کد خبر: ۱۴۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس:

وجود شبکه نظارت در انتخابات معیار و شاخصه سلامت است/ حضور بیش از ۱۳ هزار ناظر در شعب اخذ رای استان فارس

حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده گفت: در ۳۵۰۰ شعبه اخذ رای استان فارس بیش از ۱۳ هزار ناظر، سرناظر، ناظرمسئول بر اجرای روند صحیح انتخابات نظارت می‌کنند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، حجت الاسلام و المسلمین محمد عباس زاده رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک دهه کرامت گفت: انتخابات سه رکن دارد که شامل اجرا، نظارت و بازرسی و ستاد پیشگیری و بررسی تخلفات می شود که اجرا برعهده نهاددولتی نظیر استانداری و فرمانداری، نظارت و بازرسی بر عهده شورای نگهبان و  ریاست شورای پیشگیری برعهده رئیس کل دادگستری هر استان است.

وی افزود: جایگاه دفاتر و شبکه نظارت در انتخابات را می توان معیار و شاخصه سلامت و صحت انتخابات معرفی کرد و نظارت صدر و اجرای انتخابات از وزارت کشور تا پایین ترین مرحله صندوق اخذ رای را برعهده دارد. 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با بیان اینکه هیات مرکزی انتخابات بر افعال و رفتار مجریان انتخابات نظارت می کنند و این سلسله نظارت تا صندوق اخذ رای ادامه دارد، اظهار داشت: در اعلام صحت اعلام آرا صحیح و تایید انتخابات، همه برعهده هیئت نظارت است و تک تک شعبه ها دارای ناظر هستند.

بیشتر بخوانید:


حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده با در وجود بیش از ۳۵۰۰ شعبه اخذ رای در استان فارس را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در این شعب اخذ رای بیش از ۱۳ هزار ناظر، سرناظر و ناظرمسئول بر اجرای روند صحیح انتخابات نظارت خواهند کرد؛ دوره های مختلفی برای ناظرین، رابطین در سر صندوق ها به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در استان فارس باتوجه به شیوع بیماری کرونا در ۵ ناحیه اعضا هیئت نظارت شهر ها و ناحیه به صورت همایش حضوری مطابق با آخرین قوانین نظارت انتخابات و جلوگیری از تخلفات آشنا شده اند و پس از آن قوانین و ابلاغیه های جدید به سرناظر ها ابلاغ شد.

به گفته رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس، در سطح شهر شیراز  ۸۳۰ صندوق اخذ رای را انجام می دهند و بیش از ۲ هزار ناظر بر این روند نظارت می کنند؛ کنترل انتخابات، اعلام تخلفات و جرم های پای صندوق تا عملکرد مجریان توسط شبکه ناظرین انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کنار شبکه ناظرین،  از قضات در دفتر شورای نگهبان حضور دارند، تاکید کرد: در هر شهرستان قاضی کشیک ویژه انتخابات معرفی شده است و به دلیل گستردگی شهرستان شیراز بیش از دو قاضی در مرکز حضور دارند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده روند تایید صلاحیت نامزد های انتخابات شورای شهر را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: از شبکه ناظرین شورای نگهبان برای تایید صلاحیت و دیگر موارد انتخابات شورای شهر  هیچگونه استفاده ای نمی شود و این امر مطابق قانون است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر افزایش تعداد ناظرین در صندوق انتخابات به دلیل ویروس کرونا اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد شبکه ناظرین به دلیل افزایش صندوق های اخذ رای به دلیل شیوع بیماری کرونا، افزایش داشته است و در حوزه های اخذ رای بزرگ بین ۳ تا ۴ نفر از سوی دفتر نظارت استان، نظارت بر صندوق را برعهده دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ساعت رای گیری از ۷ صبح روز جمعه بیست و هشت خرداد ماه آغاز  و ساعت ۱۷به پایان می رسد، گفت:  هنوز خبری مبنی بر تغییر ساعت اعلام نشده اما اگر تا بعد از نیمه شب انتخابات تمدید شود، ناظرین نیاز است تغییر پست دهند که قائدتا می طلبد که ناظرها شیفت بندی شوند لذا تدبیرات لازم اندیشیده شده است.

حجت الاسلام عباس زاده تخلفات صورت گرفته در روز رای گیری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برخی از اشکالات در روز انتخابات جزئی است و با تذکر رفع می شود و بعضی ها لازم است صورت جلسه شود لذا ۲۹ مورد تخلف در شعبه اخذ رای توسط قانون مشخص شده که ناظرین براساس آن کار نظارتی خودشان را انجام می دهند.

بنابه گفته رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس، برخی از تخلفات ممکن است به هیئت اجرایی مربوط باشد و معمولا بعد از انتخابات رسیدگی می شود، اذعان داشت: دادگستری ها به تخلفات انتخاباتی رسیدگی می کنند لذا مرجع آن ها هستند؛ در خصوص تخلفات انتخابات ریاست جمهوری در استان فارس تذکرات متعددی داده شده و ما پرونده را تشکیل می دهیم به قاضی برای صدور حکم ارجاع داده می شود. 

وی رصد فضای مجازی را یکی از وظایف دفتر نظارت و بازرسی انتخابات دانست و تاکید کرد: در این راستا کمیته ای در مرکز شکل گرفته و پلیس فتا مسئول کمیته را برعهده دارد لذا تاکنون تذکرات حضوری و تشکیل پرونده صورت گرفته است.

رئیس دفتر بازرسی و نظارت انتخابات استان فارس با اعلام تعداد نفرات واجد شرایط در فارس گفت: براساس آخرین آمار اعلامی، در استان فارس ۳ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۷۴۰ نفر در این دوره از انتخابات واجد شرایط رای دادن هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده تصریح کرد: در این دوره از انتخابات در استان فارس بیش از ۸۰ هزار رای اولی، واجد شرایط وجود دارد.

انتهای پیام/ح/ر


نظرات بینندگان