کد خبر: ۱۴۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۷ تير ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند۲۷-؛

فصل اختلاف در جبهه اصلاحات/ بلاتکلیفی در وین

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«جوان» اختلافات اخیر در جبهه اصلاحات را بهانه گزارشی با عنوان « سیلاب در خانه اصلاح‌طلبان» کرده است. عکسی از کرباسچی، مرعشی، تاجیک و وکیلی انتخاب کرده و نوشته است: « اکنون پس از تحمل شکست سنگین در دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، گسل‌های این زلزله درونی اصلاح‌طلبان بیش از پیش در حال نمایان شدن است و به نظر می‌رسد با استعفای علیرضا علوی‌تبار عضو حقیقی نهاد اجماع ساز و اظهارات چند روز گذشته حسین مرعشی که گفته بود «قرارمان در این جبهه پیش از این بر مبنای ادامه کار بود، اما باید باز هم در این رابطه بحث کنیم و بعد تصمیم بگیریم» سرنوشت این جبهه برای ادامه فعالیت در هاله‌ای از ابهام و تردید جدی قرار گرفته باشد. اظهارات غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، اما صفحه دیگری از خود انتقادی صریح اصلاح‌طلبان در فضای رسانه‌ای گشود.

بیشتر بخوانید:

دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌وگویی ضمن نقد سازوکار نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان به صورت مصداقی انتقادات خود را متوجه بی عملی سید محمد خاتمی از یک سو و رفتار‌های تند و ساختارشکنانه مصطفی تاجزاده از سوی دیگر کرده است. ... اما پایان داستان نیست، محمد علی وکیلی نامزد اصلاح‌طلب و عضو لیست امید در مجلس دهم با نگاه دیگری به صحنه جریان اصلاح‌طلبی نگریسته است. او شکست اصلاح‌طلبان را متوجه هر دو سوی این جبهه معارض یعنی اصلاح‌طلبان افراطی و کارگزاران سازندگی می‌داند. ... محمدرضا تاجیک، تئوریسین جریان اصلاحات و مشاور رئیس دولت اصلاحات نیز با انتشار یادداشتی ضمن تحلیل وضعیت امروز اصلاح‌طلبان نوشته است: «اکنون که جریان رسمی اصلاح‌طلبی لاجرم در اندیشه نقد واساختی خود شده است، شاید در نخستین و ضروری‌ترین گام، باید از هسته سخت خود امتناع و تخطی کند و هسته‌ای نرم و انعطاف‌پذیر و خلاق را جایگزین آن نماید.»

جوان 7 تیر

«آفتاب یزد» از بلاتکلیفی در مذاکرات وین گزارش داده و می‌نویسد: «بگو - مگوهای برجامی در محافل داخلی بالاگرفته است در حالی که عراقچی می‌گوید: «وقت تصمیم‌گیری است» اما رئیس پارلمان معتقد است: «مهلت آژانس به پایان رسیده و قرار نیست تمدید شود.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز می‌گوید: «هیچ فایلی به آژانس داده نخواهد شد.» مجموع این حرف‌ها با ضد و نقیض‌هایی که از وین و واشنگتن مخابره می‌شود خبر از یک «بلاتکلیفی» می‌دهد اما بصیری استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان می‌گوید: «طرفین در حال ایجاد فضایی هستند تا بتوانند امتیاز بیشتری نصیب خود کنند.» این استاد دانشگاه با تاکید بر این مسئله که راه مذاکره، مسیری پیموده شده و برگشت ناپذیر است؛ مواضع برجامی مجلس و برخی مقامات غیرمرتبط با مسائل هسته‌ای را «تاکتیکی» می‌داند نه «استراتژیک» مگر آن که شورای عالی امنیت ملی یا یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی یا شخص حسن روحانی آن را تایید کند. بصیری البته خاطرنشان می‌کند تردید نکنید طرف غربی فرصت به دست آمده را آسان از دست نداده اما می‌خواهد با دولتی به توافق برسد که دولت پس از او نتواند یک ماه نشده زیر میز بزند و توافق را تعلیق کند!»


آفتاب یزد 7 تیر

«شرق» عکس یک امروز خود را به گزارشی حول محور مرور روسای دستگاه قضا از بعد از انقلاب تا کنون اختصاص داده و تیتر زده «هفتمین قاضی‌القضات کیست». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده به طرح ساماندهی فضای مجازی پرداخته و ضمن اشاره به مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با مسدود‌سازی فضای مجازی با تیتر «محرمانه؛ حتی مجلسی‌ها» می‌نویسد: «طرحی این‌چنین مهم صبح دیروز در سایت برای بازدید و استفاده نمایندگان مجلس بارگذاری شد؛ البته پیش‌از‌این یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا به متن محرمانه این طرح دست یافته و آن را منتشر کرده بود.‌ غلامرضا نوری‌قزلچه، نماینده بستان‌آباد در مجلس، درباره طرح ساماندهی فضای مجازی که چندی پیش ازسوی یک خبرگزاری منتشر شد، گفت: کمیسیون فرهنگی این طرح را محرمانه نگه داشت و تاکنون اطلاعاتی به نمایندگان ندادند و ساعاتی قبل از آغاز جلسه علنی مجلس این را در سایت بارگذاری کردند. او به برنا گفت: جالب است که ما نمایندگان به این طرح دسترسی نداشتیم؛ اما یک خبرگزاری آن را منتشر کرد. هرچه پیگیری کردم تا این طرح را در اختیارم قرار بدهند، این کار را نکردند. تعجب می‌کنم که این‌قدر محرمانه با این طرح برخورد کردند.»

شرق 7 تیر

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با مهدی پازوکی، اقتصاددان که با تیتر « رئیسی از افراد درجه٢ درکابینه استفاده نکند» عکس یک شده است. پازوکی معتقد است: «‌اگر ابراهیم رئیسی بتواند شاخص‌های اقتصادی کشور را به دولت سید‌محمد خاتمی برگرداند اقدام بزرگی انجام داده و باید مجسمه وی را در میدان پاستور نصب کنند. روحانی نتوانست این کار را انجام بدهد. این در حالی است که احمدی‌نژاد اقتصاد ایران را ربع قرن عقب برد. اگر رئیسی بخواهد مانند احمدی‌نژاد از افراد درجه‌ 2 و 3 استفاده کند راه به‌جایی نخواهد برد. این در حالی است که زمانی که احمدی‌نژاد در سال84 دولت را در اختیار گرفت ایران در وضعیت اقتصادی خوبی قرار داشت و زیرساخت‌های اقتصادی تا حدود زیادی مناسب بود، اما امروز رئیسی با چنین وضعیتی مواجه نیست. دولت رئیسی اگر تحت‌تأثیر تندروهای احمدی‌نژادی قرار گیرد اقتصاد ایران به سمت ونزوئلایی حرکت خواهد کرد». 

آرمان ملی 7 تیر

«کیهان» امروز در گزارشی که تیتر یک کرده با اشاره به این سخن روحانی که «3/5 سال گذشته کشور را بدون نفت اداره کردیم» به راستی‌آزمایی این ادعا پرداخته و با این سوال که «آیا کشور بدون نفت اداره شد؟» نوشته است: «روحانی در حالی بار دیگر مدعی شد که دولت دوازدهم کشور را بدون نفت اداره کرده است، که نه تنها متن لایحه بودجه پیشنهادی دولت، که اظهارات قبلی خود رئیس‌جمهور نیز این ادعا را تأیید نمی‌کند! ... ادعای اداره کشور بدون نفت در حالی برای چندمین بار مطرح می‌شود که رجوع به لایحه بودجه سال‌های اخیر خلاف آن را اثبات می‌کند. خبرگزاری مهر در این باره نوشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به عنوان آخرین لایحه بودجه تدوینی دولت دوازدهم که نمایانگر رویکرد دولت برای اداره کشور می‌باشد سال گذشته تقدیم مجلس شد، حداقل ۴۱ درصد وابسته به نفت بود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز با این تیتر که «چهره‌های اصلاح‌طلب: آنهایی که رأی ندادند از بی‌کفایتی دولت روحانی و اصلاح‌طلبان به ستوه آمده بودند» نوشته است: «اصلاح‌طلبان که بعد از انتخابات مجلس یازدهم (اسفند 98)، خود را با هویت به اغمارفته اصلاحات روبرو می‌دیدند؛ اکنون و بعد از شکست سنگین در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در سپهر سیاسی کشور، خود را بی‌ستاره و بی‌هویت می‌بینند. مدعیان اصلاحات اخیراً لب به اعتراف گشوده و با پذیرش شکست سیاسی در رقابت‌های سیاسی در تکاپوی آن هستند تا با آسیب‌شناسی و انتقادات درونی به تسویه و جداسازی گروه‌های رادیکال و تحریمی‌های انتخابات از بدنه اصلاحات بپردازند تا شاید برای آینده و انتخاباتی دیگر، ظرفیت‌ها و امکاناتی را برای خود فراهم آورده و افقی روشن به روی خود بگشایند.»

کیهان 7 تیر

«اعتماد» در گزارشی که عکس یک کرده با عنوان « راز تلخ کیفیت اتوبوس‌ها» به بازتاب اظهارات رییس هیات ‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافربری کشور پرداخته و به این نکته اشاره می‌کند که « عدم نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌کیفیت لوازم یدکی، صوری بودن معاینه فنی و... از مهم‌ترین عوامل حادثه‌آفرین بودن اتوبوس‌های بین‌شهری است».

این روزنامه اصلاح‌طلب گزارش دیگری نیز با عنوان «اصلاح‌طلبان و راه دشوار اصلاح» دارد که موضع سعید حجاریان مبنی بر مردن اصلاحات، مخالفت مرعشی را مورد توجه قرار داده و نگاهی نیز به یادداشت دیروز محمدرضا تاجیک دارد که نوشته بود: « اصلاح‌طلبی باید «از هسته سخت خود امتناع و تخطی کند و هسته‌ای نرم و انعطاف‌پذیر و خلاق را جایگزین آن کند»، هسته سختی که مدت‌هاست به قدرت خوگر شده است.»

اعتماد 7 تیر

«ایران» عکس یک امروز خود را به آیت‌الله بهشتی داده و به مناسبت روز هفتم تیر در گزارشی با عنوان « ترکیب خردمندانه آزادی و عدالت» نوشته است: « بسیاری از صاحبنظران و دغدغه‌مندان، فقر الگو، مبانی یا نظریه را یکی از دلایل عدم توسعه‌یافتگی ایران می‌دانند. اما سؤال این است که آیا می‌توان این الگو یا نظریه را در اندیشمندان ایرانی و اسلامی یافت؟ فرشاد مؤمنی و محمدرضا بهشتی معتقد هستند که این مبانی را می‌توان در اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی یافت. هرچند 42 سال از انقلاب اسلامی گذشته است و هرچند در این سال‌ها، هم محیط درونی و هم محیط بیرونی جامعه و سیاست ایران تغییر کرده است، اما این دو با ارائه گزاره‌ها و شواهدی از اندیشه‌های شهید بهشتی، نشان دادند که اتفاقاً زیرساخت نظری توسعه و تعالی سیاسی و اجتماعی در اندیشه‌های شهید بهشتی به روشنی قابل مشاهده است. از این رو، آنان به ایرانیان که چشم به آینده کشور دارند، پیشنهاد می‌کنند که در گذشته غور کنند، در اندیشه‌ها و زوایای فکری شهید بهشتی تا بتوان براساس آن، مدلی برای توسعه و تعالی ایران استخراج کرد. اما حاد بودن و حاد ماندن عرصه سیاست در تاریخ معاصر ما، بویژه در پس از انقلاب که منجر به شهادت شهید بهشتی شد و نیز درگیری‌های دیگر در خلال سال‌های بعد، مانع دقت در این اندیشه‌ها و بررسی علمی و مستقل آنها شد. اکنون اما این دو تن پیشنهاد می‌دهند که فارغ از هاله تقدس برخاسته از شهادت و مظلومیت، باید جور دیگری به کارنامه شهید بهشتی نگریست. فرشاد مؤمنی و محمدرضا بهشتی، روز گذشته در یک کنفرانس خبری که به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله شهید بهشتی برگزار شد، این مباحث را مطرح کردند.»

ایران 7 تیر

«وطن‌امروز» برای دومین روز متوالی بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را به ماجرای کودکان بومی کانادا اختصصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان « کانادای کودک دزد» نوشته که «دولت کانادا تا سال 2019 کودکان بومی را از خانواده‌های‌شان جدا کرده و به خانواده‌های سفیدپوست تحویل داده است». همچنین این سوال را طرح می‌کند که «آیا دولت جاستین ترودو به‌خاطر نسل‌کشی فرهنگی بومیان و 2 قرن نقض حقوق بشر در کانادا عذرخواهی می‌کند؟»

وطن امروز واکنش جهان عرب به ساخت واکسن ایرانی و دریافت آن از سوی مقام رهبری را نیز عکس یک کرده است. این روزنامه همچنین در گزارشی به حرف‌های دیروز قالیباف در مجلس پرداخته و با تیتر «اولتیماتوم علیه وقت‌کشی» به شرح وضعیت فعلی پرونده هسته‌ای پرداخته و به نقل از رئس مجلس نوشته است: «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دقیقا در حال اجراست و اطلاعات ضبط‌شده هیچ‌گاه به آژانس داده نخواهد شد.»

وطن امروز 7 تیر

 

نظرات بینندگان