کد خبر: ۱۵۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰
مسئول سازمان علمی پژوهشی و فناوری فارس در گفتگو با شیرازه:

بسیج با به کارگیری علم حلال مشکلات کشور می شود/ تخصص و تعهد دو بال نیروی بسیجی تراز انقلاب است

قاسمی بیان کرد: با نگاه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب جهاد علمی در خواهیم یافت که اهداف بسیج علمی بر پایه نیازمندی ها و رفع نواقص و تهدیدات مختلف، با تکیه بر ظرفیت بسیجیان متخصص برنامه ریزی شده است و رشد علمی کشور باید به سطحی برسد که همانند تعبیر رهبر انقلاب، پژوهشگران و دانشمندان دیگر برای دستیابی به علم ایران مجبور به یاد گیری زبان فارسی باشند.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، احمدرضا قاسمی مسئول سازمان علمی پژوهشی و فناوری استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه به تشریح فعالیت های بسیج در حوزه جهاد علمی پرداخت و گفت: در این سازمان فعالیت های علمی و پژوهشی را در بدنه بسیج وارد کردیم.

وی با اشاره به سابقه بسیج در حوزه فعالیت های علمی بیان کرد: با نگاه به گذشته و بررسی فعالیت های بسیج در طول تاریخ انقلاب، شاهد پیشرفت های موثر و چشمگیر علمی بوده ایم و اکنون نیز با توجه به توسعه و نظام مندی کشور ها در حوزه تکنولوژی، نقش آفرینی علمی نیز در کنار بقیه مجاهدات بسیج به وضوح می‌درخشد.

قاسمی با بیان اینکه بسیج از مدت ها قبل به فعالیت های علمی و تحقیقاتی ورود کرده است افزود: در این راستا نیروی های بسیجی ضمن نیاز سنجی و شناخت ضروریات پیش رو در صحنه های ملی و بین المللی، در پیش برد اهداف والای انقلاب اسلامی گام بر می‌دارد.

مسئول سازمان علمی و پژوهشی و فناوری فارس با اعلام اینکه ماموریت بسیج بر اساس نیازمندی های کشور بوده است ادامه داد: با نگاه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب جهاد علمی در خواهیم یافت که اهداف بسیج علمی بر پایه نیازمندی ها و رفع نواقص و تهدیدات مختلف، با تکیه بر ظرفیت بسیجیان متخصص برنامه ریزی شده است.

وی در این خصوص ادامه داد: باور ما بر اینست که دشمن ها و معاندین، در وهله نخست ایران را تحریم علمی کرده اند و نه تحریم اقتصادی، چرا که وقتی تکنولوژی مورد نیاز به کشور ورود پیدا نکند و صرفا در مصادره کشور های اروپایی و غربی باشد میتواند به رشد و پیشرفت یک کشور لطمه بزند.

قاسمی ضمن اشاره به تحریم علمی ایران تصریح کرد: با تشبیه تحریم علمی به تحریم اقتصادی، می‌توان راه حل های اقتصاد مقاومتی را در آن پیاده سازی کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان است عنوان کرد: پایه ریزی و اجرای اقتصاد دانش بنیان و حمایت از سرمایه های علمی کشور، یکی از رسالت های سازمان علمی و پژوهشی بسیج می‌باشد و از هیچگونه حمایت مادی و معنوی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری استان فارس با بیان اینکه فعالیت های هسته محور در اولویت این سازمان است مطرح کرد: فرد محور هیچگاه برای فعالیت های علمی مطرح نبوده و با تشکیل هسته های علمی در سطح پایگاه های بسیج ، تفکر جمعی بر تفکر فردی غالب بوده است.

قاسمی با بیان این که در تفکر جمعی نیاز ها مقابل تشخیص تر و راهکار ها کلیدی تر نمایان می‌شود اضافه کرد: تنها به وسیله هسته های فن آورانه، گفتمان ساز و جریان ساز مرجعیت علمی که مورد تاکید رهبر انقلاب بوده محقق خواهد شد.

وی در مورد اهمیت پرداختن جوانان به علم آموزی تصریح کرد: توصیه همیشگی انقلاب به جوانان مومن و با ایمان ایران اسلامی، کسب دانش و علم آموزی بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در عرصه های مختلف تشریح کرد: در شرکت های دانش بنیان ایرانی، همواره با تغییر رویکرد های نو آورانه همراه بوده ایم و با حمایت های انقلابی دولت در راستای دیپلماسی علمی، شاهد خروج کشور از تحریم های اقتصادی و شکوفایی صادرات خواهیم بود.

رویکرد دولت های قبل جذب نخبگانی نبوده است

قاسمی در این مورد بیان کرد: بسیج باید مرکز رشد علمی و پرورش نخبه باشد و فعالیت در این مسیر را افزایش دهد و اعتبار سنجی معلومات و میزان تخصص و علم جوانان ایرانی به صورت بومی در آید.

این مقام مسئول از تغییر رویکرد های مثبت و اثر گذار سخن گفت و بیان کرد: رویکرد دولت باید تربیت جوانان کار آفرین به جای کارمند باشد و این مهم جز با ترمیم سیستم معیوب آموزشی محقق نخواهد گردید.

وی با بیان اینکه در دنیا چیزی در حدود ۱۲ هزار عنوان شغلی وجود دارد اضافه کرد: تنها حدود ۳۴۰۰ عنوان شغلی در ایران وجود دارد

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری استان فارس در ادامه صحبت های خود افزود: باید جذب سرمایه از واسطه گری و ساخت و ساز به مراکز علمی هدایت شود، چرا که در صورت تحقق این امر سود دهی و شکوفایی اقتصادی بیشتری را در پی دارد.

قاسمی با اعلام ابن موضوع که هر فردی و در هر جایی که قلبش برای انقلاب و آرمان های آن بتپد بسیجی است اضافه کرد: در حال حاضر تعداد تقریبی ۴۶۰ هسته در استان فعال است و باید دد جهت توسعه این هسته ها تلاش های مستمری صورت گیرد.

وی از آغاز استعداد یابی و هدایت تحصیلی در شهرستان های جهرم و زرین دشت خبر داد و گفت: این ارزشیابی ها از سن ۴ سالگی شروع می‌شود و همراهی و ترغیب استعداد های آن ها، نسبت به شناسایی زمینه های مختلف علمی به ان ها نیز اقدام می‌شود.

قاسمی تحمیل خواسته های والدین به به نوجوانان را مورد توجه خود قرار داد و عنوان کرد:بعضی از جوانان و نو جوانان ما قربانی قربانیان می‌شوند، به این صورت که پدر و مادر زمانی که نتوانسته به خاسته هایش برسد، فرزند خود را مجبور به رسیدن به آن خواسته ها میکند.

این مقام مسئول از ظرفیت های بی بدیل بسیج سخن گفت و ادامه داد: بسیج دارای ظرفیت هایی است که می‌تواند نیروی تراز انقلاب اسلامی را برای سطوح بالای مدیریتی تربیت کند تا با ضعف و ناکفایتی جایگاه های مدیریتی روبه رو نباشیم.

وی ضمن بیان اینکه نیروی بسیجی دارای دو ویژگی تخصص و تعهد است اعلام کرد: نیروی تراز انقلاب دارای هردو این ویژگی ها است و گفته شهید مطهری این دو خصلت مثل دو بال یک پرنده است، چنانچه که یکی از آن ها به خوبی عمل نکند، توانایی پرواز و رشد میسر نخواهد شد.

قاسمی در پایان صحبت های خود به استمرار رشد علمی بسیج پرداخت و خاطر نشان کرد: رشد علمی کشور باید به سطحی برسد که همانند تعبیر رهبر انقلاب، پژوهشگران و دانشمندان دیگر برای دستیابی به علم ایران، مجبور به یاد گیری زبان فارسی باشند.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: شیرازه ، بسیج علمی ، علم
نظرات بینندگان