کد خبر: ۱۴۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۳۱ تير ۱۴۰۰
آوای آرامش«شیرازه»:

خلاء عاطفي و فقر فرهنگي والدین فرزندان را به بیراهه می کشاند/ ماجرای تلخ دختر فراری از خانه

خلاء عاطفي، كمبود محبت و عدم توجه خانواده به تامين نيازهاي عاطفي فرزندان، عدم احساس مسئوليت خانواده در قبال تامين نيازهاي فرزندان، بي سوادي و فقر فرهنگي در درون خانواده، مشكلات مالي خانواده، از جمله عوامل موثر بر آسیب روحی فرزندان به شمار می‌رود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، «آوای آرامش شیرازه» سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره پلیس فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود.

خسته از شرایط
دختر نوجواني با حضور در مركز مشاوره پلیس فارس و نشستن در اتاق پذيرش مشاوره به انتظار والدين خود بود.  

ترس از اينكه چه خواهد شد او را منقلب نموده بود،مشاور از او خواست براي آرامش خود در يكي از اتاق هاي مشاوره بنشيند. به مسئول پذيرش گفت اگر مشاور زن داريد من مي خواهم با وي صحبت كنم.

در حضور مشاور شروع به گريه كردن نمود و با لحن و صداي گرفته ، گفت: اسمم مينا است و 16 سال دارم. تا كلاس دوم راهنمايي بيشتر درس نخوانده ام، 3 خواهر و 2 برادر دارم و به همراه پدر و مادرم در يكي از روستاهاي اطراف شيراز زندگي مي كنيم. پدرم هميشه اصرار داشت فرزندانش ادامه تحصيل دهند و به موقعيت مناسبي دست يابند ولي مادرم كاملا برعكس پدرم فكر مي كرد، به خصوص در مورد دختران همه تلاشش اين بود كه هرچه سريع تر آنها را روانه خانه شوهر كند.

مینا با گریه ادامه داد: مادرم هميشه موفق مي شد و هيچ يك از خواهران و برادرانم تا مقطع راهنمايي بيشتر ادامه تحصيل ندادند. خواهرانم بلافاصله بعد از ترك تحصيل به اجبار مادر با اولين خواستگار ازدواج مي كردند و روانه خانه بخت مي شدند.

 من تنها دختر خانواده هستم كه هنوز ازدواج نكرده ام. پدرم كارگري ساده بود كه 2 يا 3 روز در هفته سر كار مي رفت و بقيه هفته بيكار بود.

دختر نوجوان در ادامه گفت: عمويم سال ها كمك خرج خانواده ما بود اما در يك سانحه تصادف جان خود را از دست داد. بعد از فوت عمویم، مشكلات زندگي مان بيشتر شد و برادرانم مجبور شدند خيلي زود با كارگري كمك خرج خانواده باشند. با وضعيت جديد خانواده، مادرم به بيماري اعصاب و روان مبتلا شد. او با هيچ يك از اعضاي خانواده ارتباط خوبي برقرار نمي كند و حتي چشم ديدن پدرم را ندارد و مرتب با يكديگر درگير مي شوند.

 مسائل و مشكلات و بيماري مادر، جو خانواده را متشنج كرده است. يك روز مادرم را به اجبار براي خريد به بازار بردم كه در راه برگشت به منزل بين مادر و من درگيري لفظي ايجاد شد و يك دفعه او از كوره در رفت و جلوي همه مرا كتك زد. من با گريه از مادرم جدا شدم و فرار كردم و به يكي از شهرستان پناه بردم. در آنجا با پسري به نام ساسان آشنا شدم و با او به شيراز آمدم و سه روز از وقت خود را در پارك ها و خيابان هاي شهر با هم گذرانديم.

 در اين چند روز آن پسر مرا اغفال كرد . روز چهارم تصميم گرفتم به خانه برگردم اما ساسان مانع شد و چند سيلي محكم به من زد و زير چشمم را كبود كرد اما در يك موقعيت مناسب از دستش فرار كردم و تا ساعت 2 نيمه شب در خيابان ها پرسه زدم خسته گوشه اي نشستم تا خوابم برد . 

صبح شده بود كه خانمي مرا ديد و ترس و نگراني منجر شد كه به وي پناه ببرم و قسمتی از ماجرا را برايش تعریف کردم، آن خانم محترمانه پيشنهاد مشاوره و كمك از مشاور گرفتن را داد انقدر سختي كشيده بودم كه فوري آدرس را گرفتم و به اينجا آمدم .  

نظر مشاور: 
عوامل زيادي در بروز چنين مشكلاتي نقش دارد ولي مهمترين اين عوامل را مي توان در درون خانواده جست وجو كرد. خانواده به عنوان اولين نهاد و مهمترين كانون در زندگي هر فرد مي تواند سازنده يا مخرب باشد. وظيفه اعضاي خانواده و والدين نه تنها تامين نيازهاي مادي، جسمي و فيزيولوژيكي فرزندان است بلكه توجه اصلي آنها بايد به تامين نيازهاي روحي، رواني، عاطفي و ايجاد احساس امنيت در فرزندان باشد.

به طور كلي عوامل موثر در بروز اين حادثه را مي توان به صورت زير خلاصه كرد:خلاء عاطفي، كمبود محبت و عدم توجه خانواده به تامين نيازهاي عاطفي فرزندان،عدم احساس مسئوليت خانواده در قبال تامين نيازهاي فرزندان، بي سوادي و فقر فرهنگي در درون خانواده، مشكلات مالي خانواده، بلوغ جنسي و عدم توجه والدين به نيازهاي فرزندان در دوران بلوغ
بيماري مادر و عدم اقدامات لازم در بهبودي و درمان وي، تحقيركردن شخصيت فرزندان در درون خانواده از جمله این عوامل است.

کارشناس مرکز مشاوره پلیس فارس در ادامه عنوان کرد: والدين باید در محيط خانواده با برقراري جو عاطفي مناسب در خانواده و وجود رابطه حسنه بين اعضاي خانواده محيط امن براي فرزندان خود ايجاد نمايند و با آموزش و آشنايي با شرايط و ويژگي هاي دوران نوجواناني و  آگاهي دادن به فرزند در مورد شرايط بلوغ و احساسات خاص در اين دوران به فرزندان نوجوانان خود كمك كنند تا آنها بتوانند هويت مستقل و مشخصي در زندگي شان به دست آورند.

سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580 ، آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و... مي باشد. شهروندان عزيز مي توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره گيري نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 


انتهای پیام/س/ح

نظرات بینندگان