کد خبر: ۱۵۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

آغاز کاشت گندم و ضرورت بذرمال نمودن بذرهای کشت شتوی

مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان از اهمیت بذرمال کردن بذرها در کشت شتوی خبر داد و گفت: بذرمال کردن بذرها باعث یکنواختی جوانه زنی بذر، کمک به استقرار مطلوب گیاهچه و ایجاد سطح سبز یکنواخت و مطلوب مزرعه می شود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، سید ناصر حسینی خرمی مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان با بیان اینکه بذر مال کردن، با مخلوط کردن و آغشته کردن بذر قابل کشت با یک ماده که می تواند سم، قارچکش یا یک نوع کود زیستی یا شیمیایی باشد، انجام می شود، تصریح کرد: حفظ بذر از  پوسیدگی و عوامل بیماریزای قارچی و تنش های محیطی خاک مانند مانند کم آبی، شوری و سرمای زمستانه از جمله مزایای این روش محسوب می شوند.

 وی با اشاره به شروع کاشت گندم، افزایش قیمت کودهای شیمیایی  و ضرورت تامین نیاز غذایی گیاه بویژه در مراحل اولیه کاشت، تامین نسبی نیاز غذایی گیاه، افزایش عملکرد و کاهش هزینه ها را از مزایای بذرمال کردن گندم در زمان کاشت عنوان کرد.

حسینی خرمی خاطر نشان کرد: پس از پهن کردن بذرها روی پوشش پلاستیکی، می باید مقداری از کود مورد نظر را طبق برچسب در آب حل کرده و بصورت دستی یا توسط سمپاش روی بذرها پاشید و با زیر و رو کردن بذرها نسبت به آغشته شدن تمام بذرها به کود مورد نظر اقدام شود.

مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان در ادامه تصریح کرد: حداقل پس از چهار ساعت قرار گرفتن بذرها در هوای آزاد در ماشین های کارنده قابل استفاده هستند و در صورت آماده نبودن شرایط کاشت، بذرها حداکثر تا ۲۴ ساعت در مکان مناسب (دور از نور مستقیم خورشید و ترجیحاً هوای سرد و خشک) قابل نگهداری است.

 اتهای پیام/س
نظرات بینندگان