کد خبر: ۱۵۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰
امام جمعه موقت شیراز:

ظرفیت دانشگاه و حوزه علمیه در تصمیم سازی کلان مورد توجه واقع شود

حجت الاسلام محمودی گفت: استفاده از ظرفیت نرم‌افزاری و مشورت با مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه می‌تواند نقش بسیار موثر و تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌سازی‌ها مدیران ارشد استان باشد که متاسفانه در چند سال اخیر این فرصت در استان به صورت بهینه استفاده نشده است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، حجت‌الاسلام محمودی امام جمعه موقت شیراز در خطبه‌های نماز جمعه امروز سومین حرم اهل البیت(ع) با اشاره به میلاد حضرت محمد(ص) و تبریک هفته وحدت، تاکید کرد: بهترین و مهمترین منبع برای معرفی شخصیت‌ و ویژگی‌های پیامبر اکرم قرآن است.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام از جنس خود مردم بود بنابراین این ویژگی سبب می‌شود که با تمام وجود موقعیت و وضعیت مردم را درک کند و نسبت به نیازهای مردم بیگانه نباشد.

حجت الاسلام محمودی با اشاره به دیگر ویژگی‌های پیامبر (ص) گفت: دومین ویژگی پیامبر این است که اختصاص به مسلمانان ندارد بلکه برای همه عالم بشریت است؛ چه مردم عصر پیامبر و چه در تمامی اعصار را هدایت می‌کند.

امام جمعه موقت شیراز افزود: این ویژگی‌های به این معناست که روح مردم و جامعه جزئی از جان پیامبر است، هر غم و غصه‌ای که به مردم می‌رسد برای پیامبر سخت و ناگوار است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: وقتی بشریت به اندازه‌ای از رشد فکری برسد که آخرین پیامبر را درک کند، مشیت الهی بر این قرار گرفت و بنابراین همه انسان‌ها از هر شرایطی باید به سوی شریعت اسلام بیایند و تابع شریعت اسلام شوند.

 حجت الاسلام محمودی ویژگی‌های دیگر پیامبر(ص) را مورد توجه قرار داد و گفت: پیامبر اکرم حریص و مشتاق به هدایت مردم بوده است و شایسته است که امروز پیامبر ملجا و پناهگاه ما باشد.

امام‌جمعه موقت شیراز با بیان اینکه آموزه‌های نبوی به روح و جوهره انسانی می‌پردازد، افزود: علم باید در این راستا انسان را مورد مطالعه قرار دهد نه اینکه در مراکز علمی انسان را فقط همین کالبد جسمی را در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه لازم است به تاسی آیه شریفه قران نسبت به تعالیم انسان‌ساز نبوی تجدیدنظر داشته باشیم، افزود: پیامبر نسبت به مومنین رئوف و مهربان است، اگر پیامبر را اسوه و الگو قرار دهیم چنین می‌شود که در دل همه مردم جای می‌گیریم و اینکه امام راحل و رهبری در دل همه جای داشته و دارند به این دلیل است که پیامبر را اسوه و الگو قرار دادند.

حجت الاسلام و المسلمین محمودی با بیان اینکه مدیران کشور و استان به سیره پیامبر تاسی داشته باشند تا امیدی که در دل مردم ایجاد شده پرفروغتر باشد، گفت: باید در تمام مراحل زندگی پیامبر را اسوه و الگو قرار دهیم.

امام جمعه موقت شیراز در خطبه‌های دوم نماز جمعه با اشاره به سفرهای استانی سفر ریاست جمهوری و سفر هیئت دولت به استان فارس گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفرها اشنایی به فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، چالش‌ها و تهدیدها و آسیب‌های استان فارس است همچنین ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم در سیاست‌سازی و سیاست‌گذاری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه مهم‌تر از ارتباط با مردم موضوع پیگیری تصمیمات سفر توسط مدیران ارشد استان است، مردم باید شاهد نتایج و تاثیرات مثبت این سفر باشند، افزود: استفاده از ظرفیت نرم‌افزاری و مشورت با مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه می‌تواند نقش بسیار موثر و تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌سازی‌ها مدیران ارشد استان باشد که متاسفانه در چند سال اخیر این فرصت در استان به صورت بهینه استفاده نشده است. 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به عنوان دو بال توانمند ارتقا و صعود جامعه باید مورد توجه قرار بگیرند مدیران ارشد باید زیرساخت‌ همه اتاق‌های فکر خود را این دو مرکز قرار دهند، از کارشناسان متعهد که در دانشگاه‌ها کم نیستند استفاده شود.

حجت الاسلام محمودی بیان کرد: از زیرساخت‌های تصمیم‌گیری‌ها که مبنایش را علوم اسلامی _ انسانس تشکیل می‌دهد باید مدیران ارشد استان بهره‌مند شوند تا تصمیمات از اصالت و خاستگاه ناب محمدی برخوردار شوند.

بنابه گفته این مقام مسئول، همکاری و مدیریت بین استاندار، نمایندگان و دادگستری برای تحقق خواسته‌های به حق مردم و از بین برداشتن عوامل مفسد باید شکل بگیرد که این مسئله بسیار مهمی است که مردم احساس کنند واسطه‌‌هایی که مثل زالو بین تولید و مصرف هستند، باید دست آنها کوتاه شود.

حجت الاسلام محمودی با اشاره به بیماری کرونا بیان کرد: برای مهار و مدیریت کرونا شاهد این هستیم که از تولیدات داخل بیشتر استفاده شده و سازمان‌های متعدد برای تسریع واکسیناسیون پای کار آمدند با همکاری مردم در تزریق واکسن شاهد بازگشایی مدارس و مراکز علمی به صورت حضوری باشیم.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه افرادی که صحبت‌های غیرکارشناسی دارند نباید گوش داد، گفت: اجماع و اتفاق جامعه بین‌الملل برای تزریق واکسن کرونا داریم اینکه افراد محدودی عدم تزریق واکسن را مطرح کنند نباید مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه مراجع تقلید هم نسبت به این مسئله تاکید دارند، بیان کرد: امیدواریم که کسانی که مراجعه نکردند برای تزریق واکسن در نخستین فرصت مراجعه کنند در آینده نزدیک شاهد کامل شدن این فرایند باشیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در روز ۱۶ ربیع‌الاول سال اول هجرت نخستین نماز جمعه توسط پیامبر اکرم برگزار شد، عنوان کرد: اهتمام پیامبر به اقامه نماز جمعه ضرورت این آیین عبادی و سیاسی را می‌رساند.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان