کد خبر: ۱۵۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
مدیرکل آموزش و پرورش فارس:

برگزاری کلاس ها درمهرماه کاملا مجازی خواهد بود/ با تعطیل شدن آموزش‌های حضوری مسائل روحی و روانی بیش از کرونا بر دانش‌آموزان و خانواده‌ها فشار آورد

اسماعیلی با بیان اینکه با شیوع کرونا همگان متوجه شدند که مدارس تنها کارکرد آموزشی ندارد بلکه بخشی از مهمترین کارکردهای فضاهای آموزشی، تربیتی است، گفت: از آنجا که مدرسه مأمنی برای رفع نیازهای عاطفی دانش آموزان به شمار می‌رود، طی ۲ سال گذشته و با تعطیل شدن آموزش‌های حضوری مسائل روحی و روانی بیش از کرونا بر دانش‌آموزان و خانواده‌ها فشار آورد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، فرهاد اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش فارس امروز 28 شهریور در یک نشست خبری  از برگزاری آنلاین کلاس ها در اول مهرماه خبرداد و گفت: سال تحصیلی پیش رو درمهرماه در مناطق شهری به ویژه شهرهای بزرگ کلاس‌ها قطعا به صورت مجازی برگزار خواهد شد ولی در مناطق کم جمعیت و روستاها می‌توان تجدید نظر کرد و کلاس‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نسبت به برگزاری حضوری اقدام کرد.

وی با بیان اینکه تعیین روش فعالیت آموزشی در مدارس سایر نقاط روستایی و عشایری  بر عهده شورای مدرسه است، افزود:شورای مدرسه تصمیم گیری لازم را در خصوص حضور یا عدم حضور دانش آموزان در هر مدرسه اتخاذ می‌کند اما سیاست گذاری کلی در خصوص حضوری یا عدم حضوری بودن فرایند آموزش دانش آموزان بر اساس دستورالعمل‌های کلی ستاد ملی کرونا است.

اسماعیلی ادامه داد: احتمالا با اتمام واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان، فضای بازگشایی مدارس در این استان تا اواخر مهر و اوایل آبان، به صورت تدریجی فراهم خواهد شد.

مدارس تنها کارکرد آموزشی ندارند

 با اشاره به اینکه  با شیوع کرونا در همه دنیا آموزش‌ها آسیب دید و به اذعان یونسکو راندمان و آموزش مجازی در بهترین حالت به بیش از ٥٠ درصد نرسید، اظهار کرد: سال تحصیلی ١۴٠٠ سال پیچیده‌ای در نظام آموزشی است و فرایند آموزش امسال با سالیان گذشته و در دوران کرونا متفاوت است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس درادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر علت توجه و تکیه آموزش و پرورش بر روی بعد آموزش و مغفول ماندن بعد پرورش،عنوان کرد: اگر چه با این گفته موافق هستیم و تا قبل از کرونا بُعد آموزشی بسیار مورد توجه بود و آموزش و پرورش در جنبه پرورشی کمتر کار کرد داشت، اما در زمان کرونا تا حدی این ضعف بر طرف شد و برنامه های متنوعی در شبکه شاد برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد.

اسماعیلی با بیان اینکه با شیوع کرونا همگان متوجه شدند که مدارس تنها کارکرد آموزشی ندارد بلکه بخشی از مهمترین کارکردهای فضاهای آموزشی، تربیتی است، گفت: از آنجا که مدرسه مأمنی برای رفع نیازهای عاطفی دانش آموزان به شمار می‌رود، طی ۲ سال گذشته و با تعطیل شدن آموزش‌های حضوری مسائل روحی و روانی بیش از کرونا بر دانش‌آموزان و خانواده‌ها فشار آورد.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار شیرازه درخصوص مشکلات سد راه آموزش دانش آموزان استثنایی ، عنوان کرد: ازآنجا که این دانش آموزان دارای شرایط خاص جسمی و ذهنی هستند و برای سرویس حملو نقل آنان نیاز به شرایط ویژه ای است،ما در صدد هستیم تا این شرایط را فراهم کنیم تا این دانش آموزان در مدارس به صورت حضوری آموزش ببینند چون تعداد آنها اندک است و امکان فراهم کردن آموزش حضوری وجود دارد.

اسماعیلی درادامه اشاره ای هم به اجرایی شدن تدریس زبان‌های آلمانی و فرانسه در کنار زبان انگلیسی درمدارس کرد و گفت:آموزش زبان خارجه ترجیحی موضوعی است که در سند تحول بنیادین دیده شده اما فعلا ابلاغی در این باره نداشته‌ایم، از طرفی اجرایی شدن این فرآیند، پیچیدگی‌های خاصی داشته و نیازمند فراهم شدن بسترهای لازم است.

بیشتر بخوانیم:


وی در خصوص اعتراض و تجمع معلمان  در نقاط مختلف کشور از جمله شیرازعنوان کرد: مطالبه معلمان مطالبه‌ای صنفی جهت رتبه بندی بوده و تاکید معلمان بر ضرورت اجرای این طرح بوده این موضوع در مجلس در حال بررسی است و تصمیم‌گیری و پاسخگویی در این خصوص خارج از حیطه اختیارات مدیران استانی است.

اسماعیلی ادامه داد: دولت لایحه‌ای در این باره با رویکرد رشد و انگیزه بین معلمان آماده کرده و هم‌اینک در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و براساس سطح بندی و امتیازات علمی، رتبه بندی انجام خواهد شد.

رونمایی از آخرین نسخه شاد تا ۳۱ شهریورماه

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین در خصوص رفع نواقص شبکه شاد در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: سال گذشته و با آغاز آموزش‌های مجازی متوجه شدیم که ٨٠٣ نقطه استان اینترنت ندارند و ٥٠٠  نقطه هم فاقد پوشش دهی تلویزیون هستند.طی رایزنی با وزارت ارتباطات، صدا و سیما واستانداری فارس پوشش‌ها افزایش و ٨٠٣ نقطه به ٢٠٠ نقطه تقلیل یافت و اتفاقات خوبی در این باره رقم خورد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد:شبکه شاد موجود تازه متولد و تنها اپلیکیشن آموزش محور است و تنها افراد با هویت دانش آموز، معلم و مدیر امکان حضور در این شبکه دارند.

وی در ادامه از رونمایی آخرین نسخه شاد تا 31 شهریور ماه خبر داد و افزود: شبکه شاد یک ابتکار و افتخار داخلی است که با نظر دانش آموزان، معلمان و اولیاء به بلوغ رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه اینترنت و آپلودهای شبکه شاد رایگان بوده و برای سال تحصیلی جدید نیز ویرایش‌ها انجام شده و تداوم خواهد یافت، اضافه کرد: این شبکه، یکی از بهترین راه‌های ارتباطی و مویرگی با دنش آموزان است که باید همیشه حفظ شود.

اجرای طرح «آباء» در فارس

این مقام مسئول درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: برای قضاوت میزان ثبت نام دانش آموزان استان در سال تحصیلی جدید هنوز زود است، اما برابر آخرین آمارها، ٩٩.٦٤ درصد از کلاس اولی‌های فارس برای سال تحصیلی جدید ثبت نام کرده‌اند و از آنجا که سامانه ثبت نام همچنان باز است باید قضاوت چرایی عدم حضور مابقی را به روزهای آتی موکول کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه سال گذشته ٦ هزار دانش‌آموز کلاس اولی‌ به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا و نه مسائل مالی و سایر مسائل، ثبت نام نکردند، گفت: در پایه ورودی هفتم بیش از ٩٢ درصد و در پایه دهم ٨٣ درصد تاکنون ثبت نام کرده‌اند.البته هنوز بعضی از هنرستانی‌های ما تعیین تکلیف نشده‌اند و باید میزان قطعی ثبت نام در مقطع متوسطه دوم را مهر اعلام کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس در پایان به اجرای طرح «آباء»؛ آشتی با آموزش ویژه بازماندگان از تحصیل هم اشاره و بیان کرد: این طرح برای رصد و پیگیری دانش آموزانی که از تحصیل باز مانده‌اند، اجرایی شده است.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان