کد خبر: ۱۴۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
دبیر نهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی کشور:

تربیت انسان کنشگر رسانه ای لازمه جنگ شناختی است/ لزوم ارائه خدمات بومی و کارآمد برای ایرانیان در فضای مجازی

کارخانه با تأکید بر اینکه نخستین الزام برای "حکمرانی سایبری" تحقق استقلال سایبری و ایجاد بستر مناسب با شبکه ملی اطلاعات است، تصریح کرد: ارائه خدمات و سرویس های کاملا بومی و کارآمد در فضای مجازی باید در اولویت قرار گیرد و تربیت انسان های کنشگر رسانه ای لازمه حضور و مقابله در جنگ شناختی است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، احمد کارخانه دبیر نهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی کشور در جمع شبکه مدرسان سواد رسانه ای در استان فارس ضمن تبریک میلاد با سعادت امام هادی(ع) و عید غدیر گفت: نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (نسرا) استان فارس برترین شبکه کشور بوده و این استان ظرفیتی بسیار مناسبی برای گسترش نسرا، رشد بیشتر و بروز ابتکارات و خلاقیت برای گسترش سواد رسانه ای در بین شهروندان است.

وی با تشریح برنامه‌های پیش روی نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: طبیعتا شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی نماد پیشرفت علم و فناوری است لذا در حقیقت یک عرصه نو برای حیات بشر تلقی می شود. 

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از نیاز ها، فعالیت ها، شئونات و حتی حکمرانی در فضای مجازی در حال انجام است، اظهار کرد: این ملزومات با جابجایی، ذخیره سازی و پردازی کلان داده ها رخ می دهد. 

تولید قدرت نرم در فضای مجازی
کارخانه، سازمان بسیج مستضعفین را به عنوان بزرگترین نهاد مردمی پیشران انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف و زمینه ساز تمدن نوین اسلامی معرفی کرد و ادامه داد: امروز ماموریت تولید قدرت نرم در فضای مجازی برای جمهوری اسلامی ایران را سازمان بسیج برعهده دارد که برای تحقق آن باید در لایه های محتوا، خدمات و دیگر لایه های فضای مجازی طبق نقشه راه ترسیم شده، اقدامات لازم صورت گیرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درخصوص فضای مجازی یادآور شد: بر اساس این منویات با تکیه بر معارف اسلامی، جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و شکل دادن به قواعد دنیای جدید، باید ورود قدرتمندانه، کاملا مستقل، بدون وابستگی و عالمانه داشته باشد. 

دبیر نهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی کشور بیان کرد: تصور تمدنی از فضای مجازی می توانیم داشته باشیم چرا که یک میدان نبرد قدرتمند جهانی است. بر این اساس باید برای رسیدن به مقصو واهداف ترسیم شده نقشه راه مشخص داشته باشیم.

این کارشناس رسمی دادگستری در حوزه رسانه با تاکید براینکه شناخت محیط راهبردی و شناخت فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف جهان دو شاخصه مهم تلقی می شود و کشور باید برای ورود به پیشران های فناوری اطلاعات و موارد جدید مطرح شده در این حوزه برنامه داشته باشد، تصریح کرد: از کامپیوترهای کوانتومی تا ارزهای دیجیتال، ربات هوشمند تا فیزیک سایبر می تواند در این برنامه ریزی مد نظرقرار گیرد.

دبیر نهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی کشور معتقد است که ایران دارای نقاط قوت زیادی در موضوع بومی سازی و گسترش سواد رسانه ای در کشور و تولید محتوای قوی است که روند روبه رشدی در این خصوص داشته و آینده امید بخشی را می تواند رقم بزند. 

تربیت انسان های کنشگر رسانه ای
وی با اشاره به وجود جنگ گفتمانی و جنگ شناختی در فضای مجازی اذعان داشت: اولین نیاز کشور ما برای غلبه گفتمانی در فضای مجازی، «حاکمیت سایبری» و عدم وابستگی است و لازم است ارائه خدمات و سرویس های کاملا بومی و کارآمد در فضای مجازی با شبکه سازی تخصصی در اولویت قرار گیرد.

کارخانه، مهمترین اقدام راهبردی در دهه اخیر در ایران را "جبهه سازی مردمی در فضای مجازی" اعلام کرد و گفت: آینده پژوهی، تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و هم افزایی مجموعه های انقلابی از سیاست های اساسی در تشکیل این جبهه است لذا برای رسیدن به این هدف نیازمند گسترش کاربران، ارتقا سواد رسانه ای، تامین تجهیزات و امکانات و البته اصلاح برخی پیش زمینه های از جمله قوانین و مقررات هستیم. 

بنابه گفته این کارشناس رسمی دادگستری در حوزه رسانه، تربیت انسان های کنشگر رسانه ای در فضای مجازی هدف نهایی نهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی است.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه نخستین الزام برای "حکمرانی سایبری" تحقق استقلال سایبری و ایجاد بستر مناسب با شبکه ملی اطلاعات است، بیان کرد: باید هر چه سریعتر ظرفیت سازی وسیع برای ارائه خدمات  کاملا بومی و امن در فضای مجازی شکل گیرد. 

دبیر نهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: شبکه نسرا با هوشمند سازی و هدایت آموزشی ، تربیت و آموزش رسانه ای عموم مردم ایران برای انتخاب درست در جنگ شناختی را پیگیری می کند.

وی با اظهار اینکه در خصوص فضای مجازی و با وجود جنگ شناختی مردم باید هوشیار و متوجه باشند، بیان داشت: انسان رسانه ای کنشگر، باید تربیت شود لذا راهکار حضور هوشمند مردم گسترش سواد رسانه ای و تفکر انتقادی برای آمادگی آحاد جامعه در مقابل عملیات روانی دشمن است.

این مقام مسئول ادامه داد: در طرح نهضت سواد رسانه ای می توانیم در جنگ شناختی تاثیر به سزایی داشته باشیم چراکه در این نوع جنگ چیزی را که هدف دشمنان است را می خواهند ما باور کنیم و عمق نفوذ آن تا رگ و ریشه افراد ادامه دارد.

دبیرنهضت سوادرسانه ای انقلاب اسلامی با تاکید براینکه یکی از اقدامات اساسی در جبهه سازی مردمی فضای مجازی، توسعه سازمان آموزش مجازی نسرا به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزش مجازی کشور است، بیان داشت: ایجاد انجمن مدرسان آموزش سوادرسانه ای، تشکیل دانشکده فضای مجازی، ایجاد زنجیره آینده پژوهش رصد و تولید محتوا در فضای مجازی و "نهضت تولید محتوا" از برنامه های تعریف شده در نسرا است.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان