کد خبر: ۱۴۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
گزارش شیرازه از کرونای چینی تا قارچ سیاه:

خطری جدید در کمین؛ مشاهده مواردی از قارج سیاه در فارس/بهترین راه مقابله با سویه های جدید ویروس، کنترل جدی مرزها و تسریع واکسیناسیون در کشور است

حالا دیگر هیچ کس نمی داند ویروس کرونا که از آن به عنوان کووید- 19 یاد می شود قرار است تا کی و چه زمانی جهش داشته باشد و انگار قرار است حالا حالاها اسم های متفاوت و سرایت های بیشتری از این ویروس را شاهد باشیم،اما آنچه مسلم است و بسیاری از متولیان دست اندرکار مبارزه با این بیماری وحشتناک می دانند این است که بهترین راه مقابله با سویه های جدیدی از این ویروس، کنترل جدی مرزها و تسریع واکسیناسیون در کشور است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، خفاش، آزمایشگاه، غذاهای چینی و...همه ی این ها پیش فرض هایی هستند که وقتی تاریخچه ی ویروس کرونا را جستجو می کنیم، نشان داده می شوند. اما چیزی که در حال حاضر قابل توجه است این است که آخر مشخص نشد ویروس کرونا از خانواده کووید ها؛ از کجا سر و کله اش به زندگی ما باز شد؛ فقط می دانیم شهر ووهان چین با جمعتی بالغ بر 80 میلیون نفر  خواستگاه و منشا شیوعش بود و با تردد تاجران و مسافران بین کشور های مختلف، این بیماری به ایران هم آمد و دو سال است که به خانه، کار و زندگی‌مان وارد شده است.

کرونا ویروس چینی

 همین ویروس اولیه که اولین بار درچین ثبت شد و در نهایت همه دنیا را گرفت، بیماران و سالخوردگان را بیشتر تحت تأثیر قرارداد و آنطور که آمارهای سازمان جهانی بهداشت خبر دادند احتمال سرایت اش بین 1.5 تا 3.5 درصد بود،همچنین 2 تا 14 روز دوره نهفتگی بیمار پیش بینی می شد و مرگ و میر گزارش شده ی این نوع از ویروس 3.2 درصد تعداد مبتلایان اعلام شد.

 آلفای انگلیسی

چند ماهی با همین نوع درگیر بودیم و می خواستیم هر طور شده به این ویروس خطرناک پایان دهیم که در نهایت ویروسی آلفا از نوع انگلیسی چشم به این دنیا باز کرد و به اسم ویروس انگلیسی شناخته شد که 15 ساله ها تا 55 ساله ها بیشترین افراد درگیر شده با این ویروس بودند و به طبع مانند دیگر کشور ها، این ویروس پا به ایران نیز گذاشت. 

طبق آمار های موجود میزان سرایت این ویروس نسبت به ویروس ووهان 55 درصد بیشتر بود و 2 تا 10 روز طول می کشید تا علائم اولیه بیماری در فرد بروز کند. حتی روند مرگ و میر مبتلایان به این ویروس 30 درصد بیشتر از گونه ی قبلی گزارش شد وموجب نگرانی بیش از حد مردم شد  از طرفی شیوع این سویه از ویروس در حالی در ایران گسترش پیدا می کرد که تخت های آی سی یو و بیمارستان ها مملو از بیمار  بود و  واکسنی از کرونا در ایران در حال ساخت. درست زمانی که اولین واکسن ایرانی کرونا( کووایران برکت) ساخته شود و در مرحله مطالعات بالینی بود، محققان آن اعلام کردند که با آزمایشات انجام شده، مشخص شده است که واکسن تولید شده، حتی توانسته است ویروس انگلیسی کرونا را نیز خنثی کند و مردم خیالشان راحت باشد که وقتی واکسن به دستشان رسید می توانند از شر این نوع سویه نیز راحت شوند.

از دلتا مهمان ناخوانده هندی تا لامبدای پرویی

اما درست همین وقع خبر رسید که جهش جدیدی از کرونا در راه سفر به کشورهای مختلف است و سفر خود را با نام «دلتا» از هند آغاز کرده وبسیار تند وتیز و پرحرارت کشور به کشور در حال گشت و گذار است تا اینکه دلتا مهمان ناخوانده هندی نیز با ورودش پیک پنجم را با شدت بیشتری درکشور پیش برد و اکنون درست وقتی شنیده ها حاکی از روند نزولی دلتا در کشور است سر و کله مهمان «پرویی» مان با نام «لامبدا» پیدا شد که ترس و هراس را بیش از گذشته در دلها افزون کرده است.

واریانت مو در راه است

 و حالا دیگر هیچ کس نمی داند ویروس کرونا که از آن به عنوان کووید- 19 یاد می شود قرار است تا کی و چه زمانی جهش داشته باشد؛ هر چند به تازگی اسم هایی از جهش «واریانت مو» به گوش می‌رسد که نشان می دهد انگار قرار است حالا حالاها اسم های متفاوت و سرایت های بیشتری از این ویروس را شاهد باشیم.

اما آانچه مسلم است و بسیاری ار کارشناسان، متخصصان  و متولیان دست اندرکار مبارزه با این بیماری وحشتناک می دانند این است که بهترین راه مقابله با سویه های جدیدی از این ویروس، کنترل جدی مرزها و تسریع واکسیناسیون در کشور است.

در این راستا «اورنگ ایلامی» معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تا کنون موردی از ابتلا به گونه «لامبدا» در فارس گزارش نشده است، هشدار داد: اگر رعایت پروتکل‌ها، تسریع واکسیناسیون و کنترل مرزها جدی گرفته نشود، علاوه بر لامبدا باید منتظر دیگر سویه های این ویروس نیز باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه ویروس‌ها در تمام مدت حیات خود به طور مداوم دچار جهش شده و سویه‌های مختلفی از خود تولید می‌کنند، اظهارکرد: بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، سویه لامبدا موجب افزایش بیش از ۸۰ درصد ابتلا در کشور «پرو» بوده که بالاترین نرخ مرگ ‌و میر جهان را نیز رقم زده است  


ایلامی ادامه داد: این گونه جدید کروناویروس علاوه بر قدرت سرایت‌پذیری و عوارض بیشتر در مقایسه با گونه‌های پیشین، از گریزپذیری بیشتری از سیستم ایمنی نیز برخوردار بوده و در گروه‌های سنی پایین تر، بیماری‌زایی شدیدتری ایجاد می کند.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برای کنترل کرونا، ورودی بیمار به بیمارستان‌ها باید کاهش یابد، گفت: در حال حاضر نزدیک به چهار هزار بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، بیش از ۳۷۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم هرچه سریع تر جمعیت بیشتری را واکسینه کنیم، به مقاومت نسبی خوبی در مقابل بیماری دست می یابیم و از سویی دیگر با رعایت پروتکل های بهداشتی می توان از ایجاد اپیدمی بیماری کروناویروس جلوگیری کرد.

 مواردی از ابتلا به قارچ سیاه در استان فارس مشاهده شده است

ایلامی در ادامه با اعلام اینکه مواردی از ابتلا به قارچ سیاه در استان فارس نیز مشاهده شده است، گفت: قارچ سیاه حاصل ضعف سیستم ایمنی بدن است و مبتلایان به دیابت در معرض خطر هستند که در صورت ابتلا باید قسمت هایی از محل درگیر، تخلیه و برداشته شود.

این مقام مسوول در دانشگاه با اشاره به این مطلب که این بیماری از فردی به فرد دیگر به صورت مستقیم منتقل نمی‌شود، افزود: افراد دارای ضعف سیستم ایمنی به ویژه بیماران دارای دیابت کنترل‌ نشده، بیماران مبتلا به سرطان و یا کسانی که از داروهایی استفاده می‌ کنند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز در پایان با توصیه به اینکه این افراد لازم است علایم ابتلا به بیماری قارچ سیاه که می‌تواند شبیه یک سینوزیت معمولی باشد را جدی بگیرند، گفت: افراد در صورت مشاهده علایمی مانند درد چشم و صورت، سردرد، داشتن ترشحات و احساس پُر شدگی بینی، لازم است به پزشک مراجعه کنند.

 انتهای پیام/س


 
نظرات بینندگان