کد خبر: ۱۴۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
مدیر کل دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس:

فعالیت شوراهای ششم ۱۴مردادماه آغاز می‌شود

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس گفت: اعضای شوراهای اسلامی دوره ششم استان در شهرها و روستاها روز چهارشنبه ۱۴ مردادماه جاری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و یک روز قبل از آن یعنی سیزدهم مردادماه نیز زمان پایان فعالیت اعضای شوراهای فعلی و شهرداران خواهد بود.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، پرویز کهندل مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس با اشاره به اینکه اعضای شوراهای اسلامی دوره ششم استان در شهرها و روستاها روز چهارشنبه ۱۴ مردادماه جاری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، گفت: اعضای شوراهای ششم در نخستین جلسه خود که الزاما باید در محل دفتر شوراها برگزار شود پس از مراسم تحلیف و ادای سوگند اقدام به انتخاب هیات رییسه سنی خواهند کرد که بر اساس آن مسن ترین عضو شورا به عنوان رئیس و ۲ نفر از جوان ترین اعضا به عنوان منشی تعیین می‌شوند و در جایگاه هیات رییسه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: وظیفه هیات رییسه سنی اداره جلسه مراسم تحلیف و اجرای انتخابات برای انتخاب هیات رئیسه دائمی شورا برای مدت یک سال است.

به گفته کهندل، در قانون و آیین نامه تاکید شده که وظایف شورا قائم به شخص است و قابل تفویض به عضو یا غیر عضو نیست و بنابراین اعضای شورا باید در جلسه نخست برای ادای سوگند و انتخاب هیات رئیسه سنی موقت و هیات رئیسه دائم شخصا حضور داشته باشند.

مدیر کل دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس، نخستین وظیفه اعضای شورا پس از ادای سوگند را انتخاب شهردار دانست و گفت: انتظار است که اعضای شورای جدید در مسیر انتخاب شهردار جدید، حرمت شهرداران مستقر را حفظ کنند.

کهندل تصریح کرد: اعضای شورا در انتخاب شهردار واجد شرایط سه راهکار پیش رو دارند که نخستین اختیار و راهکار ابقای شهردار فعلی است، یعنی اعضای شورا تصمیم بگیرند که شهردار مستقر به فعالیت خود به عنوان شهردار ادامه دهد که این تصمیم باید رسما صورت جلسه شده و به استانداری اعلام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه راهکار دیگر پیش روی اعضای شورا ابقای شهردار فعلی تا زمان انتخاب شهردار جدید و راهکار دیگر نیز اعلام پایان کار شهردار فعلی و انتخاب سرپرست شهرداری از میان یکی از کارکنان رسمی شهرداری تا انتخاب شهردار است، اظهار داشت: فردی که اعضای شورا به عنوان شهردار انتخاب می‌کنند باید بر اساس آیین نامه اجرایی، شرایط لازم از جمله تحصیلات، نوع مدرک تحصیلی و سن و سوابق کاری را جهت تصدی سمت شهرداری داشته باشد.

 بیشتر بخوانید:

یکی از وظایف شوراهای اسلامی شهر که در ماده ۸۰ قانون شوراها ذکر شده انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است.

شورای اسلامی شهرها موظفند پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام کنند.

نصب شهرداران در شهرهای با جمعیت افزون بر ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و با حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و با حکم استاندار صورت می‌گیرد.

شورای اسلامی شهر شیراز ۱۳ عضو اصلی و هشت عضو علی البدل دارد که در جریان انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به ترتیب محمدتقی تذروی، سید ابراهیم حسینی، مهدی طاهری، غلامعلی ترابی، سید احسان اصنافی، محمدحسن اسدی، علی رضا اسکندری، رضا محمدیان، مهدی نصیری قرقانی، علی اکبر سلطانی، محمد فرخ زاده، مسعود زارعی و افسانه خواست خدایی از فهرست‌های انتخاباتی اصولگرایان به عنوان منتخبان اصلی انتخاب شدند.

از منتخبان اصلی شورای اسلامی شهر شیراز، محمد حسن اسدی، رضا محمدیان و محمد فرخ زاده از فهرست انتخاباتی با عنوان شورای متخصصین انقلابی و به اختصار "شما" ( با شعار من انقلابی‌ام) به شورای ششم راه یافتند. سایر منتخبان دوره آتی شورای شهر شیراز از فهرست اصلی اصولگرایان و لیست مشترک شورای ائتلاف (شانا) و شورای وحدت نیروهای انقلاب حائز اکثریت آرا شدند.

همچنین، سیده مریم حسینی، محمدرضا هاجری، مصطفی کیانی رحیمی، غلامحسین اسکندری، ابراهیم کمالی دشت ارژنه، محمود رضا طالبان، محمود صفایی  و سعیده قادری نیز هشت عضو علی البدل شورای ششم کلانشهر شیراز هستند.

در این میان،‌ حسینی، کیانی رحیمی، کمالی دشت ارژنه از منتخبان علی‌البدل از لیست اصلی اصولگرایان و هاجری، طالبان، محمود صفایی و سعیده قادری از فهرست انتخاباتی شورای متخصصین انقلابی بودند. نام غلامحسین اسکندری دیگر عضو علی‌البدل در این دو فهرست و دیگر فهرست اصولگرایان با عنوان ایران ما ۱۴۰۰ دیده نمی‌شود.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه ۲۸ خردادماه جاری برگزار ‌شد.

در انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر شیراز فهرست امید (لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان) ۱۲ کرسی و فهرست اصولگرایان یک کرسی از پارلمان شهری را به خود اختصاص دادند.

در سال‌های پایانی دوره پنجم (کنونی) محمد تقی تذروی عضو علی البدل به این دوره راه یافت که در انتخابات دوره ششم، بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. وی تنها منتخب شورای ششم شهر شیراز است که در دوره پنجم نیز سابقه فعالیت داشته است.

برخی دیگر از منتخبان شورای اسلامی ششم شهر شیراز سوابقی در ادوار گذشته این شورا ( به ویژه دوره چهارم) و یا تصدی مسئولیت در مدیریت شهری این کلانشهر همزمان با دوره چهارم شورا دارند.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان