کد خبر: ۱۴۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
در پانزدهمین صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

تاکید بر لزوم توجه به جوانگرایی در انتخاب استاندار فارس/ نیازمند تغییر نوع نگاه به توانمندی‌ها و قدرت تاثیرگذاری زنان هستیم

در پانزدهمین صحن علنی شورای ششم شهر شیراز تعدادی از اعضا به بیان نطق پیش ازدستور پرداختند و به برخی موارد از جمله لزوم توجه به جوانگرایی در انتخاب استاندار فارس،تغییر نوع نگاه به توانمندی‌ها و قدرت تاثیرگذاری زنان وتوجه به حاشیه نشینی در شهر شیراز تاکید کردند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، امروز 14 شهریور در پانزدهمین صحن علنی شورای ششم شهر شیراز تعدادی از اعضا به بیان نطق پیش ازدستور پرداختند و به برخی موارد از جمله لزوم توجه به جوانگرایی در انتخاب استاندار فارس تاکید کردند.

در این راستا غلامعلی ترابی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا عنوان کرد: امیدوارم استانداری مردمی، انقلابی، جوان، متخصص و پرکار جهت استان پهناور فارس انتخاب شود و در این دولت شاهد برداشته شدن گام های بلند در پیشرفت و آبادانی استان فارس باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در آغاز کار دولت جدید هستیم و امیدواریم به فضل خدا وزرا و هیئت دولت هرچه سریعتر زمام امور را در دست گرفته و با تغییر فضای کار در جامعه و امید افزایی، بر مشکلات فائق آمده و مردم را یحه خوش خدمت را استشمام نمایند، اظهار کرد:متاسفانه یکی از اتفاقات بدی که در دولت‌های گذشته افتاده بی اعتمادی مردم نسبت به دولت است که می‌بایست دولت جدید اعتماد سازی نموده و اعتماد مردم به نظام و دولت را بازگرداند.
 
ترابی افزود:مردم بزرگترین سرمایه اجتماعی نظام هستند و در نظام ما که مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است نباید بر حسن اعتماد مردم خطشه وارد شود.

با انتخاب مدیران جوان فرصت ظهور و بروز استعدادهای جدید در بدنه دولت فراهم شود

 نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا همچنین ادامه داد: تقاضا می‌شود که همزمان با بررسی صلاحیت‌ها و توانایی‌های مدیران ارشد استان ها سرعت در انتصاب‌ها نیز بالا رفته تا هرچه سریعتر با انتخاب مدیران توانمند استانی و شهرستانی دولت از دوره گزار عبور کرده و فضای کار و تلاش بر جامعه حکمفرما شود، همچنین از وزیر کشور تقاضا دارم که در انتخاب و انتصاب مدیران میانی دولت، بیانیه گام دوم رهبر فرزانه انقلاب را مد نظر داشته و با انتخاب مدیران جوان فرصت ظهور و بروز استعدادهای جدید در بدنه دولت فراهم شود.

 انتظار می رود وزیر کشورهر چه سریع‌تر حکم مسئولیتی شهردار منتخب را صادر نمایند

وی در ادامه نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه شورا به وظیفه خود در انتخاب شهردار عمل نموده و اکنون می بایست هر چه سریعتر فضای مدیریت شهری با صدور حکم شهردار وارد مرحله کاری شود، گفت: در این مورد از وزیر کشور تقاضا دارم ضمن احترام به انتخاب نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر هر چه سریع‌تر حکم مسئولیتی شهردار منتخب را صادر نمایند.

 ترابی اضافه کرد: بدون شک اصلاح قوانین و آیین نامه هایی که در گذشته تصویب شده و باعث این شده است که مردم بگویند مدیریت در ایران تابع قانون انرژی گردیده است که در آن افراد مدیر ثابت و فقط از پستی به پست دیگر تغییر پیدا می کنند بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب و در فضای دولت انقلابی و در گام دوم انقلاب باید برداشته و فرصت تغییر وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی ایران با حضور مدیران جوان و انقلابی فراهم گردد. 

 این عضو شورا شهر شیراز با بیان اینکه از سرپرست شهرداری و معاونت  شهرسازی درخواست دارم با توجه به شنیدن اخباری مبنی بر تغییر کاربری باغ ها و فضای سبز شهری خصوصاً در محدوده باغات و شمال غرب شیراز که به عنوان دالان ورودی هوای پاک به شهر می باشد ضمن بررسی اتفاقات صورت گرفته در دوره قبلی مدیریت شهری در مقابل هر گونه تغییر کاربری عکس‌العمل نشان داده تا آینده شهر شیراز قربانی تصمیمات ناصواب نگردد، اظهار کرد: از کمیسیون ماده ۵ به عنوان نماینده شورای عالی معماری و شهرسازی ایران توقع دارم که هرگونه ساخت و ساز در حریم نزدیک به محدوده خدمات شهری را در سمت جنوب و بر اساس طرح قدیم جامع توسط توسعه شهر شیراز تصویب نموده یا مد نظر قرار دهند تا از بهره‌برداری سودجویان و زمین‌خواران و کوهخواران در شمال غرب شیراز جلوگیری به عمل آید.

 ترابی در پایان گفت: قطعاً اقدامات دولت گذشته در راستای ساخت مسکن اقدام ملی خوب بوده لکن انتخاب زمین جهت این اقدام شایسته باید با توجه به وضعیت جغرافیایی شهر محقق شود تا در آینده مشکلات عدیده ای به شهرشیراز تحمیل نگرد.

راه‌اندازی کمیته تخصصی رسیدگی به درخواست ها و شکایت مردمی در شورای ششم 

در ادامه این جلسه افسانه خواست‌خدایی عضو هیأت رییسه شورا و رییس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن درنطق پیش از دستور خود به راه‌اندازی کمیته تخصصی رسیدگی به درخواست ها و شکایت مردمی اشاره کرد و گفت: از اولویت‌های برنامه‌های اینجانب به عنوان خادم مردم و شهدا و نماینده آنها در شورای اسلامی شهر شیراز، ایجاد این کمیته تخصصی بود که در این هفته رسما کار خود را آغاز کرد.

وی افزود:با راه‌اندازی این کمیته در صدد برآمدیم که این واحد مأمنی برای شهروندان باشد تا بتوانند مطالبات به حق خود را که با درهای بسته مواجه شده است به واسطه من حقیر و کارشناسان این حوزه به گوش مسئولین مربوطه چه در شهرداری و چه در خارج از حیطه آن برسانند.

در مجموعه شهرداری با هیچ احدالناسی تعارف ندارم

خواست خدایی تصریح کرد: مردم فهیم شهر شیراز بدانند به حول و قوه الهی بنده در مسیر رفع مشکلات شما از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد و در مجموعه شهرداری با هیچ احدالناسی تعارف ندارم

 این عضو هیأت رییسه شورا با بیان اینکه از دیگر اولویت‌های برنامه اینجانب، راه اندازی کمیته تخصصی بانوان و خانواده بود که در این هفته حاصل شد، تصریح کرد:بی شک ما نیازمند تغییر نوع نگاه به توانمندی‌ها و قدرت تاثیرگذاری زنان هستیم که تحقق این مهم نیازمند ایجاد خودباوری در زنان و ایجاد بستری جهت تقویت و بکارگیری توانمندی آنهاست.  
 
 وی ادامه داد: در همین راستا با راه‌اندازی کمیته بانوان و خانواده در نظر داریم در راستای حفظ منزلت معنوی بانوان برای نیل به جامعه مومن، انقلابی و بانشاط بهره‌مند شویم و از ظرفیت بانوان توانمند شهرمان من جمله بانوان نخبه و فعال دانشگاه، حوزه های علمیه، کانون‌های فرهنگی، سازمان‌های مردم نهاد، پایگاه‌های مقاومت دانشجویی، محلات، اساتید، بانوان ورزشکار و فرهیخته خانه دار، بانوان شاغل در مجموعه مدیریت شهری، بانوان فعال حوزه رسانه و تبلیغات و تمام بانوانی که دغدغه شهر را دارند استفاده کنیم.
 
خواست خدایی همچنین اظهار کرد: فرای تمام اقدامات انجام شده یک سوال از مجموعه مدیریت شهری دارم و آن اینکه فلسفه ایجاد شان نظارتی شورا برشهرداری چیست؟،مگر نه اینکه مطابق قانون یکی از وظایف مهم اعضای شورای شهر نظارت بر عملکرد شهرداری است و به هیچ وجه نمی توان نسبت به این وظیفه مهم نظارتی بی تفاوت بود و هیچ کس حق ندارد این حق را که حق مردم عزیز است پایمال کند و بنده نیز این اجازه را نخواهم داد.
 
این عضو شورای شهر در پایان خطاب به راضی سرپرست کنونی شهرداری و شهردا آینده شیراز، گفت: به عنوان نماینده مردم در آغاز دوره ششم  شورای اسلامی شهر شیراز بر هماهنگی بیشتر مجموعه مدیریت شهری با تمام اعضای شورای شهر و ناظرین شورا در مناطق و سازمان‌ها به منظور روند رو به رشد و هرچه بهتر امور شهر تاکید می‌نمایم وامید است دیگر شاهد تصمیمات بدون برنامه ریزی و بدون نظارت نباشیم.

با یک برنامه  مدون آسیب های حاشینه نشینی را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش مضاعف داشته باشیم تا روستاییان میل به مهاجرت پیدا نکنند

در ادامه محمدفرخ‌زاده رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود ابتدا به موضوع شهر ایمن اشاره کرد و گفت: شهر ایمن شهری همراه با آرامش برای تمام اقشار از جمله سالمندان، کودکان، نابینایان، معلولین، افراد کم توان و ... می باشد، شهری که در آن حمل و نقل،  خدمات شهری، ساخت وساز ومعماری، پروژه های عمرانی  و از همه مهمتر اماکن تاریخی وفرهنگی ایمن شده و طراز امنیت و آرامش و آسایش شهری را  ارتقاء می دهد، آموزش های لازم داده می‌شود وشهر علاوه بر اقدامات و تمهیدات ایمن کننده تحت پوشش بیمه ای تخصصی قرار می گیرد.

 وی با بیان اینکه در بحث ایمنی شهری ردیف بودجه ای در سال1397 در خصوص شهر ایمن مصوب گردید، گفت: امروز بیش از چند سال از مصوبه فوق می گذرد و شیراز هنوز موفق به اجرای آن و پیوستن به کنوانسیون شهرهای ایمن نشده است

فرخ زاده در ادامه با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) لقب گرفته است، گفت: اما در آخر جدول شهر های دارای بودجه و امکانات مذهبی ایران قرار دارد.

رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد:لازم است از بودجه های ملی، استانی و با همیاری دستگاه های مختلف یک برنامه مدون با زمانبندی مشخص و با مشارکت همگان تدوین و یکبار برای همیشه نقشه راه و برنامه عملیاتی تحقق شهر سوم مذهبی برای جذب زائرین و مجاورین و امکانات رفاهی و معنوی تدوین و اجرایی گردد. 

این عضو شورا در ادامه با بیان اینکه در شهر شیراز توجه به موضوع حاشینه نشینی یک اصل بسیار مهم است، تصریح کرد: موضوعی که در مدیریت شهری و فرهنگ سازی شهری بسیار تاثیر گذار بوده و می تواند آسیب هایی را در موارد مذکور ایجاد کند.

وی با  بیان اینکه 40 روستا که عمدتا در قسمت های جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب مشکل حاشینه نشینی دارند و عمده این روستاها  از خدمات زیربنایی محرومند، عنوان کرد: باید با همراهی و مساعدت نمایندگان مجلس و سایر سازمان های مربوطه بتوانیم با یک برنامه  مدون آسیب های حاشینه نشینی را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش مضاعف داشته باشیم تا روستاییان میل به مهاجرت پیدا نکنند.

فرخ زاده با اشاره به اینکه شهر شیراز یکی از پتانسیل های بزرگ استان، منطقه، کشور و حتی جهان در زمینه ی گردشگری و زیارت می باشد، افزود:شهری که افتخار میزبانی  سومین حرم اهل بیت (ع) را دارد. شهری که دارای مکان های تاریخی _ فرهنگی کم نظیر مثل مجموعه زندیه، حافظیه، سعدیه، قصر ابونصر، برم دلک، آرامستان دارالسلام ونزدیکی به بنای تاریخی تخت جمشید و...  می باشد

تعیین و تکلیف سد تنگ سرخ  از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد و گفت:منطقه تنگ سرخ شیرازاین روزها تحت تاثیر فعالیت های غیر قانونی متخلفانی قرار گرفته است که تیشه به ریشه سنگ های این منطقه می زنند.سنگ های لایه ای وطبیعی تنگ سرخ نقش عمده ای در حفظ خاک و صیانت از پایداری  منطقه دارد. استخراج بی رویه و غیر قانونی این سنگ ها ضمن ایجاد تغییر و اختلال در کارکرد های اکولوژیکی منطقه به زیستگاه حیوانات وگیاهان منطقه نیز آسیب جدی وارد کرده است ودر حال حاضر سالانه بیش از 50 میلیارد ریال هزینه بروی دست شهرداری برای نگهداری تجهیزات وکارگاه باقی می گذارد.

 رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیرازادامه داد: این سد نه تنها در استان بلکه در وزارت نیرو مصوبه قطعی دارد و اجرای این سد باعث جمع آوری باران های بلاتکلیف و خدادادی در فصول پاییز وزمستان و ایجاد فضای تفرجی در بوستان طبیعت (580 هکتاری) و همچنین اشتغال مولد و تغییر رویکرد های اجتماعی  در منطقه را خواهد داشت.
  
فرخ زاده در پایان تصریح کرد: شاید وقت آن رسیده باشد  که از بازی های سیاسی، سخت گیری های غیر کارشناسی، سهم خواهی ها، فشار های سازمان یافته  و  نظرات غیر علمی عبور کرده  و  پروژه احداث یا عدم ساخت تنگ سرخ را طی یک فرآیند معقول به متخصصین امر بسپاریم و کار اجرایی را در سال 1400 آغاز کنیم.

لزوم احداث سیل‌بندهایی در منطقه سعدی/ 90 درصد درختان بام شیراز خشک شده‌اند

سید احسان اصنافی در ادامه با اشاره به همراهی سرپرست شهرداری شیراز و معاونان وی در بازدید از منطقه سعدی اظهار داشت: مسیل‌هایی که در فروردین ماه 1398 آسیب‌های جدی به منازل مردم زدند، با وجود اقداماتی که صورت گرفته اما جای دارد به سایر دستگاه ها نیز تذکر داده شود.

وی اضافه کرد: همانند شش سیل‌بندی که در دروازه قرآن اجرا شده، ضرورت اجرای سیل‌بندهایی در منطقه سعدی احساس می‌شود.

عضو شورای شهر شیراز با ذکر اینکه بخش‌هایی از مسیل و رودخانه در خارج از محدوده شهر شیراز می‌باشد، تصریح کرد: متاسفانه تصرف‌هایی در نه تنها حریم رودخانه، بلکه در بستر آن انجام گرفته است.

وی در ادامه از مجموعه شهرداری شیراز درخواست کرد تا هرچه سریع‌تر نسبت به رفع تصرفات صورت گرفته در محدوده شهری اقدام شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز پیرامون لزوم هم‌افزایی برای جلوگیری از مشکلات سیل احتمالی در فصل‌های بارش گفت: آب منطقه‌ای و منابع طبیعی باید به وظیفه خود در حوزه کنترل سیلاب و جلوگیری از وقوع سیل عمل کرده تا در فصل بارش پیش‌رو مشکلی از باب سیل در منطقه نداشته باشیم.

وی همچنین از بازدید ارتفاعات بام شیراز به همراه جمعی از مدیران معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز خبر داد و عنوان کرد: ارتفاعات بام شیراز از بزرگترین محدوده‌های شیراز است که قابلیت شکل‌گیری مناطق گردشگری را داشته و هم‌اکنون نیز با استقبال گسترده مردم روبرو است.

به گفته اصنافی مسیر دسترسی به ارتفاعات بام شیراز در سال‌های 94 و 95 اجرا شده و در آن محدوده 240 هزار درخت کاشته شد.

وی با اشاره به عدم رسیدگی به مخازن آبیاری قطره‌ای و آبیاری درختان ارتفاعات بام شیراز اذعان داشت: هرچند تعدادی درخت جدید کاشته شده اما متاسفانه 90 درصد درختان بام شیراز خشک شده که نیاز است به سرعت شهرداری شیراز به موضوع ورود کرده و شبکه آبیاری را احیا نماید.

سید احسان اصنافی در پایان سخنان خود از احیای ارتفاعات بام شیراز برای ورود گردشگران پس از رسیدگی به درختان و آبیاری آن خبر داد.

صحن علنی

پانزدهمین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز با چهار دستورکار برگزار شد که اولین دستورکار پیرامون ضرورت بازنگری در ساختار سازمانی شهرداری شیراز و مقایسه کمی و کیفی سازمان‌های وابسته به شهرداری شیراز بر اساس مواد 54 و 84 و نیز گزارش شهرداری شیراز دراین خصوص بود که به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه، امورحقوقی و املاک شورای شهر شیراز ارسال شد.

دستورکار بعدی صحن علنی این هفته به موضوع شرح وظایف کمیسیون شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) شورای شهر شیراز اختصاص داشت که با حضور 13 نفر از اعضای شورا بررسی و مستند به تبصره یک ماده 12دستورالعمل شرح وظایف، ترکیب، تعداد و چگونگی اداره کمیسیونهای شوراهای اسلامی شهر، شهرستان، استان و عالی استانها مصوب 10/12/1385 شورای عالی استانها، موضوع از دستورکار خارج شد.
طرح توسعه و تکمیل موزه دفاع مقدس که از کمیسیونهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و برنامه و بودجه، امورحقوقی و املاک شورا به صحن علنی آمده بود، مصوب شد شهرداری شیراز در راستای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و نیز حمایت از طرح توسعه و تکمیل موزه دفاع مقدس، نسبت به هزینه کرد کامل مبلغ ردیف اعتباری 6060225 تحت  عنوان احداث پارک موزه دفاع مقدس اقدام نماید.

آخرین دستورکار به بررسی وظایف کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار شورای شهر شیراز اختصاص داشت که با استناد به تبصره یک ماده 12دستورالعمل شرح وظایف، ترکیب، تعداد و چگونگی اداره کمیسیونهای شوراهای اسلامی شهر، شهرستان، استان و عالی استانها مصوب 10/12/1385 شورای عالی استانها، شرح وظایف این کمیسیون به شرح زیر به تصویب رسید:

1- بررسی و تصویب لوایح، طرحها و بودجۀ مرتبط با امور ساماندهی، توسعه و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و روستاهای الحاق شده و مناطق کم برخوردار در شهر شیراز در قالب طرح های عاجل و طرح های بنیادین از جمله محلات: 

سهل آباد، سعدی، مهدی آباد (کتس بس)، کوشک میدان، دهپیاله، شیخ علی چوپان، شهرک بهار (پایکتا)، دباغی، گلکوب، گود شیری و غیره

2- نظارت بر اجرایی شدن قوانین، مقررات، ضوابط و مصوبات مرتبط در حوزۀ ساماندهی و رسیدگی به سکونتگاه های غیررسمی، روستاهای الحاق شده و مناطق کم برخوردار در شهر، در قالب نظام کنترل پروژه

3- پایش مستمر عارضه های محلات هدف و حمایت از طرح های توزیع عادلانه خدمات و رسیدگی به نیازمندی های زیربنایی و سایر نیازمندی ها در این محلات

4- نظارت بر روند اجرا و پیشرفت برنامه ها، طرح ها و پروژه های واقع در محدوده های اسکان غیررسمی و روستاهای الحاق شده و مناطق کم برخوردار در شهر

5- حمایت از پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی مرتبط با شناسایی و رفع مسائل حاشیه نشینی و کنترل مهاجرت به حاشیه های شهر شیراز و نیز پایش اثرگذاری طرح ها و پروژه های توسعه ای

6- بسترسازی، تسهیل، تشویق و حمایت از ظرفیت شورایاری ها، سمن ها، پایگاه های بسیج، جلب مشارکتهای مردمی و بخش خصوصی، در شناسایی و رفع معضلات ساکنان محدوده های اسکان غیررسمی، روستاهای الحاق شده و مناطق کم برخوردار در شهر شیراز 

7- حمایت از برنامه های آموزشی اجتماع ساکن و توانمندسازی آنها با هدف تقویت وضعیت معیشت خانوارها

8- ایجاد تعامل و تسهیل زمینه همکاری سازنده بین دستگاه های خدمات‌رسان و نهادهای متولی امر بازآفرینی و توانمندسازی محلات هدف به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در ارائۀ خدمات

9- ایجاد هماهنگی و همسویی بین مصوبات ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی محلات شهری با مصوبات کمیسیون با هدف رفع محرومیت در محلات هدف شهر شیراز

10- پیگیری اجرای توافقنامه های سطح ملی با موضوع «رفع حاشیه نشینی در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت» بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با موضوع پروژه های بازآفرینی محلات هدف

11- پیگیری بازنگری طرح مصوب «توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی شهر شیراز» سال 1386 و پیگیری به روز رسانی اطلاعات، تدقیق محدوده های هدف و فهرست پروژه های دارای اولویت

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان