کد خبر: ۱۴۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۳ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

پیام رئیس‌جمهور چین به رئیسی: روابط با ایران را بسیار ارزشمند می‌دانیم

رئیس‌جمهور چین خطاب به همتای ایرانی خود با بیان این که روابط دو کشور را بسیار ارزشمند می‌داند، گفت، مایل است پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک را فرصتی برای غنی کردن مشارکت استراتژیک جامع در نظر بگیرد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، رسانه‌های چینی امروز (دوشنبه) از تبادل پیام تبریک میان «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور خبر دادند.

به گزارش شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان»، رئیس‌جمهور چین در این پیام گفت از زمان ایجاد مشارکت استراتژیک جامع در سال ۲۰۱۶، اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور تقویت شده و همکاری متقابل سودمند در زمینه‌های مختلف پیشرفت مداوم داشته است.

بیشتر بخوانید:


طبق این گزارش، رئیس‌جمهور چین همچنین گفت چین و ایران از زمان شروع همه‌گیری کرونا به یکدیگر کمک کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان این که روابط چین و ایران را بسیار ارزشمند می‌داند، افزود مایل است پنجاهمین سالگرد روابط را به عنوان فرصتی برای تعمیق دوستی سنتی، ارتقاء همکاری در زمینه‌های مختلف و غنی کردن مشارکت استراتژیک جامع به نفع دو کشور و مردم آن‌ها در نظر بگیرد.

به گزارش این رسانه چینی، رئیس‌جمهور ایران هم در پیامی جداگانه گفت ایران و چین دو تمدن باستانی هستند و دوستی این دو مانند درختی کهنسال است که از هزاران سال تبادلات دوستانه تغذیه می‌کند و پایه و اساس عمیقی برای مشارکت استراتژیک همه‌جانبه است.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور ایران همچنین تاکید کرد تعهد ایران برای ایجاد روابط عالی میان ایران و چین بدون تغییر است و با وارد شدن به ششمین دهه روابط دو طرف، ایران به ارتقای سطح همکاری‌های استراتژیک با چین، تقویت ارتباطات برای گسترش همکاری‌های عملی در زمینه‌های مختلف و تعمیق مستمر روابط ایران و چین ادامه خواهد داد.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تبریک آغاز به کار دولت رئیسی، گفت پکن معتقد است ایران در دوران ریاست‌جمهوری ایشان به پیشرفت‌های عظیمی در زمینه توسعه اقتصادی-اجتماعی دست پیدا خواهد کرد.

«هوا چونینگ» با خاطرنشان کردن اینکه ایران و چین شرکای راهبردی همه‌جانبه هستند، تصریح کرد چین برای توسعه روابط دوجانبه اهمیت زیادی قائل است و آماده است تا از فرصت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک در سال جاری برای ارتقاء روابط دوجانبه به سطحی جدید استفاده کند.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در سفری که فروردین ماه سال جاری به تهران داشت ضمن دیدار با محمدجواد ظریف، با دیگر مقامات ایرانی ملاقات کرد و سند برنامه همکاری جامع ایران و چین (سند ۲۵ ساله) به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.


انتهای پیام/ع
منبع: فارس
نظرات بینندگان