کد خبر: ۱۵۰۰۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰
ذره بین شیرازه:

آبرسانی به شیوه سقایی راهکار مردم تشنه روستاها/ در دولت گذشته روستاها از نگاه و چتر حمایتی دولت خارج شدند

نماینده مردم شهرستانهای مرودشت ارسنجان و پاسارگاد در خصوص مشکلات بی آبی گفت:متاسفانه در دولت گذشته روستاها از نگاه و چتر حمایتی دولت خارج شدند و همین امر باعث گردید مشکلات روستاها کمتر دیده شود و روی هم انباشته گردد
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، چندی پیش به دعوت تعدادی از اهالی روستاهای توابع شهرستان مرودشت، از جمله روستای شمس آباد برزو راهی منطقه شدیم تا از نزدیک به بررسی برخی مشکلات روستاهای این شهرستان بپردازیم و در ادامه پیگیر مطالبات آنها از مسئولان شهرستان باشیم.

آبرسانی به شیوه سقایی تنها راهکار مردم تشنه روستاها/در دولت گذشته روستاها از نگاه و چتر حمایتی دولت خارج شدند
در این بازدید ها عمده ترین مشکل مردم منطقه، بی آبی و تنش آب در روستاها، بود که توسط خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه مورد بررسی قرار گرفت.

 مشکلی که اگر چه ابتدایی ترین نیازهر فرد است، اما با نبود آن نبض زندگی و حیات بشر به مخاطره می افتد.

اگر چه در این میان دو روستای بزرگ که به تازگی در تقسیمات کشوری لقب شهر را گرفته اند در لیست بود اما انگار تنها نام شهر شدن را یدک می کشند ولی همچنان با مشکلات بسیاری از جمله بی آبی، نا مناسب وغیر ایمن بودن راه های روستایی  و نداشتن کمترین امکانات و سالن های ورزشی  روبرو هستند.

خبرنگار شیرازه در گزارش قبلی خود به موضوع بی آبی پرداخت و جهت پیگیری، با مسئولان اداره آبفا استان فارس و نماینده مردم شهرستان مرودشت در مجلس هم گفتگویی انجام داد(چشم های خیره به شیر آب برای دریافت قطره ای مایه حیات/ عدم مدیریت کارآمد موجب بروز معضل و چالش شده است)

جلال رشیدی نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، ارسنجان وپاسارگاد در گزارش پیشین این رسانه، به خبرنگار ما قول مرتفع شدن این مشکلات و سر کشی به این روستاها را داده بود به همین منظور روز گذشته و در این مرحله به دعوت وی راهی این منطقه شدیم تا دیگر مشکلات بررسی گردد.

رشیدی طی بازدیدی که از روستاهای عماد آباد، شمس آباد برزو، حسین آباد و شهرهای جدید فتح آباد و زنگی آباد داشت با مردم منطقه و مسئولان محلی به گفتگو و سرکشی از نقاط مختلف این منطقه پرداخت.

عمده ترین و اساسی ترین معضل روستاها تأمین آب آشامیدنی است

در این بازدید ها تمام اهالی محل ومسئولان روستایی عمده ترین و اساسی ترین معضل روستاها را تأمین آب آشامیدنی عنوان کردند و معتقدند این مشکل مختص امروز و دیروز نیست بلکه چندین سال است با شروع فصل بهار و تابستان مردم روستاها طعم تلخ بی آبی را می‌چشند و هر بار با وعده رسیدگی به مشکلات، فصل گرما را به پایان می‌رساند و قول رسیدگی به این معضل موکول به آینده می شود.

آب رسانی به شیوه سقایی یکی از راهکارهایی است که مردم این روستاها برای برطرف کردن نیاز خود به آب در پیش گرفته اند چون به گفته آنها گاه تا سه روز یک قطره آب در لوله های آب روستا جاری نمی شود و مجبور هستند با تانکر  آبرسانی  را انجام دهند.

نماینده مردم شهرستانهای مرودشت ارسنجان و پاسارگاد در خصوص مشکلات بی آبی گفت:متاسفانه در دولت گذشته روستاها از  نگاه و چتر حمایتی دولت خارج شدند و همین امر باعث گردید مشکلات روستاها کمتر دیده شود و روی هم انباشته گردد.
آبرسانی به شیوه سقایی تنها راهکار مردم تشنه روستاها/در دولت گذشته روستاها از نگاه و چتر حمایتی دولت خارج شدند
وی با بیان اینکه یکی از این مشکلات بحث آب شرب بود که الان شاهد هستیم تعداد بسیار زیادی از روستاها در سطح کشور  درگیر این بحران هستند، گفت: بسیاری از روستاها و حتی شهرها به آب شرب سالم دسترسی ندارند و نکته تاسف بار تر اینکه سالهای گذشته هیچ اقدامی برای برطرف شدن مشکل نشده است و امروز که از روستاهای حوزه انتخابیه سرکشی میکنیم اولین درخواست آنها که می‌تواند ابتدایی ترین خواسته باشد ، تأمین آب شرب است.

 رشیدی افزود: ما در دوره جدید مجلس، هم از بودجه محرومیت زدایی مبلغ قابل توجهی، نزدیک به 25میلیارد تومان برای حل مشکل آب روستاها اختصاص دادیم و هم از اعتبارات تنش های آبی و هم در بودجه 1400 روستاهایی که مشکلات خاص و ویژه جهت تامین آب داشتند و به صورت سقایی آب رسانی میشدند اعتباراتی برای آنها در نظر گرفتیم همچنین از اعتبارات جداول (ده یک) نیز اعتباراتی در نظر گرفتیم.


وی بااشاره به اینکه پکیج آبرسانی شهر مرودشت نیز به صورت امانی با هزینه ای نزدیک به 20میلیارد تومان انجام گرفت که سرجمع این اعتبارات چیزی حدود 100 میلیارد تومان می‌شود، ادامه داد: مبالغی تخصیص پیدا کرده و مابقی هم به مرور در حال انجام است و این مبلغ جهت آبرسانی به شهرستان مرودشت و روستاهای اطراف است دو حوزه انتخابیه دیگر نیز مجزا در حال پیگیری است.

این نماینده جوان باتاکید بر اینکه آنچه در این امر بسیار مهم است اصلاح شبکه فرسوده آبرسانی است، عنوان کرد: امیدواریم با یک اجرای درست در حوزه آبفا شاهد این باشیم که مشکلاتی که امسال مردم با آن درگیر بودند را نداشته باشیم.

نا ایمن بودن راه های مواصلاتی، نامناسب بودن آسفالت جاده‌های روستایی و ورودی آنها از دیگر مشکلات و خواست مردم این چند روستا بود که دراین خصوص خبرنگار شیرازه با طرح این سوال که چند درصد از راه های روستایی حوزه انتخابیه شما نیاز به بهسازی، بازسازی یا آسفالت دارند؟ پیگیر این موضوع شد.


رشیدی در این خصوص اظهار کرد: نکته بعد که حائز اهمیت است و معضلی برای مردم روستاها شده، موضوع راه و جاده های مواصلاتی  است که همین مشکل نیز بر می‌گردد به نگاه نادرستی  که دولت قبل به راه‌های روستایی داشت و شاهد این هستیم که بعد از 10سال، محدود مسیرهایی در روستاها آسفالت یا روکش شده و شاهد این هستیم که خیلی از معابر روستاها نیاز به بهسازی دارند.


وی با بیان اینکه به جرأت می توان گفت 90 درصد راه های روستایی ما که تردد زیادی هم انجام می‌شود نیاز به بهسازی و روکش یا احتیاج به آسفالت جدید دارند، تصریح کرد: عمر این آسفالتها نزدیک به 12سیزده سال است اما تا کنون هیچ اقدامی بر روی آنها انجام نشده است.

ورودی شهر زنگی آباد، راه روستای شمس آباد برزو و ورودی شهر فتح آباد آسفالت و بهسازی می‌شود

عضو مجمع نمایندگان فارس اضافه کرد: بنده رسیدگی به راه های روستایی و جاده‌های مواصلاتی شهرستان را به صورت ویژه با وزیر راه و شهرسازی مطرح کرده ام و از وی خواستیم تا نگاه خاصی به راه های روستایی داشته باشند و دراین راستا نیز اعتبارات قابل توجهی در نظر گرفته شده و منتظر  تخصیص این اعتبارات از طرف دولت هستیم.


رشیدی اظهار کرد: اولویتهایی انجام گرفته و مقرر شده ورودی شهر زنگی آباد، راه روستای شمس آباد برزو ، همچنین ورودی شهر فتح آباد آسفالت و بهسازی شود.


دیگر مشکل مردم مناطق روستایی که اغلب دارای جمعیت قابل توجهی هم هستند نداشتن سالن های ورزشی جهت ورزش و سرگرمی هم برای نوجوانان و هم بزرگ ترها به خصوص بانوان است ، موضوعی که با شیوع بیماری کرونا و خانه نشینی مردم بیش از گذشته نیاز به آن احساس شد چرا که امکان رفتن به نزدیک ترین شهر به این روستاها نیز در شرایط کرونایی امکان پذیر نیست.

مردم روستاهای شمش آباد برزو و حسین آباد و شهر تازه شهریت یافته فتح آباد، خواهان تأسیس یک سالن ورزشی مجهز شدند.

خبرنگار شیرازه از این نماینده پرسید: به نظر سرانه ورزشی در این شهرستان آنگونه که باید و شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است، نظر شما در این خصوص چیست؟

رشیدی در این راستا گفت: در بحث  سرانه ورزشی باید قبول کنیم که متأسفانه این سرانه نیز یک مشکل سراسری است که تنها شهرستان مرودشت و کل حوزه انتخابیه ما با آن روبرو نیستند بلکه دیگر نقاط کشور نیز وضعیتی مشابه دارند.

آبرسانی به شیوه سقایی تنها راهکار مردم تشنه روستاها/در دولت گذشته روستاها از نگاه و چتر حمایتی دولت خارج شدند
احداث سه پارک بانوان در مرودشت، ارسنجان و سعادت شهر

وی ادامه داد: نگاه بنده به ورزش نگاه ویژه ای بوده و سعی کرده ام در این مدت، حداقل امکاناتی که لازمه زیرساخت مکان های ورزشی است را فراهم کنم  و در این خصوص جلسه ای با مدیر کل  ورزش و جوانان استان فارس و وزیر سابق ورزش  در دولت قبل داشتیم و موفق شدیم اعتبارات قابل توجهی جهت تکمیل سالن‌ها و زمین های ورزشی و احداث  زمین های چمن مصنوعی در روستاهای مختلف اخذ کنیم که طی چند ماه آینده این سالنها به بهره برداری خواهند رسید.

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد درمجلس تصریح کرد:همچنین برای اولین بار درسه حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و سعادت شهر احداث سه پارک بانوان پیگیری و مصوب شده و به زودی اعتبارات آن جهت آغاز به کار در اختیار شهرداری ها قرار می‌گیرد.

در ادامه این بازدید خبرنگار شیرازه موضوع نیاز حیاتی مردم روستای شمس آبادبرزو به یک پل زیرگذر در ورودی روستا را مطرح کرد، چرا که به گفته اهالی این روستا سالانه تعداد زیادی از مردم منطقه و حتی مسافران دیگر شهرها واستانها بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ما، این روستا در مسیر جاده اتوبان شیراز-اصفهان قرار دارد که به دلیل نا مناسب بودن شرایط جاده و طراحی دور برگردان غیر تخصصی و ورود و خروج خودرو از این روستا در سال، شاهد تصادفات بسیاری هستند.

رشیدی در این راستا نیز قول پیگیری به مردم روستا داد.

در آستانه بازگشایی مدارس؛ مدرسه ای در حال فرو ریختن

و اما در این بازدید شاید آنچه که از هر موضوع دیگری تاسف بارتر بود، وضعیت اسف‌بار تنها مدرسه ی روستای شمس آبادبرزو بود که در آستانه بازگشایی مدارس روستایی، غریبانه در گوشه ای در حال فرو ریختن بود.

آبرسانی به شیوه سقایی تنها راهکار مردم تشنه روستاها/در دولت گذشته روستاها از نگاه و چتر حمایتی دولت خارج شدند

 مدرسه ای که علی رغم دارا بودن نزدیک به 150 دانش آموز سال گذشته دستور منحل شدن آن داده شد که با پیگیری خبرنگار شیرازه و رای زنی با آموزش و پرورش شهرستان مرودشت، این اقدام صورت نگرفت اما باید چاره ای اندیشید قبل از اینکه مدرسه ابتدایی شهید محمد خیابانی که برای تک تک والدین این روستا تداعی کننده خاطرات کودکی شان است بر سر فرزندان آنها آوار شود.

در این بازدید رشیدی این قول را به مردم  روستا داد که با مدیر کل نوسازی مدارس فارس صحبت و ماجرا پیگیری گردد

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰
0
یا باید جهاد سازندگی دوباره احیاء شود و یا وزارتی با نام دیگر متصدی امور روستاها شود