌پور را با تیتر «وداع با روحانی مجاهد» و فوت علی‌مرادخانی معاون سابق وزیر ارشاد و مؤسس موزه موسیقی را با تیتر «سیاستگذار موسیقی» پوشش داده است.

این روزنامه دولتی اما تیتر یک امروز خود را به انتقادات توییتری اسحاق جهانگیری از مناظره اول اختصاص داده و با عنوان «نامزدان نگفتند تحریم و کرونا چه کرد» چند گزارش انتخاباتی از جمله «صداوسیما امکان پاسخگویی به وزرا و نخبگان را فراهم کند»، «ارزیابی غلامحسین کرباسچی از مناظره نامزدهای ریاست جمهوری؛ طراحی صدا و سیما پاس گل به پوپولیسم بود»، «وزارت اقتصاد در پی اظهارات برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اطلاعیه داد؛ واقعیت‌های تأمین مالی در شرایط تحریم و کرونا» را یک‌جا جمع کرده است. 

این روزنامه همچنین یادداشتی دارد به قلم محمدرضا تابش نماینده پیشین مجلس که با عنوان «بیان واقعیت‌ها یا سراب آرزوها» نوشته است: «کلید رمز رئیس جمهوری آینده در انجام اقدامات کوتاه مدت تأثیرگذار اقتصادی از این قرار است:

- در وهله اول اهتمام به افزایش تولید است، زیرا رفاه پایدار با افزایش تولید حاصل می‌شود. در این میان باید توجه داشت اگر ارزی در پی توافق برجام حاصل شود نباید صرف واردات کالا و رفاه زودگذر و مقطعی شود. زیرا واردات، تولید داخلی را تضعیف می‌کند و منجر به کاهش دستمزدها و بیکاری می‌گردد.

- در مرتبه بعد حذف تدریجی مداخلات قیمتی است که تولیدکننده واقعی را فراری می‌دهد و رانت ایجاد می‌کند.

- کار ضروری دیگر توزیع یارانه پنهان ۴۰ میلیارد دلاری قیمتی است. باید یک‌چهارم آن را برای تأمین کسری بودجه اختصاص دهد تا تورم کاهش یابد و دولت بتواند تعهدات خویش در قبال مردم را عملی سازد. با 30 میلیارد دلار باقیمانده به هر شهروند روزانه یک دلار اعطا نماید تا در مواجهه باتکانه‌های سهمگین اقتصادی یارای مقاومت داشته باشند. در مرتبه چهارم باید گردش مالی همه ذینفعان اقتصادی را شفاف کند تا جلوی ایجاد رانت و فرار مالیاتی و پولشویی و... گرفته شود. امیدوارم هرکس رأی اعتماد ملت شریف ایران برای تصدی منصب ریاست جمهوری را از آن خود کرد، بینش اقتصادی صحیح، تیم اقتصاددان عالم، مجرب و کارآمد، خردگرایی و شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشد و بتواند اقتصاد ایران را از باتلاقی که درآن گرفتار آمده، نجات دهد.»

ایران 18 خرداد

«آفتاب یزد» تیتر یک امروز خود را به گفت‌وگویی با ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل هسته‌ای درباره اظهارات اخیر گروسی اختصاص داده و با تیتر «گروکشی آژانس» به نقل از وی نوشته است: « آن‌ها کلا با کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران طرف هستند. اما نکته‌ای که مهم است جهت‌گیری دولت‌ها است که متاسفانه دولت در این سال‌ها روی نوع بازیگری طرف مقابل تاثیرگذار بوده است. چون آن‌ها به دنبال نقطه آسیب هستند. نوع رابطه ما با جریانات غربی مناسبات قدرت است. ما را گوزن می‌بینند و خودشان مانند گرگ اند. می‌خواهند لاشه را به هر طریق به دست آورند. مسئله تعامل که مطرح می‌شود مگر کدام دولت است که نخواهد با جهان تعامل داشته باشد؟ حتی در مورد کره شمالی این مسئله صدق می‌کند. البته در سطح متفاوتی تعریف می‌شود. گاهی گفته می‌شود ایران شبیه کره شمالی می‌شود. اصلا هیچ کس نمی‌تواند شبیه کره شمالی شود چون مدل خاص خود را در دنیای روابط بین‌الملل دارد. غیر از این هم نمی‌تواند باشد که اگر باشد فرو می‌پاشد. اما او هم تعامل دارد. اما نوع تعامل، نحوه تعامل و خروجی آن مهم است. این قاعده، قاعده هزینه فایده است. کسی که دولت را در دست می‌گیرد دنبال تعامل است اما اینکه مذاکره و تعامل چه خروجی داشته باشد مقوله دیگری است. در مورد این مسئله هم همین است. آژانس جز همان موضوعات همیشگی چیزی برای گفتن ندارد. اتفاقا ایران الان باید مدعی شود که زمانی که برجام را علیه ما شکل می‌دادید باید این روز را هم پیش‌بینی می‌کردید که اگر به هر دلیل مانع از خرید اضافه تولید اورانیوم و آب سنگین شدید آن اضافه را چه می‌شود کرد. این هنر دیپلماسی است. هیچ کجا بحث توقف غنی‌سازی و تولید آب سنگین نبوده است. عجیب است که الان همه خاموش‌اند؛ نه وزارت خارجه و نه آقای روحانی سخنی نمی‌گویند.»

آفتاب یزد 18 خرداد

«آرمان ملی» اما به بهانه مناظره‌ای که عصر امروز برگزار می‌شود پاسخگویی نامزدها به پرسش‌های تحلیلی نخبگان را مطالبه می‌کند و با تیتر نامزدها پاسخ دهند: -«قرارداد ٢٥ ساله ایران و چین؟» می‌نویسد: « هیچ یکی از نامزدها درحد مطالبه نیز درمورد قرارداد 25 ساله ایران و چین و مفاد آن اظهارنظر نکرده‌اند و درباره چشم‌اندازی که قرار است بعد از این درانتظار ما باشد، نگفته‌اند. کاندیداهایی که همگی ادعای شفافیت دارند، در کلیدی‌ترین سیاست‌های پیش‌روی آینده کشور در حوزه سیاست خارجه، که موضوع برجام و تعهد 25 ساله با چین است، موضع شفافی نداشته‌اند و بسیار مبهم، سطحی و مملو از شعارهای نخ‌نما‌شده سخن به میان آورده‌اند و همین‌هاست که باعث ایجاد تردیدهای بیشتری در آینده ایران با وجود چنین افرادی شده است. به راستی مگر می‌شود نسبت به مهمترین اتفاقات آتی کشور تا این حد گنگ و مبهم و فشل بود؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی دیگری با تیتر «برنامه نشان بدهید؛ نه نمودار» نیز به بحث مناظرات و انتخابات پرداخته و به نقل از محمد‌رضا خباز،  فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته است: «کاندیدا باید اعلام کند برای نجات اقتصاد کشور و معضلاتی مانند بیکاری، نقدینگی، مسکن و ... چه برنامه‌ای دارد. اما بعضی از آقایان به جای برنامه، نمودار نشان می‌دادند.»

آرمان ملی نیز مثل خیلی از روزنامه‌های امروز فوت سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور را در صفحه یک خود دیده و اشاره‌ای به شرح زندگی وی طی سالیان گذشته دارد.

آرمان ملی 18 خرداد


انتهای پیام/ع/ر
نظرات بینندگان