کد خبر: ۱۵۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای فارس در گفتگوی اختصاصی با «شیرازه»؛

کمبود سهمیه جذب هیئت علمی گریبان گیر دانشگاه های فنی حرفه ای است/ فقدان نهاد رتبه بندی دانشگاه ها

اگرچه وزارت علوم برای ترم جاری، اعلام کرده که آموزش ها در مقطع کاردانی و کارشناسی به صورت مجازی خواهد بود و تحصیلات تکمیلی به صورت نیمه حضوری انجام خواهد شد اما امکان آموزش به صورت ترکیبی و نیمه حضوری ویژه کارگاه ها و فعالیت های عملی با رعایت فاصله اجتماعی نیز وجود دارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمد جامعی رئیس دانشگاه فنی حرفه ای استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، از تاثیر چشمگیر آموزش مجازی در زمان کرونا و محیا سازی دانشگاه برای حضور دانشجویان از ترم های آینده خبر داد و گفت: دانشکده شهید باهنر در سال ۱۳۴۱ تاسیس شد و ماموریت آن تربیت تکنسین و مهندس کاربردی مورد نیاز صنعت و بازار کار می‌باشد و به دنبال شیوع این ویروس منحوس از بهمن ماه۹۸، مانع از حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس های درس شد و کلاس های حضوری تعطیل شدند.

کاهش مراجعات حضوری از طریق ارائه خدمات غیر حضوری صورت گرفت
وی ضمن اشاره به ضرورت انجام کار عملی در کارگاه ها و عدم امکان برگزاری آموزش های حضوری درشرایط کرونایی عنوان کرد: با توجه به اینکه پایه اصلی این دانشگاه بر اساس فعالیت های فنی و مهارتی می‌باشد و حضور دانشجو در کارگاه و آزمایشگاه تکمیل کننده روند مهارت‌آموزی است، با محیا سازی سامانه ی آموزش مجازی و نرم افزار های شبیه ساز فعالیت های عملی، مانع از توقف آموزش دانشجویان و افت کیفیت تدریس شدیم.

جامعی در خصوص واکسینه شدن دانشجویان این دانشگاه افزود: بعد از تامین واکسن مورد نیاز توسط دولت جدید و شروع طرح واکسیناسیون عمومی برای افراد بالای 18 سال، واکسیناسیون دانشجویان نیز از هفته های گذشته توسط دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد و امکان تزریق واکسن ویژه کلیه دانشجویان دانشگاه فنی حرفه در استان فارس محیا شد.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای فارس در ادامه افزود: اگرچه وزارت علوم  برای ترم جاری اعلام کرده که آموزش ها در مقطع کاردانی و کارشناسی به صورت مجازی خواهد بود و تحصیلات تکمیلی به صورت نیمه حضوری انجام خواهد شد اما امکان آموزش به صورت ترکیبی و نیمه حضوری ویژه کارگاه ها و فعالیت های عملی با رعایت فاصله اجتماعی نیز وجود دارد.

امتحانات حضوری برگزار می شود

وی ضمن اعلام اینکه ۱۱۰۰ نفر از مجموع ۴۸۰۰  دانشجوی دانشکده باهنر شیراز در خوابگاه اقامت دارند افزود: این خوابگاه ها در صورت بهبودی وضعیت کرونا با یک چهارم ظرفیت برای هر اتاق  جهت اقامت در زمان برگزاری کارگاه های عملی و امتحانات محیا و بازگشایی خواهد شد زیرا انجام فعالیت های عملی در جهت تربیت تکنسین های مورد نیاز صنعت امری ضروریست.

این مقام مسئول ضمن بیان این نکته که آموزش مجازی، هیچگاه جای حضور استاد و دانشجو را در کلاس و کارگاه نمیگیرد تصریح کرد: آموزش مجازی دریچه جدیدی را به روی همه ی دانشگاه ها و آموزشگاه ها باز کرد که  باعث کسب تجربیات موثری شد که حتی در زمان پسا کرونا نیز به دلیل سطح کیفی بالا، سهولت استفاده و صرفه زمانی و اقتصادی از این روش استفاده خواهیم کرد.

جامعی در خصوص تامین اساتید دانشگاه از صنعت عنوان کرد: در این ضمینه تلاش های فراوانی صورت گرفت و در حال حاضر، بخش قابل توجهی از اساتید  دانشگاه به طور مستقیم با صنعت و بازار کار ارتباط دارند  چرا که با توجه به تجربه فراوان آنها، مسائل مورد توجه بازار کار را به طور دقیق به دانشجویان عرضه می کنند.

اشتغال دانشجویان هدف اصلی دانشگاه فتی حرفه ای می‌باشد

جامعی میزان اشتغال و جذب دانش آموختگان دانشکده باهنر شیراز را بالای ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: علت این امر نوع آموزش، سرفصل های درسی، اساتید و کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی حرفه ای است که بسیار ویژه تر از سایر دانشگاه ها می‌باشد و دانشجو را آماده ورود به بازار کار می‌کند.

وی از جایگزینی برخی رشته های مورد نیاز با رشته هایی که وضعیت اشتغال مطلوبی ندارند خبر داد و افزود: این رشته ها به طور تدریجی جایگزین رشته‌های مورد نیاز و ضروری دیگری شد و به عنوان مثال، از ترم جاری رشته تعمیر تجهیزات پزشکی را اضاف کردیم چرا دانشگاه های دیگر مهندسی پزشکی  تربیت میکنند که وظیفه طراحی  تجهیزات پزشکی را دارند اما تجهیزات پزشکی موجود در کشور و خصوصا در استان فارس و شیراز که به عنوان قطب پزشکی کشور شناخته می‌شود تکنسین و تعمیرکار مورد نیاز خود را ندارد.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای فارس، انعقاد تفاهم نامه با شرکت فاتح صنعت کیمیا در زمینه اشتغال دانشجویان را مورد توجه قرار داد و افزود: طی این تفاهم نامه این شرکت متعهد می‌شود که دانشجویان نخبه این دانشگاه  را بورسیه کند و از ابتدا به این افراد حقوق پرداخت کنند و پس از فارغ التحصیلی در این شرکت به کار گیری خواهند شد و همچنین تعداد هزار نفر دانش آموخته دیگر را جهت اشتغال به این شرکت معرفی خواهیم کرد.

کمبود سهمیه جذب هیئت علمی گریبان گیر دانشگاه های فنی حرفه ای است/ فقدان نهاد رتبه بندی دانشگاه ها

دانشکده شهید باهنر شیراز میزبان مسابقات ملی مهارت

وی در رابطه با عقد تفاهم نامه با سازمان فنی حرفه ای اعلام کرد: یکی از محور های این تفاهم نامه، المپیاد ملی مهارت است که توسط سازمان آموزش فنی حرفه ای برگزار می شود و طی این تفاهم نامه دانشکده شهید باهنر شیراز میزبان این المپیاد خواهد بود و امکانات این دانشگاه اعم از خوابگاه ها، سلف، کارگاه ها و سایتهای کامپیوتری نیز در اختیار این رقابت ها قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای فارس ضمن اشاره به شرکت کنندگان این المپیاد خاطر نشان کرد: المپیاد ملی مهارت به صورت کشوری و در سه رشته توسط سازمان ملی آموزش فنی حرفه ای برگزار شود و برگزیدگان این المپیاد به صورت دوسالانه در مسابقات جهانی شرکت می کنند و می توان گفت که حدود ۷۰ درصد مقام آوران معرفی شده استان فارسی توسط سازمان آموزش فنی حرفه ای به المپیاد جهانی، دانش آموختگان و دانشجویان دانشکده باهنر هستند.

جامعی در ادامه این موضوع افزود: سازمان آموزش فنی حرفه ای زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و وظیفه آن تامین و تربیت کارگر مورد نیاز جهت بازار کار می‌باشد و متاسفانه به این دلیل که برخی از دانشگاه‌های فنی حرفه ای نتوانستند مهارت های لازم را به دانش آموختگان بیاموزند، شاهد روانه شدن این افراد به مراکز آموزش فنی حرفه ای وزارت کار بعد از فارغ التحصیلی هستیم.

کمبود سهمیه جذب هیئت علمی گریبان گیر دانشگاه های فنی حرفه ای است

به گفته این مقام مسئول، یکی از مشکلات جدی دانشگاه فنی حرفه ای کمبود عضو هیئت علمی تمام وقت در  دانشگاه است و ازحدود ۱۷۰۰ نفر عضو مدعو که به صورت حق التدریس و ساعتی تدریس می کنند، تنها ۴۰ نفر هیئت علمی در استان فارس وجود دارند و ضمن اینکه نسبت به سایر دانشگاه ها از لحاظ تجهیزات در وضعیت مطلوبی به سر میبرند، اما از به علت تکمیل نبودن اعضای هیئت علمی دچار مشکل هستند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای فارس در ادامه این موضوع افزود: مجوز جذب هیئت علمی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان مدیریت استخدامی صادر می‌شود و از مجموع ۱۸۰ واحد دانشگاه فنی حرفه ای در کل کشور، ۱۴واحد در استان فارس با 34 رشته دائر می باشد، اما در سال گذشته تنها برای 200 نفر هیئت علمی در کشور سهمیه جذب صادر شد.

جامعی مشکل اشتغال را مورد نظر قرار داد و بیان کرد: با توجه به اینکه نگاه ما به حل مشکل اشتغال جوانان است از مسولین امر و نمایندگان مجلس انتظار می‌رود تا با حمایت‌های بیشتری از دانشگاه فنی حرفه ای رو به رو باشیم چرا که بخش بزرگی از مدیران فنی و تولید در استان فارس از دانشجویان دانشکده شهید باهنر بودند و نیروهای پشت میزی تربیت نمی کند.

وی در پایان این گفتگو در اشاره به ماموریت محور بودن دانشگاه ها عنوان کرد: سرانه دانشجویان این دانشگاه با توجه به نوع فعالیت های فنی و عملی پایین تر از سایر دانشگاه ها است و نبوده نهاد رتبه بندی مشخصی در دانشگاه ها نداریم و مانند سایر دانشگاه های دنیا با توجه به نوع عملکرد دانشگاه ها رنکینگ مشخصی وجود دارد اما در ایران این رتبه بندی که باید توسط یک نهاد بیرونی صورت بگیرد وجود ندارد و در ارتباط با صنعت چه مقدار مشکلات را در بازار کار حل کرده است.


انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان