کد خبر: ۱۴۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
فارس در سیطره دلتا کرونا؛

همنشینی با کرونا در سایه ساده انگاری مردم و بی‌خیالی مسئولان/ محدودیت های کرونا از شعار تا عمل

گرچه آمارهایی که خبر از موج پنجم کرونا می‌دهند، سهمگین تر از موج های پیشین است، اما انگار دیگر اعداد برایمان رنگ باخته اند و بی شک بدون مشارکت آگاهانه مردم و مدیریت صحیح و منسجم مسئولان، کرونا از ایران نخواهد رفت و باید هر روزشاهد جان باختن تعداد زیادی از هموطنان و عزیزان خود باشیم.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، از آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور، بارها و بارها ستادهای کشوری، استانی و شهرستانی مدیریت کرونا درخصوص پرهیز از حضور در تجمعات و برگزاری مراسم شادی و عزا صحبت کرده و هشدارهای لازم را داده اند اما با گذشت قریب به 17ماه از حضور این مهمان نحس و پردردسر کماکان شاهد برگزاری مجالس پرازدحام، مسافرتها، دورهمی های خانوادگیريال حضور در تفرجگاه ها و آمد و شد های غیرضرور هستیم.


از طرفی نیز انگار آب و هوای خوش شیراز آن هم در این اوج گرما بسیاری ازهم وطنان به خصوص جنوبی ها  را از اقصی نقاط کشور به این شهر و استان فارس کشانده است، مسافران همراه با خیل شهروندان شیرازی هر روزغروب تفرجگاهها و اماکن عمومی را پر می‌‍کنند و در این میان آنچه فراموش شده است کرونا و نوع خطرناک آن هندی و آفریقای جنوبی ست که هر روز بیش از گذشتهدر بین مردم جولان می دهد وقربانی میگیرد.


کرونای هندی بی رحمانه می‌تازد و هر روز رنگ قرمز بر قامت شهرها می پاشد و قطعا دور نیست با بی‌تفاوتی بسیاری از مردم وبی تفاوتی مسئولان نسبت به این تجمعات،جامه مشکی بر تن بسیاری از هم وطنان بپوشاند.


از هر طرف که وارد شهر شیراز می شوی این روزها شاهد حضور خودروهایی با پلاک‌های مختلف از اقصی نقاط کشور هستیم، خودروهایی که بنا به ادعای پلیس راه های استان از همان ورودی شهرهای قرمز، به مبدأ بازگردانده می شوند و حتی گاه با تصاویری که از رسانه ملی پخش می شود نشان از کنترل و نظارت شدید بر عبور و مرور این مسافران است، اما با گشتی کوتاه در ورودی پلیس راه های منتهی به شهر شیراز آنچه مشاهده کردیم چیزی خلاف این ادعا را مشاهده کردیم.


گذشته از این، با چرخی در شهر چشممان به جمال پلاک هایی روشن می‌شود که سراسر شهر را با بهانه مختلف مثل ساکن بودن در این شهر، مراجعه به پزشک و... به تسخیر خود در آورده اند، بی آنکه کمترین توجهی به نکات بهداشتی داشته باشند واین فکر را به ذهن متبادر میکند که این دور از محدودیتها تنها در کلام و بر روی کاغذ اعمال میشود.

موضوع دیگری که متاسفانه پلیس راهور و درون شهری هم دیگر پاسخگوی آن نیست،بی نظمی ترافیکی به خصوص اطراف بیمارستانهای شهر شیراز و حضور مداوم مسافران در پیاده روهای اطراف بیمارستانها است که محلی برای جولان آزادانه کرونا و انتشار سریع آن در بین شهروندان شده است.

به منظور پیگیری ماجرا به سراغ عبدالرضا قاسمپورمعاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس و جانشین استاندار در ستاد استانی کرونا رفتیم.


خطر کرونا بیشتر از گذشته شده و تا حد مطلوب فاصله بسیاری داریم

وی درگفتگو با خبرنگار شیرازه، در ایتدا به تشریح آخرین وضعیت رنگبندی کرونا در استان پرداخت و گفت: وضعیت رنگبندی به این شکل است که از 36 شهرستان استان 19 مورد در وضعیت قرمز، 13شهرستان نارنجی و4 شهرستان هم در وضعیت زرد یه سر می‌برند.

 قاسمپور در ادامه به درصد مثبت شدن تستها نیز اشاره کرد و افزود: شهر فسا 50درصد، جهرم 45 درصد، شیراز 40 درصد و میانگین کل استان 38 درصد تستها مثبت می‌شوند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی کرونا بابیان اینکه متاسفانه تا به امروز 5 هزار و 24 هم استانی جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند از افزایش آمار مراجعه بیماران در پیک پنجم  خبر داد و اظهار کرد: روزانه بیش از 350 نفر بستری جدید در بیمارستانها را شاهد هستیم  به گونه ای که خطر کرونا بیشتر از گذشته شده و تا حد مطلوب فاصله بسیاری داریم .


 قاسمپور ادامه داد: ستاد ملی اخیرا به این نتیجه رسیده است که همه استانها باید به صورت منسجم در خصوص ممنوعیت ها و ترددها و رعایت پروتکل های بهداشتی تصمیم گیری و اقدام کنند  و تمرکز بیشتر بر روی هفت صنف و مرکز و مکان باشد که خطر شیوع کرونا بیش از بقیه است.

وی عنوان کرد: رستورانها، تالارهای پذیرایی ،کافی شاپ ها، نمایشگاه های عمومی و تخصصی، پاساژها و بازارهای سربسته، سالن های سینما و تاتر، استخرهای سرپوشیده وشهر بازی و پارکها ازجمله این هفت صنف هستند که باید با محدودیت و ممنوعیت به فعالیت خود ادامه دهند.


معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در خصوص ورود و خروجو تردد پلاک های غیر بومی در شهرشیراز و استان نیزگفت: فصل تابستان است و مسافرتها آغاز شده اما نسبت به قبل این مسافرتها کمتر شده و بخش زیادی از این  خودروها ترددهای ضروری دارند و از قبل هم بیماران غیر کرونایی خود را در شیراز درمان می کرده اند و انسانیت و اخلاق حکم می کند با آنها همکاری کنیم و ما بقی هم تا حد امکان به مبدا و شهر خود بازگرداننده می شوند.


اگر چه مسئولان  و متولیان مقابله و کنترل این بیماری منحوس ادعا دارند که تمام اقدامات لازم انجام شده است اما آنچه که مشاهده می شود غیر از این ادعا را ثابت می کند چرا که تمامی اماکن عمومی و خصوصی استان باز و مشغول فعالیت بوده و بدلیل فقدان نظارت در بیشتر آنها پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌ شود، قهوه خانه‌ها ، پاساژها،غذاخوری‌ها، رستوران‌ها، کافی شاب‌ها، آب‌های معدنی و بسیاری دیگر از اماکن و تفرجگاهها فعال بوده و در آنها خبری از کرونا و خطر آن وجود ندارد.

سخن آخر اینکه:

گر چه آمارهایی که خبر از موج پنجم کرونا می‌دهند، سهمگین تر از موج های پیشین است، اما گویا انگاردیگر اعداد برایمان رنگ باخته اندو بی شک بدون این مشارکت آگاهانه مردم و مدیریت صحیح و منسجم مسئولان ، کرونا سایه شومش را از ایران کم نخواهد کردو باید هر روزشاهد جان باختن تعداد زیادی از هموطنان، همشهریان و عزیزان خود باشیم.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان