کد خبر: ۱۴۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند۱۵-؛

مناظره دیشب زیر ذره‌بین روزنامه‌های امروز/ نامزدها علیه مناظره

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» که انگار از مناظره انتخاباتی دیروز کاملا راضی بوده است، آن را با تیتر «غلبه منطق و برنامه بر جنجال و حاشیه» پوشش داده و عکس یک کرده است. 

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود اما گزارشی دارد که با عنوان «رمز عبور از سه بحران» به بررسی  اصلی‌ترین مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور و راهکارهای رفع آنها می‌پردازد. بر اساس این گزارش  ۳ کلان‌بحران کنونی اقتصاد ایران «تورم»، «گرانی مسکن» و «اختلاف طبقاتی» و راه‌حل‌های عبور از آنها «اصلاح نظام بانکی»، «اصلاح نظام مالیاتی»، «نهضت مسکن‌سازی» و «یارانه نقدی» است.

وطن امروز در گزارش دیگری به مساله افزایش قیمت مرغ پرداخته و با اشاره به اینکه قیمت آن در برخی خرده فروشی ها به 35 هزار تومان رسیده است، تیتر زده «مرغ از سفره پرید».


وطن امروز 18 خرداد

«اعتماد» با اشاره به اینکه «اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به لایحه نظام‌ رتبه‌بندی معلمان رای مثبت دادند» در گزارشی با تیتر «عاقبت تصویب شد» که عکس یک شده، نوشته است: «تا یک ماه پیش، یکی از نگرانی‌های فعالان صنفی فرهنگیان این بود که با وجود ارایه لایحه رتبه‌بندی از سوی دولت و قول مساعد سازمان برنامه و بودجه برای در اختیار داشتن بودجه لازم برای این لایحه، تعلل بررسی و تصویب آن در مجلس سبب شود که کار به دولت بعدی کشانده شود و بعد شاید همان کلیات  موجود در این لایحه هم در خطر تغییرات تازه قرار بگیرد. اما در هفته‌های گذشته کمیسیون آموزش مجلس با همکاری وزارت آموزش و پرورش موضوع را پیش بردند و نتیجه تصویب کلیات آن در جلسه روز گذشته مجلس بود.»

این روزنامه اصلاح‌طلب مناظره انتخاباتی دیروز را با تیتر «آرامش در حضور رقبا» مورد توجه قرار داده و نوشته است: «مناظره دیروز هم چندان خبری از آن ترکیب 5 علیه 2 نبود و هم در مجموع ادبیات هر 7 نفر تغییر کرده بود. هرچند همچنان خطاب کاندیداها به سوی یکدیگر بود؛ همچنان همتی و مهرعلیزاده در سخنان‌شان رییسی را هدف قرار می‌دادند و زاکانی که به باور برخی ناظران، مهم‌ترین حامی یا به تعبیر دقیق‌تر پوششی رییسی است، گاه و بی‌گاه به همتی می‌تاخت. آنچه البته نسبت به دور اول تغییر کرده بود، ادبیاتی بود که در این انتقادهای لفظی به کار می‌رفت. چنان‌ که زاکانی حتی در بخشی از مناظره سعی کرد که از تندتر شدن صحبت‌هایش علیه همتی جلوگیری کند.»

اعتماد 19 خرداد

«کیهان» مناظره دیشب برا تیتر یک کرده و در گزارش خود به این سوال که «نامزدهای دولت در مناظره چگونه ظاهر شدند؟» پاسخ می‌دهد. پاسخش نیز این است که « بی‌برنامه، بی‌کارنامه و طلبکار». در این گزارش آمده است: « دومین دور مناظره‌‌ انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز انجام شد. مناظره‌ای که قرار بود در آن موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مطرح شود. در این مناظره از مسائل و موضوعات فرهنگی سخن چندانی به میان نیامد تا موضوع فرهنگ همچنان مغفول و مظلوم باقی بماند. مسئله بعدی اشکال در شیوه و روش مناظره بود که آنچه رخ داد شباهت چندانی به مناظره نداشت. برخی از نامزدها ازجمله جلیلی به این موضوع اشاره کرده و خواستار ایجاد تحول و تغییر در آخرین مناظره شدند.»

کیهان 19 خرداد

«شرق» نیز هر یک از 7 نامزد انتخاباتی را در عکس یک امروز خود دیده است و از مناظره دیشب نیز چندان ناراضی نیست. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه « مناظره‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری با انتقاد از عملکردهای گذشته ادامه پیدا کرد» تیتر زده « رقابت در دفاع از مردم». در این گزارش آمده است: « هنوز نمی‌توان درباره ابعاد این مناظره به دقت اظهار نظر کرد و باید منتظر ماند و نتیجه نظرسنجی‌ها را مشاهده کرد که این مناظره اولا تا چه حد بر میزان مشارکت عمومی تأثیر داشته است و ثانیا باعث تغییر نوع نگاه مردم نسبت به نامزدها و افزایش یا کاهش سبد رأی آنها شده است یا خیر. در مجال پیش رو بخش‌های مهم سخنان نامزدها در این مناظره آورده شده است.»

این روزنامه اصلاح طلب در گزارش دیگری نیز به انتخابات شوراهای شهر پرداخته و با تیتر « رد‌صلاحیت در دقیقه ۹۰ » نوشته است: « سرانجام کد انتخاباتی دو هزار و 292 نفر از داوطلبان انتخابات شوراهای شهر تهران منتشر شد؛ لیستی که در گفت‌وگوی فرماندار تهران با خبرگزاری کار دو هزار و 294 نفر اعلام شده بود و مشخص نیست دو نفری که در لیست نهایی حذف شده‌اند، چه کسانی بوده‌اند.

بررسی نام‌ها نشان می‌دهد که برخی از تأیید‌صلاحیت‌شدگان ابتدایی در این لیست نیستند‌ اما از سوی دیگر برخی از معاونان ردصلاحیت‌شده محمد‌باقر قالیباف در شهرداری توانسته‌اند تأیید صلاحیت شوند. آرش میلانی یکی از اعضای کنونی شورای شهر تهران است که بعد از اعتراض به ردصلاحیت اولیه توانست به لیست تأیید‌صلاحیت‌شدگان راه پیدا کند اما بازهم نامش در لیست نهایی نبود. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره حذف برخی نام‌های تأیید‌شده می‌گوید: هنوز لیست را چک نکرده و نمی‌تواند دقیق درباره آن صحبت کند. به گفته هاشمی اما صحبت بر این بود که برخی تأیید شدند و در لیست قرار نگرفتند و شبهاتی وجود دارد که باید دقیق‌تر از فرمانداری چک کنم و با هیئت نظارت شوراها در مجلس نیز صحبت کنم و بعد نظرم را بگویم».

شرق 19 خرداد

«ایران» با استفاده از عکسی که تماشای مناظره انتخاباتی دوم از تلویزیون تحریریه را نشان می‌دهد، و تیتر « مناظره دوم؛ نامزدان هم معترض شدند» نوشته است: «به تناسب موضوع مناظره یکی از نقاط اتکای مطرح در سخنان نامزدها تأکید آنها بر موضوعات قومیتی بود؛ از سید ابراهیم رئیسی که اعلام کرد «آذری‌زبان‌های عزیز از استان‌های ترک نشین بسیار بنده را مورد محبت قرار دادند» تا محسن رضایی که اعلام کرد «دولتش دولت همه اقوام ایرانی خواهد بود و از اهل تسنن تا اهل تشیع در آن حضور خواهند داشت» و عبدالناصر همتی که گفت«اقوام و مذاهب برای کشور می‌توانند مؤلفه قدرت باشند؛ بنابراین در انتصابات بر مبنای شایستگی و فارغ از اینکه اهل تسنن یا شیعه باشند انتخاب خواهم کرد». حمایت از آزادی‌های اجتماعی زنان و جوانان و نیز حمایت اقتصادی از زنان خانه‌دار و اقشار آسیب‌پذیر جامعه و استفاده از بانوان در مدیریت دولت نیز از دیگر موضوعاتی بود که در مواضع برخی کاندیداها مورد تأکید قرار گرفت. با این حال شیوه برگزاری مناظره از جمله اینکه پاسخ به هر یک از این پرسش‌ها به قید قرعه به یکی از نامزدها سپرده می‌شد و فرصت کوتاهی برای این پاسخگویی در نظر گرفته شد بود با انتقاد اکثریت نامزدهای ریاست جمهوری مواجه شد.»

این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز خود نیز با عنوان « بر رنج مردم سوار شده اید» واکنش سخنگوی دولت به آنچه سیاه‌نمایی و تحریف واقعیت از سوی منتقدان می‌خواند را پوشش داده است.

ایران 19 خرداد

«آفتاب یزد» مناظره دیشب را «آرام» توصیه کرده و در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: « به نظر می‌رسد این مناظره نیز نتوانست تحرکی در جامعه به جهت افزایش مشارکت ایجاد نماید.در آخرین نظرسنجی ایسپا،مناظره نخست تنها فقط 30درصد بیننده داشته و مشارکت قطعی زیر 40درصد است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز بر مطالبات جامعه زنان از رئیس جمهور بععدی می‌پرازد و با تیتر « خواستم نشد دیگر قابل پذیرش نیست» به نقل از «مینو خالقی»، «شیما قوشه» و «رایحه مظفریان» می‌نویسد «شعار‌هایی که در حال حاضر در رابطه با زنان داده می‌شود سعی در به دست آوردن سبد رای زنان دارد»، ـ«من تصور می‌کنم دیگر بخش زیادی از جامعه فریب این وعده‌ها را نخواهند خورد» و «در طول این سال‌ها اتفاق قابل توجهی در حوزه زنان رخ نداده است».

آفتاب یزد در گزارش دیگری با تیتر «پیام‌رسان‌ها فیلتر می‌شند» می‌نویسد « ۱۷۰ نفر از نمایندگان مجلس طرح «ساماندهی فضای مجازی» را امضاء کرده‌اند تا در صورت تصویب تبدیل به قانون شود، یکی از قابل توجه‌ترین بندهای این طرح عرضه و ارائه خدمات پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی به شرط رعایت قوانین کشور است.» و به دنبال پاسخ به این سوال است که «آیا این شرط قابل اجرا است؟ »

آفتاب یزد 19 خرداد

«آرمان ملی» مناظره دوم از سه مناظره انتخاباتی که دیشب برگزار شد را جدی نگرفته و ندیده است اما در تیتر یک خود در گفت‌وگو با کارشناسان این مطالبه را از نامزدها دارد که « کابینه‌تان را به مردم معرفی کنید». در این گزارش به شایعات و گمانه‌هایی که درباره کابینه احتمالی هر کدام از نامزدها وجود دارد، می‌پردازد.

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی نیز دارد با سیدمصطفی هاشمی‌طبا که عکس یک شده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است: 

* ما هنوز نمی‌دانیم افرادی که تأیید‌صلاحیت شده‌اند با توجه به چه ویژگی‌ها و توانایی‌هایی و پارامتری تأیید شده‌اند. در قانون اساسی ویژگی‌های مهمی برای کاندیدای ریاست‌جمهوری از جمله اعتقاد به اسلام، مدیر و مدبر و رجل سیاسی بودن در نظر گرفته شده است. به همین دلیل نکته کلیدی این است که بدانیم چگونه این افراد تأیید‌صلاحیت شده‌اند و در مقابل چرا بقیه افراد که شایستگان زیادی نیز در بین آنها وجود داشته‌اند،

* واقعیت این است که آقای مهرعلیزاده عضو هیچ‌کدام از گروه‌های اصلاح‌طلب نبوده است. هرچند ایشان در ذات خود یک اصلاح‌طلب هستند و در دولت اصلاحات نیز مسئولیت داشته‌اند. نهاد اجماع‌ساز چهارده نفر را به عنوان گزینه‌های نهایی جریان اصلاحات انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که نام آقای مهرعلیزاده در بین این افراد نیز نبوده است. این در حالی است که آقای همتی با حزب کارگزاران سازندگی ارتباط داشته است. به همین دلیل نیز در شرایط کنونی حزب کارگزاران سازندگی از ایشان در انتخابات حمایت می‌کند. اصلاح‌طلبان اگر قرار است از آقای ‌مهرعلیزاده حمایت کنند باید به یک جمع‌بندی برسند و پس از آن نتیجه را به افکار عمومی جامعه اعلام کنند.

* اگر آقای رئیسی از انتخابات انصراف ندهند و تا پایان انتخابات در صحنه باشند شرایط انتخابات به شکلی است که احتمال ریاست‌جمهوری ایشان بیشتر از بقیه است.

آرمان ملی 19 خرداد

«جوان» آن بخش از مناظره دیروز را پررنگ کردده نامزدها به شیوه مناظره نقد می‌کردند. این روزنامه اصولگرا با تیتر «نامزد‌ها علیه مناظره!» می‌نویسد: « بالاخره خود نامزد‌ها هم فهمیدند که با این شیوه مناظره نمی‌توانند «توانایی خودشان را نشان دهند» و «ضعف رقیب را به رخ او بکشند». این شد که بیشتر آن‌ها تصمیم گرفتند در مناظره دوم بخشی از سخن خود را به نقد این گونه برگزاری مناظره ببرند و نشان دهند که صداوسیما با آن فربهی در کمیت و با آن هیاهو، بعد از چهار دوره برگزاری مناظره چقدر از سواد پایین رسانه‌ای و عملیاتی در این موارد رنج می‌برد و معلوم نیست چه کسانی در این میدان خطیر و حساس که یکی از ابزار‌های افزایش مشارکت و معنابخشی به مردم سالاری ماست، تا این حد ناتوان از برگزاری یک مناظره مردم‌پسند و نامزدپسند هستند! در مناظره دوم برخی از نامزد‌ها از همان اول متذکر شدند که این گونه مناظره برای مردم و تشویق و ترغیب آنان به شرکت در انتخابات سود و حاصلی ندارد. پرسش‌های کلی، پراکندگی پرسش‌ها، نپرسیدن برخی پرسش‌های مردمی، دوبه‌دو نبودن، نداشتن فرصت کافی و نپرسیدن پرسش واحد از نامزد‌ها از موارد اعتراضی آنان در مناظره دوم به این گونه مناظره بود.»

این روزنامه اصولگرا در سرمقاله خود نیز به دنبال پاسخ به این پرسش است که «ریشه تخریب در مناظره‌ها کجاست؟» و می‌نویسد: « ا به‌رغم این کارنامه روشن یکی از خلأ‌های اصلی فعالیت‌های سیاسی در کشور که به‌طور خاص در ایام انتخابات بروز و ظهور می‌نماید نقش غیر مؤثر احزاب و گروه‌های سیاسی ثبت‌شده در آمار‌های وزارت کشور در انتخابات است. اگرچه بخشی از این نارسایی‌ها ممکن است به کاستی‌های قانونی بازگردد، ولی شاید دلیل اصلی آن را بتوان ناشی از ساخت ناقص این احزاب و گروه‌ها و کارکرد صرفاً انتخاباتی آن‌ها دانست و به همین دلیل است که معمولاً آن‌ها در آستانه انتخابات فعال‌شده و با حمایت از این‌وآن برای پیروزی به هر قیمتی تلاش کرده و پس از پیروزی نیز با تقسیم پست‌ها و مسئولیت‌ها تلاش می‌کنند هزینه‌های گذشته را جبران کرده و بار آینده خود را نیز ببندند. اما نشانی از فعالیت اصلی حزبی یعنی کادر‌سازی و نظارت بر عملکرد منتخبان نیست و معمولاً پس از یک خواب دوساله در فعالیت‌های حزبی، در آستانه انتخابات بعدی نیز بدون آنکه به سازوکار‌ها و الزامات احزاب سیاسی عمل کرده و پاسخگوی شعار‌ها و یا انتخاب‌های گذشته خود باشند، دوباره وارد میدان شده و روز از نو، روزی از نو، مدعی صف اول فعالیت‌های سیاسی می‌شوند! »

جوان 19 خرداد

 

نظرات بینندگان