کد خبر: ۱۴۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۳ تير ۱۴۰۰
صنعت فارس همچنان درگیر بی تدبیری:

قطعی برق و پاسکاری مشکلات نفس های صنعت فارس را به شماره انداخته است

اگرچه در روزهای اخیر خاموشی ها نسبت به اوایل خرداد و تیر کمتر شده اما آیا خسارت های وارد شده به بخش صنعت به راحتی قابل جبران است؟ آیا لااقل در آخرین هفته‌ها و روزهای عمر دولت بهتر نیست کمی از بی تدبیری و بی برنامه‌گی ها کاسته شود تا رد پای بر جای مانده از شعار تو خالی تدبیر و امید کوچک ترین کورسوی امید مردم رابه نا امیدی و یأس بدل نکند؟
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، از اوایل خردادماه سال جاری بود که قطعی های مکرر برق شروع شد و از یک مرحله در روز گاه به دو تا سه مرحله در شیراز و حتی پنج مرحله قطعی در برخی شهرستان ها رسید.

 شاید آزار دهنده ترین بخش این اقدام، عدم اطلاع رسانی از قبل بود که تبعات بسیاری رابرای هم شهروندان و هم صنوف مختلف در بر داشت.

تبعاتی که در دراز مدت هم به سختی قابل جبران است، چرا که در چنین شرایط بد اقتصادی و تورم شدید روزانه خرید و یا حتی تعمیر هر یک از تجهیزات و لوازم برقی آسیب دیده کار بسیار سخت و هزینه بری است.

در این میان از مهم‌ترین خسارت‌های ناشی از خاموشی‌های بی‌برنامه وبدون اطلاع، خسارت به بخش صنعت و تولید کنندگانی است که در بدترین شرایط تحریم، تورم و اقتصاد به هم ریخته کشور هنوز هم محکم و استوار ایستاده اند و اجازه ندادند چرخ های صنعت از گردش بیافتد.

و حالا صنعتگران فارس دیگر راهی جز دادخواهی نزد استاندار فارس برایشان باقی نمانده و به همین خاطر بیشترین زمان جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی که اوایل هفته جاری برگزار شد، به این موضوع اختصاص یافت.

جلسه گفتگوی دولت با بخش خصوصی در حالی ادامه پیدا کرد که پس از گفت و شنود های دولتی ها نوبت به بخش خصوصی و صحبت های صنعتگران رسید.

صنعتگران که همگی فریادشان از قطعی های مکرر برق بالا رفته و خواستار برنامه ریزی دولت در قطع برق کارخانجات شدند

قطعی برق به منزله پا گذاشتن بر روی حلقوم صنعت و خفه نمودن صنعتگران است

به گفته حامد رضا زردشت مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی شیراز قطعی ناگهانی و بدون اطلاع برق صنعتی به منزله پا گذاشتن بر روی حلقوم صنعت و خفه نمودن صنعتگران است.

وی با اعتراض شدید به این اتفاق، عنوان کرد: یک ربع تا ۲۰ دقیقه قبل از قطعی برق پیامک به ما ارسال می شود که من به عنوان مدیرعامل شهرک صنعتی چگونه می‌توانم چند صد نفر صنعتگر را مطلع کنم.

به گفته وی بسیاری از صنعتگران این شهرک صنعتی در حوزه مواد غذایی فعال یا اینکه دارای سردخانه هستند که قطعی برق حتی اگر با اطلاع هم باشد منجر به خسارت به تولید می‌شود یا اینکه در زمینه خدمات مشغول هستند که باز هم قطعی برق منجر به تعطیلی کار و خسارت مالی به تولیدکننده می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بزرگ شیراز خواستار این شد که خاموشی های آن منطقه در ساعتی که واحدهای صنعتی تعطیل هستند اعمال شود تا تولید نیز دچار خسارت نشود.

در ادامه رحیمی استاندار فارس تاکید کرد:قبلاً هم ابلاغ شده که ۴۸ ساعت قبل از قطعی برق به صنعتگران اطلاع داده شود تا دچار خسارت نشوند، اما انگار این ابلاغیه ها فقط بر روی کاغذ قابل اجرا است.

برق و آب برای صنعت مثل هوا برای انسان است

اصلاح تعرفه برق در ساعات عصر و شب دیگر درخواست صنعتگران بود که احد زبردستان به آن اشاره کرد و گفت: این روزها که نه برق و نه آب در این شهرک صنعتی نیست تولید کننده چطور به فعالیت خودادامه دهد؟

به عقیده کریمی دیگر تولید کننده حاضر در این جلسه برق و آب برای صنعت مثل هوا برای انسان است، وقتی نباشد حیات صنعت نیز به خطر می‌افتد.

یکی دیگر از صنعتگران حاضر در جلسه با بیان اینکه واحد تولیدی ما دارای دستگاه هایی است که باید از دو ساعت قبل روشن شود تا آماده به کار گردد، گفت: این قطعی دو ساعته برق کل برنامه کاری ما را به هم می ریزد و باعث میشودعملا هر روز کارگران ما تعطیل و نیمه تعطیل باشند.

وی پیشنهاد داد اراده برق حداقل کاری که می‌تواند در حق ما انجام دهد این است که به جای دو ساعت دو ساعت قطع برق یک روز کامل را به ما اعلام کند تا همان روز کارخانه را تعطیل کنیم تا هم به دستگاه ها خسارت وارد نشود و هم کارگران معطل نباشند.


و اما در ادامه نوبت به حل مشکل شهرک صنعتی فتح آباد مرودشت رسید که 16 اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه ستاد رفع موانع تولید استان، مدیر عامل این شهرک صنعتی گوشه هایی از مشکلات این مجموعه را عنوان کرده بود که خبرنگار شیرازه نیز به آن پرداخت(رد پای بی‌‌تدبیری مسئولان در حل مشکلات صنعتگران فارس/ جزیره‌ای عمل کردن مدیران استانی مانعی برای تولید است) و در نهایت بنا به پاس‌کاری های بسیار مدیران حاضر در جلسه، استاندار فارس مهلت یک ماهه به فتوحی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس و دیگر مدیران برای حل این مشکلات ، داده بود.

اما انگار این مهلت دادن ها و ابلاغیه ها در دولت تدبیر و امید تنها در همان مقطع زمانی و در جلسات مورد توجه قرار میگیرد و پس از پایان جلسه «روز از نو و روزی از نو» و باز هم قصه تکراری بی تدبیری آغاز می شود.

قِصه پر غُصه شهرک صنعتی فتح آباد

پرحاشیه‌ترین دستور جلسه ستاد رفع موانع تولید استان در دو ماه گذشته که مربوط به قِصه پر غُصه شهرک صنعتی فتح آباد بود باز هم در شورای گفتگو تکرار شد و احمد زارعی نژاد مدیرعامل شهرک صنعتی فتح آباد نیز یکی ازعمده ترین مشکلات حال حاضر شهرک صنعتی را قطعی‌های برق عنوان کرد وگفت: گاهی فقط نیم ساعت برق را قطع می کنند در حالی که نیم ساعت قطعی برق آن هم بدون اطلاع هیچ دردی از مدیریت مصرف برق حل نمی‌کند،جز اینکه خسارت سنگینی  به تولید کنندگان ورد می کند.

وی با اشاره به جلسه رفع موانع تولید که در اردیبهشت ماه برگزار شد، اظهار کرد: علی رغم تاکید استاندار، در جلسه رفع موانع تولید، اما هنوز هیچ اقدامی نشده است و حالا دیگر تامین بودجه را مشکل اصلی عنوان می‌کنند و توپ را به زمین سازمان مدیریت برنامه و بودجه می اندازند.

مدیرعامل شهرک صنعتی فتح آباد تصریح کرد: علاوه بر شهرک صنعتی بزرگ فارس شهرک های کوچک تری در استان هستند که اصلا دیده نمی شوند.

زارعی نژاد در پایان به حادثه روز جمعه گذشته اشاره کردو گفت: یکی از بزرگ ترین واحدهای تولید بشکه در استان روز جمعه به دلیل همین بی تدبیری ها سوخت و خسارت سنگینی بر مالک آن تحمیل شد چرا که به خاطر آتش سوزی که حادث شد ونبود آب کافی برای خاموش کردن آتش بخش بزرگی از کارخانه دچار آسیب شد که همه این اتفاقات ناشی از مشکلات موجود در این شهرک صنعتی است.

سخن آخر اینکه:

اگرچه در روزهای اخیر خاموشی ها نسبت به اوایل  خرداد وتیر در استان فارس کمتر شده است اما آیا خسارت های وارد شده به بخش صنعت به این سرعت و راحتی قابل جبران است؟
آیا لااقل در آخرین هفته‌ها و روزهای عمر دولت بهتر نیست کمی از بی تدبیری و بی برنامه گی ها کاسته شود تا رد پای بر جای مانده از شعار تو خالی تدبیر و امید کوچک ترین کورسوی امید مردم رابه نا امیدی و یأس بدل نکند؟

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان