کد خبر: ۱۵۰۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰
به بهانه روز ملی کوهنوردی؛

کوهنوردی یک سبک زندگی عاشقانه است/ لزوم توجه به مخاطرات کوهپیمایی یک اصل غیرقابل انکار

زندگی کوهنوردی عاشقانه ترین سبک زندگی است که به همراه یک همنورد خوب رقم می خورد و کوهنوردان با آموزش در باشگاه ها و شرکت کردن در برنامه های آن ها، دچار آسیب کمتری می شوند و طبیعت کوهستان نیز کمتر دست خوش ناملایمات می گردد.

به گزارش سرویس ورزشی شیرازه، 29 مهر ماه روز کوهنورد نامگذاری شده است. هرچند این مناسبت در تقویم رسمی کشور هنوز ثبت نشده اما به نظر می رسد این نامگذاری حاصل یک تفکر و انتخاب گروهی عده ای از کوهنوردان باشد که این روز از سوی اغلب کوهنوردان به عنوان روز کوهنورد شناخته می شود.

کوه ها نماد استقامت و استواری در طبیعت هستند؛ آنها در تمام عمر گوشه ای می ایستند و گذر زمان را نظاره می کنند. قامتشان با یکدیگر متفاوت است اما همگی سرشان را بالا گرفته و رو به سوی آبی آسمان قد کشیده اند. صلابت و شکوهشان به حدی است که زبان از توصیف قاصر می ماند و هیچ کلمه ای جرات خودنمایی پیدا نمی کند.

احتمالا همین صلابت و شکوه بود که ذهن انسانِ همیشه کنجکاو را مشغول خودش کرد. رمز و راز های این بلند قامتان استوار زمین باعث شد تا بشر گام در راه نهد و لذت فتح بلندی های این کره خاکی را بچشد.

سختی های زیادی بر سر راهش بود؛ عبور از مکان های ناشناخته، دست و پنجه نرم کردن با عوامل طبیعی، خطر سقوط، گذراندن شب در پناهگاه هایی نه چندان امن و ... این ها تنها گوشه ای از مشکلات این کار به شمار می آمد.

با همه این ها، غلبه بر کنجکاوی سخت تر از پشت سر گذاشتن این مشکلات، جلوه می کرد؛ پس انسان توشه خود را برداشت و بالا و بالاتر رفت. اما این تازه شروع ماجرا بود.

هر کسی که این راه را می پیمود، از شیرینی طعم آن سخن می گفت و با آب و تاب قصه های کوهستان را برای دیگران روایت می کرد. لذت فتح استوارترین عنصر خلقت به حدی شیرین بود که انسان را تشنه و تشنه تر می کرد.

زمان گذشت و قله های بسیاری فتح شد و کوهنوردان زیادی در گوشه و کنار دنیا، این طعم به یاد ماندنی را چشیدند و کم کم کوهنوردی به یک رشته ورزشی پرطرفدار تبدیل شد.

در همین راستا با تعدادی از کوهنوردان حرفه ای که سالیان سال در این رشته به صورت حرفه فعالیت کرده اند گفتگو کردیم.

اسماعیل بانشی رییس هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان بیضا در گفتگو با خبرنگار شیرازه از ۱۵ سال فعالیت حرفه ای در این رشته سخن گفت و افزود: طی این سالیانی که کوهنوردی را به طور حرفه ای دنبال می کنم، همزمان عضو تیم امداد نجات کوهستان شیراز نیز هستم.

وی از افتخاراتش در این مسیر سخن گفت و افزود: برای اولین بار در ایران موفق شدیم که پرچم بارگاه سومین حرم اهل بیت(ع) را در ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ به  قله دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ متر بلندترین بام ایران به اهتزاز درآوریم و بعد از این قله، قله لاله زار کرمان، قله هزار کرمان، قله سبلان، قله بیرمی و بلند ترین قله استان فارس بل اقلید یک یه یک فتح شد.

کوهنرودی یک سبک زندگی عاشقانه است/ لزوم توجه به ماخاطرات کوهنوردی

این همیار طبیعت در ادامه این موضوع بیان کرد: اولین توصیه  من به کوهنوردان این است که هیچ گاه به تنهایی به کوه نروند همیشه حداقل با سه نفر برنامه کوهپیمایی را شروع کنند و اگر برنامه شب مانی دارند، قبل از تاریک شدن هوا حتماً مکانی جهت برپا کردن چادر خود مهیا کنند و همیشه تغذیه  اضطراری و داروهای اضطراری را همراه خود داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر خبردار بودن سایرین از مکانی که می‌خواهند کوهپیمایی کنند افزود: کوهنوردان پس از بازگشت تنها ردپای آن‌ها در کوه بماند و با درختان و طبیعت و حیوانات و پرندگان با مهربانی رفتار کنند؛ هیچ وقت در طبیعت زباله نریزند چرا که طبیعت فقط به ما تعلق ندارد، بلکه طبیعت به همه مخلوقات هستی که در دنیا هستند و نسل‌های آینده، حیوانات، پرندگان نیز تعلق دارد بنابراین ما انسان ها مالک طبیعت نیستیم.

بانشی جاذبه های طبیعی استان فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: سفر به آبشار دم اسب در منطقه کوهمره سرخی و پیمایش مسیر زیبا اما خطرناک این پدیده طبیعی، یکی از بهترین خاطرات من طی سال های فعالیتم است.

رییس هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان بیضا همچنین ادامه داد: در مسیر بازگشت از این منطقه متوجه شدیم که در کف رودخانه صدای داد و فریاد می آید و ما هم به کمک یکی از اعضا برای پیدا کردن منبع این صدا به پایین دامنه رفته و متوجه شدیم که عده ای مسیر را گم کرده و یکی از آنها نیز گرمازده شده بود که پس از انجام اقدامات اولیه، مقداری تغذیه همراهمان را به انها دادیم و تا مسیر اصلی آن ها را همراهی کردیم.

فاطمه رستم پور و علی اکبر مشکل گشا، زوج کوهنورد و تحصیل کرده شیرازی نیز در گفتگو با خبرنگار این رسانه، ضمن تبریک روز کوهنورد از علاقه و فعالیت حرفه ای در این رشته سخن گفتند.

این زوج طبیعت گرد از شروع ماجرا های پر فراز و نشیب گفتند: ما زوجی هستیم که همیشه عاشق طبیعت و کوه بوده و بیش از ۳ سال از بهترین روزهای زندگیمان را در کوه و طبیعت دیدنی خالق یکتا تجربه کردیم.

رستم پور با بیان اینکه ابتدا با طبیعت گردی شروع کرده و سپس به کوهنوردی علاقه مند شده است، افزود: زمانی که پای به طبیعت می گذارید،  خواهید دید که ستون استوار آن کوه ها هستند و اینکه کوهنوردی به سبکی از زندگی مبدل شده که کوهنوردها خارج از آن نمی توانند زندگی کنند.


کوهنرودی یک سبک زندگی عاشقانه است/ لزوم توجه به ماخاطرات کوهنوردی

وی در خصوص صعود های متعددشان در مدت زمان کوتاه گذشته عنوان کرد: از اول سال جاری تاکنون، به ۱۰ قلّه شاخص کشور صعود کردیم که همگی مانند سایر طبیعت ایران باشکوه و سرشار از زیبایی بودند.

این زوج کوهنورد شیرازی از افتخاراتشان در این راه سخن گفتند و اضافه کردند: بزرگ ترین افتخار ما صعود به بام ایران است، یعنی قله دماوند که با تمام بزرگی، پذیرای ما بود و اجازه گام گذاشتن بر بامش را به ما داد.

رستم پور در وصف زیبایی قله دماوند مطرح کرد: برای وصف شکوه و عظمت این قله کافیست نگاهی به شاهنامه بی اندازیم و به قول شاعر گران قدر محمد تقی بهار که می‌گوید (ای دیو سپید پای در بند، ای گنبد گیتی ای دماوند) و می‌بینیم این قله عظمتی وصف نشدنی دارد.

وی آسیب های وارد شده به طبیعت و کوه ها را مورد توجه قرار داد و افزود: در این سال های کم باران، آسیب جدی به کوه ها وارد شده که شوربختانه در چند سال گذشته شاهد آتش سوزی های گسترده در کوهستان های کشور بودیم اما متاسفانه بخشی از آن به خاطر اشتباهات انسانی رخ داده و تقاضای ما از مردم کوهنوردی به صورت اصولی و با برنامه ریزی مناسب است.

این زوج کوهنورد در خصوص لذت و شیرینی های کوهنوردی خاطر نشان کردند: توصیه ما به دوست داران کوه و کوهنوردی این است که عاشق باشند و عاشقانه با کوه برخورد کنند چرا که کوه و کوهنوردی لحظه به لحظه اش خاطره ای زیباست. از دیدن زندگی گونه های مختلف حیوان های وحشی و پرندگان و خزندگان گرفته تا دیدن پوشش های گوناگون هر کوه و منطقه و آشنایی با همنوردان دیگر که هر کدام از شهر و دیاری، دور هم جمع می شوند و صعودی را در کمال سادگی و صمیمیت با هم تجربه می کنند.

رستم پور در ادامه از پیش آمد ها و مخاطرات کوهنوردی سخن گفت و بیان کرد: در کنار همه  زیبایی های کوه، پر حادثه ترین ورزش دنیاست ، که سالانه ده ها تن در این راه جان خود را از دست می دهند و این حوادث که بخاطر رعایت نکردن اصول کوهنوردی مانند رعایت نکردن فصل صعود، رعایت نکردن زمان بندی، رعایت نکردن اصول کوهنوردی و نداشتن برنامه ای منظم برای صعود اتفاق می افتد.

این زوج شیرازی در پایان با بیان این نکته که باید در قالب تیم اقدام به صعود کرد تا با خطرات کمتری مواجه شد اضافه کردند: زندگی کوهنوردی عاشقانه ترین سبک زندگی است که به همراه یک همنورد خوب رقم می خورد و کوهنوردان با آموزش در باشگاه ها و شرکت کردن در برنامه های آن ها، دچار آسیب کمتری می شوند و طبیعت کوهستان نیز کمتر دست خوش ناملایمات می گردد.

در ادامه ابراهیم رستمی دیگر کوهنورد شیرازی که قریب به ۱۰ سال است که در این رشته فعالیت دارد در گفتگو با این رسانه کوهنوردی را به ماجراجویی تشبیه کرد و گفت: این رشته بکرترین رشته ورزشی است که نه فقط یک ورزش بلکه یک ماجراجویی به حساب می‌آید و از نظر من هر شخصی که کوهنوردی را بصورت حرفه ای دنبال می‌کند مایه افتخار است و نیاز به هیچ مشوقی ندارد.

وی در خصوص خطرات پیش رو در این رشته افزود: کوهستان آبستن خطرات بالقوه طبیعی است که اگر ما با آمادگی لازم تجهیزاتی، علمی و جسمانی پا به کوه بگذاریم تا حد زیادی از این خطرات قابل کنترل و پیش‌بینی خواهند شد.

رستمی کوهنوردی را یک سبک زندگی خواند و عنوان کرد: قوانین طبیعت و پیشینی خطرات موجود با علم کافی همراه با افراد با تجربه پا به آن بگذاریم و توصیه من به تمام دوستدارن این رشته ورزشی دوری از تعصب و غرور می‌باشد چرا که اولی باعث مرگ اخلاق و دومی باعث مرگ خود فرد میشود.

انتهای پیام/ع


نظرات بینندگان