کد خبر: ۱۴۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۶ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
علیرضا زاکانی:

بخشنامه وزارت کشور مخالف قانون شهرداری‌هاست/به عمرم کار غیرقانونی نکرده‌ام

علیرضا زاکانی با دانشجویان دانشگاه‌های تهران نشستی جدی و صریح گذاشت و به همه سوالات،‌ ابهامات و بحث‌هایی که درمورد انتخابش به عنوان شهردار تهران مطرح بود پاسخ گفت.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، عصر چهارشنبه (20 مردادماه 1400) علیرضا زاکانی با دانشجویان دانشگاه‌های تهران نشستی جدی و صریح گذاشت و به همه سوالات،‌ ابهامات و بحث‌هایی که درمورد انتخابش به عنوان شهردار تهران مطرح بود پاسخ گفت.

 

نشست حدود ساعت 16:30 شروع شد و چرخید و مستقیم و بی مقدمه هرکدام از دانشجویان که سوالی داشتند، شروع به پرسش سوالاتشان کردند. همان حرف‌هایی که الان یک هفته است که در فضای مجازی و حقیقی می چرخد و خوراک رسانه‌ های معاند هم شده است. از اینکه می‌گویند زاکانی پایش به یک جا بند نمی شود و تا صندلی بهتری می بیند،‌ سنگر فعلی را رها می‌کند و می رود تا ااینکه مردم قم دلخور هستند و دادشان درآمده است. از تغییر یک قانون به نفع شهردار شدن زاکانی تا اینکه چرا علی رغم تاکید رهبری بر تمرکز نمایندگان بر حضور در مجلس،‌ زاکانی عزم ترک مجلس و رفتن به جایی دیگر را کرده است. اما زاکانی تقریبا برای همه این اظهارات پاسخ داشت.

بیشتر بخوانید:

* 7 گروهی که این روزهای صدایشان بلند است

زاکانی با اشاره به کسانی که در این چند روز علیه‌اش اظهار نظر کرده‌اند،  اظهار داشت: تقریبا 7گروه این ایام صدایشان بلند است که یک گروه معاندین هستند که حرفشان به جایی برنمی‌خورد و یک گروه جریان سیاسی مخالف است که اساسش بر این است تا نگذارد یک فکر انقلابی در جامعه حاکم شود که من پاسخ آنها را هم نمی‌دهم. یک گروه هم که از لحاظ تفکر حس رقابت دارد و مشت‌اش در برابر ملت باز است چون 8سال کشور در دست آنان بود.

 

زاکانی گروه سومی را کسانی می داند که نفع شخصی‌شان تهدید می شود و می‌گویند آدمی می آید که سابقه اش اینگونه نبوده که برای خود یا دیگران سودجویی کند.

او اما گروه چهارم را هم آنهایی می داند که ممکن است آدم‌های خوبی باشند ولی نگاه قبیله‌گی سیاسی نسبت به آینده و حس رقابت درون‌جریانی دارند و گروه پنجم هم کسانی‌اند که دستگاه فکری‌شان اینطور است که هر اطلاعاتی را که می‌گیرند بد تحلیل می‌کنند که با آنها هم کاری نداریم.

زاکانی اما ادامه داد: یک گروه احساسی هستند که وقتی می‌بینند یک نفر افتاده که همه لگد می‌زنند، می‌گویند که من هم لگد بزنم و بعد هم پشیمان می شوند و در نهایت یک گروه هم اطلاعاتشان غلط است و وظیفه می‌بینم که پاسخگوی آنها باشم و هر جنسی هم از این جنس پیدا کنم پاسخگویشان خواهم بود. زاکانی دانشجویان حاضر در این جمع را جزو گروه هفتم می‌داند و یکی دو جای نشست گله‌مندی می‌کند که چرا بدون اطلاع دقیق بیانیه ای را صادر کردند که موجب سوءاستفاده رسانه‌های معاند شد.

در پاسخ به کسانی که می‌گویند با مردم قم درمورد واگذاری مسئولیت نمایندگی این شهر صحبت نکرده است، به دیدار اخیرش با اقشار مختلف قم اشاره کرده و می‌گوید که این هفته در قم با حضرات آیات و دانشجویان و رسانه‌ها و گروه‌های جهادی دیدار کردم ولی رسانه‌های دوم خردادی را دعوت نکردم چون آدمی که خود را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد.

به شهرداری اشاره می‌کند و می‌گوید مجموعه ای که 2-3هزار پست و 100 هزار کارمند دارد و شهردار تا 700حکم می زند و 100هزار کارمند دارد و بودجه اعتباری امسالش‌ 61هزار میلیارد است و تحقیقا در همه اجزا و عناصر ماموریت و مسولیت دارد و بناست فرهنگ، اجتماع و اقتصاد جامعه را هم بسازد و در همه اینها دارای مسولیت است و طبیعی است که عده ای نگذارند چنین مجموعه‌ای از دستشان برود و برای این کار کانال و توئیت بزنند.

* در عمرم دنبال هیچ مسئولیتی نبودم/ کسی که برای مسئولیت می‌دود به هیچ چیز نمی‌رسد

علیرضا زاکانی که در اثنای نشست برخی دانشجویان او را با «حاج علی» هم صدا می‌کنند، تاکید دارد که «من در عمرم دنبال هیچ مسئولیتی نبودم. یک موقع دانشگاه تهران بودم در غیابم مسئول ناحیه تهران کردند و بعد از 7ماه گفتند آن قدر پیش می روید سازمان بسیج عقب افتاده است. سال 77 که در ناحیه بسیج دانشجویی بودم با پای خودم نیامدم ولی بعد 7ماه سازمان بسیج بسیج شد که من را رئیس سازمان کنند و من گفتم نمی روم.  بعد از یک سال و سه ماه وقتی در کربلا بودم قائم مقام سپاه زنگ زد گفت قرار شده هم باید مسئول ناحیه و هم مسئول بسیج دانشجویی باشی».

 

زاکانی تاکید دارد که «کسی که برای مسئولیت می دود به هیچ چیز نمی رسد» و بیان می دارد که «هیچ جایی نمی‌بینید که من وارد شده باشم که تحول ایجاد نشده باشد و در دوسال و سه ماه که در بسیج دانشجویی بودم دوبار به عنوان مدیر نمونه کشوری انتخاب شدم».

او با بیان اینکه عالم و آدم بایستند و. من بفهمم یک حرف حقی وجود دارد می ایستم،‌ تصریح می‌کند که اینجا(شهرداری) فهمیدم امر حقی هست و وقتی جیغ همه بلند می‌شود فهمیدم جای خوبی است.

شهردار منتخب تهران با بیان اینکه دنبال جوی که دیگران درست کردند نمی‌دوم،‌ به نحوه انتخابش به عنوان شهردار اشاره کرده و می‌گوید: «من روز عرفه در کربلا بودم و و خبر نداشتم دوستان چه کار می کنند ولی قبلش به من گفته بودند و من هم گفتم «فکر می‌کنم» و از کربلا که آمدم گفتند که تو را جزو 12نفر انتخاب کرده ایم.

زاکانی تاکید دارد که هیچیک از این عرصه‌هایی که وارد شدم با پای خودم وارد نشدم و سه دوره نماینده بودم و هرسه بار را به زور ثبت نام کردم و جریان انقلاب به این نتیجه می‌رسید که باید این کار را انجام بدهم.

* تهران را متحول می‌کنم

شهردار منتخب تهران تاکید می کند که هر قدر جیغ بکشند و بالا و پایین بپرند اگر مجلس به من اجازه رفتن از مجلس بدهد تهران را متحول می‌کنم.

شهردار منتخب تهران با بیان اینکه برای نمایندگی مردم قم به سراغ من آمدم و گفتم با افتخار نمایندگی مردم قم را می پذیرم چون قم مادر انقلاب است و باید این فرزندداری را به درست انجام دهد و روح انقلاب را زنده نگه دارد و نسبت به تکامل  انقلاب ظرفیت‌هایی در قم وجود دارد که هیچ جای جهان نیست، بیان می دارد که «می‌گویم از مردم قم شرمنده ام چون یک جای دیگری از انقلاب از من خواسته‌اند که بروم روی سیم خاردار بخوابم و خودم این تشخیص را نداده ام و در حوزه ریاست جمهوری هم اینگونه بود».

* پاسخگویی به یک سوال پرحاشیه

او با اشاره برخی اظهارات مبنی بر تغییر قانون برای انتخابش به عنوان شهردار تهران نیز می‌گوید: «اصل 85 قانون اساسی می‌گوید کسی غیر از مجلس نمی‌تواند قانونگزاری کند و مجوزی به دولت می‌دهد که اساسنامه می‌تواند بنویسد و به هیات تطبیق مجلس دهد تا بررسی کند ببیند آن آیین نامه قانون هست یا نیست و اصل 185به دولت اجازه نوشتن آیین نامه بنویسد ولی آیین‌نامه قانون نیست».

 

 

در بخشنامه وزارت کشور رشته‌های برق قدرت و کشاورزی هست ولی بهداشت و درمان نیست

زاکانی با بیان اینکه اصل 100 قانون اساسی می‌گوید برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی،‌عمرانی، بهداشتی،‌ فرهنگی و عمرانی و سایر امور رفاهی شوراها تشکیل می شود و مقصود شوراها شهردار است،‌ تشریح می کند که «در این بخشنامه وزارت کشور رشته‌های برق قدرت و کشاورزی هست ولی چیزی که قانون اساسی صراحت دارد در آن نیست».

* سه بار الحاقیه برای یک بخشنامه/ مخالف با قانون شهرداری‌ها

شهردار منتخب تهران با تاکید بر اینکه 4 سال پیش بیش از هزار شهردار انتخاب شد و یکسال بعد این بخشنامه توسط معاون وزیر کشور تنظیم شد و تا الان سه بار الحاقیه خورده و بخشنامه را افراد تنظیم کرده اند. الان شهردار کرمانشاه دندانپزشک است و آقای طلا شهردار سابق اسلامشهر پزشک است و اینها از وزارت کشور حکم گرفته اند و عالمانه می‌گویم این بخشنامه ناقص است.

* به عمرم کار غیرقانونی نکرده ام

زاکانی با تاکید بر اینکه ماده 55قانون شهرداری ها بر بیمارستان و بهداشت و درمان و کار و تلاش به عنوان وظایف شهرداری‌ها تاکید کرده است و این بخشنامه وزارت کشور مخالف قانون شهرداری‌ها هم هست،‌ اظهار می دارد که من به عمرم کار غیرقانونی نکرده ام و مقابل غیرقانونی ها ایستاده ام و هزینه اش را هم داده ام و کار شورای شهر صددرصد قانونی هست.

* علاقه داشتم که برای انقلاب شبکه‌سازی و کادرسازی کنم

شهردار منتخب تهران درپاسخ به سوالی درمورد قحط الرجال بودن مدیران در کشور هم می گوید که بنده سه دوره که به مجلس آمدم ابتدا محبت جریان انقلاب به من بود چون علاقه داشتم که شبکه سازی و کادرسازی کنم و برای انقلاب برنامه تنظیم کنم و در مجلس هم سال اول عضو هیات رئیسه بودم و بعد از سه ماه که دیدم دنبال تحول نیستند به آقای حداد گفتم من به هیات رئیسه نمی‌روم و در این 4دوره مجلس هیچ نماینده ای را ندیدم کاری را که من کرده ام کرده باشد.

زاکانی می‌افزاید: سر ماجرای کمیسیون برجام نظرم روی شخص دیگری بود تا رئیس شود ولی آقای نبویان اصرار کرد که من باشم در حالی که دوستان آقای لاریجانی تاکید داشتند که من رئیس کمیسیون نشوم و من آنجا احساس وظیفه کردم که رئیس کمیسیون شوم و به آقای نقوی حسینی گفتم نامزد هستم و او گفت من روی خیلی فشار است و رای ایشان تعیین تکلیف کرد و به هم ریختند.

نوکری مردم قم افتخار من است

زاکانی با تاکید بر اینکه نوکری مردم قم افتخار من است، اظهار داشت: جریاناتی نمی خواهند جریان انقلابی کارنامه داشته باشد چون نمی خواهد انقلاب کارآمد باشد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه عده‌ای نمی‌خواهند بگذارند عده ای به میدان بیایند و میدان داری کنند، تصریح کرد: من برای مرکز پژوهش‌ها به یک نفر زنگ نزدم و از اعضای هیات رئیسه به منزل من آمد و گفت دوستان هیات رئیسه منتظر یک زنگ شما هستند ولی من گفتم حتی به یک نفر هم برای مسئولیت زنگ نمی‌زنم.

زاکانی تاکید می‌کند که خدا لطف کرد و من به مرکز پژوهش‌ها رفتم و تحول ایجاد شد و ما ساختار را تخصصی و چالاک کردیم.

وی با بیان اینکه برای ریاست جمهوری تاکید داشتم که نهضت نیامدن راه بیاندازیم، اظهار داشت: فرمایش حضرت آقا برای ریاست جمهوی را که شنیدم حس کردم وظیفه دارم و این فرمایشات مختصاتی را می گفت که من با آن زندگی می کنم و آن چیزی است که تحت عنوان انقلاب سوم سال 92مطرح کردم و سال92 که خدمت حضرت آقا رفتم همین حرف ها را زدم.

زاکانی با بیان اینکه برای کنار رفتنم از انتخابات  1400یک نفر به من نگفت و خودم به این جمع‌بندی رسیدم که باید به نفع آقای رئیسی کنار بروم، ‌گفت: یک جا از خودم دفاع نکردم و همه اش دقت کردم که چه کسی سراغ انقلاب می‌رود تا جلویش بایستم و مشتش را برای مردم باز کنم تا کلاه سال92 سر مردم نرود.

وی با اشاره به جلساتش با رئیسی بعد از کناره گیری از انتخابات بیان می دارد که «بعد از کناره گیری 4نوبت با‌ آقای رئیسی جلسه داشتم و به هیچ وجه یک کلمه درمورد هیچ وزارتخانه ای با ایشان صحبت نکردم و فقط بحث های تخصصی بود ولی از دو ماه قبل برخی دوستان می‌گفتند آقای رئیسی دنبال می‌کند که به دولت بروید و من مثل ماهی در می‌رفتم.

شهردار منتخب تهران ادامه می دهد که این گذشت تا دوستان شورای شهر هم آمدند و گفتند جمع بندی کردیم و ایده های تو را می‌خوانیم و من گفتنم 42سال است که در شهر میسر اشتباه رفتیم و به کالبد شهر توجه کرده ایم نه به روح شهر؛‌ و به همین دلیل عدالت را نتوانستیم اجرا کنیم و فاصله شمال و جنوب را زیاد کرده ایم.

توامان باید به روح و کالبد شهر باید توجه شود

زاکانی با تاکید بر اینکه یک کارتن خواب و 21هزار معتاد متجاهر برای جمهوری اسلامی ننگ است و این بچه‌های کار و تکدی‌گری ننگ است، تاسف می خورد از اینکه «جمع کردن زباله از سطل آشغال ها به شغل رسمی تبدیل شده است و می گوید نظرم این است که توامان باید به روح و کالبد شهر توجه شود و همه شهر باید مدرسه شود.

 

شهردار منتخب تهران به دیدارش با رئیس مجلس هم اشاره کرده و می گوید که «روز سه شنبه دو هفته پیش خدمت قالیباف رفتم و ایشان گفتند «با‌ آقای رئیسی صحبت شده که ‌شما به دولت بروید و درمورد وزارتخانه های رفاه و بهداشت صحبت شد». من هم گفتم از من بهتر برای این مسئولیت‌ها هست و من به خدا و پیغمبر و مردم خیانت نمی‌کنم ولی اگر آقای رئیسی من را قانع کند که ویژگی‌های دیگری هست که من به آنجا بروم قبول می‌کنم. فردا ساعت 4:5صبح باز جلسه با قالیباف گذاشتم و گفتم با این چارچوب کارهای شهرداری به دولت ارجحیت دارد ولی با این حال با آقای رئیسی هم صحبت می کنم و نظر ایشان را دنبال می کنم.

کسانی که دنبال پست می‌روند ذره ای عزت ندارند

وی با اشاره به دیدارش با رئیس جمهور بیان می دارد که «ساعت 9صبح چهارشنبه که آقای قالیباف به سوریه رفتند، من پیش آقای رئیسی رفتم و با ایشان راجع به سه سرفصل که یکی شهرداری بود صحبت کردم و به ایشان نگفتم که نظر شما این اینکه به دولت بیایم یا نه چیست؛ چون آدم باید عزت داشته باشد و کسانی که دنبال پست می‌روند ذره ای عزت ندارند.

رئیسی گفت اگر شهردار شوی صددرصد کمک می‌کنم

زاکانی افزود: به آقای رئیسی گفتم  از طرف شورای شهر بنده برای شهرداری تهران قانع شدم چون تهران چون در حال انفجار است و 80درصد مردم تهران پای صندوق‌های رای نمی آیند و 9.6مییلون جمعیت دارد و روزی 3-4میلیون مسافر ترددی دارد و 11.5 درصد جمعیت کشور را دارد که 50درصد اثر کشوری دارد وظیفه خود می دانم که به این حوزه وارد شوم و انتظارم این است که اگر موفق شدم این خدمت را دست بگیرم به من کمک کنید. ایشان نگفتند کمک می کنم که شهردار بشوید، بلکه تاکید کرد که اگر شهردار شوی صددرصد کمک می‌کنم و عضو کابینه هم هستی.

وی با اشاره به مطرح بودنش به عنوان یکی از وزرای دولت گفت: آقای رئیسی گفتند «تا سه روز پیش برای من مسجل بود که به دولت می روید و چند جا را هم در نظر گرفته بودم و حتی سر این موضوع نزد حضرت آقا رفتم و صحبت کردم».

کسی نوکری کند محکوم نیست

وی با تاکید بر اینکه فرمایش آقا کلی بود و این بود که خیلی بد است که فردی از مجلس برای رفتن به جایی دیگر پل بسازد و اینکه در مجلس دست و پا بزنم تا بروم بد است ولی اگر بیایند تا برای کار ببرند چه اشکالی دارد،‌ بیان داشت: هرکسی ولع قدرت داشته باشد محکوم است ولی اگر کسی نوکری کند محکوم نیست. من وقتی در مرکز پژوهش ها بودم هفته ای دو شب به خانه نمی رفتم و اگر به شهرداری بروم هفته ای 5-6شب به خانه نمی روم و در شهرداری می‌خوابم.

تاکید علمای قم بر اهمیت تهران/ در هیات دولت کارهای قم را پیگیری می کنم

وی افزود: خدمت آیت الله اعرافی رفتم و ایشان گفتند تهران مهم است و خدمت آیت‌الله بوشهری رفتم و ایشان گفتند تهران مهم است. با فضلای قم جلسه گذاشتم و گفتند تهران مهم است ولی چند نفر از طلاب که مشهور به فریاد کشیدن هستند اعتراض کردند.

زاکانی ادامه داد: در این مسیر حق قم در دفترم محفوظ است و تا پایان سال چهارم دفترم را باز نگه می‌دارم و در هیات دولت کارهای قم را پیگیری می کنم و وظیفه کمک به آقای ذوالنوری و امیرآبادی را دارم.

* دولت سازی و جامعه سازی اسلامی را در شهرداری پیگیری می کنم

زاکانی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ انقلاب دستگاه قضایی و اجرایی و تقنینی و شوراها یکپارچه شدند و از این به بعد جریان انقلاب باید درمورد عملکردش پاسخگو باشد و باید کارآمدی و خدمت را در دستور کار قرار دهد و شهرداری نزدیک‌ترین جا برای خدمت به مردم در کشور است، خاطرنشان کرد: اگر شهردار تهران شوم دولت سازی و جامعه سازی اسلامی را در شهرداری پیگیر می شوم و فرق من با دوستان دیگر این بود که من این ایده ها را داشتم و می گفتنم در کنار ایده های انقلاب اسلامی کالبد شهر را هم بسازیم و درمورد بزرگراه و مترو هم برنامه داشتم و 5-6 ابرپروژه را در حوزه عمرانی دنبال می‌کنیم.

وی درمورد سابقه اجرایی خود و بحث های پیرامون این زمینه گفت:  15ساله بودم مسئول محور لشکر و قائم مقام اطلاعات لشکر بودم و سازمان بسیج دانشجویی قدر چند وزارتخانه است و آن هم در زمانی که یک تنه مقابل دوم خرداد ایستاده بودیم و نتوانستند دانشگاه را مال خود کنند که نتوانستند.

زاکانی با اشاره به اینکه 116سال  از قانونگزاری می گذرد و هرجا که دستم رسید تحقیق و تفحص کردم و 1500نفر را در کشور سازماندهی کردم و 43جا گزارش نوشتم و 490هزار صفحه سند دراوردیم و این به معنای سازماندهی و به کارگیری هست، ‌گفت: برای چند نوبت مسئل اجرایی جریان انقلاب بودم و هر حرفی می زدیم به اجرا می رساندیم و الان عده ای از این می ترسیدند.

* از بدنه شهرداری به بهترین نحو استفاده خواهیم کرد

زاکانی با بیان اینکه از بدنه شهرداری به بهترین نحو استفاده خواهیم کرد، اظهار داشت: بعضی می گفتند 16هزار پست و 64هزار کارمند در شهرداری هست. به من گفتند 70هزار میلیارد بدهی شهرداری است ولی نمی گویند 58هزار میلیارد طلبکار است و هزاران میلیارد امکانات در شهرداری هست و می خواهند بترسانند که کسی نیاید ولی هرکس بگوید یکشبه این کار را می کنم دروغ می گوید.

* برای شهرداری اجماع حاکمیتی ایجاد می کنیم

زاکانی با بیان اینکه ما برای شهرداری اجماع حاکمیتی ایجاد می کنیم، گفت: وجه  امتیاز من این است که می‌توانم اجماع حاکمیتی ایجاد کنم و دسترسی ام به رئیس جمهور و قالیباف و اژه ای هست و دیگران شاید این امتیاز را نداشته باشند.

وی افزود: خدا لطفی درمورد توان سازماندهی و به کارگیری افراد به من کرده و تا مردم را به صحنه تحول افراد نیاوریم نمی‌توانیم تهران را آباد کنیم و هرچند حرفه من پل‌سازی نبوده است ولی حرفه من این بوده که مردم را به صحنه بیاورم.

شهردار منتخب تهران با تاکید بر اینکه باید به سمت هوشمندسازی شهر برویم،‌گفت: باید به سمتی برویم که شهر را به سمت مدیریت واحد ببریم.

* برنامه را خودم خلق نکردم بلکه قالب دادم

زاکانی در پاسخ به سوالی درمورد چگونگی تهیه برنامه در زمانی کوتاه مدت تصریح کرد: 4-5روز جهت‌گیری‌های خودم را گفتم و افراد با تجربه را دعوت و صحبت کردیم و عدد و رقم و قابلیت‌های شهر را گرفتم و دوستان تجربه خود را در این قالب به من دادند و من خودم خلق نکردم بلکه قالب دادم و آنچه را که به این قالب می‌خورد را چیدم بنابراین اعضای شورای شهر متعجب شدند که به عدد و رقم مسلط هستم.

وی افزود: بنده نه برا این کار به یک نفر رو زدم اما برای اینکه تجربه‌ها را فهم کنم رو زدم و برای یادگیری التماس می‌کنم.

زاکانی با بیان اینکه مدیریت شهرداری کار اجرایی نیست بلکه عقل و جسارت و مدیریت و سازماندهی و انتخاب و به کارگیری بهترین ها را می خواهد، ‌گفت: برای تهران یک افق و چشم اندازی معلوم خواهیم کرد و این را بین مناطق و 353محله تقسیم خواهیم کردو در محله ها ذیلشان 1700مجلس و به هر مسجدی مطلوبیت خاص و عام بدهیم و با سازماندهی گروه های جهادی داخل این مسجدها شانه داخل خدمت به مردم بدهیم و این کار را در قم دنبال کردیم.

وی با اشاره به نامه سوال برانگیز نامه سازمان بازرسی هم گفت: نامه سازمان بازرسی امری کلی هست و ربطی به بنده ندارد و سخنگوی سازان بررسی هم اعلام کرد که در انتصاب 1100شهر قانون را ملاک قرار می دهد.

زاکانی اما می‌گوید که برنامه جامعی درخصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی داریم که ما به ازای روح و کالبد و فرهنگ و اجتماع و عمران و آبادانی و زیربناهای شهری و رفاه و تلاش برنامه های فوری داریم که به سرعت و ظرف دو سه ماه عملی کنیم و یک سری برنامه ها داریم که تا یک سال و یک برنامه هم داریم که تا دوسال دیگر و بعد 4سال و بیشتر هست، ‌گفت: این برنامه‌ها هم ناظر به حوزه رفاهی و تفریحی و هم ناظر به حوزه معنوی و مادی هست و چون می خواهیم با امکان مردمی و هوشمند کار را پیش ببریم، می توانیم همه این کارها را اهم و مهم کنیم تا همه را در دستور کار بگذاریم که تنوع را مردم ببینند.

زاکانی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر فساد در شهرداری تهران هم گفت که «چنین شهره ای در ذهن مردم هست و از طریق شفاف سازی و هوشمندسازی و نظارت مردمی و نظارت های سیستمی و مواجهه با سرشاخه های فساد و ایجاد زمینه ناامنی برای مفسدان این کار را پیش می بریم ولی این بگیر و ببند نیست بلکه یک حرکت منطقی هست».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد سرنوشت مرکز پژوهش ها بعد از واگذاری این مسولیت هم بیان داشت که با آقای قالیباف صحبت کردم که این مرکز با عنایت ایشان و هیات رئیسه استمرار بخشد چون ما 14رویکرد تحولی را دنبال کردیم که اتفاقات بزرگی آنجا افتاده است که ان‌شالله آن را ادامه دهند.

شهردار منتخب تهران با بیان اینکه تمام پست هایی که به من پیشنهاد داده اند مرتبط است و وزارت بهداشت و رفاه با من مرتبط هستند، ‌اظهار داشت: شهرداری تهران کاملا مرتبط است و اساسا آنجا مثل ریاست جمهوری سطح اداره طوری نیست که بخواهد مدرک داشته باشد و شهرداری تهران یک دولت کوچک است.

* بیکار نیستیم که عده ای دعوا راه بیاندازند و ما دنبالشان بدویم

وی با بیان اینکه من سوالات مردم را زود جواب می دهم ولی این دعواهایی که راه انداخته اند دعوای مردم نیست گفت: ما بیکار نیستیم که عده ای دعوا راه بیاندازند و ما دنبالشان بدویم.

* اینکه فروش تراکم و دست زدن به باغات تهران خط قرمز ماست

شهردار منتخب تهران با تاکید بر اینکه فروش تراکم و دست زدن به باغات تهران خط قرمز ماست اما راه انداختن تسهیلات در مسیر ساخت و ساز وظیفه ما هست و اینهایی که نمی توانند از بی عرضگی‌شَان است،‌گفت: اینها عوارض را سه برابر کرده و شهر را قفل کرده اند.

زاکانی با اشاره به آلودگی هوای تهران با بیان اینکه 1.8میلیون نفر از طریق مترو انجام می شود هم گفت: 70درصد خودروهای شخصی هست و آلودگی مال خودروهای شخصی و موتورسیکلت است و حرکت در مسیر ساماندهی اینها یک امکان است و هوای تهران مطبوع است و ما با دست خودمان تهران را نابود می‌کنیم.

شهردار منتخب تهران با بیان اینکه برای مترو یک نقشه آوردیم که تکمیل 21  ایستگاه خط 6و7و بالابردن ظرفیت واگنی جزو آنهاست و اگر این ظرفیت 108را دوبرابر کنیم آلودگی و ترافیک کم می شود،‌گفت: پایان دوران قالیباف 6500اتوبوس داشتیم و الان 1500اتوبوس داریم و زیرساخت شهر را نابود کردند و وظیفه داریم درست کنیم.

وی با اشاره به باید به سمتی برویم که نقشه یک به یک خانه های تهران را طوری تعبیه کنیم که ما به ازای آن توجه به این کنیم که این نهاد را پویا نگه داریم و توسعه دهیم و در این 1700مسجد مردم به هم کمک می کنند،‌گفت: ما وظیفه داریم ریشه فقر مطلق را در شهر بِکنیم و شهرداری وظیفه دارد معتادان متجاهر را جمع کند و پرونده کودکان کار و تکدی گری را ببندد و باید برای این کار یک قرارگاه اجتماعی تشکیل شود.

زاکانی تاکید کرد: ادعا دارم قانونمدارم و گردنم در باربر قانون از مو نازکتر است و به همین دلیل وقتی شورای نگهبان عدم احراز کرد اولین نفر بودم که از شورای نگهبان تشکر کردم.

* صدای احزاب و نخبگان قم را شنیده ام

شهردار منتخب تهران با بیان اینکه صدای احزاب و نخبگان قم را شنیده ام و با آنها صحبت کرده ولی خیلی‌ها که داد می‌زنند و جیغ می‌کشند صدای آنها نیست،‌گفت: حتما نیازمند نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه هستیم.

 

وی با بیان اینکه مردم عاشق این هستند که حسی که حرف از عدالت زده بتوانند آن را اجرا کنند، گفت: سلامت و فرهنگ مثل شهرسازی هست و حتما به کالبد شهر می پردازیم و از بی هویتی که هر خیابان یک رنگ است در می آوریم.

* احداث پل طبیعت 2و3/ پروژه LRT از شرق تا غرب تهران

 شهردار منتخب تهران با بیان اینکه ما مسیری دنبال می کنیم که از همه ظرفیت های تهران به بهترین نحو استفاده کنیم و پل طبیعت 2و3را که روی همت و حکیم می خورد را دنبال می کنیم که برج میلاد را از حالت جزیره ای درمی آورد و تبدیل به بزرگترین پیاده رو تفرجگاهی می کند و در پروژه بعدی پردیسان را از این سمت اتوبان وصل می کنیم و این پروژه 2-3برابر پل طبیعت است.

زاکانی افزود: پروژه ای طراحی شده که از شرق تهران تا وردآورد LRT زده شود تا دوسوم هزینه مترو هست و دوسوم مترو هم امکان باربری دارد و شهر را هم بسیار زیبا می کند و دو جایش هم دوطبقه می‌شود. پروژه‌ای آماده است که از انتهای صیاد به آزادگان می‌خورد و سرمایه‌گزار هم آماده هست. پروژه دیگری آماده هست که از انتهای امام علی به دیزین تا اوشان می‌رود و باید 6کیلومتر تونل باید بزنیم و برای مردم کلی تنفس‌گاه ایجاد می شود و 94کیلومتر راه را به شمال نزدیک‌تر می‌کند.

پروژه های بسیار بزرگی را برای جنوب شهر تعریف می‌کنیم

شهردار منتخب تهران با بیان اینکه پروژه های بسیار بزرگی را برای جنوب شهر تعریف می‌کنیم، گفت: 12هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران است که 4500هکتار از آن بافت فرسوده است و به سمت و سویی می‌رویم که بعد 4سال گاز را از تهران جمع کنیم چون هیچ جای دنیا برق و گاز را باهم نمی‌برند و اگر این گاز به نیروگاه برود و به برق تبدیل شود اینطور نیست که با کوچک‌ترین آتش سوزی تا72ساعت شاهد آتش سوزی باشیم.

صحبت‌های زاکانی که تمام می شود سوالی باقی نمی ماند و دیگر آن تندی و صراحت اولیه نیست. یکی دوتا از دانشجویان از زاکانی می خواهد که این جلسات در دوران مسئولیتش در شهرداری هم ادامه یابد و او نیز از این مسئله استقبال می‌کند. برنامه ای که 16:30عصر شروع شده نزدیک اذان مغرب پایان می‌یابد.

انتهای پیام/ع

منبع: فارس
نظرات بینندگان