کد خبر: ۱۴۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند؛

نفوذ به اوین/ کرونا و جان‌هایی که می‌گیرد/ رای اعتماد به وزرا در مرحله آخر

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«سازندگی» استفاده از طرح و عکس را کنار گذاشته و یک راست سر اصل موضوع رفته است؛ «عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها». این روزنامه اصلاح‌طلب با فونت درشت به این موضوع پرداخته و در گزارشی به قلم معصومه رضایی نوشته است: «اکنون به نظر می‌رسد با توجه به انتشار این تصاویر، نظارت‌ها بر رفتارها بیشتر از پیش شود. حتی می‌توان گفت که رئیس سازمان زندان‌ها نیز از آنچه در مجموعه تحت مدیریت خود رخ داده بی‌اطلاع بوده، زیرا محمدمهدی حاج محمدی روز 17 مرداد و به مناسبت تبریک روز خبرنگار از اصحاب رسانه خواست تا از زندان‌ها بازدید کنند».

بیشتر بخوانید:

عماد‌الدین باقی اما در سرمقاله امروز «سازندگی» به بهانه هک شدن دوربین‌های اوین از درس‌هایی که گرفته نمی‌شود، نوشت. وی در این مقاله آورده است: «باز هم رسانه‌های اپوزیسیون این کارت برنده را رو کردند که نشان می‌دهد همچنان حکومت و جامعه به خاطر انتقال مرجعیت رسانه‌ای به بیرون از مرزها، با چالش‌هایی مواجه خواهند بود».  

 

وی اما ضمن استقبال از عذرخواهی حاج محمدی، این کار را تقلیل موضوع به زندان اوین دانسته و با اشاره به مواردی مثل فوت زهراکاظمی و ستار بهشتی به رخ دادن اقدامات مشابه در زندان‌های دیگر اشاره کرده است. در عین حال عذخواهی را ناکافی دانسته و پرسیده است: «اگر چنین اتفاقاتی که رسما وصف مجرمانه دارد و مسئولان زیادی باید مواخذه شوند با یک عذرخواهی تمام می‌شود چرا با همین منطق با شهروندان مواجه نمی‌شوند؟»

سازندگی 3 شهریور

«شرق» در تیتر یک امروز خود به ماجرای زندان اوین و هک شدن دوربین‌ها پرداخته و ضمن آنکه آن را «نفوذ به مدار بسته» تلقی می‌کند، می‌نویسد: «دستگاه قضا مدت‌هاست تلاش دارد در جهت حمایت از زندانیان تصمیم‌هایی چون مرخصی و عفو و بخشش زندانیان را اجرائی کند و بارها هم از سوی رئیس پیشین دستگاه قضا و هم از سوی رئیس جدید دستگاه قضا این مهم مورد تأکید قرار داشته اما این تصاویر فاصله بین عمل و سخن مدیران را در کشور بیش از گذشته نشان داده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب از آنچه این روزها در مجلس می‌گذرد نیز غافل نشده و در راستای نگاه و رویکرد خود نسبت به مجلس یازدهم و رئیس آن در گزارشی با عنوان «از ادعای خط‌دهی رئیس تا لابی‌گری نمایندگان» اگرچه به صورت سوالی اما مدعی شده که قالیباف به مجلس خط می‌دهد! این گزارش البته چیزی بیش از اظهارات چند نماینده در تایید یا رد این ادعا نیست.

شرق 3 اسفند

«اعتماد» موضوع هک شدن دوربین‌ها اوین را با تیتر «زندان اوین از درون» پوشش داده و گفت‌وگویی دارد با نعمت احمدی، حقوق‌دان. وی می‌گوید: «مسوولان به راحتی می‌توانند روشن کنند که چه کسانی در تصاویر مرتکب تخلف شده‌اند؛ درنتیجه برخورد با آمران و عاملان باید در دستورکار قرار گیرد».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به وضعیت کرونایی کشور پرداخته است. گزارش نویس اعتماد با اشاره به آخرین آمار فوتی‌ها در کشور که به 709 نفر رسید، نوشته است: « در کل ایام شیوع کرونا در کشور، یک عدد بی‌سابقه است اما به نظر می‌رسد که این عدد در روزهای آینده، باز هم افزایش خواهد یافت چون با وجود تکذیب و اصرار مسوولان انتظامی درباره صفر بودن حتی یک سفر غیرمجاز در تعطیلات 6 روزه مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی، حالا روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در گفت‌وگوهای خبری با مجریان شبکه‌های تلویزیونی، معترفند که اتفاقا در این تعطیلات 6 روزه و در حالی که انتظار خوش‌بینانه دولت این بود که با مسدود شدن جاده‌های بین استانی در سراسر کشور، سفرهای تفریحی کاهش یافته و بار بیماری کم شود اما اگرچه در همان روزهای مسدودی جاده‌ها، از حجم تردد خودروهای دارای پلاک غیربومی کاسته شده اما بازهم تعداد مسافران و افراد غیر بومی با خودروی شخصی، به ویژه در استان‌های شمال و جنوب کشور، بسیار زیاد بوده و دلیل این اتفاق هم چیزی نیست جز برنامه‌ریزی هنجارشکنان برای تعجیل در حرکت به سمت مقاصد گردشگری پیش از انسداد 6 روزه جاده‌ها.»

اعتماد 3 شهریور

«فرهیختگان» محسنی اژه‌ای را عکس کرده و با عنوان «تسریع اصلاحات؛ دفع پروژه امنیتی» نوشته است: «همانند افشای فایل صوتی جنجالی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، هنوز مشخص نشده فیلم‌های دوربین مداربسته زندان اوین چگونه به خارج درز کرده است. گروه ناشناخته هکری که ویدئوها را منتشر کرده مدعی است به زندان اوین حمله سایبری کرده است اما با توجه به اینکه گفته می‌شود سیستم‌های زندان به اینترنت وصل نیست، هک شبکه امنیتی و شبکه نفوذ در داخل سیستم امنیتی کشور بسیار بعید به نظر می‌رسد. برخی معتقدند نفوذ به سیستم، اگر از داخل زندان اوین بوده باشد، عوامل این اقدام نیاز به اینترنت نداشته‌اند. اما جدی‌تر از موضوع هک، نگرانی‌ها درباره نفوذ در سیستم قضایی و زندان اوین برای سرقت داده‌هاست. در میان احتمالات گوناگون این احتمال نسبتا قوی‌تر است که پشت این عملیات افرادی از درون دستگاه قضایی نقش‌آفرینی کرده‌اند. این گزاره با توجه به اینکه در سال‌های گذشته سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه، اهداف‌شان را با کمک عناصر مرتبط با اهداف دنبال کرده‌اند، بیش از پیش قابل اعتناست. با این حال آیا می‌توان عملیات اخیر را مرتبط با دستورکار سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی و منطقه‌ای دانست؟»

فرهیختگان 3 شهریور

«جهان صنعت» عذرخواهی ریس سازمان زندان‌ها را ناکافی دانسته و به نقل از محمدتقی فاضل میبدی، استاده حوزه علمیه قم نوشته است: «من امیدوارم با این ماجرای اخیر که یک نوع رسوایی برای قوه قضاییه و نظام جمهوری اسلامی بود، مسوولان تصمیم قاطع‌تری گرفته و برخورد جدی داشته باشند. این نوع تجاوز به حقوق انسان، آن هم انسان در حصار زندان با هیچ عقل و هیچ شرع و هیچ قانونی قابل انطباق نیست.»

سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری نیز به این روزنامه می‌گوید: «یک واقعیت تلخی وجود دارد که از سیاست‌های پذیرفته شده نظام قضایی نیز به شمار می‌رود؛ آن هم اینکه دستگاه‌های امنیتی بر دستگاه قضایی اشراف دارند. یعنی به جای آنکه ماموران امنیتی ضابط دستگاه قضایی و تحت امر و آموزش مقام قضایی تحقیقات را انجام دهند، تصمیم می‌گیرند و تصمیم خود را به مقامات قضایی تحمیل می‌کنند. این قضیه باید حل شود و تنها از طریق سیاستگذاری از بالا نیز حل شدنی است. متاسفانه در دوره ریاست آقای رییسی بر قوه قضاییه این امر به حداکثر خود رسیده بود. اکنون بستگی دارد که سیاست آقای محسنی اژه‌ای چه باشد؟ آیا می‌خواهد که دستگاه قضایی مستقل از دستگاه‌های امنیتی تصمیم بگیرد یا خیر؟ »

جهان صنعت. 3 شهریور

«آفتاب یزد» دیگر دست از مطالبه واکسن و قرنطینه و مدیریت کرونا برداشت و خواستار اعلام عزای عمومی است؛ البته به کنایه. این روزنامه اصلاح‌طلب تصویری سیاه و سفید از قبرهای خالی و آماده را انتخاب کرده و با عنوان «۷۰۹ نفر دیگر مُردند عزای عمومی اعلام کنید!» نوشته است: « ستاد مقابله با کرونا برنامه دقیق و منسجمی برای حل این اوضاع آشفته ندارد. از سوی دیگر بسیاری از مشاغل باز هستند، سفرهای مردم همچنان به قوت خود باقی است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم در پایین‌ترین حد است. در حالی که برای مقابله با هجوم وحشیانه کرونا به اذعان مسئولان بهداشتی نیاز به لاک داون کامل کشور هستیم. چنانچه زودتر فکری به حال این موضوع نشود دیری نمی‌پاید که کرونا، رکورد دیگری از مرگ و میر را به نام خود ثبت کند. حتی ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش با استناد به یک برآورد بین‌المللی هشدار داد که اگر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.»

آفتاب یزد 3 شهریور

«کیهان» تعیین تکلیف وزرای پیشنهاد که طبق برنامه امروز انجام خواهد شد را تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان «بررسی صلاحیت وزرا در ایستگاه پایانی، مردم در انتظار تشکیل کابینه» نوشته است: «کار بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه سیزدهم امروز تمام می‌شود؛ اعضای دولت سیزدهم باید بدانند که جبران کاستی‌های امروز کشور که ماحصل سلطه تفکر واداده و منفعل بر قوه مجریه در سال‌های گذشته بوده تنها با کار جهادی آن هم به صورت شبانه‌روزی و تفکر انقلابی قابل تصور است.»

کیهان 3 شهریور

«وطن امروز» اما از کرونا و اوضاعی که برایمان رقم زده، موضوع مهم‌تری نه یافته است. برای همین هم با تیتر «مسؤولیت‌مهار‌کرونا هم‌دولت،‌هم‌مردم» نوشته است: «تجربه مواجهه با کرونا در 18 ماه گذشته ثابت کرده است مهار این ویروس منحوس فعلاً از طریق راهبرد پیشگیری و همگرایی دولت و مردم محقق می‌شود»

این روزنامه اصولگرا در گزارشی دیگری نیز به ماجرای ربایش هواپیمای اوکراینی پرداخته و با تیتر «ردوغ انگلیسی یک اوکراینی» نوشته است: «ادعای معاون وزیرخارجه اوکراین مبنی بر ربایش هواپیمای این کشور از افغانستان و انتقال آن به ایران با تکذیب وزارت خارجه اوکراین روبه‌رو شد!»

وطن امروز 3 شهریور

 


نظرات بینندگان