کد خبر: ۱۴۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

مهم‌ترین رویکرد در شورای شهر شیراز تحقق الزامات سومین حرم اهل البیت(ع) باشد/ در عزل و نصب مدیران دخالتی ندارم

آیت الله دژکام ایجاد کمیسیون سومین حرم اهل البیت(ع) در ششمین شورای شهر شیراز را آغاز جهت گیری جدید اعلام کرد و افزود: مهم ترین مسئله ما است و تحقق الزامات و اقتضائات سومین حرم اهل بیت(ع) بودن باید به عنوان مهم ترین رویکرد شورا تلقی شود نه فقط به عنوان یکی از کارها، همه باید حس کنند مسئله حرم سوم مسئله جدی شهر است نه مسئله فرعی و حاشیه ای.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در دیدار با شهردار منتخب شورا و رئیس شورای شهر شیراز اظهار داشت: در رابطه با شیراز و مسائل مختلف آن از جمله مسائل عمرانی، توسعه شهر، فرهنگی و دینی، قبل از انقلاب خطوطی برای ما کشیده شده است.

وی ادامه داد: خط‌کشی‌هایی که در زمان طاغوت ترسیم کردند مورد رضایت طیف متدین و حتی عامه جامعه نیز نبوده است که این خطوط متعلق به پیش از انقلاب است و امروز 40 سال بعد از پیروزی انقلاب هنوز آب از همان جوی می رود و خیلی مسائل متاسفانه هنوز تغییر ماهوی پیدا نکرده و مسئله امروز ما این است.

آیت الله دژکام با اشاره به نیاز های شهر شیراز گفت: برخی دوستان احساس می کنند شیراز فقط چند عدد پل یا زیرگذر کم دارد که به یک شهر مطلوب تبدیل شود اما این گونه نیست، اینکه پل در چه راستایی تاسیس می شود و نگاه شهرسازی و حتی فرهنگی به این پل چگونه است و فلسفه احداث آن چه بوده، مطرح است همچنین بهره معنوی پل کدام است؟

بنابه گفته امام جمعه شیراز، مهم ترین مسئله ای که شورای شهر در آن دخیل است و شهرداری بعد از شورای شهر باید به آن ورود کند و بقیه دستگاه ها را باید با آن هماهنگ کنیم این است که ما این جریان را متحول کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه مقام معظم رهبری بنیانگذاری و طراحی این کار را کرده اند یعنی شیراز را حرم سوم اهل بیت(ع) نامیدند، تاکید کرد: شما وقتی این را می گذارید به عنوان هدف و آرمان که حرم سوم را می خواهیم شکل دهیم از قسمت عمرانی تا فرهنگی کار متفاوت می شود. رهبری معظم، جهت حرکت این رودخانه را تغییر داد که بعد از 40 سال در شیراز همان مسیر را نرویم.

وی ایجاد کمیسیون سومین حرم اهل البیت(ع) در ششمین شورای شهر شیراز را آغاز جهت گیری جدید اعلام کرد و افزود: مهم ترین مسئله ما است و تحقق الزامات و اقتضائات سومین حرم اهل بیت(ع) بودن باید به عنوان مهم ترین رویکرد شورا تلقی شود نه فقط به عنوان یکی از کارها، همه باید حس کنند مسئله حرم سوم مسئله جدی شهر است نه مسئله فرعی و  حاشیه ای.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: این قضیه را رهبری مشخص کرده و اگر این رویکرد را ما در بحث عمرانی و فرهنگی و اجتماعی بیاوریم دقیقا مشخص می شود که ما باید به کدام قسمت شهر ویژه نگاه کنیم؟ متاسفانه اطراف حرم بزرگ ترین معضلات شهری را داریم هم از نظر ترافیک،  ساخت و ساز، فرهنگی و مسائل اجتماعی که در این بافت می‌دانید چه خبر است و درگیر هستیم بنابراین شیراز باید تبدیل به شیرازِ جنت تراز شود و حس و حال معنوی ایجاد شود و هر چه غیر از این تصور کنیم و برای آینده شیراز برنامه ریزی کنیم به نتیجه نخواهیم رسید.

وی انتصاب حجت الاسلام کلانتری را به عنوان تولیت آستان شاهچراغ(ع) مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: همه باید به تولیت جدید حرم کمک دهیم تا این حرم مقدس را آباد کنیم، جایی که مرکز نماز جمعه و حرم مطهر آنجا است و بنده معتقدم حتی یکسری از مراکز فرهنگی و اجرایی ما باید در بافت حرم مستقر شود.

آیت الله دژکام ادامه داد: امروز ستاد بازسازی عتبات عالیات آنجا است و کانون مساجد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر را هم باید همین جا مستقر کنیم تا مردم احساس کنند که آباد و یک مرکز دینی است نه اینکه فقط حرم و بازار به چشم آید و در کنار آن انبوهی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی پس همین مسئله را با جدیت دنبال کنید.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: معنویت از آن جهت بسیار مهم است که اگر در کشور معنویت از دست برود هر چند جهات مادی را توسعه دهیم به جایی نمی رسیم و در آخر طبق الگوی غرب می شود، حال اگر ما بخواهیم الگوی معنوی خود را برای توسعه بافت ها و مسائل عمرانی و ساختاری بیاوریم می بینید چقدر تغییر باید ایجاد شود.

وی تاکید کرد: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید برای هویت سازی دینی و فرهنگی شیراز اقدام کند و در این راستا باید از همه کمک بگیریم بنابراین امروز آغوش ما باید برای پذیرش جریان های مختلف بازتر باشد، نگاه آقای رئیسی و دولت ایشان همین است و مقام معظم رهبری نیز این موضوع را تایید کردند.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: راهبری را با فکر اصیل انقلابی انجام دهید اما به شکلی که دیگران همراه شوند نه اینکه از قطار انقلاب پیاده شوند و امروز نیاز داریم این جهت را تقویت کنیم و با لطافت کار را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات برخی دوستان ما از اینکه برای تبیین اهدافشان و اجرای پروژه هایشان، ادب و هنر و ظرافت را به کمک بگیرند پرهیز می کنند و در نتیجه عده ای در مقابل، زاویه می گیرند اما این تعبیر خود رهبری است که اهدافمان را باید هنرمندانه پیش ببریم.

آیت الله دژکام افزود: برخی از ما مدیران اجرایی و فرهنگی ابتدایی ترین مسائل آداب را کم اهمیت می شمریم درحالیکه همین موارد سبب ارتباط ما می شود، ما اگر خوب گلستان سعدی را بخوانیم نه تنها زمینه پیوند ما با همه شهر بلکه با همه کشور و همه کشورهای فارسی زبان می شود اما در این قسمت کوتاهی کردیم.

وی با اشاره به اینکه مدیر فرهنگی باید فن کار را بلد باشد و کسی باشد که نگاه فرهنگی و هنرمندانه القا کند، گفت: اگر نتوانیم چنین کسی را به میدان بیاوریم همین است که بقیه او را بازی می دهند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: مدیر فرهنگی شهر باید چهره فرهنگی واقعی باشد و توانمندی خود را نشان دهد تا کسانی که در پشت صحنه قرار دارند حساب کار را کنند; حدود 15 سال است که بعضی از افراد سر این مسئله را گرفته و رها نمی کنند.ما باید نیروی فرهنگی متناسب با خود را بگذاریم و کار به مرور درست می شود.

وی بیان کرد: بنده از باب مشورت در خدمت شما هستم اما در مسائل شهرداری و عزل و نصب مدیران و معاونان و دیگر اعضای این مجموعه به هیچ وجه دخالتی نمی کنم; ما باید بگذاریم هر بزرگواری در مسئولیت خودش احساس مسئولیت کند و هر کس حیطه عمل خودش را دقیق بیابد، در این صورت نتیجه بهتری خواهیم داشت اما باید همفکر باشیم.

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: ما می خواهیم هم اهداف را نگه داریم و هم مردم را هماهنگ کنیم و تحقق این دو موضوع با هم هنرمندی و سلیقه می خواهد و گاهی صبوری می خواهد پس عجله کردن باعث می شود نتیجه نگیریم.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان