کد خبر: ۱۴۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رئیس جهاد کشاورزی فارس؛

تهیه نقشه راه اقتصادی برای طرح‌های تحقیقاتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طرح‌های تحقیقاتی کشاورزی باید به صورتی باشد که برای تولیدکننده ابزار مزیت اقتصادی فراهم کند.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، احمد طمراسی در اولین نشست شورای تحقیقات کشاورزی استان فارس با تاکید بر ضرورت اقتصادی بودن طرح‌های کشاورزی، ابراز کرد: باید برای هر کدام از طرح‌های پژوهشی، نقشه راه اقتصادی و سند اجرایی ارائه شود.

بیشتر بخوانید:

پوشش زنده «شیرازه» از دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰

فاصله جناب اقتصاددان و آقای رئیس؛«تقریبا هیچ»/تکرار وعده های روحانی


وی افزود: سند اجرایی طرح‌های پیشنهادی باید همزمان با طرح موضوع، بین مجموعه‌های دست اندرکار مبادله شود و با پیشرفت طرح، منابع مالی و کنترل‌های لازم صورت گرفته و هماهنگی بین بخش‌های مختلف شامل ترویج و امور فرهنگی نیز در حین اجرای طرح صورت گیرد.

این مقام مسئول به اهمیت طرح‌های مختلف در زمینه‌های دام، طیور و آبخیزداری اشاره و اظهار کرد: در بخش طیور تولید نژاد آرین که از اولویت‌های کشور است و بیشتر در استان فارس مورد استقبال قرار گرفته باید به عنوان یک محور پژوهشی عملیاتی شود.

طمراسی؛ هزینه پایین و عدم نیاز به تامین ادوات را از مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالا دست و سرشاخه‌ها عنوان کرد.

وی در زمینه شیلات به مزیت تولید بچه ماهی عاری از عوامل بیماری‌زای خاص (SPF) و پرورش میگوی در آب شیرین اشاره کرد.

بررسی ذخائر آبزیان در منابع آبی استان به منظور برنامه ریزی بازسازی ذخایر از جمله موضوعات تحقیقی مطرح شده در این نشست بود.

طمراسی؛ به مدل رفتاری که در مراکز خدمات جهاد کشاورزی در گذشته‌های دور پیاده سازی می‌شد، گریزی زد و افزود: با گذشت زمان این مدل عوض شده و زیرساخت‌ها به سمت ایجاد جذابیت بیشتر برای شاغلین در ستاد تغییر داده شده است که در نهایت مشکلاتی را ایجاد کرده است از این رو بازسازی این مدل در دستور کار قرار دارد بنابراین باید طرح‌های ترویج در اولویت قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به منظور پیشبرد بهتر طرح تحقیقاتی به فراخور نیاز از ظرفیت سایر محققان خارج از مجموعه از جمله اساتید دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

محسن بذرافشان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس هم، گزارش جامعی از وضعیت پژوهشی این مرکز و طرح‌های خاص استانی و همچنین مشروحی از نقشه راه تحقیقات کشاورزی استان فارس را ارائه داد و موضوعات پژوهشی اولویت‌دار در محور‌های کشاورزی، آب و خاک، منابع طبیعی و امور عشایر به منظور ارائه به کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
متقاضیان توسعه گلخانه مورد استقبال قرار می‌گیرند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه از سرمایه‌گذاران در زمینه کار‌های متراکم تولیدی از جمله گلخانه‌ها استقبال می‌شود، گفت: به منظور اقتصادی کردن کشاورزی در محدودیت‌های شرایط آب و هوایی و به ویژه آب در استان فارس، ناگزیر به حرکت به سمت شرایط متراکم تولید و افزایش تولید در واحد سطح هستیم.

طمراسی تصریح کرد: گلخانه‌ها در این استان از نظر شرایط اقلیمی مناسب، نزدیکی به بازار مصرف و تخصص و تجربه خوبی که کشاورزان ما در این زمینه دارند، دارای مزیت‌های بالایی است.

به گفته او؛ پروژه‌های گلخانه‌ای به صورت بافت‌هایی که مدیریت شرایط اقلیمی در آن قابل کنترل باشد یکی از مزیت‌ها و فرصت‌های جدیدی است که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

طمراسی با بیان اینکه امسال توسعه کشت در محیط‌های کنترل شده در سطح ۳۷۰ هکتار در دستور کار قرار دارد، افزود: البته بدون محدودیت از سرمایه گذاری در این زمینه استقبال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در نشست ستاد ویژه توسعه گلخانه‌های استان فارس، به منظور تسهیل سرمایه گذاری در این زمینه تصمیمات خوبی گرفته شد، ابراز کرد: استفاده از ظرفیت‌های آب شیرین کن در مجموعه ها، شرایطی که حوزه‌های عوارض ساخت و ساز گلخانه را در بر می‌گیرد و موضوعات مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان