کد خبر: ۱۴۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
نماینده مردم مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد در مجلس در گفتگو با «شیرازه»:

فرصت بررسی دقیق طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک فراهم می شود

عده ای از نمایندگان با این تصمیم موافق هستند و معتقدند فرصت بررسی دقیق و کارشناسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک فراهم می شود نه صحن علنی مجلس اما عده ای دیگر مخالف ورود به اصل ۸۵ هستند که در میان امضا کنندگان مخالفت با رسیدگی ویژه به این طرح نام جلال رشیدی و صالحی نماینده اقلید نیز به چشم می خورد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، در جلسه علنی چهارشنبه ۶ مرداد ماه سال جاری، نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رای موافق تصویب کردند که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد، اما از همان موقع تصویب این تقاضا و ورود طرح صیانت از حقوق کاربران به اصل ۸۵ واکنش های انتقادی بسیاری را به دنبال داشت، تا جایی که دو روز قبل در صحن غیر علنی مجلس عده ای از نمایندگان به خروج این طرح از دستور کار مجلس رای دادند و مقرر شد این طرح به صورت عادی در صحن مجلس بررسی گردد.

اما شنیده ها حاکی ازاین است که شب گذشته با اختلاف دو رای این طرح به منظور بررسی مجدد به اصل ۸۵ ارجاع داده شد که  با این مجوز طرح صیانت در کمیسیون مشترکی بررسی شده و مصوباتش همان مصوبه صحن علنی خواهد بود و مستقیم برای ارائه نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

در این میان عده ای از نمایندگان  با این تصمیم موافق هستند و معتقدند فرصت بررسی دقیق و کارشناسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک فراهم می شود نه صحن علنی مجلس اما عده ای دیگر مخالف ورود به اصل 85 هستند که در میان امضا کنندگان مخالفت با رسیدگی ویژه به این طرح نام جلال رشیدی و صالحی نماینده اقلید نیز به چشم می خورد.

جهت اطلاع از جزئیات این ماجرا گفتگویی با جلال رشیدی نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی انجام داده ایم.

وی در خصوص علت مخالفت خود با ورود این طرح به اصل ۸۵ عنوان کرد: در شرایط فعلی که مردم با مشکلات معیشتی و شیوع کرونا دست و پنجه نرم می کنند رسیدگی ویژه به این طرح چندان در اولویت نیست.

رشیدی در خصوص تفاوت رسیدگی یک طرح در صحن مجلس یا ورود آن به اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی عنوان کرد: تفاوت در این است که اگر طرحی وارد اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی گردد یعنی باید به صورت ویژه و در اسرع وقت پیگیری و بررسی شود تا در مورد آن تصمیم گیری گردد، اما با خروج از این اصل طرح به صحن مجلس بازگشته و ممکن است دو تا سه سال به طول بیانجامد که نوبت به بررسی آن برسد و چه بسا در این مدت از دستور کار مجلس نیز خارج شود.

نماینده مردم مرودشت، معتقد است بسیاری از افراد که در شرایط فعلی جامعه با اجرای این طرح و یا ورود آن به کمیسیون های ویژه مجلس مخالف هستند از بین افراد انقلابی و یا عموم جامعه بوده که خواستار پیگیری کارشناسانه طرح هستند پس نمی توانیم برچسب ضد انقلاب یا ضد نظام بودن به آنها بزنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رسیدگی به طرح در صحن علنی مجلس با تفاوت دو رای مجدد به اصل ۸۵ بازگشت، اظهار کرد: برای لغو این دستور نیاز به موافقت ۱۳۲ نماینده بود اما طبق رأی گیری ۱۳۰ نماینده به لغو آن رأی دادند که مورد موافقت قرار نگرفت.

رشیدی ادامه داد: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی طرحی است که چندان کارشناسی شده نیست بنابراین دارای نواقص و ایراداتی بوده که باید بررسی و رفع شود سپس به صورت ویژه در دستورکار مجلس قرار گیرد.

این نماینده جوان با بیان اینکه با لجاجت یا عجله نمی توان در خصوص چنین طرحی تصمیم گرفت، افزود: در شرایط فعلی که تمام کسب و کارها، فعالیتها، آموزش و یادگیری و حتی مراودات مردم در بستر فضای مجازی انجام می شود نباید بایک تصمیم عجولانه مردم را نا راضی و نگران کرد، بلکه ابتدا باید بستر سازی شود، طرح به خوبی برای مردم تشریح گردد و سپس در خصوص فوریت و یا عدم فوریت رسیدگی به طرح صحبت کرد.

به گزارش شیرازه، در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس، نمایندگان با لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت نکردند. 

این مصوبه به این معنی است که طبق تصمیم  قبلی، این طرح در کمیسیون ویژه مطرح و پس از آن بدون بررسی در صحن علنی مجلس، به شورای نگهبان ارسال خواهد شد. 

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان