کد خبر: ۱۴۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

رشد ۱۱۳ درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان فارس

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: طی ۸ سال گذشته تعداد تشکلات کارگری و کارفرمایی این استان با رشد بیش از دو برابری از ۴۹۳ مورد به هزار و ۵۲ تشکل افزایش پیدا کرده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سهراب مختاری ضمن گرامیداشت سالروز سازمان‌های مردم نهاد، توسعه تشکلات کارگری و کارفرمایی را مقدمه ایجاد بستری برای مذاکره و پیمان‌های دسته جمعی و شرایط کار بهتر برای کارگر و کارفرما و افزایش بهره وری دانست.

وی افزود: هدف از مذاکرات دسته جمعی، پیشگیری و یا حل مشکلات حرفه‌ای یا شغلی و یا بهبود شرایط تولید یا امور رفاهی کارگران است که از طریق تعیین ضوابطی برای مقابله با مشکلات و تامین مشارکت طرفین در حل آن‌ها و یا از راه تعیین و یا تغییر شرایط و نظایر اینها، در سطح کارگاه، حرفه و یا صنعت، با توافق طرفین تحقق می‌یابد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس ادامه داد: مشارکت‌های مردمی و گفتگو‌های اجتماعی از ضروریات مورد توجه دولت‌ها بویژه طی سنوات اخیر بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ثبت رویداد تقویمی ۲۲ مرداد ماه بعنوان روز ملی تشکل‌ها بر همین پایه مهم صورت پذیرفته است گفت: رهاورد این دستور کار در اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی فارس، رشد چشمگیر کمی و کیفی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی طی سنوات اخیر بوده است.

مختاری اضافه کرد: استفاده از سرمایه اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد با تشکیل و تقویت کمیته‌ها و مراجع سه جانبه حقیقی بیش از پیش در این استان مورد توجه و تقویت قرار گرفته است و از افتخارات حاصل از آن می‌توان به افزایش سازش‌ها در رفع اختلافات کارگری و کارفرمایی، تاب آوری در شرایط اقتصادی و اجتماعی بویژه تحریم‌ها و کاهش آسیب‌های گریز ناپذیر ناشی از بحران کرونا در جامعه کار و تولید اشاره کرد که همگی موید توسعه تعاملات جامعه کارگری و کارفرمایی در این استان است.

وی به رشد ۱۱۳ درصدی تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان از ابتدای سال ۹۳ تاکنون اشاره کرد و افزود: تعداد تشکل‌های کارگری کارفرمایی استان فارس از ۴۹۳ مورد در ابتدای سال ۹۳ به هزار و ۵۲ تشکل در حال حاضر افزایش یافته است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس بیان کرد: در کارگاه‌های کمتر از ۳۵ نفر کارگر استان طی این مدت تعداد نمایندگان کارگر از ۲۳۰ به ۵۲۴ مورد افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این مطلب که وظیفه نمایندگان کارگران، پیگیری حقوق قانونی و صنفی کارگران از طریق تعامل با کارفرمایان است، اظهار داشت: تعداد انجمن‌های صنفی کارگری نیز از ۵۴ مورد در ابتدای سال ۹۳ به ۱۴۷انجمن در حال حاضر افزایش پیدا کرده است که این انجمن‌ها منافع فعالین حرفه‌های مختلف کارگری را در سطح شهرستان و استان پیگیری می‌کنند.

مختاری در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: تعداد انجمن‌های صنفی کارفرمایی فارس نیز طی این مدت از ۸۳ مورد به ۱۸۹مورد در حال حاضر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد کانون‌های کارگران بازنشسته استان نیز از ۲۳ به ۳۴ کانون رشد پیدا کرده افزود: از طریق فعالیت این کانون‌ها حقوق و مزایای رفاهی بازنشستگان کارگری استان فارس پیگیری می‌شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس تاکید کرد: دستور کار و برنامه عملیاتی این اداره‌کل در سراسر استان مبتنی بر توسعه مشارکت اجتماعی و افزایش کمی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بوده است که اجرای طرح هر کارگر یا کارفرما عضو یک تشکل، در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان