کد خبر: ۱۴۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

اهمال و سوءمدیریت های دولت دوازدهم در مقابله با کرونا موجب بحران شد/ مبنای تصمیمات ستاد ملی کرونا علمی و کارشناسانه نبود

حالا پس از گذشت قریب به دو سال از ورود این مهمان ناخوانده به این نقطه رسیده ایم که اهمال و سوءمدیریت دولت روحانی در مقابله با کرونا و عدم اتخاذ آرایش دفاعی مناسب باعث پیک‌های پی در پی کرونا شد و کار را به جایی کشانده که کنترل آن به سختی امکان پذیر است.
اهمال و سوءمدیریت های دولت دوازدهم در مقابله با کرونا موجب بحران شد/ مبنای تصمیمات ستاد ملی کرونا علمی و کارشناسانه نبود
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، اکنون قریب به 19 ماه ازشیوع ویروس منحوس کرونا در کشور می گذرد و هنوز شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از هموطنان در گوشه و کنار این سرزمین هستیم. در پیک پنجمی که این روزها به اوج رسیده است، شمار فوتی ها روز به روز درحال افزایش است.

این در حالی است که از مدت ها قبل و از همان ابتدای شیوع این بیماری عده ای از متخصصان و کارشناسان بر این باور بودند که بسیاری از تصمیمات و عملکردهای دولت درنهایت بی تدبیری انجام می‌شود و اگر وضع به همین روش پیش رود چه بسا سال ها شاهد وجود این ویروس در بین مردم باشیم.

و حالا پس از گذشت قریب به دو سال از ورود این مهمان ناخوانده  به همین نقطه رسیده ایم که اهمال و سوءمدیریت دولت روحانی در مقابله با کرونا و عدم اتخاذ آرایش دفاعی مناسب باعث پیک‌های پی در پی کرونا شد و کار را به جایی کشاند که کنترل آن به سختی امکان پذیر است.

به همین منظور گفتگویی در راستای نقد سیاست‌های بهداشت و درمانی دولت دوازدهم با برخی متخصصان و کارشناسان انجام داده ایم .

در این گفتگو ها اغلب بر این باورند که دولت سیزدهم میراث دار این سیاست‌های اشتباه است پس باید همه به دولت جدید کمک کنند تا هر چه زودتر ریشه این بیماری در کشور خشکانده یا کنترل شود.

دکتر محمد هادی ایمانیه رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار شیرازه، گفت: در ارتباط با کرونا چند مشکل وجود داشت که  قسمتی از مسائل پیش آمده ناشی از همین مشکلات بود.

وی با بیان اینکه اولین مشکل این بود که مبنای تصمیم گیری ها در بعضی از موارد ناشی از  جلسات و کمیته ها علمی و تصمیمات که این کمیته ها گرفتند، نبود، اظهار کرد: بعضا تصمیمات احساساتی و غیر کارشناسی در در ستاد ملی کرونا مطرح و سپس غیر علمی بودن آن ها ثابت می‌شد، به طور مثال صدها میلیارد تومان برای تهیه داروی رمدیسیویر یا برخی داروهای دیگر هزینه شده اما امروز گفته می‌شود که این دارو نقش چندانی در کاهش مرگ و میرها ندارد و تنها ممکن است علائم حاد را کاهش دهد پس برخی تصمیم گیری ها ناشی از کمیته های علمی و تخصصی نبود.

ایمانیه ادامه داد: نکته دوم مربوط به وحدت نظر در تصمیم گیری هاست که این موضوع نیز بسیار مشهود و اغلب پراکنده گویی رایج بود تا جایی که این اواخر هفت سخنگو برای ستاد کرونا کشور مشاهده می‌شود و اظهار نظر هایی ارائه میدهند که بعضا با هم مطابقت ندارد.

این استاد تمام دانشگاه شیراز تصریح کرد: به هر حال اینکه گفته شود که تا فلان تاریخ چه نوع و چه تعداد واکسن وارد و تا فلان تاریخ تزریق می‌شود و تا پایان دولت ماجرا تمام می‌شود،ناشی از عدم وحدت در تصمیم گیری است که یکی از مشکلاتی بود که در دولت روحانی دیده می‌شد.

وی درادامه نکته سوم را عدم قاطعیت در اجرای تصمیمات ستاد کرونا عنوان کرد و افزود: این اواخر همه می‌دانستند که وقتی مصوبه ای درستاد ملی کرونا ابلاغ می‌شود اجرا شدنی نیست و برای بقیه هم اهمیت چندانی نداشت چون متوجه شده بودند کسی نیست که با قاطعیت برخورد کرده و قانون را اجرا کند به همین خاطر شاهد بودیم ساعات منع تردد که از ساعت 10شب تا 5بامداد بود همچنان کافی شاپ ها، رستوران ها، فست فود ها، غذا خوری ها، پارک ها و... مملو از حضور مردم بود که این امر نشان از عدم توجه به محدودیت ها و ممنوعیت ها بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: یا رفت وآمد به شهر های قرمز را ممنوع اعلام می کنند بدون اینکه هیچ گونه سخت گیری اعمال شود، به طور مثال در آخرین تعطیلی تهران، مسئولین اعلام کردند که یک میلیون و پانصد هزار اتومبیل به طرف شمال کشور به راه افتاده‌اند بدون توجه به جریمه ها، حتی گاهی جریمه ها را جز هزینه سفر خود تلقی کردند یعنی جریمه ها هم بازدارند نبود چون مردم متوجه شده بودند که مقررات سفت و سخت اجرا نمی شود پس نیاز نمی‌دیدند که مقررات را اجرا کنند.

وی چهارمین مشکل را عدم سرعت لازم در تهیه واکسن دانست و افزود: ستاد ملی کرونا می توانست به غیر از واکسن آمریکایی و انگلیسی ازطریق خریداری واکسن های دیگر مثل روسی،چینی و... این نیاز را تامین کند که به خاطر سوءتدبیر این مهم نیز اتفاق نیفتاد.

ایمانیه با بیان اینکه چه خوب بود که از همان ابتدا هزینه های فوق العاده سنگینی که صرف توسعه آی سی یوها و خریداری برخی تجهیزات و دارو ها شده بود در راستای تهیه واکسن مورد استفاده قرار می‌گرفت، اظهار کرد: اگرچنین می شد امروز با تعداد قابل توجهی ازمردم کشور که واکسن نزده اند مواجه نمی شدیم.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در مجموع اگر چه همه زحمات خود را کشیده اند اما بهتر بود تصمیمات با رفع این نواقص همراه بود تا نتیجه بهتری حاصل می‌شد، تصریح کرد: اکنون هم دولت جدید باید به سرعت نسبت به تهیه واکسن اقدام کند تا قبل از زمستان حتما واکسیناسیون تمام شود چون به هفتاد درصد یا بیشتر هم برسیم کافی نیست پس همه مسئولین باید برای نجات کشور و مردم رسیدگی به کرونا را در اولویت کارها بگذارند و بقیه امور خود را در اولویت های بعدی قرار دهند.

ایمانیه اشاره کرد: نکته بعد اینکه تصمیات ستاد کرونای کشور هم باید مبنای علمی داشته باشد و هم مبنای کارشناسی، چون وقتی بر پایه علم و کارشناسی شده تصمیمی اتخاذ می‌شود باید با قاطعیت اجرا گردد تا نتیجه مطلوب گرفته شود از طرفی باید با مسئولینی که این تصمیمات را با قاطعیت و به درستی اجرا نمی کنند یا توان اجرا ندارند برخورد جدی شود.


 وی عدم تفویض اختیارات به استان ها را نقد دیگری بر عملکرد دولت دوازدهم دانست و افزود: یعنی می بایست در خصوص قرنطینه کامل، منع آمد و رفت و... به طور کامل به استان ها اختیار داده می شد و همچنین از آنها پاسخگویی قاطع خواسته شود تا در صورت بروز مشکلی در بیمارستان ها، تردد های شهری و استانی یا هر بخش دیگری موردی پیش آمد مسئولین استان و استاندار هر استانی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

 ایمانیه درپایان درخواست کرد که حتما طبق فرمایش مقام معظم رهبری همه خیرین، آستان مقدس امام رضا(ع)، بنیاد فرمان امام، کمیته امداد و خیریه ها همگی دست به دست هم دهند و کمک کنند تا در چنین شرایطی افرادی که به لحاظ کرونا دچار مشکل شده اند را حمایت کرده و مشکل معیشتی آنها را مرتفع نمایند تا مسئولین هم با واکسیناسیون، کاهش ترددها در کشور، جلوگیری از تجمعات و ...کرونا را کنترل و این بیماری را ریشه کن کنند.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان