کد خبر: ۱۴۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۳ تير ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند؛

استقبال روزنامه‌ها از رویکرد مشورتی رئیسی/ تکمیل ترکیب سران قوا/ وضعیت کرونا در کشور

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:


«وطن امروز» تصویری از غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که روز پنج‌شنبه و با حکم مقام معظم رهبری رئیس قوه قضاییه شد را عکس یک کرده و را «قاضی تحول» خوانده است. 

این روزنامه یک گزارش دیگر هم حول محور سیاست خارجی دارد و با عنوان «برجام در تنگنای بایدن!» به دنبال پاسخ به این پرسش است که «چرا آمریکا در وین به دنبال توافق حداقلی و برجام بدون تضمین است؟» وطن امروز در گزارش خود آورده است: «جو بایدن در روزهای گذشته تلاش بسیاری را برای همراه کردن جمهوری‌خواهان کنگره بر سر لایحه بزرگ زیرساخت‌ها انجام داده است و حتی انتقادها از سوی دموکرات‌های کنگره، تصویب این لایحه را با دشواری مواجه کرده است. بنابراین زمانی که بایدن حتی حمایت یکپارچه دموکرات‌ها را با خود ندارد، تلاش می‌کند به سمت یک توافق حداقلی با ایران حرکت کند.

بیشتر بخوانید:

آتش سوزی موتور سیکلت در پارکینگ ساختمان مسکونی

از طرف دیگر تغییر مؤلفه‌های پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، از جمله شتاب توسعه هسته‌ای ایران در میزان غنی‌سازی و سانتریفیوژهای جدید و همچنین محدودیت‌های بازرسی آژانس در کنار پیروزی متحدان ایران در منطقه، دولت ضعیف بایدن را در اضطرار و بن‌بست قرار داده است که شانس آن برای توافق حداقلی و بدون تضمین را کاهش می‌دهد.»

 

وطن امروز 12 تیر

«اعتماد» برای عکس یک امروز خود تصویری را از رئیسی انتخاب کرده که اژه‌ای هم پشت سر او باشد. به این ترتیب هم به اقدام اخیر رئیس جمهور منتخب که با برخی سیاسیون جبهه رقیب تماس گرفته تا از نظراتشان مطلع شود، پرداخته است و هم به رئیس جدید قوه قضاییه که در اقدامی مشابه با وکلای منتقد تماس حاصل کرده است. اعتماد در این گزارش با عنوان «گام‌های نخست نقدپذیری می‌نویسد: «ترکیب سران قوا تکمیل شد. سید ابراهیم رییسی از قوه قضاییه کوچ کرد و در جریان انتخاباتی که نه تنها با مشارکت گسترده همراه نبود بلکه موجبات رکوردشکنی آرای باطله را نیز فراهم آورد، به عنوان رییس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی تعیین شد اما نه با استعفای رسمی. او در جریان آخرین نامه خود به عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی هیچ حرفی از استعفا از مقام تمام انتصابی خود به میان نیاورده بلکه تاکید کرده که رهبری می‌تواند براساس صلاحدید خود سرنوشت قوه قضاییه را تعیین کند؛ سرنوشتی که به دست غلامحسین محسنی اژه‌ای سپرده شد تا او هم بالاخره و پس از سال‌ها حضور در قوه قضاییه و نهادهای امنیتی به جمع سران قوا اضافه شود. جمعی که حالا و بیشتر از هر زمان دیگری به اصولگرایان متمایل است.  این یکدستی اگرچه می‌تواند در آینده نه چندان دور مخاطرات خاص خود را به دنبال داشته باشد ولی حداقل تا اینجای کار و به لطف تماس‌های تلفنی روسای جدید قوای قضاییه و مجریه با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و خبرنگاران جریان‌های مختلف سیاسی، تلاش شده تا انتقادپذیری 2 قوه انتخابی و انتصابی به نمایش گذاشته شود تا برای اندکی هم که شده از ترس و دلهره دوستداران ایران کاسته شود.»

اعتماد 12 تیر

«جوان» در عکس یک امروز خود سراغ شورای پنجم پایتخت که در روزهای آخر کار خود به سر می‌برد رفته و با تیتر «شهرفروشی لحظه آخری شورای تعویض نام!» نوشته است: «در روز‌های اخیر هم موضوع واگذاری‌های بی‌ضابطه شورای شهر حتی صدای برخی از اعضای همین شورا را هم در آورده‌است. اواسط هفته گذشته در جریان سیصد و ششمین جلسه شورای شهر، بررسی لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت. بر همین اساس واگذاری بیش از ۱۷۰ ملک در شورای شهر مطرح شد. رئیس کمیته شفافیت شورا در مخالفت با این لایحه گفت: نسخه لایحه آمده به صحن شورا را قبول ندارم و درباره این نسخه خارج کمیسیون تصمیم‌گیری شده‌است. هر چند امید به قانع‌شدن ندارم، اما برای ثبت در تاریخ می‌گویم که تعداد زیادی از این املاک بدون مجوزند و خلاف قانون است.»

این روزنامه اصولگرا رئیس قوه شدن اژه‌ای را نیز با تیتر «مطالبات رهبر انقلاب از قاضی‌القضات جدید» مورد توجه قرار داده است.

جوان 12 تیر

«شرق» تیتر و عکس را یکی کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب از یک سو تماس‌های اخیر دفتر رئیسی با برخی اصلاح‌طلبان را با تیتر «رئیسی به دنبال اجماع؟» و از سوی دیگر رئیس قوه شدن اژه‌ای را با تیتر «4 دهه فراز و نشیب‌های رئیس جدید» پوشش داده است؛ هر دو گزارش را نیز با تیتر «دو رئیس با دو آینده متفاوت» یک پکیج کرده و به مخاطب ارائه می‌دهد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش مربوط به رئیسی نوشته است: «به نظر می‌رسد که ابراهیم رئیسی تمایلی به سپردن کابینه به چهره‌های مشهور به داشتن سیاست‌های خاص و تند ندارد. عملکرد این چند‌روزه او در تماس با فعالان رسانه‌ای و سیاسی و مدیرکل‌های احزاب از جریان‌های مختلف و به‌ویژه اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگاران منتقد در کسب نظرخواهی از آنها در نحوه اداره دولت حاکی است که او حداقل در قدم نخست به‌دنبال ارائه یک چهره متعامل از خودش است. شیوه‌ای که البته از سوی جانشین او در قوه قضائیه هم گویا پی گرفته شده و برخی روزنامه‌نگاران یا فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب از تماس مشابه از‌سوی دفتر محسنی‌اژه‌ای خبر داده‌اند. احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار، احسان مازندرانی فعال رسانه‌ای، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران، از‌جمله افرادی هستند که می‌گویند از دفتر رئیس‌جمهور منتخب با آنها تماس گرفته شده و از آنها نظر‌خواهی شده است.»

شرق 12 تیر

«کیهان» در عکس یک امروز خود به مرگ رامسفلد وزیر جنگ طلب دولت بوش اختصاص داده و یکی از آن تیترهایی که اغلب در فضای مطبوعات مورد نقد قرار می‌گیرید را انتخاب کرده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «رامسفلد از عوامل جنگ ایران، عراق، افغانستان و بانی جنایات ابوغریب به جهنم رفت» نوشته است: «دونالد رامسفلد»، از قسی القلب‌ترین وزرای دفاع آمریکا، حامی جنایت‌های صدام در جنگ تحمیلی، معمار جنگ‌های خونین آمریکا در عراق و افغانستان، بانی جنایات ابوغریب و قاتل صدها هزار نفر در منطقه غرب آسیا چهارشنبه شبی که گذشت به جهنم رفت!

کیهان در تیتر یک خود نیز اظهارات تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل را که گفته بود «ایران بیشترین هزینه را داد اما از برجام بهره‌ای نبرد» پرداخته است.

کیهان 12 تیر

«آفتاب یزد» تیتر یک خود را به پایان گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس جدید قوه قضاییه اختصاص داده و رئیس شدن اژه‌ای را خبر داده است. در گزارش دیگری نیز عملکرد رسانه‌های اصولگرا را به خصوص بعد از رئیس جمهور شدن رئیسی مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب علی دایی را عکس یک کرده و ضمن مقایسه او با شهاب حسینی با تیتر «مثل علی دایی باشیم نه شهاب حسینی» می‌نویسد: «ورزشکار سابق و پرآوازه کشورمان با صداقت اعلام کرد خارج از کشور واکسن تزریق کرده و مردم هم از او استقبال کردند. برخلاف نوع واکسن زدن شهاب حسینی که مناقشه برانگیز شد. چرا؟» در ادامه این گزارش آمده است: « به نظر می‌رسد که در ماجرای علی دایی، صداقت و شجاعت اوست که باعث شده که کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مثبتی به واکسن زدن او داشته باشند.» 

آفتاب یزد 12 تیر

«ایران» محسنی‌اژه‌ای که اخیر با حکم رهبری رئیس قوه قضاییه شد را عکس یک کرده و با تیتر  « اولویت‌های 6 گانه هفتمین رئیس دستگاه قضا» می‌نویسد: «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیت‌ها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.»

این روزنامه دولتی در تیتر یک خود به وضعیت کرونایی و وخیم سیستان و بلوچستان پرداخته است. ایران با عنوان «شعله‌های مرگبار کرونا در سیستان و بلوچستان» نوشته است: « اخبارمنتشرشده از شیوع ویروس دلتای کرونا در استان سیستان و بلوچستان روز‌به‌روز تصویر ترسناک‌تری را از این استان ترسیم می‌کند با این حال مردم محلی می‌گویند کرونا دغدغه اصلی اهالی این استان نیست و هنوز هم به روال سابق تجمعات مذهبی و اجتماعی برگزار می‌شود، رفت و آمدهای قومی و طایفه‌ای تا چند روز پیش از آن که مرز پاکستان مسدود شود همچنان برقرار بود و در مجموع تعداد کسانی که ماسکی بر صورت‌شان نیست بیشتر از دارندگان ماسک است. آتش زیر خاکستر کرونا حالا در سایه کمبود امکانات درمانی و بهداشتی شعله ور شده و عدد مرگ و میر روز‌به‌روز رکورد تازه‌ای را در این استان ثبت می‌کند. این در حالی است که بنا به گفته مردم محلی؛ وقتی آب آشامیدنی نباشد کرونا نمی‌تواند به دغدغه اصلی مردمان استان سیستان و بلوچستان بدل شود. از طرفی پزشکان متخصص می‌گویند این اولین بار است که استان سیستان و بلوچستان چنین پیکی را تجربه می‌کند و مردم این دیار که عادت به زندگی دسته جمعی دارند آموزش‌های لازم را در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندیده‌اند.   در هر حال کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در روزهای کرونایی در شرایطی بر سر مردمان این استان آوار شده که خبرها حکایت از این دارد که بیمارستان‌های استان تخت خالی ندارند. آمار قربانیان و مبتلایان رکورد زده و قبرستان‌ها مملو از جمعیت شده‌اند و قطعی طولانی آب و برق نیز مشکلات را دو چندان کرده است.»

ایران 12 تیر

«آرمان ملی» نیز اوضاع و احوال شیوع کرونا در کشور را به هر موضوع دیگری اولی دانسته و با تیتر «سیستان«سیاه» شد؛ تهران«قرمز» نوشته است: « در شرایطی که تا روز پنج شنبه 63 شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند و دو ماه قبل هیچ شهر ایران در شرایط قرمز قرار نداشت، روز گذشته اعلام شد که «تهران به همراه ۹۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند» بر اساس گزارش نرم‌افزار ماسک، ۹۲ شهرستان قرمز، ۱۸۳ شهرستان نارنجی، ۱۷۳ شهرستان زرد و تعداد شهر‌های آبی صفر است.»

این روزنامه همچنین گفت‌وگویی دارد با غلامعلی جعفرزاده، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی. او در این گفت‌وگو که با تیتر « رئیسی تنش‌زدایی کند؛ اول داخلی بعد خارجی» منتشر شده است، می‎گوید: «‌شرایط شکل‌گیری یک دولت فراجناحی توسط آقای رئیسی خیلی سخت شده است. افراد و گروه‌هایی در انتخابات ریاست‌جمهوری اطراف آقای رئیسی بوده‌اند که تمامیت‌خواه هستند. این افراد و گروه‌ها نیز اجازه تشکیل یک دولت فراجناحی را به آقای رئیسی نخواهند داد. اگر آقای رئیسی در عمل چنین دولتی تشکیل بدهد هجمه به دولت وی بیشتر خواهد شد و کار را برای دولت سخت می‌کند. خواسته‌های این گروه‌ها نیز تمامی ندارد و هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد. این اتفاق آقای رئیسی را خسته می‌کند؛ همان‌گونه که آقای احمدی‌نژاد را خسته کردند. آقای رئیسی نباید گمان کند اگر چهار کرسی وزارت به آن‌ها بدهد ماجرا تمام خواهد شد و خواسته‌های آن‌ها به پایان خواهد رسید. درواقع چنین اتفاقی رخ نخواهد داد».

آرمان ملی 12 تیر

 

نظرات بینندگان