کد خبر: ۱۵۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰
استاندار فارس در پاسخ به «شیرازه»:

سندآمایشی در فارس تا کنون و تقریبا اجرا نشده است/ توجه به سياست هاي كلان آمايش سرزمين ضرورتی انکارناپذیر

ایمانیه گفت: سندآمایشی در فارس تا کنون و تقریبا اجرا نشده به همین خاطر یک بازنگری فوری نیاز دارد و تاکید براین است که درمدت یک ماه این سند بازنگری، چشم اندازها دیده شود و برنامه ها راتهیه و تدوین کنیم.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، از آنجا كه يكي از اهداف پيروزي انقلاب اسلامي رفع محروميت از مناطق كمتر توسعه يافته و يا به عبارت روشن تر محروم كشور مي باشد، اين مهم از دلم شغولي هاي اساسي دولت هاي پس از انقلاب بوده و در اين زمينه در سالیان گذشته گام هايی نيز برداشته شده است.

اما به رغم گرايش هاي فوق و با همه تلاش هايي كه صورت گرفته، هم اكنون گستره اي از كشور كه حوزه جغرافيايي بااهميتي چون مناطق و نواحي مرزي و زيست بوم هاي ارزشمند طبيعي در زمره آنهاست، به دلايلي از قبيل انزواي جغرافيايي، ناهماهنگي ها، ناامني هاي ناشي از جنگ تحميلي و عوامل محدودكننده امنيت سرمايه گذاري، از چرخه توسعه بازمانده اند.

همچنین به رغم وجود قابليت هاي فراوان مناطق مختلف كشور، شاخص هاي توسعه در آنها در سطوحي مطلوب قرار ندارد و ارتقاي اين شاخص ها تا سطح شاخص هاي ميانگين ملي، اقدامات و سرمايه گذاري هاي فراواني را طلب مي كند.

دستيابي به توسعه متعادل با روش هاي متداول كنوني كه دولت بار اصلي توسعه را به دوش مي كشد اگر غيرمحتمل نباشد در حالتي خوش بينانه بدون آمايش سرزمين امري طولاني و زمان بر خواهد بود.

تجربه برنامه ريزي بخشي و سياست محروميت زدايي به شيوه كنوني كه عدم تعادل هاي موجود و گسترش شكاف روزافزون ميان مناطق توسعه يافته و كمتر توسعه يافته كشور را به دنبال داشته است، روشن ترين دليل بر ناكارآمدي اين روش ها است.

به عقیده برخی کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصادی وجود برخي اعتراضات و نارضايتي ها از نحوه تخصيص بودجه در سطح كشور و بي عدالتي خواندن نحوه تخصيص آن، ناشي از عدم توجه به اهميت آمايش سرزمين است.

سندی که اگر چه به منظور كاهش فقر و محروميت در مناطق مختلف کشور طراحی شد اما در سال های اخیر آنچه کمتر مورد توجه  قرار گرفت همین سند بالا دستی بود.

 این سند به  گونه ای نا دیده گرفته شد که در برخی استانها به گفته مدیران ارشد استانی تا کنون حتی اجرایی هم نشده و انگار اصلا از اول چنین سندی وجود نداشته است.

شاید این سوال برای برخی پیش آمده باشد که آمايش سرزمين چیست و اهداف و كاركردهاي آن به چه صورت است.

در حقيقت مي توان دريافت كه با اجراي این سند و برنامه ريزي فضايي، از سطح بين المللي تا سطوح محلي مي توان به عدم تعادل ها در زمینه های مختلف خاتمه داد. يعني درواقع فقر و محروميت ملي و منطقه اي را كاهش داد، به علاوه از این طريق هم روستاها و هم شهرها از بند فقر و محروميت رها خواهند شد.

 در غير اين صورت و بدون توجه به سند آمایش سرزمین، تأكيد بر برنامه ريزي بخشي و عدم توجه به اجراي برنامه ريزي فضايي، علاوه بر اين كه تنگناهايي را براي روستاها پديد مي آورد، باعث مي شود كه مردمان مناطق حاشيه اي و به خصوص روستائيان به سوي قطب ها و شهرهاي بزرگ مهاجرت كنند و چون شهرها نيز ظرفيت پذيرش تمامي افراد مناطق حاشيه اي و روستايي را نخواهند داشت، لذا بروز مسائل گوناگون شهري نظير حاشيه نشيني در جوار شهرهاي بزرگ، آلودگي هوا وافزایش آسیبهای اجتماعی دور از واقعيت نخواهند بود.

بر اين اساس است كه توجه به سياست هاي كلان سند آمايش سرزمين ضرورت مي يابد.

سندی که به گفته استاندارفارس باید مورد بازبینی قرار گیرد تا با توجه به برنامه‌های دولت، تغییرات لازم در آن لحاظ گردد و برنامه ریزی دقیقی برای آینده فارس صورت گیرد.  

محمد هادی ایمانیه در نشست خبری با اصحاب رسانه فارس، در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه که آیا تا کنون سند آمایش سرزمین درفارس اجرا شده است یا خیر؟، گفت: سندآمایشی در فارس تا کنون و تقریبا اجرا نشده به همین خاطر یک بازنگری فوری نیاز دارد و تاکید بنده براین است که درمدت یک ماه این سند بازنگری ،چشم اندازها دیده شود و برنامه ها را تهیه و تدوین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ها باید واقعی نوشته شود نه اینکه برنامه هایی نوشته و تنظیم شوند
که به درد بایگانی ها میخورد، افزود:مدیران نیز باید متعهد شوند و قسم بخورند که مرتب اجرای برنامه ها را رصد کنند.

سند آمایش فارس باید پس از یک بازنگری فوری برای تدوین چشم انداز ها در اختیار استان قرار گیرد

استاندار فارس همچنین تصریح کرد: در تمام این مراحل نقش رسانه ها بسیار بسیارکمک کننده است، شما رسانه ها گاهی به مجموعه مدیران ما کمک کنید وبرنامه را ببینید که اگر بیش از حد پرت و دوراز واقعیت است اصلاح شود از طرفی نیز در رصد نیز ما را یاری کنید و مطالبه گر باشید که اگر باگذشت شش ماه و یا یک سال از بازنگری طرح، برنامه ای اجرایی نشد یا به درستی اجرا و اعمال نمی شود بهما منتقل کنید و متذکر شوید.

ایمانیه در پایان تاکید کرد: سند آمایش فارس باید پس از یک بازنگری فوری برای تدوین چشم انداز ها در اختیار استان قرار گیرد و برش استانی فارس در برنامه هفتم توسعه مبتنی بر این سند آمایش در استان تدوین و به مرکز پیشنهاد داده شود.


سخن آخر اینکه:

ماهيت بين رشته اي و پوياي آمايش سرزمين ايجاب مي كند كه سند نهايي هر ساله به روز شده و داراي انعطاف پذيري لازم با توجه به تحولات باشد. همچنین از آنجا كه تحقق اهداف، نظريه ها و ديدگاه هاي بلندمدت آمايش استان ها  در چارچوب آمايش ملي قابل دستيابي است بنابراين، برنامه آمايش بايستي در سازگاري كامل با اهداف توسعه پايدار ملي تهيه شود.

 انتهای پیام/س








 




نظرات بینندگان