کد خبر: ۱۵۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰

اربعین برای عراقی‌ها هنوز ادامه دارد/ پخش مداحی ایرانی در موکب‌های عراقی+عکس

امسال در ایام اربعین با وجود اینکه تعداد موکب‌های ایرانی نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود، اما پخش مداحی‌های ایرانی در موکب‌های عراقیِ مسیرهای منتهی به کربلا طوری بود که انگار بسیاری از موکب‌های ایرانی حضور پررنگی دارند.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، همزمان با اربعین حسینی دسته‌های عزاداری کشورهای مختلف در کربلا به عزاداری پرداختند و هر لحظه هم بر تعداد زائران ارباب افزوده می‌شد.

برخی زائران اربعین پرچم یا حسین و برخی دیگر تصاویری از شهدا را به همراه داشتند. یکی سینه می‌زد و دیگر بر سر می‌کوبید و در غربت شهدای دشت کربلا اشک از دیدگانش جاری می‌شد. صدای لبیک یا حسین و یا زینب را می‌شد از گوشه و کنار حرم‌ها مطهر شنید.

شب گذشته در حالی که شب اربعین در کربلا بود، همه به نوعی سعی داشتند خود را به کربلا برسانند. برخی از موکب‌داران هم با کم شدن تعداد زائران پیاده‌روی اربعین به سوی کربلا حرکت کرده و در جوار حرم سیدالشهدا (ع) به عزاداری مشغول شدند. با این وجود، موکب‌های بسیاری همچنان نه تنها در کربلا بلکه در مسیرهای منتهی به کربلا هم به زوار خدمت می‌کردند.

امسال با وجود اینکه تعداد موکب‌های ایرانی بسیار محدود است، اما عراقی‌ها به خوبی از زائران میزبانی کردند. یکی از موکب‌داران عراقی که در مسیر اربعین به زائران خدمت می‌کرد، با بیان اینکه اربعین موجب تقویت اتحاد دو کشور شده است، می‌گوید: در سال‌های اخیر حضور پرشور زائران ایرانی در ایام اربعین نکته قبل توجهی بود که اتحاد دو کشور را رقم زد و توطئه دشمنان را خنثی کرد. علاوه بر این، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس دو شهید مقاومت هستند که نه تنها در عراق بلکه در منطقه امنیت را برقرار کردند و همین امر باعث شده که در مسیر اربعین هم تصاویری از این دو شهدای بزرگوار به وفور دیده شود و بسیاری به یاد این شهیدان به سوی کربلا قدم بردارند.

حضور بانوان در خدمت به زائران اربعین امسال پررنگ‌تر از سال‌های گذشته است؛ تا جایی که در هر چند موکبی که نگاه می‌کنی، بانوان مشغول خدمت‌رسانی به زائران هستند و از زائران می‌خواهند دقایقی را میهمان آنها باشند.

بانویی که در مسیر پیاده‌روی اربعین به زائران خدمت می‌کند، می‌گوید: ما در طول سال همه تلاش خود را می‌کنیم تا پس اندازی داشته باشیم و حتی از خرج زندگی می‌گذریم تا بتوانیم به زائران اربعین امام حسین (ع) خدمت کنیم. ما خدمت به زوار اربعین را توفیقی بزرگ می‌دانیم و از خود ایشان می‌خواهیم ما را در این مسیر استوار قرار دهد. در این مسیر هم از هیچ کوششی برای زائران اربعین دریغ نمی‌کنیم و در ازای آن هیچ چیزی از آنها نمی‌خواهیم مگر اینکه برای ما دعا کنند.

در موکب‌های مختلفی که عراقی‌ها به پا کرده بودند، نوحه و مداحی‌های ایرانی پخش می‌شد و از طرفی هم در موکب‌های ایرانی، مداحی عراقی پخش می‌شد. به گفته یکی از موکب‌داران کشورمان که در کربلا مشغول خدمت به زائران اربعین است، بسیاری از زائران عراقی علاقه‌مند به غذاهای ایرانی هستند. علاوه بر این، برخی از عراقی‌ها با مداحی ایرانی انس دارند و نه تنها در تلفن همراه گاهی آن را برای یکدیگر می‌گذارند، بلکه حتی برخی از مداحی‌ها را از حفظ هم زمزمه می‌کنند و به جای زائران ایرانی «حال دلم بده حرم می‌خوام» و «کربلا همه نیازمه» را می‌خوانند.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی از پرچم سیدالشهدا (ع) می‌ترسند، می‌گوید: شاید ما با زائران اربعین هم کلام نباشیم، اما امام حسین (ع) محور وحدت است و نام امام حسین (ع) همه ما را دور هم جمع کرده است و حب الحسین یجمعنا در این مسیر موج می‌زند.

زائرانی از کویت، عربستان، بحرین، امارات، پاکستان، هند، ترکیه، تونس، آذربایجان، سوریه و حتی ایتالیا و آرژانتین هم در ایام اربعین خود را به کربلا رساندند. در اینجا دیگر رنگ و نژاد و ملیت معنایی ندارد و همه یک زبان حسین (ع) را صدا می‌زنند.

 زائران آذربایجانی وقتی وارد بین‌الحرمین شدند به زبان ترکی به عزاداری پرداخته و با صدای سوزناک، سایر زائران را هم با خود همراه کردند.

از عصر امروز موکب‌های اربعین در مسیرهای منتهی به کربلا جمع می‌شود. البته برخی موکب‌های ابتدای مسیر به ویژه در سمت نجف جمع آوری شده‌اند. با این وجود، موکب‌های شهر کربلا به ویژه اطراف حرم امام حسین (ع) همچنان پابرجا است و هر لحظه به زائران نوشیدنی سرد و گرم و حتی غذا می‌دهد. با توجه به گرمای هوا برخی از موکب‌ها هم به روی زائران آب می‌پاشند تا کمی از گرمای هوا برای زائران بکاهند. شربت خنک هم از دیگر پذیرایی‌های دلنشین عراقی‌ها برای زائران آن هم در گرمای هوای کربلاست که در هر لحظه و هر گوشه‌ای از اطراف حرم پارچ‌‍‌هایی برای ریختن شربت دیده می‌شود و عراقی‌ها را زائران می‌خواهند که از این شربت خنک بنوشند.

حضور کودکان با سینی‌هایی که شاید از وزن خودشان هم بیشتر باشد، در مسیر کربلا بسیار زیاد است. کودکی سینی نوشیدنی بالای سرش نگه داشته و دیگری میوه به زائران می‌دهد. اینجا کوچک و بزرگ در حال خدمت به زائران هستند.

با توجه به اینکه در عراق امروز اربعین حسینی است، بسیاری از مردم عراق همچنان در حال حرکت به کربلا هستند و دسته‌های عزاداری موکب‌های مختلف از شهرهای دور و نزدیک کربلا در بین‌الحرمین حضور یافته و به سمت حرم‌ها مشرف می‌شوند. نیروهای امنیتی نیز برای برقراری امنیت در اطراف حرم افزوده شده است و به گفته یکی از مسؤولان عراقی بیش از یک هزار نیروی امنیتی در کربلا حضور دارند.

از روز گذشته مراسم تعزیه در کربلا نیز برگزار شد و کاروانی به عنوان کاروان اسرای دشت کربلا با اشک و ناله به سوی کوفه حرکت کرد که این مراسم نمادین هر ساله در ایام اربعین در کربلا برگزار می‌شود.

ایرانیان هم که با مشقت بسیار به جمع زائران اربعین پیوستند، سعی می‌کنند تا آخرین لحظات در کربلا بمانند و به زیارت بپردازند. بر همین اساس، زائران ایرانی ترجیح می‌دهند تا حداقل آخر هفته در عراق بوده و به زیارت بپردازند. چرا که با توجه به وضعیت کنونی نمی‌دانند چه زمانی دوباره توفیق زیارت ارباب را دارند. البته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت گفته است که در حال مذاکره با طرف عراقی برای برقراری سفرهای زیارتی به عراق بعد از ماه صفر هستیم. 

به گزارش فارس، با وجود شیوع کرونا و حتی محدودیت‌های اعمال شده در کشورهای مختلف، امسال هم بار دیگر شیعیان در اربعین حماسه آفریدند؛ به طوری که به گفته مسؤولان عراقی تعداد زائران اربعین امسال از سال گذشته هم بیشتر است. سال گذشته ۱۴ میلیون عراقی در مراسم اربعین شرکت کردند که امسال با توجه به ورود برخی از زائران خارجی افزایش تعداد زائران نسبت به سال گذشته دور از انتظار نبود. 

انتهای پیام/


منبع: فارس
برچسب ها: شیرازه ، اربعین ، موکب
نظرات بینندگان