کد خبر: ۱۴۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
«شیرازه» گزارش می دهد:

شیر مادر اکسیری بی نظیر و بدون جانشین برای تغذیه شیرخواران/تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول بعد از تولد موجب افزایش اضطراب و کاهش قند خون می شود

معصومه صفاری این ماده حیاتی(شیر مادر) را به عنوان اکسیری بی نظیر و بدون جانشین برای تغذیه شیرخواران معرفی کرد و آغوش گرم و پُرمحبت و تغذیه با شیر مادر را نخستین گامی دانست که مادر برای مراقبت از کودک و بنا نهادن اساس تندرستی و رشد و تکامل جسمی، روانی و عاطفی او بر می دارد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، سلامت و تغذیه نوزاد تازه رسیده بیش از هر چیز دیگری ذهن پدر و مادرکم تجربه را به خود مشغول می کند به همين منظور اين مسئله از اهميت بسيار بالايي برخوردار است تا جايي كه از سوی سازمان بهداشت جهانی هر ساله يك روز (اول ماه آگوست )را به نام روز جهاني تغذيه با شير مادر نام نهاده اند و در ایران نیز از 10تا 16مرداد به نام هفته تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.

شیر مادر به دلیل دارابودن ویتامین های مورد نیاز بدن کودک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و پزشکان همواره مادران را به تغذیه طفل با شیر مادر توصیه می کنند.

بیشتر بخوانید:

 تغذیه کودک از شیر مادر، از نظر فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی به نفع جامعه است و از بیماری های شایع جلوگیری می کند.


به گفته بسياري از پزشكان ،  تغذیه با شیر مادر نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های دیابت، قلبی و عروقی دارد و به دلیل دارابودن مواد و ویتامین های مورد نیاز نوزاد موجب افزایش ایمنی بدن شده ودر رشد و استحکام استخوان کودک نیز مؤثر می باشد.


مادران بايد اهميت اين مسئله را كاملا درك كنند چرا كه بی توجهی به تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول بعد از تولد موجب افزایش اضطراب و کاهش قند خون می شود و حتی احتمال مرگ نوزاد را افزایش می دهد و همچنین برقراری تماس پوستی بین مادر و نوزاد در ساعت نخستین تولد امری مهم و حیاتی محسوب می شود.


از همين رو مادران بايد توجه داشته باشند که یک ساعت بعد از زایمان طفل شان را شیر دهند که هم برای صحت طفل و هم برای صحت مادر مفید می باشد.


ماردران بايد به اين امر توجه داشته باشند در صورتی که مادر توان شیر دادن را داشته باشد، در شش ماه اول تنها از شیر خود طفلش را تغذیه کند و از غذاهای دیگر پرهیز نماید.


به مناسبت آغاز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و اهمیت این موضوع گفتگویی با مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام داده ایم .


معصومه صفاری این ماده حیاتی(شیر مادر) را به عنوان اکسیری بی نظیر و بدون جانشین برای تغذیه شیرخواران معرفی کرد و آغوش گرم و پُرمحبت و تغذیه با شیر مادر را نخستین گامی دانست که مادر برای مراقبت از کودک و بنا نهادن اساس تندرستی و رشد و تکامل جسمی، روانی و عاطفی او بر می دارد.


 وی این مهم را حق مادر و کودک دانست و گفت: کودکان، ارزشمندترین دارایی بشریت و سرمایه های هر کشور محسوب می شوند، پس برخورداری کودکان از شرایطی که بتوانند در تمام مراحل زندگی توان بالقوه خود را به فعل تبدیل کنند، حق آنان و لازمه توسعه پایدار است.


 صفاری با اشاره به اینکه از آغاز بشریت، شیر مادر برای تغذیه شیرخواران وحتی در سلامت مادران نقش مهمی داشته است، اظهار کرد: یکم تا هفتم آگوست هر سال مصادف با دهم تا شانزدهم مرداد، به نام هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده که در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود.


مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه، هدف از نامگذاری این هفته را تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود با این موهبت الهی عنوان کرد و افزود: هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به ما فرصتی می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم.


وی با بیان اینکه اهمیت تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از دیگر غذاها برای نوزادان توصیه شده است، اضافه کرد: بسیاری از راویان در دین اسلام و در میان متون فقهی، مدت شیردهی مادر به شیرخوار را نزدیک به دو سال مشخص کرده اند.


صفاری ادامه داد: هفته جهانی شیر مادر امسال برابر با سال ۲۰۲۱ میلادی با شعار «حمایت از تغذیه با شیر مادر؛ مسوولیت مشترک» بر حمایت از مادران شیرده تأکید دارد و می توان گفت حمایت از مادر در برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر، امری حیاتی برای یک جهان پایدارتر است.


وی این هفته را فرصت مغتنمی دانست تا با انتقال پیام های مرتبط و جدید، مخاطبان غیرسنتی از جمله جوانان را که گنجینه ای از ایده و فکر، انرژی، شور و شوق بوده و نقش مهمی در شکل دادن به آینده جوامع شان به عهده دارند، در این مهم سهیم کنیم.


مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه همچنین: توصیه و رویکرد شعار سال جاری این است که از طریق هر کانال ارتباطی ممکن، ارتباط برقرار شود و به منظور موفقیت در تغذیه مطلوب با شیر مادر، پیام هایی را که برای تقویت و توانمندسازی بانوان و جامعه موردنیاز است، به اشتراک گذاشته شود.


صفاری تمرکز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر امسال را بر چهار هدف متمرکز دانست و گفت: به عنوان نخستین هدف، اطلاع رسانی به مردم در خصوص حمایت از تغذیه با شیر مادر مورد توجه قرار گرفته و دومین هدف تثبیت حمایت از تغذیه با شیر مادر به عنوان یک مسوولیت حیاتی همگانی است.


وی به مشارکت طلبیدن افراد تاثیرگذار و سازمان ها برای تعامل و مشارکت برای تاثیرگذاری بیشتر وافزایش تمرکز و توجه به این موضوع با تحقق طیف گسترده ای از اقدامات حمایتی از برنامه تغذیه با شیر مادر در راستای سلامت عمومی را دیگر اهداف پیش بینی شده برای انتخاب این شعار برشمرد.


مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه با بیان این موضوع که برای ایجاد محیطی که از شیردهی بانوان حمایت کند، موانع بسیاری وجود دارد، گفت: این موانع شامل کمبودها در خدمات بهداشتی، سیستم های حمایتی جامعه، خانواده و محیط کار و سیاست های اشتغال هستند؛ همچنین بازاریابی تهاجمی، جانشین شونده های شیر مادر، وضعیت را بدتر می کند.


صفاری افزود: امروزه باتوجه به پیشرفت های قابل توجه به دست آمده، اقدامات بسیاری نیز می توان در پیشبرد اهداف تغذیه با شیرمادر انجام داد تا شکاف های موجود برطرف شود؛ ما با هم می توانیم از تغذیه با شیر مادر به عنوان بخشی مهمی از تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر دفاع کنیم، زیرا تغذیه با شیر مادر یکی از بهترین سرمایه گذاری ها در توسعه سلامت جهانی است.


وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا امسال و سال های آینده موفق شویم با توسعه مناسب برنامه های مرتبط، شاهد افزایش مادران شیرده و تداوم شیردهی با شیر مادر بوده و به تبع آن، سلامت را به کودکان و جامعه آینده هدیه دهیم.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان