کد خبر: ۱۴۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
روزنامه ها چه می‌نویسند؛

صفر های صبح جمعه ای/ ۲۰سال بعد از ۱۱سپتامبر/ از تیپ اصلاحاتیون تا گردان کیهانیون

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» عکس یک امروز را اختصاص داده به جواب دادن به «کیهان». برای همین هم تصویری از حضور و ایستادن اصلاح‌طلبان انتخاب کرده و با تیتر «تشکیل « ‌تیپ» اصلاحاتیون!» که اشاره به یادداشت پنجشنبه حسین شریعتمداری دارد، واکنش برخی چهره‌های اصلاح‌طلب را بازتاب داده است. مثلا به نقل از  محمدعلی ابطحی نوشته است: «آقایان شریعتمداری و دکترین، پیشنهاد گردان اصلاحیون داده برای پنجشیر. شعارمان مسعود، پنجشیر، نترسید ما همه با هم هستیم. چطوره؟ گردان کیهانیون هم بگن تا دنیا را طالبانی نکنیم، آرام نمی‌گیگیریم. بالاخره باید آماده باشیم، دو طرف! افغانستان حمایت می‌خواهد، نه جنگ».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به حواشی که اخیرا درباره مرخصی رفتن برخی زندانی‌های سرشناس مثل حسن فریدون و هادی رضوی و مهدی هاشمی ایجاد شده بود، پرداخته است.

 

روزنامه ها 20 شهریور

«اعتماد» امروز خیلی قابل اعتنا نیست و می‌توان گفت که هفته را کم‌رمق شروع کرده است؛ حداقل در بخش سیاست. این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را به «پیش‌بینی ادامه ناترازی میان مصرف و تولید برق در پژوهش پژوهشکده انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف» اختصاص داده و با تیتر «تبدیل بحران برق به ابربحران خاموشی‌ها» نوشته است: « تکرار این خاموشی‌ها در ابعاد وسیع‌تر در سال‌های آتی قطعاً منجر به ایجاد ابربحران‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شود. وضعیت منابع آبی کشور رو به افول است و فرض بهره‌برداری با ظرفیت بیش از ۵۰درصد از منابع تولید برق-‌آبی در فصول گرم سال فرضی بسیار خوشبینانه است. تولید گاز کشور نیز محدود است و احتمال خاموشی برق در فصل زمستان 1400 یا استفاده زیاد از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه آلودگی هوا در کلان‌شهرها وجود دارد. واقعیت این است که در شرایط فعلی کشور امکان تامین آب و گاز برای تولید برق به میزان مصرف وجود ندارد و تغییر پارادایم در وزارت نیرو در حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر امری اجتناب‌ ناپذیر است.»

روزنامه ها 20 شهریور

«آفتاب یزد» روند واکسیناسیون را سوژه گزارشی با تیتر «امیدهای تازه» کرده و به نقل از بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نوشته است:«اگر همین روند ادامه پیدا کند ما می‌توانیم این امید را داشته باشیم که در طول 100 روز آینده 100 میلیون دوز واکسن تا آخر پاییز تزریق شود. این بدین معنا خواهد بود که حدود 60 درصد جمعیت به صورت کامل تا آخر پاییز واکسینه می‌شوند و حدود 70 درصد جمعیت تا این زمان حداقل یک دوز واکسن را دریافت می‌کنند».

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز «کیهان» و مواضع سیاسی‌ آن در دولت جدید را بررسی و نقد کرده و با اشاره به دفاع کردن‌های کیهان از انتخاب‌های رئسی برای کابینه، نوشته است: « کسانی که ادبیات کیهان و قلم حسین شریعتمداری را می‌شناسند به خوبی درک می‌کنند که برخی اوقات از منظر کیهان؛ «هست» دقیقاً یعنی «نیست» و «نیست» یعنی یا «هست» و یا اساساً «نباید باشد!» در همین عبارت اُخری، اعتراضِ موجود دقیقاً برعکس است که اگر قرار بود دولت آقای رئیسی، دولت سومِ احمدی‌نژاد نشود و بر اساس سلیقه و انگاره‌ی سیاسیِ آقای رئیسی دولت تشکیل شود پس چرا این گونه نشده و همگی از جناح و جبهه‌ای خاص انتخاب شده اند؟! موضوع مهم تر، فرافکنی استادانه اما نخ نماشده‌ی کیهان و حسین شریعتمداری است که مدعی شده: «کابینه، مسابقه فوتبال نیست که بدون حضور تیم مقابل امکان برگزاری آن نباشد و گوشت نذری هم نیست که هرکس از راه می‌رسد تکه‌ای از آن را بردارد! دولت آقای رئیسی با وظیفه سنگینی که بر عهده دارد و با ویرانه‌ای که تحویل گرفته است باید - و قرار نیز هست- که به معیشت مردم، ارتقاء سطح زندگی، پیشرفت‌های علمی و فنی، روابط خارجی مقتدرانه و برخاسته از حکمت و عزت و مصلحت، بهره‌گیری از توانمندی‌ها و امکانات و ظرفیت‌های کشور و... بپردازد و عاقلانه نیست کسانی را به کار گیرد که خدای نخواسته با این امور بیگانه‌اند و یا دست‌کم آنکه همخوانی چندانی ندارند!»

روزنامه ها 20 شهریور

«آرمان ملی» تحولات افغانستان را تیتر یکر کرده و لغو مراسم تشکیل دولت جدید و آتش‌بس در پنجشیر را «دو گام به پیش» می‌خواند. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری اما به انتخاب‎های وزیر کشور رئیسی در روند انتصاب استانداران ایراد می‌گیرد و با تیتر «استانداری را با پادگان اشتباه نگیرید» می‌نویسد: « آنچه مسلم است استانداران کپی برابر اصل رئیس جمهور‌ بوده و قاعدتا باید وعده‌های او را عملی  کنند اما با رویکردی که از رئیس جمهور مشاهده می‌شود وی چنین نگرشی به مدیریت استانی یا کشوری ندارد. البته حضور اشخاص نظامی در امور سیاسی مزایا و تبعات خاص خود را دارد. آنها که معتقد به حضور نظامی‌ها هستند در مزایای حضور نظامی‌ها می‌‌گویند؛ کشور تا کنون با مدیران سیاسی اداره شده و یک بار هم توسط مدیران نظامی اداره شود تا با تجربه موفق آنها در حیطه عملکردی خود در این حوزه نیز  امتحان شوند. دیگر اینکه وزیر کشور خود سابقه نظامی دارد و با افراد نظامی هماهنگ‌‌تر عمل می‌کند. مخالفان نیز معتقدند: حضور وزیر کشور نظامی و همراه کردن نظامیان در زیر مجموعه خود باعث خواهد شد جامعه از اداره نظامی نگران شوند و از آنجایی هم که مدیران نظامی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی فعالیتی نداشته‌اند با خلأ عملکردی جدید در این حوزه روبه‌رو گردند. هر چند با وجود اینکه در توانمندی اکثر نظامی‌ها شکی نیست؛ باید دید که با این نوع رویکرد و انتصابات احتمالی قرار است چه پیامی به مردم داده شود.»

روزنامه ها 20 شهریور

«سازندگی» دوباره مسائل افغانستان و این باره کابینه مورد نظر طالبان را جلد کرده است. ساناز نفیسی در گزارشی با تیتر «کابینه وحشت» نوشته است: «کابینه دولت طالبان، مرکب از مردان جنگ‌طلبی است که عمق سواد و تخصص آن‌ها اندک است اما سابقه آن‌ها در رفتارهای نظامی‌گری و خشونت زبانزد است».

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک یک اعضای کابینه را در صفحه نخست امروز آورده و مختصری از آنان نوشته است. در ادامه گزارش خود نیز آورده است: «هیچکدام درک درستی از تشکیلات مدرن، بوروکراسی و مدیریت با تکیه بر تخصص و شایسته‌سالاری ندارند، مولفه‌ها و گزاره‌هایی که افغانستان امروز به واسطه شرایط اقتصادی سخت، فساد و سوءمدیریتی که با آن دست به گریبان است، بسیار با اهمیت است. از منظری دیگر تعریف ساختاری تعریف شده بر پایه یک قومیت واحد آن هم در جامعه‌ای با تکثر اقوام، طبیعتا پایه‌های کرزانی خواهد داشت».

روزنامه ها 20 شهریور

«ایران» که صدای دولت است عکسی از گفت‌وگوی رئیسی با کارگران معدن در جریان سومین سفر استانی را عکس یک کرده و با عنوان « چهره به چهره با کارگران» به پوشش این سفر رئیسی پرداخته است. این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز خود نیز روند واکسیناسیون را که «بی‌وقفه» توصیف می‌کند، مورد توجه قرار داده و نوشته است: «هم‌افزایی بین مسئولان دستگاه‌های اجرایی و بسیج همه ظرفیت‌های کشور برای واردات واکسن، فضای امید وارکننده و آرامی را در جامعه ایجاد کرده است به طوری که طی چند روز گذشته تقریباً هر روز یک محموله چند میلیونی واکسن کرونا وارد کشور شده است. این اقدامات آنچنان با سرعت و شتاب بالایی انجام می‌گیرد که وزیر بهداشت و در‌مان می‌گوید به جای باران، سیل واکسن به کشور سر ریز شده است. از طرفی فعالیت‌های حمایتی نهاد‌هایی همچون سپاه، ارتش ، هلال احمر و شهرداری تهران در افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون باعث شده منحنی تزریق واکسن در کشور همچنان صعودی باشد. گزارش های سازمان گمرگ کشور هم نشان می دهد بیش از 46 میلیون دوز واکسن در 49 محموله طی 7 ماه از 15 بهمن 99 تا 18 شهریور ماه سال جای از کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا، روسیه، کره‌جنوبی، اتریش و هند وارد کشور شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت حالا با اقدامات انجام شده آمار تزریق واکسن روز‌به‌روز در حال افزایش است. تزریق بیش از 33 میلیون دوز واکسن و تلاش برای شکستن پی‌درپی رکورد واکسیناسیون روزانه امید به واکسیناسیون بیش از 70 درصد ایرانی‌ها در آینده‌ای نه چندان دور و بازگشت به زندگی عادی را قوت بخشیده است.»

روزنامه ها 20 شهریور

«کیهان» تیتر و عکس را یکی کرده تا برای پوشش سومین سفر استانی رئیسی سنگ تمام گذاشته باشد. این روزنامه اصولگرا با تیتر «جمعه‌های خدمت این بار در کنار کارگران معدن» نوشته است: «هنوز عمر دولت سید ابراهیم رئیسی به یک ماه نرسیده که افکار عمومی جامعه به خوبی مفهوم تغییر مثبت در مدیریت اجرایی کشور به نفع مردم را درک کرده و دریافته است رئیس‌جمهوری سکان اداره کشور را بدست گرفته که برای پیگیری و حل مشکلات مردم شب و روز و ایام غیر تعطیل و تعطیل نمی‌شناسد.»

«کیهان» روند واکسیناسیون را هم مورد توجه قرار داده و اما از منظر سیاسی. به این معنا که بیش از واکسیناسیون به واکنش اصلاح‌طلبان به این قضیه اهمیت داده و در گزارشی با عنوان «واکسیناسیون شتاب گرفت مدعیان اصلاحات روزه سکوت گرفتند!» نوشته است: «جماعت تحریف‌گر مدعی اصلاحات که به جای عذرخواهی از مردم بابت تحریم دارو توسط آمریکا و اروپا که خوش بینی و اعتماد به آنها را ترویج می‌کرد، طلبکار است و همسو با خونخواران ملت، با تزریق یأس به مردم و منفی‌بافی مدعی است چرا واکسن نمی‌خرید! در شرایط افزایش واردات واکسن و شکسته شدن رکورد واکسیناسیون روزانه روزه سکوت گرفته و جهش مقابله با کرونا را به روی خود نمی‌آورد!»

روزنامه ها 20 شهریور

«جوان» خیلی شبیه «کیهان» است. هم تیتر و عکس را یکی کرده. هم از همان عکسی که «کیهان» استفاده کرده، استفاده کرده و هم در تیتر خود از کلید واژه «جمعه» که «کیهان» هم بهره برده بود، بهره می‌برد! این روزنامه اصولگرا با انتشار تصویری از گفت‌وگوی رئیسی و کارگران معدن در جریان سفر استانی سوم و با عنوان «جمعه‌های جهادی» نوشته است: «جمعه‌ای دیگر در دولت چند هفته‌ای سید ابراهیم رئیسی آغاز شده و این بار با خبر سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی. جمعه‌های قبلی خبر سفر او به خوزستان بود و سیستان و بلوچستان. از سرگیری سفر‌های استانی رئیس‌جمهور که در دولت حسن روحانی به تعطیلی رسیده بود، نشان از بازگشت تفکر جهادی به مدیریت کلان کشور دارد و این امر، تصمیمی است که مردم با رأی ۲۸ خرداد خود گرفته‌اند. جهاد در عرصه تصمیم‌گیری، داشتن جسارت برای گرفتن تصمیمات بزرگ است و در عرصه عمل، عزم جزم برای اجرایی کردن تصمیمات. روحیه جهادی یک مؤلفه دیگر هم دارد و آن حضور در میدان برای درک مشکلات از نزدیک و کمک به گرفتن تصمیم درست‌تر است. این حضور، از سویی پیامی روشن هم به مردم می‌دهد و آن اینکه مسئولان مرکزنشین، وجود آنان را فراموش نکرده‌اند یا از شنیدن حرف‌ها و خواسته‌ها و اعتراضات مردم از نزدیک، سر باز نمی‌زنند. حتی اگر حضور رئیس‌جمهور و دیگر مقامات دولتی را به تعبیری، یک صله رحم دولت از مردم بنامیم و در این دیدار‌ها و بازدید‌ها و سفر‌ها هیچ بهره‌ای جز همین صله رحم نباشد هم، باز نزدیکی دل‌ها را باید به فال نیک گرفت. وگرنه اینکه از سوی برخی بهانه‌گیران گفته شود فایده این سفر‌ها وقتی است که به وعده‌ها عمل شود، یک مغالطه است؛ چه آنکه بدون این سفر‌ها هم فایده دولت وقتی است که بخواهد و بتواند به وعده‌هایش عمل کند. یک دولت با همه گزاره‌های مختص به خودش که هویت آن را می‌سازد، اگر سفر استانی هم برود، بهتر از همان دولت بدون سفر استانی ا‌ست. هم از این رو، اگر تنها تفاوت دولت کنونی و قبلی همین سفر‌های استانی باشد، دولت کنونی برتر است. «صبح جمعه» در دولت حسن روحانی تبدیل به کلیدواژه‌ای برای طنز‌های اعتراضی به دولت، خانه‌نشینی رئیس‌جمهور، بی‌اطلاعی او از متن زندگی مردم و نگاه از موضع بالای دولت او به مردم داشت. حالا دولت سید ابراهیم رئیسی، فراتر از آنکه جمعه را تعطیل نمی‌داند، معنای دیگری به صبح‌های جمعه بخشیده و هر صبح جمعه می‌توان منتظر شنیدن این خبر ماند که مقصد امروز رئیسی کجاست.»

روزنامه ها 20 شهریور

«وطن امروز» اما حضور رئیسی را در حد تیترهای میانی دیده و به یک عکس کوچک از حضور «سرزده در طبس» او رضایت داده است. در عوض عکس یک خود را به بهانه سالگرد حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر به آمریکا اختصاص داده است. کارتونی دارد که «زوال» را نشان می‌دهد و می‌نویسد: «در بیستمین سالگرد واقعه یازدهم سپتامبر، حاکمیت جدید طالبان، مراسم تحلیف دولت جدید خود را در کابل با حضور برخی نمایندگان حامیان خارجی‌اش از جمله پاکستان، قطر و امارات جشن می‌گیرد و طبق برخی روایت‌ها، احتمال دارد زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه کاخ سفید در امور افغانستان طی ۲دهه گذشته که نقشی کلیدی در دوباره روی کار آمدن طالب‌ها داشته نیز همزمان با مراسم تحلیف، مخفیانه در ارگ کابل حضور داشته باشد.  به عبارت دیگر ایدئولوژی تبلیغاتی امپراتوری آمریکا که سال‌ها از بلندگوی دموکرات‌ها و حتی ترامپ که یک جمهوری‌خواه افراطی است، یازدهم سپتامبر ۲۰۲۱ را نماد خروج ظفرمندانه نیروهایش از خاک افغانستان تثبیت‌شده با صلح و دموکراسی عنوان می‌کرد، حالا نه‌تنها در مقابل دهن‌کجی طالبان به قدرت بازگشته با تحلیف دولت خود در این روز احساس خجالت نمی‌کند بلکه جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات احتمال به رسمیت شناختن طالبان را صریحا رد نکرده و نماینده ویژه خود را هم برای هماهنگی با دولت طالب به کابل گسیل می‌کند. »

روزنامه ها 20 شهریور

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان