کد خبر: ۱۴۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۹ تير ۱۴۰۰
حسینیه «شیرازه»:

آداب و اعمال شب و روز عرفه

در کتاب مفاتیح‌الجنان برای شب و روز عرفه اعمال و آدابی ذکر شده است که عمل به آنها می‌تواند ما را در کسب هرچه بیشتر فیوضات این روز بزرگ یاری کند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، سه‌شنبه ۲۹ تیرماه و ۹ ذی‌الحجه مصادف با روز عرفه است؛ روزی که حضرت امام حسین(ع) در صحرای عرفات با مناجاتی زیبا عالم را تحت تأثیر قرار دادند. در کتاب مفاتیح‌الجنان برای شب و روز عرفه اعمال و آدابی ذکر شده است که عمل به آنها می‌تواند ما را در کسب هرچه بیشتر فیوضات این روز بزرگ یاری کند.

شب عرفه:

اول:‌ دعایی که با با این عبارت آغاز می‎شود، خوانده شود: «اَللّهُمَّ یا شاهِدَ كُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوى وَ عالِمَ كُلِّ خَفِیَّةٍ وَ مُنْتَهى كُلِّ حاجَةٍ یا مُبْتَدِئاً ...» روایت شده هر كس آن را در شب عرفه یا در شب‎هاى جمعه بخواند خداوند او را بیامرزد.

دوم:‌ (به نقل كفعمى) تسبیحات عشر را كه در اعمال روز عرفه آمده است را هزار مرتبه خوانده شود.

سوم: دعای «اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ» را كه در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود.

چهارم: زیارت امام حسین(ع).

روز عرفه:

روز نهم، روز عرفه و از اعیاد بزرگ است، گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که خدا بندگانش را به عبادت و طاعت خویش دعوت کرده و سفره‌های جود و احسانش را برای آنان گسترده و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر و رانده‌تر و خشمناک‌تر از روزهای دیگر است.

روایت شده که حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد، به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست می‌کنی؟! و حال آنکه برای بچه‌های در رحم، در این روز امید می‌رود که فضل خدا شامل حالشان شود و سعادتمند شوند.

و برای این روز چند عمل وارد است:

۱- غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود.

۲- زیارت امام حسین علیه‌السلام كه از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در كثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر كسى توفیق یابد كه در این روز در تحت قُبه مقدسه آن حضرت باشد ثوابش كمتر از كسى كه در عرفات است نیست.(البته در شرایط کرونایی امروز امکان حضور وجود ندارد و دل‌هایمان را به صحن و سرای سیدالشهدا می‌بریم).

۳- بعد از نماز عصر پیش از آن كه مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود در زیر آسمان دو ركعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالى به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نیكو به عمل آورد و چون فارغ شود دو ركعت نماز اقامه كند. در ركعت اول بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْكافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار ركعت نماز گزارد که در هر ركعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. كه این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است.

۴- شیخ كفعمى در مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه براى كسى كه ضعف پیدا نكند و مانع دعا خواندن او نشود.

۵- مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین علیه السلام در روز و شب عرفه.

۶- تسبیحات حضرت رسول صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله در روز عرفه.

۷- سوره توحید صد مرتبه و آیة‌الكرسى صد مرتبه و صلوات بر محمد و آل محمد صد مرتبه خوانده شود و دعای ذیل خوانده شود:

لااِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیى وَ یُمیتُ وَ یُمیتُ وَ یُحْیى وَهُوَ حَىُّ لا یَموُتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلى كُلِّشَىْءٍ َقدیرٌ

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان