کد خبر: ۱۵۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس در گفتگو با شیرازه:

آموزش های مهارتی لازمه ایجاد اشتغال در جامعه است/ آمادگی صنعت گران بزرگ فارس برای اجرای طرح آموزش های دوگانه دانشجویان

جامعی در خصوص اقداماتی که در استان فارس در زمینه آموزش های دوگانه تاکنون انجام شده است، عنوان کرد: با صنعت گران بزرگ استان صحبت شده و نقطه نظرات آنها را شنیده ایم و در نتیجه اکثر آنها آمادگی خود برای حمایت ازاین طرح را اعلام کرده اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، با گذشت زمان و ورود جوامع به مرحله صنعتی و فراصنعتی و توسعه روش ها، ابزارها و پیچیدگی مهارت ها، به تبع آن روش های مهارت آموزی نیز دچار دگرگونی شده اند. در این راستا بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا از نظام آموزش دوگانه فنی وحرفه ای همراه با کار برای تربیت نیروی کار ماهر استفاده می کنند.

آموزشی که اگر چه به رغم تعداد بسیار دانشجویان در ایران یک ضرورت محسوب می شود اما تا کنون هنوز آنگونه که شایسته است نظام آموزشی کشور به این حوزه ورود نکرده است.

اما در چند سال اخیر برگزاری هم‌زمان دوره‌های مهارتی مبتنی بر نیاز واحدهای تولیدی در یک زمینه تخصصی، در عین فعالیت کارآموز در این واحدها که موجب می‌شود اولاً کارآموزان سریع‌تر به هدف آموزشی خود برسند و جذب بازار کار شوند و ثانیاً، نیاز واحدهای تولیدی برای جذب نیروهای متخصص و کارامد مرتفع شود در دستور کار دانشگاه های فنی و حرفهایقرار گیرد.


محمد جامعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس در گفتگو با خبرنگار ما به مفهوم آموزش های دوگانه اشاره کرد و گفت: آموزش های دوگانه یعنی اینکه بخشی از آموزش ها به جای دانشگاه، در محیط واقعی کار انجام می‌شود و دانشجو سه روز در دانشگاه بوده و دو روز برای دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در محل بنگاه اقتصادی حضور دارد.


وی با بیان اینکه بنگاه اقتصادی مدنظر این طرح می تواند یک واحد صنعتی، یک واحد صنفی، بخش خدمات و یا کشاورزی باشد، اظهار کرد: این کار اهداف زیادی دارد اول اینکه آموزش واقعی یعنی موارد مورد نیاز بازار کار به دانشجویان آموزش داده می شود که مهمترین بخش اهداف طرح همین است.

آموزش های مهارتی لازمه ایجاد اشتغال در جامعه است/ آمادگی صنعت گران بزرگ فارس برای اجرای طرح آموزش های دوگانه دانشجویان

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس ادامه داد: مسائل دیگری از جمله آشنا شدن کارفرما و نیروی کاری که عنقریب فارغ التحصیل می شود و قرار است وارد بازار کار شود می تواند زمینه اشتغال دانشجو بعد از فارغ التحصیلی را فراهم کند علاوه بر این هر بنگاه اقتصادی یا واحد صنعتی، صنفی یا خدماتی می تواند یک دانشگاه باشد.

جامعی با اشاره به اینکه دانشگاه ها هر چقدر هم که در کارگاه ها و آزمایشگاه ها کارهایشان را درست پیش ببرند و به دانشجو تکلیف کنند، از صنعت عقب می‌افتند، تصریح کرد: چون منابع کشور اجازه نمی دهد که مدام تجهیزات دانشگاه‌ها به روز شود بنابراین چنین اقدامی می‌تواند از لحاظ اقتصادی کمک بسیاری به کشور کند، هنچنین حضور اساتید دانشگاه در صنعت نیز می تواند برای استادی که به همراه دانشجو در بنگاه اقتصادی حضور دارد، موثر باشد و مباحث بسیاری را از محیط کار فرا بگیرد تا در کلاسهای تئوری که در دانشگاه برگزار می کند را به دانشجوها منتقل کند.

وی اضافه کرد: از طرفی برای واحدهای صنعتی هم این امکان فراهم می‌شود که یک هیئت علمی و استاد دانشگاه در محل کار و فعالیت آنها حضور داشته باشد تا اشکالاتی و مشکلاتی که در آن صنعت وجود دارد را ببیند و بتواند در رفع این مشکلات کمک کند و این هدفی است که از اجرای طرح آموزش‌های دوگانه دنبال می‌شود.

 جامعی با تاکید بر اینکه در این راستا نیاز به یک سری زیرساختها است، اظهار کرد: باید اداراتی مثل تامین اجتماعی، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت و معدن، صنعتگران و فعالان اقتصادی، کارگروه های اتاق بازرگانی و اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های ذیربط کمک کنند تا زیرساخت ها فراهم و آماده شود تا با یک دید همه‌جانبه و کمترین مشکل این هدف دنبال گردد و به مجلس ارائه شود تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

وی در خصوص اقداماتی که در استان فارس در این زمینه تاکنون انجام شده است، عنوان کرد:با صنعت گران بزرگ استان صحبت شده و نقطه نظرات آنها را شنیده ایم در نتیجه اکثرآنها آمادگی خود برای حمایت ازاین طرح را اعلام کرده اند،همچنین با مدیر کل تامین اجتماعی استان، مدیرکل اداره کار و نمایندگان شیراز از جمله جعفر قادری که در کمیسیون محاسبات حضور دارد و خود از دانش آموختگان حوزه اقتصاد است صحبت هایی انجام شده و به این جمع‌بندی رسیدیم که این کار شدنی است و ما می توانیم آموزش های دوگانه را در استان آغاز کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس در پایان سخنان خود با بیان اینکه نیازمند دیتاها و اطلاعات بیشتری هستیم که طرح را از همه جوانب بسنجیم و مشوق هایی برای صنایع در نظر گرفته شود، ادامه داد: بررسی های بیشتر برای این است که بنگاه های اقتصادی ترغیب شوند و به این طرح ورود کرده و ما را یاری رسانند.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان