کد خبر: ۱۴۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

چرا شعبه 2 حزب هاشمی رفسنجانی از همتی حمایت نکرد؟/ باز پای «واعظی» در میان بود؟

در جلسه شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه برای حمایت از عبدالناصر همتی، محمود واعظی و برخی دیگر از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه مخالف حمایت این حزب از عبدالناصر همتی شدند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، حزاب در ایران قیف وارونه هستند. این گونه توضیح بدهیم که به جای اینکه احزاب دولت‌ها را تشکیل دهند، دولت‌ها پس از اینکه به پایان عمر سیاسی ـ اجرایی خود نزدیک می‌شوند، نیروها و مدیران خود را در قالب یک حزب جمع‌آوری کرده تا بتواند با گردش قدرت مجددا همفکران خود را در قدرت قطار کند.

بیشتر بخوانید:

حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه دو حزب نزدیک به مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود که به ترتیب در آذر 1374 و در 1378 تشکیل شدند. حزب کارگزاران سازندگی را وزراء، معاونان و مدیران دولت اکبر هاشمی رفسنجانی تشکیل می‌دادند و وی به عنوان رهبر معنوی این حزب تلقی می‌شد.

 

اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی

اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی

حزب اعتدال و توسعه نیز از احزاب نزدیک به آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود که پس از چندی حسن روحانی رهبری آن را برعهده گرفت. حزب کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه از لحاظ فکری و عملکرد سیاسی قرابت‌های نزدیکی بهم دارند و در برخی حوزه‌ها همدیگر را همپوشانی می‌کنند.

در دولت اول و دوم حسن روحانی حزب کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه مسئولیت‌های مهم و نزدیک به رئیس جمهور را در اختیار داشتند. به عنوان مثال؛ اسحاق جهانگیری عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی 8 سال معاون اول روحانی ماند و واعظی، مرتضی بانک، محمدباقر نوبخت و مرحوم اکبر ترکان به ترتیب پست‌های مهمی در دولت همچون رئیس دفتر رئیس جمهور، مشاور رئیس جمهور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مشاور ارشد حسن روحانی در اختیار داشته و دارند.

 

اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه

 

حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه در جریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با لیستی مشترک وارد رقابت‌های کرسی‌های پارلمان با عنوان یاران هاشمی شدند. در لیست مشترک حزب کارگزاران و اعتدال و توسعه شعار عبور از ناامیدی، اعتراض به انحصارطلبی و احیای کارآمدی به چشم می‌خورد و لیست 30 نفره با هماهنگی و ائتلاف بسته شده بود.

 

 

در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری علی رغم اینکه حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرده بود که محسن هاشمی، غلامحسین کرباسچی، اسحاق جهانگیری و عبدالناصر همتی نامزدهای مورد حمایت آنان خواهند بود که صلاحیت هیچ یک از نامزدهای حزب کارگزاران به جز عبدالناصر همتی توسط شورای نگهبان احراز نشد.

حزب کارگزاران سازندگی پس از چند روز به حمایت از عبدالناصر همتی بپا خاست، هر چند که برخی دیگر از احزاب اصلاح طلب در نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان مخالف هر گونه حمایت یکپارچه اصلاح طلبان از عبدالناصر همتی بود.

حزب کارگزاران سازندگی چند مرتبه با اعضای هیأت رئیسه و احزاب عضو به صورت فرادی و دسته جمعی وارد گفتگو جهت حمایت اصلاح طلبان از عبدالناصر همتی شد اما مشارکتی‌های سابق که حزب اتحاد ملت اکنون آنان را راهبری می‌کند، اجازه حمایت یکپارچه اصلاح طلبان از عبدالناصر همتی را نداد.

نکته حائز اهمیت اما در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این است که برخلاف آنچه تصور می‌شد حزب اعتدال و توسعه که قُل دیگر حزب کارگزاران سازندگی محسوب می‌شود، دیروز (سه شنبه 25 خرداد ماه 1400) بیانیه‌ای عجیبی صادر کرد و آن اینکه یاران حسن روحانی از عبدالناصر همتی حمایت نمی‌کند.

حزب اعتدال و توسعه در بیانیه خود تأکید کرده بود که با عنایت به اینکه شورای مرکزی حزب طی دو جلسه اخیر خود نتوانست در مورد حمایت و معرفی یکی از کاندیداهای محترم به جمع بندی برسد، از اعضا و هواداران خود در سراسر کشور می‌خواهیم روز 28 خردادماه به کاندیدایی که به تشخیص خود اصلح می‌دانند رأی دهند.

ماجرای زیر گرفتن همتی توسط یاران حسن روحانی از اینجا نشأت می‌گیرد که او در مناظرات انتخاباتی چندین بار از حسن روحانی و تیم اقتصادی او در دولت انتقاد کرد. او جلوی دوربین با اینکه رئیس کل بانک مرکزی کشور بوده از نداشتن نگاه اقتصادی حسن روحانی انتقاد کرد و گفت که به دلیل اختلاف نظر با آقای روحانی از مسئولیت بانک مرکزی عزل شده است.

 

 

همتی در جریان مناظره دوم نیز رفتار بورسی دولت روحانی را به باد انتقاد گرفت و تاکید کرد به دلیل دخالت‌ها و بی‌تدبیری‌هایی که سال گذشته رخ داد، بعضی از مردم که دیرتر وارد بورس شده بودند دچار ضرر و زیان شدند.

محمود واعظی اظهارات عبدالناصر همتی را بی جواب نگذاشت و یک روز بعد از این اظهارات همتی را به کل تکذیب کرد. او گفت که کسی که می‌خواهد را رأی بیاورد متوسل به هر چیزی می‌شود. او طی کنایه‌ای به عبدالناصر همتی گفت نمی‌دانم ایشان با چه نیتی این سخن را گفته اما صحبت درستی نیست. معمولا در دنیا این گونه است که روسای بانک مرکزی کم حرف می‌زنند، کم مصاحبه می‌کنند اما سنجیده سخن می‌گویند.

طبق اطلاع خبرنگار فارس، در جلسه شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه برای حمایت از عبدالناصر همتی،  برخی از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه مخالف حمایت این حزب از عبدالناصر همتی شدند و حتی یکی از اعضای حزب اعتدال و توسعه که هم اکنون در دولت مسئولیت دارد، در نشست شورای مرکزی حزب گفته که همتی لیاقت این را ندارد که بخواهیم یک برگ A4 صرف تبلیغات او کنیم.

انتهای پیام/ع

منبع: فارس
نظرات بینندگان