کد خبر: ۱۴۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۶ - ۲۷ تير ۱۴۰۰
شهردار شیراز مطرح کرد:

بدهی پنج هزار میلیاردی شهرداری شیراز/ شهرداری جای کارهای سیاسی نیست

اسکندرپور با اشاره به اینکه نفس حضور در انتخابات شورا و مجلس و نماینده مجلس شدن سیاسی بودن است، تصریح کرد: افرادی که در شورا، مجلس و... ورود پیدا می‌کنند قطعا سیاسی هستند پس مهم نیست شهردار سیاسی باشد یا نه اما مهم این است که در شهرداری کار سیاسی انجام نشود، شهرداری جای کارهای سیاسی نیست.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،  بعداز ظهر امروز ٢٧ تیرماه نشست خبری شهردار شیراز با اصحاب رسانه، در حالی برگزار شد که حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در ابتدا در واکنش به اظهارات شهردار سابق شیراز، عنوان کرد: بخش‌هایی از این اظهارات که مربوط به شهرداری و عملکردهاست را توضیح خواهم داد و بخش‌هایی که شخصی است به احترام شهردار سابق شیراز سکوت می‌کنم.

وی با بیان اینکه مطالبی را آماده کرده بودم که در این جلسه به استحضار مردم برسانم، اظهار کرد: اما احساس کردم که ارائه آنها، خدمتی به شیراز و مردم آن نخواهد کرد.

اسکندپور در ادامه خطاب به مردم گفت:  من همین جا در حضور رسانه‌ها اعلام می کنم با تمام توان و صداقت هر آنچه به ذهن می‌رسد را به شهردار منتخب دوره جدید منتقل خواهم کرد، همچنین در هفته های آینده طبق آن عهدی که با شما مردم شیراز داشتم که خدمتگزار واقعی باشم، گزارش کاملی را از عملکرد سه و نیم ساله خود به سمع و نظر مردم خواهم رساند.

بدهی پنج هزار میلیاردی شهرداری شیراز/ شهرداری جای کارهای سیاسی نیست

شهردار شیراز در ادامه با بیان اینکه شهر جمع شهروندانی است که در آن زندگی می کنند، افزود: بنابراین شهردار باید شناخته کلی از شهر و مسائل مربوط به شهر داشته باشد تا بتواند خواست شهروندان را برآورده سازد.

باید شهرداری را از جناح های سیاسی دور نگه داشت
اسکندرپور در ادامه با تاکید بر اینکه تا کنون تلاشم بر این بوده که وارد حواشی نشوم، گفت: اعتقاد دارم باید شهرداری را از جناح های سیاسی دور نگه داشت.

وی با اشاره به اینکه نفس حضور در انتخابات شورا و مجلس و نماینده مجلس شدن سیاسی بودن است، تصریح کرد: افرادی که در شورا، مجلس و... ورود پیدا می‌کنند قطعا  سیاسی هستند و با نگاه سیاسی به مباحث می‌پردازند،  پس مهم نیست شهردار سیاسی باشد یا نه اما مهم این است که در شهرداری کار سیاسی انجام نشود، شهرداری جای کارهای سیاسی نیست.


شهردار شیراز  همچنین ادامه داد: نه تنها سیاسی بودن را امری مذموم نمی‌دانم بلکه معتقدم کسی که می‌خواهد در شیراز مدیریت کند باید یک برداشت روشنی از مسائل سیاسی، فرهنگی، عمرانی و ...داشته باشد.

اختصاص 97درصد بودجه شهرداری به پروژه های نیمه تمام 
اسکندرپور در ادامه این نشست به تشریح برخی عملکردهای شهرداری شیراز در دوره پنجم مدیریت شهری پرداخت و گفت‌: بالغ بر ٩٧ درصد بودجه عمرانی شهرداری شیراز در سال ٩٧ و همچنین بخش زیادی از بودجه سال ۹۸ به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه به عبارتی شهرداری تنها در سال ۹۹ فرصت پیدا کرد پروژه های جدیدی ارائه دهد، افزود: از ٢٠ ایستگاه خط یک مترو شیراز، هفت ایستگاه در دوره جدید افتتاح شد و خط دو مترو را نیز به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ همواره دنبال کردیم، حال آنکه تعداد و اعتبار پروژه‌های خط دو با اعتباری بالغ بر ٢هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به تنهایی چندین برابر پروژه‌های دیگر دستگاه‌های اجرایی  است.

شهردار کلانشهر شیراز به اقدامات حوزه حمل و نقل نیز اشاره کرد و افزود: در بخش حمل و نقل عمومی نیز در سال ٩١ سهم حمل و نقل عمومی از بودجه ٣.٦ درصد، در سال ٩٢ حدود ٣.٨ درصد، در سال ٩٣ حدود ١١ درصد، در سال ٩٤ بالغ بر ٨.٤ درصد، در سال ٩٥ قریب به ١١.٤٥ درصد، در سال ٩٦ حدود ٦.٨ درصد، در سال ٩٧حدود  ٨.٢ درصد، در سال ٩٨ بالغ بر ١٧.٥٨ درصد و در سال گذشته ١٣.٨١ درصد بوده است.

اسکندرپور با اشاره به این نکته که برای خرید اتوبوس‌ها نیز ٣٠ درصد از کل هزینه‌ها در دوره مدیریت قبلی پرداخت و مابقی در دوره فعلی تامین شد، افزود: در بخش پروژه‌های بزرگ مقیاس نیز سال گذشته ١٠ پروژه بزرگ مقیاس به بهره برداری رسید.

بدهی مسئله‌ای مخفی نیست که نخواهیم آن را اعلام کنیم 
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به بدهکاری های شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: بدهی مسئله‌ای مخفی نیست که نخواهیم آن را اعلام کنیم، لذا بر اساس اسناد ثبت شده در ٣١ شهریور ٩٦ بالغ بر ٤ هزار و ١٧٤ میلیارد تومان بدهی، یک هزار و ٨ میلیارد تومان بدهی بانکی، ١٥٦٧ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و ١٥٩٩ میلیارد تومان بدهی مربوط به اوراق مشارکت وجود داشت؛ پس اعلام عدد هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری در آن مقطع زمانی، خلاف واقع است و اگر این عدد تقسیم بر دلار ٣٥٠٠ تومانی همان زمان بشود، معادل یک میلیارد و ١٧١ میلیون دلار خواهد شد.

وی افزود: اما در دوره فعلی بدهی بانکی از یکهزار و ٨ میلیارد تومان به دو هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان رسیده که هزار میلیارد تومان آن سود تسهیلات استو در این دوره ٥٤٩ میلیارد تومان تسهیلات از بانک گرفتیم که ٥١٣ میلیارد تومان آن را پرداخت کرده‌ایم.

شهردار شیراز با بیان اینکه نسبت بدهی شهرداری فعلی به دلار ٢٢٠ میلیون دلار است، به مسئله فروش اموال در شهرداری این کلانشهر اشاره و با بیان اینکه در سال ٩٥، ٨٣٧ میلیارد تومان فروش املاک معادل ٢٣٩ میلیون دلار داشته‌ایم، اضافه کرد: در سال ٩٩ فروش اموال به ٦٣٠ میلیارد تومان رسیده است.

اسکندر پور گذری هم به مباحث مربوط به بافت تاریخی زد و گفت: در دهه‌های گذشته به بافت تاریخی شیراز توجه خاصی نشده بود در حالی که بافت تاریخی یک ثروت بزرگ است در همین راستا اقداماتی که در دو سال گذشته در این بافتها انجام شد معادل با 40سال گذشته است.

باید بافت تاریخی به گونه ای باشد که هم برای ساکنین زیست پذیر باشد و هم برای گردشگران محیط مناسبی به شمار رود

وی با بیان اینکه پس از پایان دوران کرونا، بافت تاریخی حتما یکی از فرصت‌های جدی گردشگری شهر شیراز خواهد بود، تصریح کرد: باید اقدامات انجام شده به گونه ای باشد که این بافت هم برای ساکنین زیست پذیر باشد و هم برای گردشگران محیط مناسبی به شمار رود.

شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه در کلان شهرها باید به دنبال افزایش کیفیت زندگی باشیم، اظهار کرد: رویکردها عملکرد را تعریف می‌کند و رویکرد بند ارتقاء کیفیت زندگی بوده است.


وی با بیان اینکه بافت تاریخی به عنوان ثروت و هویت تاریخی شیراز شاید به گونه‌ای مطرح شده که کانون ناهنجاری‌های شیراز به شمار می‌رود، عنوان کرد: بایستی این بافت را  به گردشگری و تولید ثروت برای شهر تبدیل کنیم.

 در ادامه این نشست خبری شهردار شیراز به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در واکنش به برخی سوالات خبرنگاران، گفت: انسانها در هر جایگاه و موقعیتی که هستند باید اخلاق را رعایت کنند و اخلاق مدار بودن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

اسکندرپور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص پروژه ارم و ایرادات این پروژه عنوان کرد: تنها باغ شیراز که ثبت جهانی شده است باغ ارم است و در تمام شهرهای تاریخی جهان در فاصله ای از اماکن تاریخی حتماً آرام سازی ترافیک انجام می‌شود و حتی تا شعاع ۵۰۰ متر با آثار تاریخی با سنگ فرش کردن آرام سازی ترافیک انجام می‌شود تا به آثار صدمه ای وارد نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد جامعه به گونه‌ای پیش رفته که آپارتمان های شهری روز به روز کوچکتر می شوند، اظهار کرد: من به عنوان شهردار باید فرصتی را فراهم و مکانی را مهیا کنم تا خانواده‌ها بتوانند با تمام اعضا در این مکان حضور پیدا کرده و به تفریح و دوچرخه‌سواری و ورزش بپردازند از همین رو پیاده راه سلامت و پارک خانواده راه اندازی شد.


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان