کد خبر: ۱۴۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۱ تير ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند۲۴-؛

اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب از نگاه روزنامه‌ها

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» تصویری نسبتا بزرگ به ابراهیم رئیسی و اولویت‌های سیاسی و اقتصادی دولتش که دیروز در نشست خبری با خبرنگاران تشریح کرد، داده و با تیتر «کار و اقتدار» به نقل از وی نوشته است: «اولین اقدام دولت توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیزی به وضعیت اصلاح‌طلبان و وضعیت آنان بعد از باخت در انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازد. وطن امروز با تیتر «فضاحت جمعی اصلاح‌طلبان» به جمع آوری همه انتقادها از این جریان پرداخته است. از یادداشت زیباکلام در شرق تا نوشته عبدی. از تیتر دیروز آفتاب یزد تا مواضع مرعشی.

 

وطن امروز 1 تیر

«اعتماد» آنجایی که رئیسی گفت «مستقلم دولتم انقلابی است» را برای تیتر برگزیده و نشست خبری دیروز رئیس جمهور منتخب را به نحوی قابل توجه در صفحه یک امروز خود پوشش داده است.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در یادداشتی برای اعتماد، به بررسی آنچه رئیسی در این نشست خبری گفت و شنید پرداخته و آن را «کلی‌گویی در پرده اول» وصف می‌کند. حق‌شناس نوشته است: «همه ما انتظار داریم که رییس‌جمهوری منتخب در اولین نشست خبری خود، همچون یک پیروز واقعی در رقابتی جدی ظاهر شود اما در لحن و بیان و اظهارات و مجموعه کنش‌های آقای رییسی نشانی از پشتوانه ۶۲درصدی آرای اخذ شده در انتخابات ۲۸ خرداد جاری دیده نمی‌شد. گویی ما با یک نامزد پیروز انتخابات روبه‌رو نبودیم و این در چهره و بیان و رویکرد‌های ایشان مشهود می‌نمود. ... علاوه بر این در پاسخ به سوالات خبری از ارایه راهکار مشخص یا راهبرد معین هم دیده نمی‌شد.  بنابراین پاسخی به نگرانی اذهانی که با حساسیت این وقایع را دنبال می‌کنند نیز به همراه نداشت. در یک کلام شاید بتوان گفت که این نشست خبری هیچ ویژگی خاصی نداشت.»

اعتماد 1 تیر

«کیهان» برای پوشش خبری اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب از تیتر «رئیس‌جمهوری در تراز انقلاب مردمی، صریح و صادق» استفاده کرده و می‌نویسد: «نخستین نشست مطبوعاتی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب ملت در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری، دیروز دوشنبه، سی‌ویکم خردادماه، با حضور بیش از 380 خبرنگار از 201 رسانه داخلی و خارجی در مجتمع شهید بهشتی تهران برگزار شد. آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ملت در این نشست مطبوعاتی برخلاف رئیس‌جمهور پیش از خود در تشریح اوضاع کشور از عبارت «تقصیر دولت قبل است» استفاده نکرد- هرچند دلیل مشکلات امروز کشور برای همه مردم روشن است- بلکه سعی داشت به‌جای مقصریابی، افقی روشن در برابر دیدگان مردم رنج‌دیده ‌ترسیم کند. اجرای عدالت، بهبود وضعیت اقتصادی، ایجاد انسجام ملی و سیاست خارجی واقع‌بینانه چهار اصل دولت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور منتخب ملت بود که در این نشست مطبوعاتی به آنها‌ اشاره کرد.»

این روزنامه اصولگرا در ادامه نیز به مواضع برجامی رئیسی اشاره کرده و آورده است: «اما نقطه عطف و شاه بیت سخنان آیت‌الله رئیسی در این نشست خبری «نه» قاطع منتخب ملت ایران به دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا بود، آنجا که رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار روسی مبنی بر اینکه آیا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها حاضر به دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا هستید، تنها یک کلمه پاسخ گفت: خیر!»

کیهان 1 تیر

«شرق» نیز مثل سایر روزنامه‌های امروز رئیسی را به بهانه نخستین نشست خبری وی عکس یک کرده است. اگرچه بهانه‌های دیگری نیز وجود دارد. مثلا دیدار ظریف با رئیسی یا همراهی دولت در سایه جلیلی با دولت سیزدهم.

این روزنامه اصلاح‌طلب البته از اظهارات و بیانیه اخیر عبدالناصر همتی هم غافل نشده است. شرق این بخش از اظهارات همتی را تیتر کرده که گفته بود «اگر قماری کردیم بر سر آینده بهتر بود». او گفته است: «من از حضور در انتخابات ناراضی نیستم. این پویش، اگرچه کافی نبود؛ اما لازم بود تا به یادگار در تاریخ بماند که ما تسلیم نشدیم و با ادب و متانت رقابت کردیم. ... مخالفان رأی‌دادن باید نشان دهند چگونه راهبرد آنها در رأی‌ندادن برای ایران و ایرانیان نتایج بهتری از مشارکت دارد و کارآمدتر و مفیدتر است. ما نیز حتما باید تلاش کنیم با نقد و مطالبه‌گری، ملت و دولت منتخب را یاری کنیم. برداشت ما این بود که اگر رأی مردم به ما کافی بود، به سود کشور و اقتصاد و جمهوریت و جامعه ایران می‌شد. اکنون با اینکه کافی نبود؛ ولی بی‌شک در برابر وجدان‌ و فرزندان‌مان و نیز آیندگان سرفرازیم که در دشوارترین شرایط و در رقابتی نابرابر، همه تلاش‌مان را کردیم و اگر قماری هم کردیم، قمار بر سر آینده بهتر برای ایران و زندگی بهتر ده‌ها میلیون هم‌وطن‌مان بود.»

شرق 1 تیر

«ایران» این وعده رئیسی که «شرایط به نفع مردم تغییر می‌کند» را تیتر یک کرده است. این روزنامه دولتی در تیتر یک خود اما سراغ «وضعیت واکسیناسیون کرونا با ورود محموله‌های جدید وارداتی و توزیع واکسن های ایرانی» رفته و با تیتر «سایه روشن‌های واکسیناسیون» نوشته است: «سالمندان بالای 70 سال که تنها تک دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند؛ هفته‌هاست در انتظار واردات محموله‌های جدید واکسن نشسته‌اند و همین نگرانی و ترس از عدم دریافت دوز دوم واکسن منجر به ایجاد تجمع و ازدحام مقابل پایگاه‌های تجمیعی و مراکز بهداشت در روزهای اخیر شده است. با وجود این روز گذشته وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ افرادی که اولین واکسن کووید19 را دریافت کرده‌اند؛ تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه رسمی وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند. زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکسن کووید۱۹ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نشانی اینترنتی ww.behdasht.gov.ir و همچنین پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین، در این اطلاعیه با اشاره به تأمین و توزیع واکسن مورد نیاز در روزهای اخیر، خاطرنشان شده که تأخیر چند روزه حتی تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه، تأثیر منفی در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت.»

ایران 1 تیتر

«آفتاب یزد» امروز رئیسی را عکس یک نکرده و برای پوشش نشست خبری رئیس دولت سیزدهم به آوردن یک پرسش و پاسخ در صفحه نخست اکتفا می‌کند. آنجا که خبرنگار می‌پرسد «درصورت رفع تحریم‌ها با بایدن دیدار می‌کنید؟» و رئیسی می‌گوید: «خیر!»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما درگزارشی که عکس یک شده است سراغ چند جامعه شناس رفته و با بررسی میزان آرای قاضی‌زاده هاشمی و محسن رضایی در این انتخابات به این نتیجه می‌رسد که مردم فریب وعده‌های اقتصادی را نخوردند. آفتاب یزد به نقل از سعید معدنی جامعه شناس و استاد دانشگاه می‌نویسد: «یکی از دلایل این نوع رفتار بالا رفتن آگاهی جامعه است.یعنی تقریبا اکثریت می‌داند امکان تحقق چنین وعده‌های اقتصادی وجود ندارد. دوم اینکه رفتار آقای احمدی‌نژاد و تخصیص 45 هزارتومان یارانه به مردم به گونه‌ای بود که اواخر همان دولت این مبلغ دیگر برای مردم ارزشی نداشت و دردی را از مردم دوا نمی‌کرد.»

آفتاب یزد در گزارش دیگری که تیتر شده به کابینه احتمالی رئیسی پرداخته، اسامی و گمانه‌هایی که بعضا مطرح می‌شود را تلاش اصولگرایان برای ترساندن مردم می‌خواند، از اصلاح‌طلبانی که می‌توانند عصای دست رئیسی باشند می‌گوید و از «سید عباس عراقچی» و«علی اکبر صالحی» نام می‌برد.

آفتاب یزد 1 تیر

«آرمان ملی» رئیسی و وعده‌هایش را عکس یک کرده است. مثلا اینکه «شرایط تغییر می‌کند»، «از توافقی که به نفع منافع ملی باشد حمایت می‌کنیم»، «سیاست خارجی دولت ما محدود به برجام نیست»، «در دولت مردمی شایسته سالاری محور خواهد بود» یا «مالیات را به نفع تولید از 25 درصد به 10 درصد کاهش می‌دهیم».

این روزنامه اصلاح‌طلب در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام اما از پاسخ‌های رئیسی در این نشست خبری انتقاد کرده و می‌نویسد: «ای کاش آقای رئیسی و مشاورینش زمانی وقت می‌گذاشتند و با سبک سنگین کردن پاسخ‌ها؛ سوالاتی را بر می‌گزیدند و به شکلی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دادند که باعث تقویت جایگاه رئیس جمهور جدید ایران شود. می‌دانیم که در افکار عمومی ، چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور انتقادات زیادی مطرح است. بعضا گفته می‌شود که 30 درصد، کمتر یا 52 درصد شرکت داشتند. یا گفته می‌شود انتخاباتی نبود و همه چیز را برای پیروزی آقای رئیسی آماده کرده بود. بنابر این آقای رئیسی می‌توانست این تصویر و تصورات منفی که در خصوص انتخابات مطرح شده بود را مقداری جبران کند. در مورد آمریکا می‌توانست بگوید که ما خواهان دشمنی و ستیز بی‌پایان با آمریکا نیستیم. ... در خصوص قهر مردم با صندوق رای، آقای‌رئیسی می‌توانست بگوید که من دلخوری مردم را می دانم و درک می‌کنم و از بسیاری جهات به آنها حق می‌دهم و امیدوارم که بتوانم دلخوری‌ها، کدورت‌ها و بخش‌هایی از ناراحتی آنها را در دوران ریاست جمهوری‌ام بهبود ببخشم. ...در دولتم سعی خواهم کرد که اساس را بر روی شایسته سالاری و نه گرایش‌های سیاسی بگذارم. آقای رئیسی می‌توانست چنین مطالبی را مطرح کند.»

آرمان ملی 1 تیر

«جوان» همان بخشی از سخنان دیروز رئیسی را برای تیتر انتخاب کرده که آفتاب یزد انتخاب کرده بود. با این تفاوت که تصویری بزرگ از رئیسی را عکس یک کرده و با عنوان «آری به ایرانیان خیر به آمریکا» خرسندی خود از جواب رئیس جمهور منتخب را نشان داده است.

این روزنامه اصولگرا همچنین با تیتر «ما را به «خیر» تو امیدهاست!» به «تحلیل ژورنالیستی نخستین نشست رئیس‌جمهور منتخب» پرداخته و نوشته است: « پرهیز از اطاله کلام، پاسخ‌های بعضاً سرراست و ورود به برخی حوزه‌ها مثل دعوت از ایرانیان مقیم خارج و مالیات بر فعالیت‌های نامولد، نشان داد آقای رئیسی اهمیت اولین نشست خبری را برای نشان دادن ظهور فکری نو در دولت آینده می‌داند. هرچند نیاز است تا رئیس‌جمهور منتخب «به مقدار کافی» پاسخ‌هایی را که به پرسش‌های معمول و تکراری می‌دهد، تازه‌تر و غیرکلیشه‌ای انتخاب کند. این شیوه هم مزیتی نسبی برای جذابیت یک رئیس‌جمهور است و هم مردم را بیش از پیش پای صحبت منتخب خود می‌نشاند و این یعنی برقراری یک ارتباط سالم دوطرفه. رئیس‌جمهور نباید هوچی‌گر و هیاهوآفرین باشد، ولی نوآفرینی و جریان‌سازی و به‌هم‌زدن بازی و معادلات سیاسی به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی، ضرورت یک سخنران انقلابی است.اما به عنوان روزنامه‌نگاری که سه دهه است مجبور به زندگی با ترشحات و تراوشات فکری و زبانی ملال‌آور برخی تریبون‌داران دولتی بوده‌ام، معتقدم آن پاسخ یک کلمه‌ای «خیر» به پرسش «آیا با رئیس‌جمهور امریکا دیدن می‌کنید؟» گرانیگاه محکم و کاملاً حرفه‌ای و بی‌سابقه در تریبون سی‌ساله دولتی‌ها بود. نمی‌دانم خود آقای رئیسی آن پاسخ یک کلمه‌ای «نه» بایدن را به پرسشی درباره غنی سازی ایران به یاد آورد که چنین پاسخ مشابهی داد یا نه، به هرحال امریکا باید بداند آنجا که حرف امریکاست، ما با قاطعیت و بدون لکنت زبان و بدون توضیح اضافی-که هر توضیح اضافی نشانه مهر و محبت و شوق و اشتیاق است- پاسخ می‌دهیم!»

جوان 1 تیتر

 

نظرات بینندگان